puutarhanhoito

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Niba »

Jos on liikaa murkkuja taitaa olla aikas kuiva paikka?

Mutta yksi aari pitäisi saada jotenkin haltuun,
eli 100m2 joo puskia on 5 m2 ja yrttimaan jämä n. 5m2
Lisäksi palstalaatikko ja huonosti toimiva kuivakomposti vievät 5m2

Toisin sanoen pitäisi keksiä täytettä 85 neliölle puoltametriä lähemmäs ei saa kasvatuksia rajaa laittaa mikä vie alaa 18 neliötä, 67 neliötä vielä käsittelyssä, voidaan laskea että kaksi neliötä vaatii puoli neliötä liikkumistilaa, tarkoittaa sitä että 47 neliötä jää viljelyksen varaan siis suunnillen puolet maksamastani palstamaksusta menee hukkaan yksi vuotisten kasvien osalta, joten nyt miettimään mitä laittaa maahan, helppoa olisi vaikka rytkäyttää 25 neliötä perunaa tai jotain muuta mukalakasvia, hoituisi helpommin maankääntö niillä kohdein ensi vuonna?
jos sitten olisi n. 25 neliötä siitä puolet voisi pistää pauja ja herneitä, joten pikkutaimia varten jäisi n. 13 neliötä, siitä kun lohkaisee vielä 3 neliötä niin jää pymmenen neliötä vaikkapa pikku siemenille? ;)
Luultavasti kasvua halutakseen pitää ostaa fertilisoitua turvetta n. 10 säkkiä se maksanee noin...40 euroa.. Siemenet maahan ja hymyä huuleen..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Torstaina olis tulossa jyrsin ja tarkotuksena on vetästä piha ympäri. Se kun on ollut hoitamattomana pari vuotta, jota ennen on ollut koiran temmellyskenttänä -> kuoppia, kuivia ruohottomia kohtia, rikkaruohoja, kasvit levinneet minne sattuu, kuolleita pensaita, sammalta...
Me transmitte sursum, Caledoni!
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Tänään pitää soittaa 'tutulle' puutarhasuunnittelijalle tai mikä lie puutarhuri se on. Hinta jäänee sopivaksi. Eri asia on sitten millaisen suunnitelman se tekee.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
AngryBird

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Tämän talon piha on naapurin kertoman mukaan voittanut useana vuonna ties mitä palkintoja kaikenlaisissa paras/kaunein piha -kilpailuissa.

Voin vannoa, että se ei tule toistumaan... :roll:
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Salaattia, meiramia, basilikaa, laventelia ja paria kukkelia laitossa. Aattelin myös idättää mungpapuja 8)
Prepare for the worstest.
AngryBird

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

McJanne kirjoitti:^vannomatta paras, etkös sie jo niistä närehistä siellä kulmalla huolehtinut :>
Väittäisin, että on koko lailla eri asia leikata omenapuita ja poistaa muutama koristekuusi ja -kataja kuin nyhtää ja nyppiä aaritolkulla kukkapenkkejä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

Haravoin eilen pihan. Se on aika onnettoman näkönen. Onko vinkkejä nurtsin paikkailuun?

Tänään siivoan marjapuskaosaston, johon laitettiin viime lauantaina uusi aita. Nyt ei koira pääse jyrsiin puskia eikä lumikaan tod näk rutista aitaa kasaan - jos sitä vielä tulee yhtä paljon kuin viime ja edellistalvena. Ja tänään aitaan syreenin uudestaan, verkko oli lähtenyt irti lauta-aidasta lumen painosta.

Sisällä purkeissa töröttää jo kesäkurpitsaa (3 siementä, yks lähti kasvaan kunnolla, wtf??), basilikaa, rakuunaa, salviaa, ruohosipulia, tomaattia, punaväriminttua ja kähäräminttua. Kohta pitäisi ostaa rehuille laatikot ja öljytä ne (kun ei löytyny oikeanvärisiä valmiina).

Ja sitten pitäisi viimeinkin tehdä koiran hökkeli valmiiksi.

