Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Tällainenkin hieno keskustelu täältä löytyy! Itselläni pääsi paino nousemaan viime talvena, 10 kiloa kerrytin. Olin edelleen painoindeksin mukaan normaalipainossa mutta ihan ylärajoilla. Työterveyslääkärin ystävällisestä mutta napakasta kehotuksesta johtuen aloin lahihduttaa, menetelmänä pätkäpaasto 5:2. Se toimi minulla tosi hyvin, vaikka aluksi olin tosi epäilevä. Luulin etten pärjää 500 kcal: lla päivässä mitenkään. Mutta hyvin meni. Paino putosi ja samalla hävisi makeanhimo. Karkit yms. sokerisotku on aina maistunut mulle. Nyt en enää pidä paastopäiviä, mutta jos paino lähtee taas nousuun niin sitten taas.
Äiti ei tiedä
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

Kaksi viikkoa aikaa ja kaksi kiloa pudotettavaa painoa. Voi tehdä vähän tiukkaa, mutta kokeilen, koska tulossa on kaverin isot synttärikemut.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fiona kirjoitti: 11.09.2017 11:56 Kaksi viikkoa aikaa ja kaksi kiloa pudotettavaa painoa. Voi tehdä vähän tiukkaa, mutta kokeilen, koska tulossa on kaverin isot synttärikemut.
Eikös 1kg/viikko ole aika helppo?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:01
Fiona kirjoitti: 11.09.2017 11:56 Kaksi viikkoa aikaa ja kaksi kiloa pudotettavaa painoa. Voi tehdä vähän tiukkaa, mutta kokeilen, koska tulossa on kaverin isot synttärikemut.
Eikös 1kg/viikko ole aika helppo?
No ei minulle ainakaan. Jos peruskulutus on 1500 kcal/vrk, niin tavoitteen saavuttamiseksi täytyy harrastaa joka päivä aika paljon lisäliikuntaa.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fiona kirjoitti: 11.09.2017 12:10
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:01
Fiona kirjoitti: 11.09.2017 11:56 Kaksi viikkoa aikaa ja kaksi kiloa pudotettavaa painoa. Voi tehdä vähän tiukkaa, mutta kokeilen, koska tulossa on kaverin isot synttärikemut.
Eikös 1kg/viikko ole aika helppo?
No ei minulle ainakaan. Jos peruskulutus on 1500 kcal/vrk, niin tavoitteen saavuttamiseksi täytyy harrastaa joka päivä aika paljon lisäliikuntaa.
Jos ei syö? Imetätkö? JOs et imetä, niin voihan sitä olla syömättä. Paljonko painat nyt?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:15
Fiona kirjoitti: 11.09.2017 12:10
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:01

Eikös 1kg/viikko ole aika helppo?
No ei minulle ainakaan. Jos peruskulutus on 1500 kcal/vrk, niin tavoitteen saavuttamiseksi täytyy harrastaa joka päivä aika paljon lisäliikuntaa.
Jos ei syö? Imetätkö? JOs et imetä, niin voihan sitä olla syömättä.
En imetä, mutta käsittääkseni aivoille, hiuksille ja lihaksistolle ei tee hyvää syödä alle 1200 kcal/vrk. En tosin tiedä haittaisiko pari viikkoa? Tosin mikäli vaihtoehdot ovat olla syömättä ja laittaa suosikkimekko vs. syödä vapaasti ja laittaa toinen mekko, niin kallistun mukavuudenhaluisena ihmisenä jälkimmäisen kannalle.
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Fiona kirjoitti: 11.09.2017 12:27
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:15
Fiona kirjoitti: 11.09.2017 12:10

No ei minulle ainakaan. Jos peruskulutus on 1500 kcal/vrk, niin tavoitteen saavuttamiseksi täytyy harrastaa joka päivä aika paljon lisäliikuntaa.
Jos ei syö? Imetätkö? JOs et imetä, niin voihan sitä olla syömättä.
En imetä, mutta käsittääkseni aivoille, hiuksille ja lihaksistolle ei tee hyvää syödä alle 1200 kcal/vrk. En tosin tiedä haittaisiko pari viikkoa? Tosin mikäli vaihtoehdot ovat olla syömättä ja laittaa suosikkimekko vs. syödä vapaasti ja laittaa toinen mekko, niin kallistun mukavuudenhaluisena ihmisenä jälkimmäisen kannalle.
Noh.. kyllähän terve aikuinen nyt pari viikkoa pärjää hyvin vähällä ruoalla. En tietenkään neuvo pudottamaan 10:tä kg:a em. metodilla, mutta jos haluat nopeasti pudottaa pari kg:a ja hyväksyt sen, että ne tulevat pian takaisin, kyllähän mun mielestäni selkeästi helpoin keino on syödä pari viikkoa hyvin vähän. Vielä siitä, että mikä on helpompaa, mikä vaikeampaa, niin edelleen olen sitä mieltä, että tuo on paljon helpompi tapa kuin polkemalla kuntopyörää naama punaisena pari viikkoa. Mutta en tosiaankaan tarkoita, että näin pysyviä tuloksia tulisi.

