Asumisväljyys

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja martza »

Mulla on sopivasti tilaa. OK-talo 186 m2, Iso olohuone, johon yhdistetty takkahuone, iso eteinen, keittiö, 3 makkaria, kodinhoitohuone, saunaosasto, varasto+maakellari ja autotalli. Tonttia on juuri sopivasti n. 750 m2 ,jotta ei tarvitse kovin paljon aikaa uhrata pihan hoitoon.
Asujia on kaksi aikuista ja kaksi murkkuikäistä lasta. Onneksi ei ole enään lemikkieläimiä, joten eläinten karvoista johtuneet ylimmääräiset siivouksetkin ovat taaksejäänyttä elämää. On ollut koiraa, hamstereita, Neitokakaduja ja marsuja. Huhuh sitä aikaa.
Lapset saavat sitten hankkia niin monta lemmikkiä omiin koteihinsa kuin haluavat. :wink:
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja saira »

Meillä on tällä hetkellä 71 neliötä kolmelle hengelle, eli vajaa 24m^2/hlö. Ihan liian vähän tilaa, yksi huone pitäisi saada lisää. Ja pieni pala pihaa. Makkarin ja olohuoneen lisäksi meillä on pikkuhuone, jossa on kirjahylly yhdellä seinällä, ikkunaseinällä on tietokone, yksi seinä on täynnä kaappeja ja viimeisen seinistä vie miehen cd:t. Muksu nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa, lelut ovat pikkuhuoneessa. Eli tuleva neljäs huone menee likalle ja saamme yhden huoneen näille muille tavaroille.

Yllättävän hyvin tämä kaikki-tavarat-samassa-huoneessa-sisustus on toiminut, ainoat kärsineet ovat Yes:n Talk-levy ja Zapan pari Japan Importia, eli todella kiltisti likka on kaiken antanut olla paikoillaan, mutta kirjojen, levyjen tai tietokoneen luokse lelujen läpi kahlaaminen vituttaa aina suuresti.
Avatar
Razormaid
Kitinän uhri
Viestit: 936
Liittynyt: 27.05.2006 20:13
Paikkakunta: pöydän alla

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Razormaid »

32 neliötä, kaksi huonetta ja (homovaara)kaappi sekä parveke joka toimii kesänä kolmantena huoneena (lasitettu, matotettu). Asukkaana yksi Partahöyläneitsyt ja hänen neljä miestään (rottia).
I raise my hands to heaven of curiosity, I don't know what to ask for, What has it got for me?
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Minä tykkään, että on tilaa. 31 neliön yksiö oli muuten näppärä ja sopiva siivousrajoitteiselle, mutta ahdastahan siellä tuli. Nykyinen 47 neliötä riittää just ja just mulle ja kissoille, parvekekin auttaisi asiaa.

Mä olen aina tykännyt asua tilavasti. Opiskeluaikana kuuntelin silmät ymmyrkäisinä ja hieman häpeissäni, kuinka pariskunnat asuivat yksiössä tai pienessä kaksiossa. Mun ensimmäinen yhteisasunto miehen kanssa oli 76 neliöinen kolmio omalla saunalla.

Edelleen haluan asua tilavasti, mutta sillä erotuksella, että en jaksa enää panostaa sisustamiseen. Kunhan tarvittavat huonekalut löytyvät, muttei liikaa, niin hyvä on. Ketun väliä miltä mun koti näyttää, kunhan viihdyn. Nyt pitäisi jollainlailla saada harvennettua nykyistä huonekalukantaa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Son House

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Son House »

Geetzu kirjoitti:Tossa ei ahdista mikään muu kuin se, että siivoukseen menee tuhottomasti vapaa-aikaa. Ainakin lapsi- ja eläinperheessä, tai jos asuu niin kuin minä ja heittelee joskus lattioille pölyä helvetisti kerääviä vaatekappaleita...
Kotisiivouspalvelu! Oman tarpeen mukaan räätälöityä ammattimaista siivousta, silloin kun itse haluat ja vieläpä verovähennys kelpoista. Veloittavat siinä kolmen kympin tietämiin per tunti. Meillä tätä on jo päätetty kokeilla, vaikka isompi asunto onkin vielä hakusessa. Pidän ajatuksesta, että ostan työssä ansaitsemillani rahoilla itselleni/puolisolleni/perheelleni laatu vapaa-aikaa. Toiset tykkäävät ostaa palveluita baarin tiskiltä. Minä koen valitsemani tien palkitsevammaksi. Sitä en tosin vielä tiedä tuleeko koekäytöstä käytäntö, vai tuleeko sitä käytettyä vain satunnaisesti. Kuitit talteen!
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

On hieman ahdasta.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

Sopivasti tilaa, mutta jos jostain olisi pakko valittaa niin haluaisin isomman keittiön ja kylppärin. 46m2 ja suunnilleen saman verran pihaa. Saunaa ei ole, mutta en usko että sitä yksin asuessani edes kauhean usein käyttäisin. Tarvetta olisi autotallille/harrastetilalle.
Älä löi! En ole hurrit!
Vihtahousu

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Vihtahousu »

Liian vähän tilaa (=32m2) kaikelle romulle: 7 kaiuttimen kotiteatteri, tietokonepöytä kulmassa, 180cm levee sänky, vuodesoffa, 350cm leveälle tv-tasohyllykkö, "ruokailupöytä" ja sohvapöytä. Kait se pitäs hommoo lisää neliöitä :roll:
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

51 m2/minä. Ja parveke. Väljähköä tilaa ja huoneet isoja johtuen esim. saunan ja vaatehuoneen puutteesta. Lisää mööpeleitä ja rojua mahtuisi ja tarvisi kyl.
sanctus

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tarvitsemme 73 neliötä, 6 neliön lasiverannan (-kuistin) ja parvekkeen. Nykyisessä arki muistuttaa liikaa Inspector Clouseauta ja Cato Fongia. Toisaalta pysyypähän ketteränä.
CandyMan

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Chubs kirjoitti:Mä haluaisin asunnon jossa on erikseen olohuone, makuuhuone ja ateljee/työhuone. Nykyinen 65m2 täyttää kaksi ensimmäistä vaatimusta, mutta ei viimeistä.

Mä lähinnä ihmettelen, että miksi pitäisi kärvistellä 20m2 kopeissa jos pitää tilasta? Jos tykkää asua kopissa ja satsata johonkin muuhun enemmän kuin kotiinsa niin siitä vaan. Mä taas en ymmärrä sitä.
Omistusasunnon kaksi eniten hintaan vaikuttavaa tekijää ovat:

- sijainti
- koko

Samalla rahasummalla saa pienemmän asunnon keskeiseltä paikalta, tai hieman isomman syrjästä. Joillekin (kuten sinulle) koko on tärkeintä, joillekin muille mahdollisesti sijainti. Useimmat tasapainottelevat näiden kahden ääripään välissä.

Toinen vaihtoehto on asua vuokralla, kuten minä asuin 89m2 kolmiossa yksinäni markkinahintoja halvemmalla vuokralla. Tilaa oli kivasti ja kahdesta huoneesta tulikin kovaa vauhtia romuhuoneita joihin kertyi kaikenlaista paskaa mitä ei jaksanut kärrätä ulos. Siinä oli siis lisäneliöt tosi tehokkaassa käytössä.

Vuokra-asuminen alkoi kuitenkin vähitellen ahdistaa koska en viitsinyt tehdä mitään haluamiani muutostöitä ja pikkuremppoja (esim. karmaisevan harmaan muovilattian korvaaminen jollain muulla ja seinien tapetointi) kyseiselle kämpälle, koska se ei ollut minun kämppäni. Ei kai kukaan maalauta ja lastuta leasing-autoakaan, eihän?

Tämän vuoksi tein henkilökohtaisen uhrauksen ja aloin etsiä pienehköä omistusasuntoa pääkaupunkiseudulta. Katse kohdistui lähinnä 45-55 m2 kaksioihin pääkaupunkiseudulla jokseenkin hyvien kulkuyhteyksien päässä, mutta lopulta päädyin 31m2 kopperoon "väliaikaisratkaisuna", koska tarjoushinta tuntui sopivalta ja se oli katsomistani kymmenistä asunnoista niitä harvoja joissa tuntui jo ensinäkemältä että siinä voisi jopa asua. Se on se selittämätön asunnon ja asunnonhakijan välinen kemia, kyllä sen tietää kun se kohdalle tulee pimeällä lenkkipolulla tai hedelmävaa'an luona.

Samalla tavoin kuin sinä et voi ymmärtää ihmisiä jotka asuvat "ahtaasti", minä en voi enää käsittää ihmisiä jotka asuvat hevonkuusessa ja/tai vuokralla (muuta kuin väliaikaisena ratkaisuna). Harmittaa että jumitin tarpeisiini ylisuuressa vuokrakämpässä niinkin monta vuotta, harakoille menivät nekin vuokrarahat.

Ps. Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin kahdessa tilavassa omakotitalossa. Voisi siis kuvitella että minulla olisi vaikeuksia sopeutua asumaan (ahtaassa) kerrostaloasunnossa, mutta mitä vielä.

Pps. Mitä taas tulee joidenkin esittämiin vertailuihin asuntoon tai auton stereoihin satsaamisesta, järki käteen. Puhutaan kuitenkin hiukan eri luokan rahallisista satsauksista. Eikö PerttiMäkimaa ole vieläkään paasannut tarpeeksi kun ei ole mennyt oppi perille?
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

CandyMan kirjoitti:Pps. Mitä taas tulee joidenkin esittämiin vertailuihin asuntoon tai auton stereoihin satsaamisesta, järki käteen. Puhutaan kuitenkin hiukan eri luokan rahallisista satsauksista. Eikö PerttiMäkimaa ole vieläkään paasannut tarpeeksi kun ei ole mennyt oppi perille?
Ehkä tämä johtuu, että olen pitänyt taukoa tuomiopäivän profeetan roolistani ja keskittynyt sosiaalisesti Chapinkin hyväksymään (?) pussnussailuun. :)
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja nexie »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Ehkä tämä johtuu, että olen pitänyt taukoa tuomiopäivän profeetan roolistani ja keskittynyt sosiaalisesti Chapinkin hyväksymään (?) pussnussailuun. :)
No siinä tapauksessa sopisi mielellään päivittää myös avatar vastaamaan uutta roolia...
Don't Panic!
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

nexie kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:
Ehkä tämä johtuu, että olen pitänyt taukoa tuomiopäivän profeetan roolistani ja keskittynyt sosiaalisesti Chapinkin hyväksymään (?) pussnussailuun. :)
No siinä tapauksessa sopisi mielellään päivittää myös avatar vastaamaan uutta roolia...
Miksi päivittää tuollainen ihanan kutsuva hymy? :)
Son House

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Son House »

Vituttaahan se toki kun omat rahat menevät vuokran kautta ”taivaan tuuliin”. Vituttaisi sekin, että tässä ja nyt marssisi pankkiin ja paukauttaisi 30v asuntolainan, jotta saisi perheelle riittävästi neliöitä vain huomatakseen että jos olisi malttanut hetken, niin kupla olisi puhjennut. Ja korko laukkaa kipakkaan tahtiin. Tähän kun lisätään vielä sijainti tekijä sijoitus mielessä, eli millä alueella omistusasunto voisi jopa nostaa arvoaan seuraavien vuosien aikana, sekä erinäinen määrä muita muuttujia, niin jo alkaa vuokra-asuminen kiinnostamaan. Nooh… Vuokralla asuminen pääkaupunkiseudulla on aivan helvetin kallista. Posketonta sanon minä.

Herkullisia kohteita ollut kyllä myynnissä. Gevät giimoissa on melkein langennut, mutta profeetta Mäkimaan ennustusten toteutumisen pelossa on ollut pakko pitää housut jalassa.

Toistaiseksi kärvistelen ja odottelen, että asumisoikeus systeemi pullauttaisi eteen jotain niin kiihottavaa, ettei sille voisi sanoa ei. Sapettaa tämä asumisen kalleus.
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

PerttiMakimaa kirjoitti:olen pitänyt taukoa tuomiopäivän profeetan roolistani ja keskittynyt sosiaalisesti Chapinkin hyväksymään (?) pussnussailuun. :)
Ainoa hyväksyttävä asia on se, että pitää kiinni linjastaan vaikka palstalla tulisi puukkoa selkään kannustavan yleisön heittäessä suolaa haavoihin. Käypä heti hakemassa taloussanomien sivuilta miiielenkiintoisia artikkelita, jotka liittyvät asuntojen hintojen romahtamiseen (ja muista, että taloudessa kaikki liittyy kaikkeen) ja postaa ne asuntojen hintojen romahtamis –ketjuun.
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Chap kirjoitti:Ainoa hyväksyttävä asia on se, että pitää kiinni linjastaan vaikka palstalla tulisi puukkoa selkään kannustavan yleisön heittäessä suolaa haavoihin. Käypä heti hakemassa taloussanomien sivuilta miiielenkiintoisia artikkelita, jotka liittyvät asuntojen hintojen romahtamiseen (ja muista, että taloudessa kaikki liittyy kaikkeen) ja postaa ne asuntojen hintojen romahtamis –ketjuun.
Ei kukkokaan käskien laula. :)
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Chap kirjoitti:Ainoa hyväksyttävä asia on se, että pitää kiinni linjastaan vaikka palstalla tulisi puukkoa selkään kannustavan yleisön heittäessä suolaa haavoihin. Käypä heti hakemassa taloussanomien sivuilta miiielenkiintoisia artikkelita, jotka liittyvät asuntojen hintojen romahtamiseen (ja muista, että taloudessa kaikki liittyy kaikkeen) ja postaa ne asuntojen hintojen romahtamis –ketjuun.
Ei kukkokaan käskien laula. :)
Mutta sähän tarttet hyväksyntää! Pusnus nyt siitä toiseen ketjuun profetoimaan.
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Chap kirjoitti:Mutta sähän tarttet hyväksyntää! Pusnus nyt siitä toiseen ketjuun profetoimaan.
Tähän on jo pakko tarttua. Tarvitsen hyväksyntää?

Hmm...
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

PerttiMakimaa kirjoitti:
Chap kirjoitti:Mutta sähän tarttet hyväksyntää! Pusnus nyt siitä toiseen ketjuun profetoimaan.
Tähän on jo pakko tarttua. Tarvitsen hyväksyntää?
Niin siis siitä mistä jäit lapsena paitsi.
Chap kirjoitti:Ainoa hyväksyttävä asia on se, että pitää kiinni linjastaan vaikka palstalla tulisi puukkoa selkään kannustavan yleisön heittäessä suolaa haavoihin.
PerttiMakimaa

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Chap kirjoitti:
PerttiMakimaa kirjoitti:
Chap kirjoitti:Mutta sähän tarttet hyväksyntää! Pusnus nyt siitä toiseen ketjuun profetoimaan.
Tähän on jo pakko tarttua. Tarvitsen hyväksyntää?
Niin siis siitä mistä jäit lapsena paitsi.
Chap kirjoitti:Ainoa hyväksyttävä asia on se, että pitää kiinni linjastaan vaikka palstalla tulisi puukkoa selkään kannustavan yleisön heittäessä suolaa haavoihin.
Isi, sinäkö se olet... :)
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

PerttiMakimaa kirjoitti:Isi, sinäkö se olet... :)
Eihän sitä tiedä, joskus päärynä tippuu kauas puusta.
eps

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja eps »

40m2, minä, kaksi kissaa.

Tässä on tilastoa tähän mennessä tulleista vastauksista:

Keskimäärin neliöitä: 57
Keskimäärin neliöitä/asukas: 38
Keskimäärin asukkaita: 1,6

Neliöitä mediaani: 51
Neliöitä/asukas mediaani: 33
Asukkaita mediaani: 1

Eniten neliöitä: 186
Vähiten neliöitä: 15
Eniten neliöitä/asukas: 70
Vähiten neliöitä/asukas: 12

Tilastoin myös eläimet, mutta niissä ihmisten ilmoitusaktiivisuus vaihteli aika kovasti. Tilastoni mukaan lemmikkejä on keskimäärin 0,7 ja lemmikkien mediaani on 1,4.

e.
Chap

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja Chap »

eps kirjoitti:tilastoa
Minua kiinnostaisi myös mediaani ja keskihajonta, voitko laskea?
eps

Re: Asumisväljyys

Viesti Kirjoittaja eps »

Chap kirjoitti:
eps kirjoitti:tilastoa
Minua kiinnostaisi myös mediaani ja keskihajonta, voitko laskea?
Mediaani tuolla jo on. Tässä on muuta tietoa:

Neliöitä keskihajonta: 33
Neliöitä/asukas keskihajonta: 14
Asukkaita keskihajonta: 0,85

Alempi neljännes neliöt: 35
Alempi neljännes neliöt/asukas: 27
Alempi neljännes asukkaat: 1

Ylempi neljännes neliöt: 66
Ylempi neljännes neliöt/asukas: 50
Ylempi neljännes asukkaat: 2

e.
Vastaa Viestiin