Ja, ja, ja.... Tänä kesänä piha pitää saada kuntoon niin, että siitä ei tarvi hirveästi enää huolehtia. Luvassa on kivetystä ja aitausta sekä mahdollisesti asvaltointia. Jos tänä vuonna ei asvaltoida niin ensi vuonna sitten, mut siitä nyt ei tarvi huolehtia koska se riippuu taloyhtiöstä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Vesper »

annepa kirjoitti:Haravoin eilen pihan. Se on aika onnettoman näkönen. Onko vinkkejä nurtsin paikkailuun?
Siemenet laikkuun ja nurmikkomultaa päälle, kyllä tokenee. Itse suosin myös apilaa, kasvaa heikommassakin pohjassa ja aina takuuvarmasti. Jos on sammalta, sammalsyöpöllä ja/tai kalkillä lähtee, mutta muista myös hyvä ilmaus. Jos on sammalta kaikkialla, ei auta kuin uusia koko pohja ja nurmi.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesper kirjoitti:
annepa kirjoitti:Haravoin eilen pihan. Se on aika onnettoman näkönen. Onko vinkkejä nurtsin paikkailuun?
Siemenet laikkuun ja nurmikkomultaa päälle, kyllä tokenee. Itse suosin myös apilaa, kasvaa heikommassakin pohjassa ja aina takuuvarmasti. Jos on sammalta, sammalsyöpöllä ja/tai kalkillä lähtee, mutta muista myös hyvä ilmaus. Jos on sammalta kaikkialla, ei auta kuin uusia koko pohja ja nurmi.
Tänks! Meillä ei ole nyt kuin stadionnurmen siemeniä mut pitääpä hankkia apiloita kans. Ongelmana ei ole sammal vaan...... KOIRA! :roll: Ja sitten se kohta mistä otettiin hiekkalaatikko pois, se on ihan mustalla mullalla, se ei ole koiran syytä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Ens vknloppuna vois viettää niinkin juhlallista tapahtumaa ko viljelyspalstan avajaisia. Tos ois ny valmiina lipstikkaa (yööök!), basilikaa ja sipuleita. Pottua vois laittaa ja paljon herneitä tietty. Chili ois kiva mut oiskohan niitä pitäny jo kasvatella vähän valmiiks? Mitähän muuta, oisko ideoita?
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja par-sky »

Raastoin eilen pihalta valtavan kasan nokkosia. Ja nokkosen juuria. Jos vaikka kuolisivat penteleet.

Pitää kyllä uusia tuo raasto vielä pariinkin kertaan.

Onko kenelläkään tietoa miten round upit ja vastaavat tepsivät mokomaan rehuun, ja tappaako se samalla muut ympäriltään? Noi muut rikkaruohot kun on ihan kivoja.
Me transmitte sursum, Caledoni!
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mul on nyt 17 orvokkia istutettuna, yks iso daalia, ruusubegonia, narsissi, pelargonia, 4 ruukkuruusua, 7 vihanneskrassia, salaatit, persiljat ja samettiruusut kylvettynä...lisää laittelen vasta tois puol taloo.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Löin muutaman sebramännyn itämään. Olisi ollut sinikuusenkin siemeniä, mutta kipot loppuivat kesken.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Bluntly kirjoitti:Löin muutaman sebramännyn itämään.
Onk tää joku uus mustavalkoraidallinen lajike?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

MÄ HALUAN EROON NOISTA VOIKUKISTA!! Perse pitkällä yrittänyt kaivella niitä irti viime keväänä laajentamaltani alueelta ettei tohon uudelle nurtsille niitä heti tulis. Ja tietysti likka ja kaverinsa on murheissaan, koska niitä on niin kiva puhallella. Juu, muistan kyllä, niin olikin muksuna. Mut nyt ymmärrän mutsia, joka ei ollut siitä niin innoissaan...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23440
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Vesper kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Löin muutaman sebramännyn itämään.
Onk tää joku uus mustavalkoraidallinen lajike?
No yksi kirjain unohtui, syytän selvää viikonloppua.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja nexie »

Mä olen näemmä erikoistunut lähinnä tappamaan vehreimmätkin ruukkubasilikat parissa päivässä.

Mies sen sijaan iski viime viikonloppuna ruukkuihin jotain, joka jo itää. Eivätkä elukatkaan ole iskeneet niihin vielä hampaitaan.
Don't Panic!
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Jos haluutte helppoa ja nopeaa itävää yrttiä ni ostakaa vihanneskrassia, kesäisin kasvaa ulkona uskomattoman reheväksi ja talvellakin sisällä. Hyvää salaatissa.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja nexie »

nexie kirjoitti:Mä olen näemmä erikoistunut lähinnä tappamaan vehreimmätkin ruukkubasilikat parissa päivässä.
Stop the press, viherpeukaloa ylös ja muutama fanfaari: it's alive!
Don't Panic!
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Mikä ihmeen tauti mun orvokeissa on? Kaikki (paitsi miniorvokit) on täynnä valkoisia pilkkuja ja osa näyttää siltä että ois valkoista maalia roiskittu. Yksi kuolikin jo. Mitä vattua, mikä toi on? :(
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

Sen lisäksi että nurtsissa on jäänpolttamia ja koirankaivamia niin on myös voikukkasavotta. Ei hyvin mee. Asvaltti?