Mutta varmasti juhlat on mukavammat ilman raivoisaa laihdutusta. Sehän helposti purkautuisi itkupotkuraivareina ja WC-pöntön halaamisena :D
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:32 Noh.. kyllähän terve aikuinen nyt pari viikkoa pärjää hyvin vähällä ruoalla. En tietenkään neuvo pudottamaan 10:tä kg:a em. metodilla, mutta jos haluat nopeasti pudottaa pari kg:a ja hyväksyt sen, että ne tulevat pian takaisin, kyllähän mun mielestäni selkeästi helpoin keino on syödä pari viikkoa hyvin vähän. Vielä siitä, että mikä on helpompaa, mikä vaikeampaa, niin edelleen olen sitä mieltä, että tuo on paljon helpompi tapa kuin polkemalla kuntopyörää naama punaisena pari viikkoa.
Minusta on kyllä huomattavasti helpompaa käydä päivittäin mukavassa spinningissä kuin sietää hetkeäkään näläntunnetta, mutta olenkin aina ollut huono olemaan dieeteillä.
James Potkukelkka kirjoitti: 11.09.2017 12:32 Mutta varmasti juhlat on mukavammat ilman raivoisaa laihdutusta. Sehän helposti purkautuisi itkupotkuraivareina ja WC-pöntön halaamisena :D
Hyvä huomio :D
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ saman energiavajeenhan se laihdutus vaatii, liikkui sitten enemmän tai vähemmän. En ole kokeillut, mutta kuvittelisin nälän tulevan samalla lailla molemmissa.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14886
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

sivustahuutaja kirjoitti: 11.09.2017 15:12 ^ saman energiavajeenhan se laihdutus vaatii, liikkui sitten enemmän tai vähemmän. En ole kokeillut, mutta kuvittelisin nälän tulevan samalla lailla molemmissa.
Nälän tunnetta tulee kahdesta eri asiasta - vatsalaukun tyhjyydestä ja energiantarpeesta. Jos ei syö normaalisti, näläntunne vaivaa enemmän koska vatsalaukussa ei ole totuttua määrää kamaa. Lisäksi keho menee säästöliekille, jos syö jatkuvasti liian vähän. Parempi on lisätä liikuntaa, koska liikunta paitsi kuluttaa energiaa itsessään myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa jälkitiloissa.
Universaali disclaimer.
Avatar
Fiona
Kitinän uhri
Viestit: 535
Liittynyt: 12.08.2011 15:24

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Fiona »

So Hard kirjoitti: 11.09.2017 15:24 Nälän tunnetta tulee kahdesta eri asiasta - vatsalaukun tyhjyydestä ja energiantarpeesta. Jos ei syö normaalisti, näläntunne vaivaa enemmän koska vatsalaukussa ei ole totuttua määrää kamaa. Lisäksi keho menee säästöliekille, jos syö jatkuvasti liian vähän. Parempi on lisätä liikuntaa, koska liikunta paitsi kuluttaa energiaa itsessään myös nopeuttaa aineenvaihduntaa ja polttaa rasvaa jälkitiloissa.
En tiedä kuinka nopeasti säästöliekki tulee, mutta luulisin liikunnan lisäämisen olevan tosiaan kaikinpuolin terveellisempi vaihtoehto. Laihduttamisen helppous tai vaikeus lienee aika yksilöllistä. Jotkut sanovat, että liikunta lisää näläntunnetta, mutta en ole huomannut eroa. Mikäli eläisin kaksi viikkoa hyvin vähillä kaloreilla, niin luultavasti mies ottaisi aika nopeasti äkkilähdön ihanminnevaankauas :D
Logic will get you from A to Z; imagination will get you everywhere ― Albert Einstein
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

So Hard kirjoitti: 11.09.2017 15:24 Jos ei syö normaalisti, näläntunne vaivaa enemmän koska vatsalaukussa ei ole totuttua määrää kamaa.
Siispä masu täyteen kasviksia ja hedelmiä. Energiavajeessa on ihan tarpeeksi riesaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2017 9:31
James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2017 10:14 79.5 kg aamulla. Vyötärö 100.5 cm (lähtö oli 104).

