Asumisväljyys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

eps kirjoitti:
Chap kirjoitti:
eps kirjoitti:tilastoa
Minua kiinnostaisi myös mediaani ja keskihajonta, voitko laskea?
Mediaani tuolla jo on. Tässä on muuta tietoa:

Neliöitä keskihajonta: 33
Neliöitä/asukas keskihajonta: 14
Asukkaita keskihajonta: 0,85

Alempi neljännes neliöt: 35
Alempi neljännes neliöt/asukas: 27
Alempi neljännes asukkaat: 1

Ylempi neljännes neliöt: 66
Ylempi neljännes neliöt/asukas: 50
Ylempi neljännes asukkaat: 2

e.
Mitenköhän hyvin asukasmäärällä voi selittää asunnon neliömäärää? Mitä sait korrelaatioksi?
eps

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja eps »

Chap kirjoitti: Mitenköhän hyvin asukasmäärällä voi selittää asunnon neliömäärää? Mitä sait korrelaatioksi?
Korrelaatio on 0,73. Kovin pitkälle menevä analyysi ei ole järkevää, sillä aubeustissa on sellaisia selittäviä tekijöitä, joita ei ole huomioitu tilastoinnissa. Tällaisia ovat vaikkapa asuntojen sijainti, asujien varallisuus ja asumismuoto.

e.
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

eps kirjoitti:
Chap kirjoitti: Mitenköhän hyvin asukasmäärällä voi selittää asunnon neliömäärää? Mitä sait korrelaatioksi?
Korrelaatio on 0,73. Kovin pitkälle menevä analyysi ei ole järkevää, sillä aubeustissa on sellaisia selittäviä tekijöitä, joita ei ole huomioitu tilastoinnissa. Tällaisia ovat vaikkapa asuntojen sijainti, asujien varallisuus ja asumismuoto.
No mutta ei muuta kuin rakentamaan uutta gallupia, johon otetaan mukaan lisää selittäviä tekijöitä. Monimuuttujamallilla saat homman helposti hoidettua kunhan muistat ottaa huomioon mahdollisen autokorrelaation, multikollineariteettin ja heteroskedastisiteettin.
Herra Manala

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ninnithequeen kirjoitti: Äh, tuntuu vaan naurettavalta, että parikymppinen opiskeleva poikamies etsii itselleen yli 70 neliöistä kämppää, samalla kun tuttavaperheemme elelee tyytyväisenä 4 veen ja 2v kaksosten kanssa 56 neliön kolmiossa (kyllä, entinen asuntomme). No jos rahasta ei ole kiinni niin kuka estää tekemästä mitä haluaa. Ahneella vaan on tunnetusti paskanen loppu, tai jotain ;)
Onko tuo 56 neliötä sitten jotenkin optimi mielestäsi viisihenkiselle perheelle?

Hassua että kukaan ei nipota, jos nelihenkinen perhe asuu 280 neliön omakotitalossa, mutta jos asuu yksin 280/4 neliön kämpässä, se on ahneutta. Siitäkin huolimatta, että mitä useampi ihminen, sitä vähemmän tarvitaan lisäneliöitä per lärvi koska esimerkiksi olohuone, keittiö ja vessatilat vievät joka tapauksessa enemmän tai vähemmän neliöitä, oli asukkaita 1 tai 4.

Minusta se, että asuu 3 lapsen kanssa 56 neliön kämpässä, on ihmisoikeusrikos jota ei soisi tapahtuvan ainakaan kontulan ulkopuolisissa sivistysvaltioissa.

Itselläni on 52 neliötä hyvällä, tilan hyvin hyväksi käyttävällä pohjalla; pienehköllä 11m^2 makuuhuoneella, isolla olohuoneella ja todella tehokkaalla U-mallisella keittokomerolla, jossa on paljon kaappi- ja laskutilaa, mutta joka vie kämpästä vain 5 neliötä pohjasta katsottuna. Olotilaa siis jää melkoisesti, ja tämä on ihan minimi mihin pystyn roippeitteni kanssa venymään. 10 lisäneliötä ei tekisi pahaa näin yksin asuessakaan, eikä se ole mielestäni mitään ahneutta.

Väljyys luo rauhallisuutta siinä missä liiallinen tavaroiden tunkeminen liian pieneen pinta-alaan luo lähinnä stressaavan, kaaosmaisen ja ahdistavan vaikutelman. Ja makuuhuone pitää olla erikseen. En kykene millään änkemään itseäni ja egoani mihinkään yksiöön.
ninnithequeen

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Herra Manala kirjoitti:Minusta se, että asuu 3 lapsen kanssa 56 neliön kämpässä, on ihmisoikeusrikos jota ei soisi tapahtuvan ainakaan kontulan ulkopuolisissa sivistysvaltioissa.
Se oli ihmisoikeusrikos jo silloin kun me asuttiin siellä kolmistaan, varsinkin kun se tosiaan oli kolmio. Aikamoisia koppeja ne huoneet.
Eikä ollu Kontulassa. Ei muuten asuta eikä olla koskaan asuttu siellä, tieroks ;)
Herra Manala

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

ninnithequeen kirjoitti:Eikä ollu Kontulassa. Ei muuten asuta eikä olla koskaan asuttu siellä, tieroks ;)
En minä niin väittänytkään enkä kuvitellutkaan.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Ann »

Herra Manala kirjoitti: Väljyys luo rauhallisuutta.
Väljät on lepposii.

A clean house is a sign of a wasted life.
Rotan aivot valtasivat pääni.
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Chap kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:Isi, sinäkö se olet... :)
Eihän sitä tiedä, joskus päärynä tippuu kauas puusta.
Jäi kyllä kommentistasi mieleen, että joku on katsonut Kotikatunsa kun tiesi, että Pertti ei saanut hyväksyntää isältään. Ja hän siksi rakensi uraansa määrätietoisesti.

Mut mut. Jos vakavoidumme hetkeksi niin katsoin tuossa Son Housen kommenttia. En minä väen vängällä pakoita ketään asumaan vuokralla, puhumattakaan kyttäämään hintojen laskua. Mitä olen koettanut tässä ilmeisen surullisenkuuluiseksi muodostuneessa yksinpuheluketjussani kertoa on, että ihmiset ovat kuten ennenkin. He tekevät paljon ja voittopuolisesti tyhmiä päätöksiä. Jos voin näyttää edes murto-osan kollektiivisen tyhmyyden pahimmasta osasta voin ehkä lisätä yleistä harkintaa tässä pienessä ankkalammessa.

Jos Son tarvitset asuntoa perheellesi ja pystyt arvioimaan taloutesi edes siedettävällä tarkkuudella laina-ajan niin toki hyvä kohde on aina hyvä kohde. Jos pyörität lahjapuotia, jossa myydään koristekynttilöitä ohikulkijoille niin ehkä ei kannata. Tai jos olet elektroniikka-alihankkijan tehdastyöläisenä kannattaa ainakin laskea onnistuisiko lainan maksu työttömänäkin.

Mikä minua eniten korpeaa asuntojen hinnoissa on, että se raha on muualta pois. Jos keskivertorunkkari saisi maksettua asuntonsa pois alle kymmenessä vuodessa niin hän voisi kohottaa ylijäävällä rahalla elintasoaan muuten. Tai vastaavasti hän voisi laittaa todella pienen lainaerän hieman pitemmäksi aikaa ja elää kuin kuningas. Nyt raha valuu pankille korkotuloina ja ahneelle kiinteistönsä myyjälle. Ja kun myyjäkin on yleensä vaihtamassa asuntoaan niin ainoat hyötyjät näyttäisivät olevan pankki ja kiinteistönvälittäjät.

Itse näkisin suurimmaksi syyksi hintojen nousulle Euron käyttöönoton. Ihmiset eivät tajua, että jos ennen omakotitalo maksoi 350 000 mk niin 240 000 euroa ei ole ihan sama asia... Vai tienaatteko kuukaudessa 14 000 euroa?
Son House

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Son House »

PerttiMakimaa kirjoitti:Jos vakavoidumme hetkeksi niin katsoin tuossa Son Housen kommenttia...
Kiitos Pertti! On tottakai heti sanottava, että enhän minä näitä päätöksiä tietenkään tee palstakirjoitteluiden perusteella, vaan laskelmoidusti oman harkinnan mukaan ja lopulliseen päätöksentekoon vaikuttaa hyvinkin moni asia. Enhän minä näitä päätöksiä tee tietenkään edes yksin.

Mutta jos siis vakavasti asiaa pohtii, niin henkilökohtaisesti merkittävin tekijä taustalla on se kustannus joka asumiseen menee kuukaudessa ja sen suhde asumisen laatuun. Tällä tavoittelen sitä tilannetta että minulla, puoliskollani ja lapsilla olisi parhaat mahdolliset oltavat juuri nyt. Ja tilanne on siitä hyvä, että puoliskoni ajattelee samoin. Jos tähän kuvioon mahtuu se vaihtoehto, että asuminen voidaan järjestää niin, että aiheutuvasta kustannuksesta jää loppupeleissä jotain itselle, niin aina parempi. Se ei kuitenkaan ole määräävä tekijä. Minulle ei ole mikään itseisarvo kerätä omaisuutta ympärilleni vain osoittaakseni itselleni, ympäristölleni tai jälkipolville olevani ahkera ja tunnollinen mies. Ja olen sitä mieltä, että lapset saavat paljon enemmän sisältöä elämään näin, kuin että heille olisi tulossa iso perintö joskus tulevaisuudessa, jos olisin oman elämäni aikana toiminut toisin.

Samoilla linjoilla ollaan. Sama asia se korpeaa minuakin, kuin sinua. Minua ei korpea pelkästään asuntojen hinnat, vaan asumisen kalleus pääkaupunkiseudulla ylipäätään.
Tix

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Tix »

PerttiMakimaa kirjoitti:Itse näkisin suurimmaksi syyksi hintojen nousulle Euron käyttöönoton. Ihmiset eivät tajua, että jos ennen omakotitalo maksoi 350 000 mk niin 240 000 euroa ei ole ihan sama asia... Vai tienaatteko kuukaudessa 14 000 euroa?
Kyllä se on se halpa lainakorko, hinnat muuttuvat kuitenkin - hyvänä esimerkkinä tuo 350 000 mk. Mihin jumalanaikaan tuolla rahalla on muka omakotitaloa saanut? 80-luvulla? Rahan arvo muuttuu, joskus 50-luvulla tjsp 1000 markkaa oli ihan jees viikkoraha muksulle. Ihmiset osaavat edelleen laskea paljonko on vuokra ja paljonko olisi lainanlyhennys. Eivät vain osaa katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä ja yliarvostavat omistamista muihin ratkaisuihin nähden. Se se ongelma on.

Eilen oli tekstiteeveesä taas uutista, että lainanmaksuajat pitenevät ja merkkejä ylivelkaisuudesta ja takaisinmaksuvaikeuksista asuntolainoissa on jo melko runsaasti. Pakkohuutokauppoja odotellessa :twisted:

Pääkaupunkiseudulla taas kyse on ennen muuta huonosta maankäyttöpolitiikasta. Lääniä on, sitä ei vaan saada rakennettua.
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Tix kirjoitti:Kyllä se on se halpa lainakorko, hinnat muuttuvat kuitenkin - hyvänä esimerkkinä tuo 350 000 mk. Mihin jumalanaikaan tuolla rahalla on muka omakotitaloa saanut? 80-luvulla? Rahan arvo muuttuu, joskus 50-luvulla tjsp 1000 markkaa oli ihan jees viikkoraha muksulle. Ihmiset osaavat edelleen laskea paljonko on vuokra ja paljonko olisi lainanlyhennys. Eivät vain osaa katsoa asioita pidemmällä tähtäimellä ja yliarvostavat omistamista muihin ratkaisuihin nähden. Se se ongelma on.

Eilen oli tekstiteeveesä taas uutista, että lainanmaksuajat pitenevät ja merkkejä ylivelkaisuudesta ja takaisinmaksuvaikeuksista asuntolainoissa on jo melko runsaasti. Pakkohuutokauppoja odotellessa :twisted:

Pääkaupunkiseudulla taas kyse on ennen muuta huonosta maankäyttöpolitiikasta. Lääniä on, sitä ei vaan saada rakennettua.
350K mk:lla sai periferiasta vuonna 2000 (eli viimeisenä täytenä markkavuotena) järven rannalta 3mh+k+sauna+autotallin, joka oli tehty 90-luvulla (tutustuin asiaan kun katselimme lähisukulaiselleni asuntoa niihin aikoihin). Vilkaisin samaa kaupunkia tätä kirjoittaessa ja vastaavassa kaupunginosassa on yksi vastaavanlainen tarjolla nyt. 210 000 E. Good luck.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja saira »

Ollaan naurettu miehen kanssa käsitettä miljoonatalo, joka markka-aikaan oli kalliin talon titteli. Nyt jos hakee 170 000€:n taloa saa ihan jotain muuta kuin hienon talon...
Son House

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Son House »

PerttiMakimaa kirjoitti: 350K mk:lla sai periferiasta vuonna 2000 (eli viimeisenä täytenä markkavuotena) järven rannalta 3mh+k+sauna+autotallin, joka oli tehty 90-luvulla (tutustuin asiaan kun katselimme lähisukulaiselleni asuntoa niihin aikoihin). Vilkaisin samaa kaupunkia tätä kirjoittaessa ja vastaavassa kaupunginosassa on yksi vastaavanlainen tarjolla nyt. 210 000 E. Good luck.
Omakohtainen kokemus:

90 –luvun lopulla ostettu omakotitalo. Ostohinta ~450 tmk. Pääkaupunkiseudun välittömästä läheisyydestä hyvien kulkuyhteyksien varrelta 70 –luvun alussa rakennettu talo. 3h + k + kylmähuone + sauna + autotalli + ulkorakennus ja tonttia 3500 neliötä. Autotallin muutostyön jälkeen asuinpinta-alaa ~120 neliötä. Vajaan kymmenen vuoden päästä myyntihinta ~250 t€.

Rahan arvon muutosta en tuolle ajanjaksolle uskalla lähteä arvioimaan, mutta tämä kuitenkin osoittaa sen, että sillä on merkitystä milloin ja mistä omistusasunnon hankkii. Kärsivällisyys on nyt valttia.
Bliss

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Tix kirjoitti:350 000 mk. Mihin jumalanaikaan tuolla rahalla on muka omakotitaloa saanut?
Vuonna 1998 sai, 100+ neliötä kolmessa kerroksessa + iso autotalli, 2000 neliön tontti, rauhallisella omakotitaloalueella suuren järven rannalla, alle tunnin matkan päässä Helsingistä.... :wink:

(sittemmin myyty)
Storia

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Storia »

Olisko uudessa talossa joku 54 neliötä tarkalleen? En ole ihan varma. Vuokra on kuitenkin 300 euroa kuukaudessa ja asukkeina minä ja ranskanbulldoggi Simo. Sähkölasku tulee päälle, max. n. 60,-/kk.
Autotalli on hieno ja iso pihavaja. Ei naapureita, mutta kaikki palvelut alle kilometrin säteellä.

Että hajotkaa niihin Helsingin asumiskustannuksiin ihan rauhassa...tai muuttakaa tänne maalle.
Mulli75

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

Storia kirjoitti:Vuokra on kuitenkin 300 euroa kuukaudessa
Autotalli on hieno ja iso pihavaja. Ei naapureita, mutta kaikki palvelut alle kilometrin säteellä.
Missä, missä, kerro, kerro.
Tix

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bliss kirjoitti:
Tix kirjoitti:350 000 mk. Mihin jumalanaikaan tuolla rahalla on muka omakotitaloa saanut?
Vuonna 1998 sai, 100+ neliötä kolmessa kerroksessa + iso autotalli, 2000 neliön tontti, rauhallisella omakotitaloalueella suuren järven rannalla, alle tunnin matkan päässä Helsingistä.... :wink:

(sittemmin myyty)
Mä luulen että itsekin suuntaan pois pääkaupunkiseudulta siinä vaiheessa jos perhettä tulee. Joku Tuusula Porvoo, Sipoo tms. Paskaako täällä hillumaan jos ei yöelämässä käy ja työmatkasta ei tule kohtuuton.
Storia

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Storia »

Mulli75 kirjoitti: Missä, missä, kerro, kerro.
Okei, kerronpa hyvinkin.