Sen lisäksi kävin "vähän" karsimassa taloyhtiön yhteisellä alueella olevaa puskaa, luvan kanssa. En päässy ees vauhtiin ko roskin oli jo täynnä. Jos multa kysyttäis niin koko paska vedettäis sileeks. Tai siis voi siihen 10-20 cm:n tyngät jättää. Puskan sekaan kasvaa jos mitä, erotin 3 eri kasvia mutta en sinne pusikkoon sukeltanut niin että voi siellä olla enemmänki.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

Vesperille kiitos apilavinkistä, tuli hyvä ja toinen paikkuu on jo menossa. Harmi vain että se eka paikkuu oli niin iso eikä ollut pelejä ja vehkeitä, nyt kun siihen astuu niin se joustaa :D Ois pitäny tampata tarmokkaammin. Mut näyttää se kestävän koirankin pyrähdykset.

Kaikki on jo varmaan huomannut että ostin kompostorin. Kyselin vinkkejä työkaverilta (joka sekin on ihan super, mulla on mahtava tiimi!) ja se sanoi että hellun pitäisi pissata kompostoriin, kaupasta ei tarvi ostaa herätettä :D

Ottaen huomioon laatikon sijainnin (kulkuväylän varrella), pihan rakenteen (aika suojaisaa) ja hellun luonteen niin onnistuu varmasti tämä kompostin herättäminen. Tai voihan sitä iteki pissata ämpäriin ja kiikuttaa pihalle.

Laittaisin mielelläni koiran jätökset kompostoriin mutta yksi sivusto sanoo että sinne vaan ja toinen neuvoo että sekajätteeseen. Mitäs te sanotte?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

No niin. Alla on siis viime syksynä tilaamani siemenlista ja ostin niitä lisääkin. Kylvin ne myöhäissyksyllä kahteen pihakallioiden keskellä olevaan länttiin. Arvatkaapa, kohosiko siitä nyt värien sinfonia?

No ei vittu.
Jotain pientä vihreetä jossain, mutta siitä ei ota selvää mitä se on. Siemennys on perseestä tai en vain osaa. Rikkaruohoa on ja heinä uudelleenvaltaa kulotetun, mullatun ja siemennetyn alueen.

Kuitenkin sinne viime kesällä taimena istuttamani maksaruohot ovat elossa, ja ostin niitä taas lisää. Männyntaimikin kitkuttelee pikkukuopassaan, vaikka alaoksat kuivui talven aikana.

Tämä siis viime syksyn turha ostos:
Gat kirjoitti:Tänään homoilin kunnolla.
Kyllästyin odottamaan kahdelle pihakalliolleni istuttamieni aika monien erilaisten maksaruohojen ja kahden tyypin kellokukkien leviävän värien sinfoniaksi. Joten tilasin rutkasti kalliolle sopivien kasvien siemeniä lokakuussa kylvettäväksi. Tarkoitus siis korvata nurmikkoläntit noilla kokonaan. Nämä siis siemenpusseja. Laskin että pakko ostaa noin paljon, kun pussi yleensä tuottaa max parikytä tainta ja saavat tulla tiheään.

102 egee, hirvitys sentään. Ja arvaan ettei keväällä näy yhtikäs mitään.

Määrä Tuote Nimikirjaimet á hinta Yhteensä

2 kpl 0701100
Lapinvuokko 4,15 € 8,30 €

8 kpl 0700866
Tarharistikki 'Blue Cascade'
2 kpl kaupan päälle 2,70 € 21,60 €

2 kpl 0700240
Neulakynsimö 3,80 € 7,60 €

2 kpl 0700102
Talventähti 3,80 € 7,60 €

8 kpl 0700113
Alppikatkero, alppisinikka
2 kpl kaupan päälle 4,15 € 33,20 €

2 kpl 0700141
Euroopanalppitähti, edelweiss 3,40 € 6,80 €

2 kpl 0700248
Nystyesikko 5,95 € 11,90 €

ALV-ryhmä Netto ALV Brutto
23% 83,70 € 19,25 € 102,95 €

Toimitusmaksu :

Yhteensä : 5,95 €

102,95 €
sisältää ALV
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Näkisitte mun uuden partsin...yli 70 ruukkua odottaa edelleen asukkejaan. Ainoa joka on hengissä vihanneskrassien lisäksi, on äitienpäivänä saamani pelargonia (tyttö sen muka valitsi, mut eiköhän isänsä tiiä mistä tykkään)

Huomenna viereiseen Muhevaiseen TÖRSÄÄMÄÄN!
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja huima »

Gat kirjoitti:Siemennys on perseestä tai en vain osaa.
*hhmmpprrrf* ROFL.

Hyvä täky.
Vastaa Viestiin