Ainakin toistaiseksi tuo joka aamuinen punnitus on toiminut hyvin. Tällä hetkellä olen siinä uskossa, että se toimii mulla. Ajatus on, että heti, jos aamupaino on yli 80.0 kg, niin vähennän syömistä, kunnes paino on taas sen alle.
79.1kg aamulla, vyötärö 100cm. Tuo joka-aamuinen punnitus tosiaan tuntuu toimivan. Oleellista on heti rajoittaa syömistä, jos paino on yli 80.0.
Paino ja vyötärö samat kuin vuosi sitten. Tai noh, 100.5 cm.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

1 kuukausi

Paino 115,4kg -> 120,2kg
Mahanympärys 115cm -> 111cm
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 27.12.2018 14:05 1 kuukausi

Paino 115,4kg -> 120,2kg
Mahanympärys 115cm -> 111cm
Paino nousee, mutta vatsanympärys pienenee? Ilman horkaa ei varmaan 5:ttä kg:a lihasta tule kuukaudessa (ei varmaan silläkään.. varsinkin, kun olet reenannut jo pitkään). Eli miten selität moisen?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

:on:

Aamulla 80.1 eli 100g yli, varmaan häviää nopeasti, lienee nestettä.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.12.2018 15:25Eli miten selität moisen?
Pahin kiinteistä johtunut turvotus poistunut, mutta kaljapöhö?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Läskiä tullut kesästä ehkä kilo, saman verran lihasta, kun on puntannut enemmän. Joulun jälkeen yleensä valon lisääntyessä (ulko)liikuntakin lisääntyy, joten ei hätää. Paino 82,5.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 08.10.2018 13:35
James Potkukelkka kirjoitti: 09.08.2017 9:31
James Potkukelkka kirjoitti: 03.05.2017 10:14 79.5 kg aamulla. Vyötärö 100.5 cm (lähtö oli 104).

Ainakin toistaiseksi tuo joka aamuinen punnitus on toiminut hyvin. Tällä hetkellä olen siinä uskossa, että se toimii mulla. Ajatus on, että heti, jos aamupaino on yli 80.0 kg, niin vähennän syömistä, kunnes paino on taas sen alle.
79.1kg aamulla, vyötärö 100cm. Tuo joka-aamuinen punnitus tosiaan tuntuu toimivan. Oleellista on heti rajoittaa syömistä, jos paino on yli 80.0.
Paino ja vyötärö samat kuin vuosi sitten. Tai noh, 100.5 cm.
Paino sama, mutta vyötärö 99,5 cm. Erittäin todennäköisesti Apple Watchin ansiota, koska olen lisännyt päivittäistä kävelyä kellon takia prosentuaalisesti paljon (absoluuttisesti vähän).

ceterum censeo: joka aamuinen punnitus ainakin mulla toiminut nyt jo pari vuotta erinomaisesti. Kts viestini tässä ketjussa 2/17 ja 3/17.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä aina hämmästyn tavastasi käyttää ceterum censeo -fraasia Kitinässä. Mä ajattelen, että sitä käytetään, kun haluaa liittää viestiinsä loppukaneetin, joka ei liity mitenkään aiemmin käsillä olevaan asiaan. Sinulle se kai tarkoittaa jonkinlaista itsensä toistamisen eksplisiittistä myöntämistä?
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Punnitsen ja mittailen nyt kuun viimeinen päivä.

Viime kuu meni harakoille kanarian takia, eikä tämä sairastelu ainakaan helpota tätä kuuta.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

urpiainen kirjoitti: 14.03.2019 11:18 . Sinulle se kai tarkoittaa jonkinlaista itsensä toistamisen eksplisiittistä myöntämistä?
Juu. En tiedä, onko tuo käyttötapani aivan oikeaoppinen, mutta tosiaan haluan sillä osoittaa, että tiedän toistavani itseäni. Toisaalta, vaikka käyttötapani ei olisikaan perinteinen, taiteilijan tehtävähän on luoda uutta!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Bluntly kirjoitti: 14.03.2019 11:27 Punnitsen ja mittailen nyt kuun viimeinen päivä.

Viime kuu meni harakoille kanarian takia, eikä tämä sairastelu ainakaan helpota tätä kuuta.
Taisit joskus selittääkin, mutta miksi et punnitsisi joka päivä?
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

^^ Ainakaan wikipedia ei tunne tuota mun tyyliäni. Maailman on aika oppia uutta :hep:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Päivittäisen mittailun tulos jäisi mittavirheen, nesteen määrän, yms seikkojen sisään. Ja sitten tulisi ressiä jos unohtaisi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin