Käsityöt

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Leila »

Harrastatko käsitöitä? Jos niin mitä? Mistä sait innostuksen? Mikä on paras tai muuten tärkein työsi mitä olet tehnyt?

Minä neulon, joskus myös vähän virkkaan ja ompelen. Neulominen on rentouttavaa, siinä näkee heti oman työnsä tuloksen ja saa käsitellä miellyttävän tuntuisia ja kauniin värisiä lankoja. Ompeleminen on enemmän käytännönläheistä. Ompelen lähinnä suoraa saumaa tai päärmettä esim. verhojen reunoihin. Neulomisen aloitin varmaan jo noin 10-vuotiaana. Meillä oli koulussa kiva ja innostava käsityön ope, joka jaksoi neuvoa ja "teettää" sopivan vaativia töitä. Teini-iässä tein pikkuveljelle villapaitoja, niitä kun oli nopea tehdä pienelle lapselle. Nyt samainen pikkuveli opiskelee amiskassa puusepäksi ja tekee minulle huonekaluja. Nuorena ja köyhänä tuli myös ommeltua enemmän vaatteita, silloin kun ei ollut varaa ostaa kaupasta.
Äiti ei tiedä
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kerro Homie ihmeessä lisää...
Jotenkin arvasin, että tämän ketjun aloittaminen on virhe.
Äiti ei tiedä
Kid

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Kid »

Nyt Homiekin on ignoren alla. YÖK.

Käsitöistä. Olen pukuompelija ammatiltani ja nykyään kyllä tosi harvoin tulee ommeltua enää mitään. Aikasemmin väänsin ison pinon mekkoja, paitoja, housuja jne. Enää ei jaksa eikä huvita. Verhojen ompelu edessä ja ei vaan huvita alottaa. Olen laiskapaska.

Äiree osaa virkata ja monesti oon miettinyt että jos pyytäis opettamaan mullekkin. Se on tehnyt päiväpeittoja, verhoja ja kaiken maailman nuttuja.
Kutomista en oo ikinä osannut. Sain yläasteella tehtyä reilut 15cm kaulahuivia valmiiksi. Jäi kesken kun en osannut vaihtaa väriä..

Kaikenlainen muu näpertely luontuu ja tykkään vääntää kortteja ym sälää.
Rouva Pupu

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Virkata ja kutoa osaan, ompelu ei luonnistu. Yllättävän vähän kuitenkaan mitään väkerrän, ei aikaa, ei kiinnostusta jne. jne.

Jotain rakennelmiakin voisin tehdä, mutta en vaan jaksa. Puu/metallitöissä olin hyvä, mutta sain niin ison trauman koulussa, että se jäi siihen *nuoren herkkä sielu* :wink:

Kuudennella luokalla näin törkeästi vaivaa löylykauhan tekemisessä isukille lahjaksi. Eräs luokan poika yksinkertaisesti vaihtoi nimilaput ja tilalle sain epämuodostuneen möhkäleen. Isolla porukalla sitten opettajalle mentiin tästä kertomaan, ei auttanut kenenkään todistus siitä, että tämä tyyppi oli ominut mun vaivalla tekemän löylykauhan. Opettajan mielestä tyttö ei kertakaikkiaan voinut tehdä niin onnistunutta työtä, se vaan, että oli kyllä mun tekeleen nähnyt juuri edellisenä päivänä, joten... Sain kutosen ja poika veti mun työstä kympin. Olen katkera!
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Kid kirjoitti:Nyt Homiekin on ignoren alla. YÖK.

Käsitöistä. Olen pukuompelija ammatiltani ja nykyään kyllä tosi harvoin tulee ommeltua enää mitään.
Mullakin on tuo koulutus enkä ole kyllä pitkään aikaan ommellut mitään. Taisin saada tarpeeksi koulussa. No, välillä on tullut sellaisia fiilareita, että voisi taas, mutta kyllä ajan saa kulumaan muutenkin.

Kutomista olen viimeksi harrastanut ja kunhan tästä reipastun, puran viimeisen tekeleeni eli raidallisen diskokaulaliinan ja teen uusiksi niin, ettei kaulaliinan sivut rullaudu.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja par-sky »

mä olen 5v. oppinut virkkaamaan ja neulomaan. ompelemaan rupesin 6 vuotiaana. mun nukeilla oli paljon vaatteita, poneillakin omansa :D jossain vaiheessa rupesin sitten vielä punomaan yms. olen siis hullu näprääjä.

viimeisin tuotos minkä olen käsistäni päästänyt oli palmikkoneule ystävän pienelle pojalle. lapsille on vaan niin paljon helpompi neuloa, kun ne vaatteet on pienempiä, eli tulevat nopeammin valmiiksi eli ei ehdi niin pahasti kyllästymään. se on nimittäin mun suurin ongelma, että kyllästyn tekeleeseen enkä sitten jaksa tehdä loppuun.

yläasteella/lukiossa tein paljon siililapasia kavereille. mulla on vieläkin laatikossa pari lapasta joilta puuttuu enää piikit...
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Ann »

Kudon aina silloin tällöin. Edesmenneelle koiravanhukselle kudoin x-määrän nuttuja. Viimeksi päkersin alkutalvesta itselleni kaulaliinan, kun kaupasta ei mieluista löytynyt ja alkoi tulla vilu. Ai niin, ja miehelle myös tein rakkaudella kaulaliinan, jota se ei taida edes käyttää..

Tuolla keskeneräisten töiden loodassa olis yhtä hihaa vaille valmis villapaita.

Sen verran vielä, että yksinkertaiset näperrykset on mainio tapa nollata aatokset. Ainakin mulle.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Rouva Pupu

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Ann kirjoitti: Ai niin, ja miehelle myös tein rakkaudella kaulaliinan, jota se ei taida edes käyttää..
Samikset!
millivanilli

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Tykkään neuloa, virkata ja ommella. Äiti joskus päätti, että opettelen tekemään käsitöitä. Ei silloin paljoa minun mielipidettä kyselty, vaan oli "pakko" ommella collegepaitoja jne. Lukiossa sitten ompelin itse mekon vanhojentansseihin.

Nykyään tulee ihan vapaaehtoisesti harrastettua käsitöitä. Nyt voin tehdä kotona vaatteita, kun sain joululahjaksi ompelukoneen.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Rouva Pupu kirjoitti:
Ann kirjoitti: Ai niin, ja miehelle myös tein rakkaudella kaulaliinan, jota se ei taida edes käyttää..
Samikset!
Ne siat!
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

Väkerrän sukkia ja lapasia telkkaria tuijottaessani estääkseni itseäni syömästä. Suunnitelmissa on tehdä itselle villapaita, mutta vaan suunnitelmissa. Tein poikaystävälle niin hienon kaulaliinan että vituttaa vieläkin kun en vienyt mukanani kun ero mätkähti :maanantai:

Virkata en osaa, ommella vain suoraan ja saumuri hajoaa kosketuksestani. Silti haluaisin pukuompelijaksi(kin).
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Niba »

Hei!
Ettei vain naikkoset kertoilisi..
En osaa neuloa, mutta muutaman poppanan olen kutonut nigu pöytään, en tiedä mihin ovat joutuneet, virkatakin osaan niitä kehittyvien maiden lapsille ja osakunnan former inspehtoorille palasia päiväpeittoon, siis joskus aivopuolisko oli(on) tosi bueno noissa hommissa joten autoin minäkin Karjalan lapsia kylmyydessä..
Olen myös käynyt nahkatyökerssin työväenopistossa, tais olla myyrmannin poksauksen aikoihin..
Jotain satulavöitä olen ommellut, ainakin tunnen tekniikan..
Nahkabootseja malliin Bootfactory ajattelin joskus tehdä..
Ostin Teesistä hyvin halvalla nahkapaskankin, että einakin reikiä syntyy!
Osaan ommella myös napin itse, jos viitsin.. :yo:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Kudon ja virkkaan. Ompelukonekin on, mutta ei sillä ole tehty mitään kunnollista vuosiin. Miehen housuntaskun korjasin (tai siis ompelin umpeen) alkuviikosta.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Leila »

Niba kirjoitti:Hei!
Ettei vain naikkoset kertoilisi..
Kiitos osallistumisesta!
Muut miekkoset voivat kertoa puolestaan vaikka puu-tai metallitöiden tekemisestä, jos sellaista harrastuneisuutta löytyy.
Äiti ei tiedä
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Kudon koiralle neuletta ja epätoivoisesti yritän virkata itelleni käsiveskaa. Innostuksen sain noista Stitch`n bitch-kirjoista, niissä on ihania malleja.. Ompelukonetta käytän lähinnä hepan loimien korjailuun ja muihin yksinkertaisiin juttuihin, kuten verhojen päärmeisiin
Avatar
brona
Kitinän uhri
Viestit: 812
Liittynyt: 16.08.2005 1:26
Paikkakunta: Saari Idässä

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja brona »

Osaan kutoa ja ommella, meidän suvussa on vähän "pakko", kun mummu ompeli sekä omille että vieraille. Virkatakin osaan, ainakin patalapun.
...
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja par-sky »

nyt on kevät-takki tuloillaan. osat on leikattu, tukikankaat kiinnitetty ja enää jäljellä kasaan ompeleminen. mulla on suuret odotukset tän suhteen, mutta luotan takista tulevan päheen ja musta entistä upeamman se päällä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Bliss

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tämä vanha juttu oli kaivettava esiin.
Mulla on lankojenosto-ongelma. En siis voi olla ostamatta niitä, ja nyt alkaa valtaisa toteuttamisoperaatio.
Kolmet sukat valmiina, sohvalla metrin korkuinen kasa käsityölehtiä joista tarttis hakea ideaa :]
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Ostin sellasen kirjan kun Knitting lingerie style, aivan ihania ohjeita!
ninnithequeen

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Osaisko joku virkata mulle sängynpäällisen ja "hellehattuja" nukkekotiin?
Bliss

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti:Osaisko joku virkata mulle sängynpäällisen ja "hellehattuja" nukkekotiin?
Sängynpäällinenkin vissiin nukkekotiin? ;)
Millanen?
ninnithequeen

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Osaisko joku virkata mulle sängynpäällisen ja "hellehattuja" nukkekotiin?
Sängynpäällinenkin vissiin nukkekotiin? ;)
Millanen?
Juu tottakai nukkekotiin :D
Ihan sama, kuhan on valkonen. Mittaan kohta että minkä kokonen sais olla...


Ketuttaa ku itte en osaa ku parsia sukan...
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Mida »

Neulon ja ompelen pääasiassa kaikenlaista lasten ja vauvojen kamoja. Melkein päivittäin.
ninnithequeen

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bliss, kukkuu, kuis Helvi-mummon päiväpeitto jakselee :P

Ja tosiaan jos joku osaa virkkailla pieniä helle-hattuja ja vaikka käsilaukkuja ni se ois hianoo. (tai sitten vaikka opettaa mut virkkaamaan)

Galleriassa muuten pari kuvaa niille, joita mun hullu harrastus kiinnostaa...
Bliss

Re: Käsityöt

Viesti Kirjoittaja Bliss »

ninnithequeen kirjoitti:Bliss, kukkuu, kuis Helvi-mummon päiväpeitto jakselee :P
Se on vähän keskenkasvuinen vielä, mutta kyl se nopsaan kasvaa :P
Vastaa Viestiin