Huittisissa asun. 180 km Hkiin, 75 Tampereelle, 60 Poriin ja tasan 100 Turkuun. Kaikki siis tunnin tai kahden ajomatkan päässä. Kelasin tässä, että tuon talon mihin nyt muutan sais omaksi varmaan jollain 40 000 eurolla. Sen omistaa nuoret kaksospojat, jotka on saaneet sen perintönä, mutta eivät ole ikinä itse asuneet siinä. Ajattelin, että asun nyt vähän aikaa vuokralla ja sitten niille voisi ehdottaa jossain vaiheessa, että ostais sen pois. Se on joku 30 vuotta vanha talo, mutta oikein hyvässä kunnossa. Lämpölasit ja siisti. Täytyy nyt katsella...Töistähän se on pitkälti kiinni.
Tix

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Tix »

Storia kirjoitti:Kelasin tässä, että tuon talon mihin nyt muutan sais omaksi varmaan jollain 40 000 eurolla. Sen omistaa nuoret kaksospojat, jotka on saaneet sen perintönä, mutta eivät ole ikinä itse asuneet siinä. Ajattelin, että asun nyt vähän aikaa vuokralla ja sitten niille voisi ehdottaa jossain vaiheessa, että ostais sen pois.
Eihän tuossa voi edes puhua erityisen edullisista asumiskustannuksista. Jos ajatellaan, että asumiskustannuksiin kuuluu myös työmatkakulu. Itse asun pääkaupunkiseudulla 520 € vuokralla ja maksan 80 € kuussa työmatkoista. Minulla on 60 neliötä uudehkossa talossa erinomaisin palveluin ja liikenneyhteyksin.

Jos käy lähimmässä kaupungissa töissä, ja joudut julkisten vuoksi rämpyttelemään autolla, niin kustannus työmatkoista kuussa olisi Poriin noin 2500 km * vaikkapa 0,12 €/km niin päästään jo tuohon 600 € tasoon vuokran kanssa. Toki siitä saa verottajalta osan takaisin, mutta ei kaikki ole niin yksinkertaista matematiikkaa.

Suhteellisesti vuokrasi on itse asiassa korkea. Oman asumiseni vaihtoehtoiskustannus olisi asuntoon sijoitettuna pääomana noin 175000 € vastaavalla asumistasolla. Sinulla oman arviosi mukaan noin 40000€. Jotta asuntoni omistajataho saisi saman vuokratuoton pääomalleen, hänen pitäisi pyytää minulta 1.312 € suuruista vuokraa. Halpahan täällä siis on asua, siellä on pirun kalliit vuokrat! 8)
ninnithequeen

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Tix kirjoitti:Itse asun pääkaupunkiseudulla 520 € vuokralla ja maksan 80 € kuussa työmatkoista. Minulla on 60 neliötä uudehkossa talossa erinomaisin palveluin ja liikenneyhteyksin.
Nyt menee ihan offtopikkiin, mutta etkö sä hommannut sen asumisoikeuskämpän? Tämmösen käsityksen mä sain, ku joskus asiasta puhuttiin. Onko tyhmä mamma taas käsittänyt väärin ja ihan hakoteillä?
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

Tix kirjoitti:
Storia kirjoitti:Kelasin tässä, että tuon talon mihin nyt muutan sais omaksi varmaan jollain 40 000 eurolla. Sen omistaa nuoret kaksospojat, jotka on saaneet sen perintönä, mutta eivät ole ikinä itse asuneet siinä. Ajattelin, että asun nyt vähän aikaa vuokralla ja sitten niille voisi ehdottaa jossain vaiheessa, että ostais sen pois.
Eihän tuossa voi edes puhua erityisen edullisista asumiskustannuksista. Jos ajatellaan, että asumiskustannuksiin kuuluu myös työmatkakulu. Itse asun pääkaupunkiseudulla 520 € vuokralla ja maksan 80 € kuussa työmatkoista. Minulla on 60 neliötä uudehkossa talossa erinomaisin palveluin ja liikenneyhteyksin.

Jos käy lähimmässä kaupungissa töissä, ja joudut julkisten vuoksi rämpyttelemään autolla, niin kustannus työmatkoista kuussa olisi Poriin noin 2500 km * vaikkapa 0,12 €/km niin päästään jo tuohon 600 € tasoon vuokran kanssa. Toki siitä saa verottajalta osan takaisin, mutta ei kaikki ole niin yksinkertaista matematiikkaa.
Tässä vertailussa on ilmeisesti myös oletuksena, että auto omistaa joka tapauksessa. Kun asuu Helsingissä hyvin liikenneyhteyksien varrella voi pärjätä hyvin julkisella liikenteellä + tarvittaessa satunnaisilla taksimatkoilla tai auton jakamisjärjestelyillä. Itse maksan Storian kämpän kokoisesta kantakaupungissa olevasta asunnosta pari vuotta vanhan lainan korkomenoja (hiljattain tarkistettu) ja yhtiövastiketta n. 490 euroa kuussa. Helsingin sisäinen kuukausilippu maksaa n. 40 euroa. Takseihin ei menee montaa kymppiä kuussa. Autoilukulut jostain Huittisista olisivat pääomakuluineen, vakuutuksineen, huoltoineen ja käytön kanssa helposti 400 euroa kuussa vaikka ei Helsinkiin asti ajaisikaan. Ja tietysti päälle se vaiva, että pitää istua auton ratissa pitkiä aikoja.
Tix

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Tix »

Chap kirjoitti:Tässä vertailussa on ilmeisesti myös oletuksena, että auto omistaa joka tapauksessa.
Oletuksena oli se, että auton kustannuksista osa menee työmatkoihin, osa muuhun. Siksi jossain määrin mielivaltaisesti valittu 0,12/€ km kulungiksi, kun todellinen meno lienee lähempänä 0,20 €/km, riippuen toki millaisella autolla ajaa. Pääomakustannus kun tuppaa olemaan meillä aika iso.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Me asutaan söpösti toistemme takapuolissa:

34,5m2 yksiö, tosin amme, kunnon keittiö ja parveke korvaa jo paljon. Yhtään hukkaneliötä ei ole, alkoviin menee sänky like a glove ja pieni vaatehuonekin on. Varastona taloyhtiön entinen 12m2 pommisuoja.

Paperit on pistetty isommasta kämpästä, kattoo kuis käy.

Sen jälkeen voi ruveta taas haaveilemaan Lappeenrannasta, omasta asunnosta ja saunasta (ja koirasta).
The great club outshines the individual, always and forever.
Storia

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Storia »

Tix kirjoitti:
Chap kirjoitti:Tässä vertailussa on ilmeisesti myös oletuksena, että auto omistaa joka tapauksessa.
Oletuksena oli se, että...
Työmatkaa mulla on yhteen suuntaan alle kilometri. Oma auto on tällä hetkellä seisontavakuutuksessa ja luopuisinkin siitä vaikka heti, jos joku moisen romun itselleen ottaisi. Ajelen nyt duunin pololla ja tankkaan firman luottokortilla. Prätkä odottaa tielle pääsyä; sen vakuutus on törkeän hintainen, 1.5-31.7. 187 euroa. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että maalla kaikki on oikeasti halvempaa kuin pk-seudulla: ruoka, vaatteet, kulutustavarat.

Toki useimmathan kulkevat täällä kauempana töissä ja silloin ollaan varmaan plus miinus nollassa verrattuna Hgin asumiskustannuksiin.
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

Storia kirjoitti:Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että maalla kaikki on oikeasti halvempaa kuin pk-seudulla: ruoka, vaatteet, kulutustavarat.
Öh, vaikea uskoa. Miksi maalla olisi _kaikki_ halvempaa kuin pääkaupunkisedulla? Mä en ainakaan ole huomannut, että pienen kylän K-Kauppa olisi edullisempi kuin vastaava putiikki Helsingissä, pikemminkin päinvastoin. Puhumattakaan siitä, että isoista kaupungeista löytyy niin paljon enemmän palveluita ja tuotteita mitä maalla ei ole, oli sitten kyse Ikeasta, Gigantista, jäähallista, oopperasta jne.
Storia kirjoitti: Toki useimmathan kulkevat täällä kauempana töissä ja silloin ollaan varmaan plus miinus nollassa verrattuna Hgin asumiskustannuksiin.
Jep, jep, jos tekee duunia Huittisissa on se varmasti myös hyvä paikka asua. Mutta erityisesti korkeasti koulutetuilla on hankalaa löytyy yhtä hyvin palkattua ja mielekästä duunia maaseudulta ja pienistä kaupungeista kuin mitä esim. pk-seudulta löytää.
Vastaa Viestiin