puutarhanhoito

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Gat kirjoitti:
Bluntly kirjoitti:Kuokalla saa ruohokerroksen pois nätisti palasina, jotka voi läimäistä vaikka jonnekkin muualle.
En tarkemmin ajatellen muistakaan onko minulla kuokka. Luultavasti, näkömuistikuva ruosteisesta sellaisesta jossain ulkorakennuksen nurkassa on. Eihän sellaista nykyviljelyssä tarvita.

Mutkun tässä siis vielä, että ruohon allahan on sammal ja sammaleen alla ihmeellistä juurisotkua, sitten kallio. Männyntaimen lykkäsin ainoaan (25 cm syvään) kuoppaan, joka tuurilla oli keskellä. Toivon kaverin vahingoksi, että se pysyykin kääpiönä siinä, juhannuksena aion nipsaista vuosikasvaimia saadakseni sen haarautumaan.

Mutta muutenhan siinä on alla sammalta ja juurimössöä, sitten heti kallio Jos ruoho on irti, sittenkö vain heittää istutusmultaa sen sotkun päälle? Luultavasti puutarhuri kaapisi kaiken pois ja korvaisi uudella mullalla? Sitä en viiti.
kuokka, viljelyssä, ulkorakennus, sammal ruohon alla, sammaleen alla juurisotkua, lykkäsin , 25 cm, tuurilla keskellä!!!!, kaverin vahingoksi (niin varmaan), juhannuksen nipsaisu, saadaksesi HAARAUTUMAAN!,

istutusmultaa sen päälle, kaapisi (hyi sinua), korvaisi uudella "mullalla"


Senkin härski elostelija"puutarhuri". Sinua en palkkaisi omaan puutarhaani mättäitten keskelle tutkimaan niitten alta "ruohoja". :shock:
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Arska: Tilanne, kuten kyrpänikin, tarvitsisi selvästi Naisen Kosketusta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Luin jostain puutarhafoorumilta, että laiska puutarhuri voi käristää yksittäisiä kasveja jonkinlaisella bunsenlampulla tms. miniliekinheittimellä. Tuhoaa kasvin, tosin jättäen juuret. No, tässä saa sammal vielä kasvaakin, kunhan heinänjämät saisi pois että on mihin kylvää. Niin ja sammalenkin nyt vaikkei pysyvästi välttämättä.

Sellaista lamppua minulla ei ole, mutta höhhöhrahrahrahuahuhahhonk minulla on bensaa!! Kokeilin ensin tietty esikitkettyäni että kun nyt märän aikaan kaataa, sillä polttaa vain just sen rajoitetun alueen mihin bensaa on lotrannut.

Efekti on tosin varsin miehekäs. Täytyy lopettaa nyt pimeän tultua, ettei kukaan säiky. Tulee ihan poikavuosien dynykerho mieleen. Ja kyllä, osaan varoa polttamasta itseäni, rakennuksia tai edes bensakanisteria.
Gaia

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Gat kirjoitti:... tässä saa sammal vielä kasvaakin, kunhan heinänjämät saisi pois että on mihin kylvää.
Kemiallista sodankäyntiä laiskalle. Toimii.
Gaia

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gaia »

^Meidän pihalle voi tulla harjoittelemaan!!!!1 :roll:

Niin. Olis se nelisentuhatta neliötä pihaa, josta ihan ensin pitää poistaa _aivan_helvetisti_ erilaisia pikkuisia havupuita ja muita päättömiä istutuksia.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Gat kirjoitti:Arska: Tilanne, kuten kyrpänikin, tarvitsisi selvästi Naisen Kosketusta.
No on sinulla hassunhauskat suureelliset puheet. Huh sinun kanssa. Kukas "nainen" nyt sinua koskettaisi. Hassua kun sinulta on vallan realismin JYVÄSET kaikonneet. Tai miksei joku saattaisi säälistä kädestä kiinni pitää vähän aikaa, jos vaikka tarjoisit lounaan tms niin että se nainen saisi yksin sentään rauhassa syödä.
Manaaja

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Sä taidat SA olla syvimmiltäsi aika ilkeä ja pahantahtoinen ihminen, vai mitä?
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Manaaja kirjoitti:Sä taidat SA olla syvimmiltäsi aika ilkeä ja pahantahtoinen ihminen, vai mitä?
Olen mukava syvältä(kin). Kivaa ja mukavaa on myös, että pidät minusta, Narskuseni! Minäkin susta. Terveisin SA
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Gaia kirjoitti:
Gat kirjoitti:... tässä saa sammal vielä kasvaakin, kunhan heinänjämät saisi pois että on mihin kylvää.
Kemiallista sodankäyntiä laiskalle. Toimii.
Joo, tuo Roundup on tuttu maanviljelystä.
Tässä tapauksessa tarvitsi kuitenkin ei vain kuihduttaa, vaan saada heinä ja sammal katoamaan kallioiden keskuslänteistä välittömästi, niin että saatoin levittää istutusmullan ja siementää. Ja siis sitä sammalta ei tarvitse kokonaan tappaa, saa se nousta kukkasten alle uudestaan. Sekä aiemmin istutettuja kukkia täytyi varjella.

Täytyy oikein suositella tuota NAPALM-taktiikkaani. Bensaa esinyhdettyyn heinikkoon ja tulta munille. Miksei tuota ole Niksipirkassa? Ruohon ollessa kosteaa bensa polttaa vain täsmälleen sen alueen, johon sitä levittää. Neliömetri tai kaksi kerrallaan ja uusintakäsittely, jos on tarpeen. Näin saatoin varjella ruohikkolänttien reunat, joihin olen istuttanut paljon erivärisiä maksaruohoja. Länttien sisällä olevat italian- ja karpaattienkellot taas suojasin palolta laittamalla niiden päälle vanhoja hillopurkkeja tulistelun ajaksi. Toisen kallion nurmiläntin keskelle istuttamani männyntaimen alahavut pikkasen kyllä kärähti tuulen kääntyessä.

Pyrotekninen efekti on kyllä melkoinen. Yhtä länttiä sytyttäessäni tiellä kulki kaksi pikkutyttöä (sellaisia suloisia, juunou, setä tykkää) ja metriset liekit nähdessään huusivat IIIIIIIKKK!! ja pistivät juoksuksi. Onnistuin myös muutamaan kertaan uutta bensaa levittäessäni sytyttämään uuden tulen vanhasta kytevästä kohdasta. Ihan tahallaan, mutta pari kertaa kanisterin suuttimeen syttyi liekki, joka puhaltamalla sammui. Kerran myös epähuomiossa bensaa lotratessani seisoin keskellä juuri kaatamaani bensaa, kun se otti yllättäen liekin vanhasta.. ja siitä tuli "hieman" kiire pois. Siinä ei kannata liiemmin roiskutella bensaa vaatteilleen!

Anyway kylvin siis jo viikkoja sitten, mutta jäi epäily riittääkö ne siemenet (joita oli yllättävän vähän) sittenkään. Nehän siis sekoitetaan hiekkaan ja seos ripotellaan mullan päälle. Teoriassa riittävät. Mutta nyt kun siinä kerrankin on paljas multa ennen rikkaruohoja, varmuuden vuoksi tilasin vähän lisää tarharistikkiä ja alppisinikkaa, molemmat sinisiä maanpeittokasveja. Kukkivat eri aikaan, joten epäterveesti jo edellisen ison satsin kylvin molempia sekaisin samoihin paikkoihin, taistelkoot keskenään. Sitten tilasin alppitähden ja lapinvuokon lisäksi valkoisuutta tuomaan alppiunikkoa sinne sinisen keskelle. Myös villamoa, vaikka keltaista on maksaruohoissa jo liikaa. Punaista myös. Nyt olen Varkaudessa, toivottavasti kun keskiviikoksi palaan Orimattilaan, posti on jo tuonut eikä ole vielä lunta.

Nii-ih, kyllä puutarhahomoilu on miesten hommaa, varsinkin jos bensaa käyttää!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

Tänään se iski kunnolla, kevätinnostus... Keittiönpöytä täyttyy taas purkeista ja purnukoista, joissa itää kaikkea mahdollista. Ja exotic Gardenin sivuja selataan kaverin kanssa...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

saira kirjoitti:Tänään se iski kunnolla, kevätinnostus... Keittiönpöytä täyttyy taas purkeista ja purnukoista, joissa itää kaikkea mahdollista. Ja exotic Gardenin sivuja selataan kaverin kanssa...
Onko sinulla, Sairahelmi :h: vielä se oliivipuu?

Kysyy

Arska Stadista eli SA
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

^Löytyy kaksi oliivipuuta keittiöstä. Täytyisi vielä laittaa ikkunalauta niille, saisivat paremmin kevätaurinkoa, kun se näköjään alkaa taas paistamaan! :-)
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23492
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Posti toi tänään pikku puutarhurin uuden lelun, 50 wattisen kasvatusledilampun. Kuvan värit ovat kohdillaan.

Kuva
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Manaaja

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

^ Kivan tunnelmallista. Siitä sitten poliisien ekaa kotikäyntiä odottelemaan!
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

Mä otin näitä pari, sai pidettyä kasvit talven yli elossa, eikä tullu vierailijoita vaikka ikkunassa valot olikin.

Kuva

ARTCO riippuvalaisin
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

Laventelia, minttua, mandariinia, sitruunaa, kiiviä, iisoppia, kynteliä, viinirypälettä, eucalyptusta (luovutti talvella, punkit ja pimeys voittivat), timjamia, ananaskirsikkaa ja kahdenlaista basilikaa kylvetty. Ja tytölle siperianunikka. Uusia siemeniä odotellessa... Eli vielä paria tomaattia, paprikaa ja chiliä ainakin tulossa. Ja pihalle paljon kukkia!!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Piha on lumen alla ihan myllättynä viime vuotisen vesiohjausrempan jäljiltä.
Pitänee palkata puutarhasuunnittelija avuksi ja teettää osa töistä sitä kautta.
Istutuksia, pari isoa (kukka)laatikkoa, laattoja/kivetystä ja ja ja.
Kai tosta selviää viidellä tontulla kun osan töistä tekee itse?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Sulla on kalliita kiviä ! Jade-sauvaa ?
Uni-kivi 80mm 15,60€/neliömetri määrälle 50 neliömetriä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
AngryBird

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

^Mulla on tuttu pihasuunnittelija, tilaa se käymään :)
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kerro lisää ja laita yhteystiedot vaikka yv:llä.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

Täällä ihan järjetön muurahaisinvaasio! Mulle pyhiä asioita on keittiö, kirjat ja kukat. Keittiö meni eka, seuraavasi yrittivät alkaa rakentamaan pesiään mun KUKKIINI!! Pe tulee myrkyttäjä, ensimmäisen kerran. Puhelimessa kun juteltiin, ni oli sitä mieltä, että se pari kertaa luultavasti tarvitaan. Viikonloppuna sit vaihteleen multia kukille, kuulema täytyy juuria myöten puhdistaa mullasta ja laittaa uuteen. On muuten pieni urakka tässä kämpässä tuo...

Parasta on, että epäilen hyödyn myrkyttäjästä olevan aika lyhytaikainen, sokkelin alla ollut pesä jo kymmenen vuotta kuulemma. Ja tämä ainoa viidestä kämpästä joka tästä rivarista myrkytetään. Isännöitsijä oli myrkyttäjää vastaan aluksi, kun "jos naapurit näkevät, hekin haluavat myrkyttäjän."
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

^No siis suurella todennäköisyydellä olet oikeassa, multahan kasvoi täällä viime keväänä jalkalistan alta kasvi. Ihan hyvissä voimissa oli, sohvan takana. Korkeutta toistakymmentä senttiä, hieman vaalea väriltään johtuen valon vähyydestä. Tässä tapauksessa huoltomiehen toimenpiteet oli ottaa jalkalista pois, poistaa kasvi ja laittaa massaa ja lista takaisin paikoilleen... Eli rakoja lattian ja seinän välissä on...
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja saira »

^Niinno itseäkin on mietityttänyt tuo kosteus, koska juurikin jos kasvi pystyy elään, ni kosteutta täytyy olla. Tämä seinä on rivarin päätyseinä. Ei mitään suurempaa huoltoa tosiaan suorittanut, vartissa tehty tämä korjaus. Totesi vain, ettei ole kaksikymmen vuotisen uransa aikana moista nähnyt, mutta isännöitsijä käski näin korjaamaan. Voisi tuon mittauksen teettääkin, ihan varmuuden vuoksi. Muksulla meinaan suuri taipumus atooppiseen ihoon, ja samalla myös astmaan, isänsä kautta. Ei kovin mukava ajatus edesauttaa näiden puhkeamista paskalla kämpällä...

Muurahaiset tulevat täällä joka saumasta. Keittiöstä, eli mun ja naapurin välisestä seinästä, kohdista missä muovinen jalkalista on hieman noussut. Samoin vessaan, jonka ovi on yleensä aina suljettu, niitä ilmaantuu. Ilmeisesti ilmakanavia pitkin, näin naapuri oli omassa vessassaan havainnoinut. Kylppäristä suljettiin silikonilla viime kesänä yksi aukko, josta silikoni oli pettänyt, ja joka olikin murkuille näppärä sisäänkäynti. Myrkkyjä toki sain, sekä suihkutettavaa että niitä muurahaisrasioita. Ongelma on vain se, että mulla kaksi viljakäärmettä täällä, eli Raidia yms en voi käyttää. Nytkin menevät myrkyttäjän ajaksi evakkoon. Samoin se keittiö, ajatus myrkkyjen suihkuttamisesa sinne ei tunnu kovin mukavalta, ainakaan jatkuvasti toteutettuna...

Jostain syystä mies tokas sen kasvin jälkeen, et jos jotain vastaavaa vielä ilmaantuu, ni se raahaa mut vaikka korvista ulos tästä rytöläjästä... :-D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

saira kirjoitti:^Niinno itseäkin on mietityttänyt tuo kosteus, koska juurikin jos kasvi pystyy elään, ni kosteutta täytyy olla. Tämä seinä on rivarin päätyseinä. Ei mitään suurempaa huoltoa tosiaan suorittanut, vartissa tehty tämä korjaus. Totesi vain, ettei ole kaksikymmen vuotisen uransa aikana moista nähnyt, mutta isännöitsijä käski näin korjaamaan. Voisi tuon mittauksen teettääkin, ihan varmuuden vuoksi. Muksulla meinaan suuri taipumus atooppiseen ihoon, ja samalla myös astmaan, isänsä kautta. Ei kovin mukava ajatus edesauttaa näiden puhkeamista paskalla kämpällä...

Muurahaiset tulevat täällä joka saumasta. Keittiöstä, eli mun ja naapurin välisestä seinästä, kohdista missä muovinen jalkalista on hieman noussut. Samoin vessaan, jonka ovi on yleensä aina suljettu, niitä ilmaantuu. Ilmeisesti ilmakanavia pitkin, näin naapuri oli omassa vessassaan havainnoinut. Kylppäristä suljettiin silikonilla viime kesänä yksi aukko, josta silikoni oli pettänyt, ja joka olikin murkuille näppärä sisäänkäynti. Myrkkyjä toki sain, sekä suihkutettavaa että niitä muurahaisrasioita. Ongelma on vain se, että mulla kaksi viljakäärmettä täällä, eli Raidia yms en voi käyttää. Nytkin menevät myrkyttäjän ajaksi evakkoon. Samoin se keittiö, ajatus myrkkyjen suihkuttamisesa sinne ei tunnu kovin mukavalta, ainakaan jatkuvasti toteutettuna...

Jostain syystä mies tokas sen kasvin jälkeen, et jos jotain vastaavaa vielä ilmaantuu, ni se raahaa mut vaikka korvista ulos tästä rytöläjästä... :-D
Olet sellainenkin oliivinen kasviyrttikultahelmi! Itse en niinkään ole noin kiinnostunut noista asioista, mutta on mielenkiintoista ja ihailen Pirkan tyttöä :h: Tietenkin sydän sulle!

Arska
Stadinarska. Kussakin kuussa eriniminen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16685
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

McJanne kirjoitti:Wanhan kansan konsti on merisuolaa niin penteleesti listojen viereen, lemmikkielukoita jos on niin voipi olla huono tämä.
Kanadansulukaisteni suosittelema sikäläinen vanhan kansan keino eli punaseetriöljyn sively on osoittautunut aika tehokkaaksi niin muurahaisten kuin sokeritoukkienkin torjunnassa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin