Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Masennus on hyvä laihdutuskeino.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Miten musta tuo lukema tuntuu aika isolta. Ellei sitten mennä suolla.
daa.jpg
daa.jpg (21.81 KiB) Katsottu 1431 kertaa
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2020 8:24 Masennus on hyvä laihdutuskeino.
Toisille on, toisille ei. Olen kerännyt pudottamani 15 kiloa takaisin pudottuani vuodesta 2014 syvään masennuskuoppaan. Kahden vuoden terapialla ja vaihdetulla lääkkeellä siitä selvittiin, terapia loppui vuosi sitten. Kilot vaan on ja pysyy, ja siihen pudotus/elintapamuutos rutiiniin vaan tuntuu todella vaikealta päästä.

Ruokailutottumuksien muutokseen tarvitsisin taas jonkun nettiohjelman tmv. jota noudattaa. Se on nyt vaan selkärangasta kiinni kaivaa ne vanhat ohjeet esiin ja aloittaa. Se muuttuu nopeasti rutiiniksi.

Liikunta on mulle aina vaikea, tarvitsen siihen kaverin. Vertaistuki ja sosiaalinen paine on mun liikunnan salaisuus, ja niin sen tein viimeksikin. Mutta kun mä olen nykyään yksin, se kaveri huitelee ihan omilla tasoillaan nykyään ja muita ei ole. Liikunta olisi tärkeää myös pään ja vetenpaineen kannalta.

Liikuntakaveria anyone? Joogaa, jumppaa, pyöräilyä, spinningiä tai kävelyä?
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Lolita kirjoitti: 30.05.2020 21:06
James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2020 8:24 Masennus on hyvä laihdutuskeino.
Toisille on, toisille ei. Olen kerännyt pudottamani 15 kiloa takaisin pudottuani vuodesta 2014 syvään masennuskuoppaan. Kahden vuoden terapialla ja vaihdetulla lääkkeellä siitä selvittiin, terapia loppui vuosi sitten. Kilot vaan on ja pysyy, ja siihen pudotus/elintapamuutos rutiiniin vaan tuntuu todella vaikealta päästä.

Ruokailutottumuksien muutokseen tarvitsisin taas jonkun nettiohjelman tmv. jota noudattaa. Se on nyt vaan selkärangasta kiinni kaivaa ne vanhat ohjeet esiin ja aloittaa. Se muuttuu nopeasti rutiiniksi.

Liikunta on mulle aina vaikea, tarvitsen siihen kaverin. Vertaistuki ja sosiaalinen paine on mun liikunnan salaisuus, ja niin sen tein viimeksikin. Mutta kun mä olen nykyään yksin, se kaveri huitelee ihan omilla tasoillaan nykyään ja muita ei ole. Liikunta olisi tärkeää myös pään ja vetenpaineen kannalta.

Liikuntakaveria anyone? Joogaa, jumppaa, pyöräilyä, spinningiä tai kävelyä?
Liikunta on todella vaikeaa silloin, kun ei ole ns. kunnossa. Itse selviydyn työpäivistä, mutta olisi lähes ylivoimaista harrastaa liikuntaa. Tuntuu aina että on niin kipeä olo, ettei tee mieli lähteä edes pyörälenkille.

Nuorempana (esim kity-miiteissä...) olin suorastaan liian laiha. Kun lihoin, firmkaveri kysyi pikkujouluissa, olenko käynyt kuntosalilla. Korona-aika on kyllä ollut myrkkyä. Ennen tuli syötyä terveellisesti vaikkakin liikaa lounaalla. Nyt on tullut vajaa 10 kg lisää mikroaterioilla töissä. Toivon todella että puntarin viimeinen lukema meni paristojen loppumisen piikkiin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Lolita kirjoitti: 30.05.2020 21:06
James Potkukelkka kirjoitti: 27.05.2020 8:24 Masennus on hyvä laihdutuskeino.
Toisille on, toisille ei.
Joo. Jotkut lihoavat masentueessaan, jotkut laihtuvat. Mä laihduin. Onneksi nyt pysähtynyt laihtuminen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

nokkaelain kirjoitti: 30.05.2020 22:28 Liikunta on todella vaikeaa silloin, kun ei ole ns. kunnossa. Itse selviydyn työpäivistä, mutta olisi lähes ylivoimaista harrastaa liikuntaa. Tuntuu aina että on niin kipeä olo, ettei tee mieli lähteä edes pyörälenkille.
Kirjoitin sulle jo joskus aikaisemmin, että jos kulkee julkisilla töihin, sen päivittäisen kävelylenkin voi sijoittaa kotimatkan yhteyteen kun jää vaan pysäkkejä aikaisemmin pois ja kävelee loppumatkan. Paljon helpompaa kuin lähteä erikseen ovesta ulos harrastamaan jotain. Jos on töiden jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa, niin tekee lenkin sitten aamulla.

Oman kokemuksen perusteella voin todeta, että parin tunnin kävelylenkistä metsässä tulee parempi jälkiolo kuin jos hölkkäisi saman matkan tunnissa. Käveleminen on parhautta. Cardioliikunnan ei tarvitse olla sen raskaampaa, kunhan on vain säännöllistä. Kävellessäkin pääsee tarvittaessa maksimisykkeeseen. Pitää vaan löytää tarpeeksi jyrkkä ylämäki.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Bhven kirjoitti: 01.06.2020 17:51 Kirjoitin sulle jo joskus aikaisemmin, että jos kulkee julkisilla töihin, sen päivittäisen kävelylenkin voi sijoittaa kotimatkan yhteyteen kun jää vaan pysäkkejä aikaisemmin pois ja kävelee loppumatkan. Paljon helpompaa kuin lähteä erikseen ovesta ulos harrastamaan jotain. Jos on töiden jälkeen niin väsynyt, ettei jaksa, niin tekee lenkin sitten aamulla.

Oman kokemuksen perusteella voin todeta, että parin tunnin kävelylenkistä metsässä tulee parempi jälkiolo kuin jos hölkkäisi saman matkan tunnissa. Käveleminen on parhautta. Cardioliikunnan ei tarvitse olla sen raskaampaa, kunhan on vain säännöllistä. Kävellessäkin pääsee tarvittaessa maksimisykkeeseen. Pitää vaan löytää tarpeeksi jyrkkä ylämäki.
Täytyy sanoa, että olen liian kauan kaikenlaisella tekosyyllä vältellyt asiaa. (En ole aamuihminen. Töihin lähtö on minuuttiaikataulla, että ehtii käydä suihkussa ja syödä seisten jotain.)

Esim. metsässä kävelystä tykkään, ja tänä kesänä en aio tuhlata kesälomaa hikoillen kerrostalokämpässä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kesäloma kipeänä otti aika kovin korvienväliin kun oli kaikenlaista suunniteltuna. Tuli sitten vedettyä ihan liikaa tavaraa leipälävestä alas, etupäässä jäätelöä ja vanhanajan vaniljiapullia. Maha tietenkin veti noista herneen nenään ja kokoajan oli paska olo.

Nyt duunin alettua jätin kaikki korkean GI-indeksin kamat pois ja maha rauhoittunut nopeasti. Niin helppoa, että taidan jatkaa. Tosin ketoosikin voi olla lähellä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
nokkaelain
Kitisijä
Viestit: 2772
Liittynyt: 10.03.2018 18:12

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

Aamupunnitus 12/09/2020 : 105,4 kiloa - eli painoindeksi 29.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Monta päivää oli ihan saakutilliset ilmavaivat, lopuksi jo 24h putkeen. Painoi kai sisäelimiäkin.

Jätin parsakaalin ja ruisleivät pois, ilmapallous loppui siihen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Olen vuosia ad nauseam puhunut siitä, miten aamupunnitus toimii. Nyt saatiin vielä lisävahvistusta asiaan. Puntarin paristo oli loppu jotain 2-3 viikkoa ja sinä aikana paino nousi 2 kg!

Mielenkiintoinen ilmiö. Ilmeisesti punnitus alitajuisesti hillitsee ja heti kun superegon kontrolli heikkenee, id saa vallan.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

McJanne kirjoitti: 09.03.2021 9:58

Tällä vauhdilla marraskuu 2021 tavoitepainossa.
Thl:n laskelmien mukaan sun paino on marraskuussa 2021 -100 kg!
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Hesarissa oli mielenkiintoinen juttu laihduttamisen vaikeudesta.

https://www.hs.fi/tiede/art-2000007910325.html
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

^ Hyvä artikkeli. Itse suosittelisin strategioiksi: 1. Älä juo sokeria. Eli ei mitään sokeripitoisia juomia, mukaan lukien tuoremehut ja alkoholijuomat. Jos haluat juoda appelsiinimehua, syö kokonaisia appelsiineja. Siinä on kuitu mukana, joten suurin osa fruktoosista päätyy paksusuoleen, eikä maksan tarvitse metaboloida sitä ja maksa ei rasvoitu. 2. Älä syö eineksiä. Valmista ruokasi raaka-aineista. 3. Treenaa ja kasvata lihaksia niin glukoosilla on paikka mihin varastoitua. 4. Nuku riittävästi joka yö (8h). Univaje aiheuttaa merkittävää insuliiniresistenssiä rasvasoluissa, joten univaje yksistään saattaa estää laihtumisen vaikka muut osa-alueet (ruoka, liikunta, stressi) oli säädetty kohdilleen.
In 1852 Henri Giffard flew a 3-horsepower steam-powered dirigible over Paris. it was the first powered aircraft.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kokeilin tuota pelottavaa vaaka-juttua.

Kolme kuukautta kun ainut liikunta on ollut tietsikkatuolista jääkaapin kautta sohvalle. Masis taudeista, unettomuudesta ja tyrimisistä duunissa. Ruokailukaan ei ole ollut ihan optimaalia vaikka ei huonointakaan.

Tulos: +9kg
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Diddley Bow
Kitisijä
Viestit: 3296
Liittynyt: 02.05.2012 13:34

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Diddley Bow »

Viisi kuukautta ja -20 kg. Lopetin oluella läträämisen ja aloin kävelemään. Tammikuun alusta mitattuna 20600 askelta per päivä.
Who says you need to buy a guitar?
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Diddley Bow kirjoitti: 10.06.2021 22:41 Tammikuun alusta mitattuna 20600 askelta per päivä.
:o
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

James Potkukelkka kirjoitti: 28.08.2019 12:33
James Potkukelkka kirjoitti: 14.03.2019 11:08
James Potkukelkka kirjoitti: 08.10.2018 13:35

Paino ja vyötärö samat kuin vuosi sitten. Tai noh, 100.5 cm.
Paino sama, mutta vyötärö 99,5 cm. Erittäin todennäköisesti Apple Watchin ansiota, koska olen lisännyt päivittäistä kävelyä kellon takia prosentuaalisesti paljon (absoluuttisesti vähän).

ceterum censeo: joka aamuinen punnitus ainakin mulla toiminut nyt jo pari vuotta erinomaisesti. Kts viestini tässä ketjussa 2/17 ja 3/17.
99,5 cm vyötärö, mutta vaaka ainakin kg:n vähemmän. Salilla käyminen ollut vähissä, sen takia paino pudonnut, vaikka vyötärö ennallaan. Pitäisi lähteä salille sätkimään taas.
Vyötärö 101 :(

Paino 78.

Eli paino hallinnassa, vyötärö ei. Tämän ketjun perusteella vyötärö ollut ainakin 104 joskus, eli ei kuitenkaan aivan olla palattu lähtötilanteeseen.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Lääkärinä arvioisin, että tynnyrimäinen rintakehäsi on valunut alaspäin.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Ymmärtääkseni meditaatiolla voi siirtää kehon painopistettä. Täytyy koettaa, jos sillä saisi siirrettyä massaa ylävartaloon.
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ Ongelmasi saattaa olla gravitaatiovektori, eikä mikään kehoosi liittyvä asia. Suosittelen roikkumaan nilkoista ja mittaamaan uudestaan.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Koronatalvi teki pahaa jälkeä, kun sisäliikuntaa ei oikein ollut ja ulkoliikunta nollakelissä ei inspannut. Talvi vilahti pitkälti sohvannurkassa sarjoja katsellen. Melkein kymppi tuli painoa lisää, eikä meinannut keväänkään mittaan oikein lähteä laskuun. Piti tehdä järjestely muutoksen vaudittamiseksi ja päätin jättää leivät ja pullat pois. Keliakiaa ei tutkitusti ole, niin kokonaan viljaa en siivonnut pois, mutta tämä vähennys tuntuu auttaneen vatsan toimintaa ja painokin kääntynyt laskuun. 5kg matkaa jäljellä viimesyksyiseen painoon.

Toi painon nousu näkyi myös terveystarkastuksessa. Arvot koholla siellä täällä ja tänään lääkäri sano, että se olis sitte kakkostyypin diabeetes, mutta otetaan nyt rasitustesti vielä ennen lääkityksen aloittamista. Olis uutta laihdutuslääkettäkin kuulemma tarjolla, mutta neulakammoisena ja paljon reissaavana ei viikottaiset pistoshoidot oikein houkuta. Toivottavasti pärjään ihan pillerikamalla. Mun pitkäaikaissairauksien lista se vaan kasvaa ja komistuu :facepalm:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25471
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Rybelsus on uusinta uutta. Laihduttava diabeteslääke tablettina. Saa korvattavuuden, jos riittävää sokeritasapainoa ei ole saavutettu jollain toisella lääkkeellä (siis pitää olla jokin toinen lääke alla valmiina, ts. ei korvata ensimmäisenä lääkkeenä).
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

James Potkukelkka kirjoitti: 11.06.2021 14:05 Rybelsus on uusinta uutta. Laihduttava diabeteslääke tablettina. Saa korvattavuuden, jos riittävää sokeritasapainoa ei ole saavutettu jollain toisella lääkkeellä (siis pitää olla jokin toinen lääke alla valmiina, ts. ei korvata ensimmäisenä lääkkeenä).
Sounds like a plan :ohyeah:
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14927
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kuka aloittaa laikkarin nyt joulun jälkeen ja millä keinoin?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Mulla on aikuisiällä tullut syksyisin ja talvisin kolmisen kiloa. Kesäisin ne lähtee, kunhan pyöräilee ja puuhastelee ulkona. Syödä saa mitä haluaa. Tämä edellyttää tietenkin liikunnallista elämäntapaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Vastaa Viestiin