puutarhanhoito

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
RP

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja RP »

Tossa on pieni maapläntti johon haluaisin jotain istuttaa. Voikukat heitin vekeen. Lähtökohdat on aika huonot. Pari kaktusta olen elämäni aikana omistanut ja nekin onnistuin tappamaan kuivuuteen. Että mitäpä sitä tekisi ja keksisi.
Manaaja

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

RP kirjoitti:Tossa on pieni maapläntti johon haluaisin jotain istuttaa. Voikukat heitin vekeen. Lähtökohdat on aika huonot. Pari kaktusta olen elämäni aikana omistanut ja nekin onnistuin tappamaan kuivuuteen. Että mitäpä sitä tekisi ja keksisi.
Vaikea sanoa mitään eksaktia, mutta kokeile kastelua!
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kaveri toi äsken neljä VALTAVAA ruukkua, basilikan ja jonkun ihanan mikälie lobeliannäkösen kukan. Aijijaijai ku mammalla on tänään sormet mullassa :h:

(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Lolita »

ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)
So what! Elämässä pitää nauttia pienistä asioista :]
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Bhven

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bhven »

ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)
"Parveke on turha maallisen rihkaman tarjotin." -Anja Snellman
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bhven kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:(mä en kohta mahdu tonne partsille, kun siellä on vaunutki, miljoona ruusua, lobeliaa, lupiineja maljakossa, viittä erisortin yrttiä, salaattia, petunioita, orvokkeja, ahkeraliisa, kyntteliköitä....)
"Parveke on turha maallisen rihkaman tarjotin." -Anja Snellman
Eikä ole, vaan mun rakas karkaaminen lastenhoidosta ja siivoomisesta ja pyykistä. Siinä missä ruoanlaittokin :]
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Vesper kirjoitti:Miten olis vuorimänty? Se on melko vaatimaton kasvupaikan suhteen.
Törkkäsin siihen omalta maalta kaivamani männyntaimen. Viikko sitten, ja on vielä hengissä. Vain 30-senttinen kolo kalliossa siin vanhan mullan peitossa (pohjalta löytyi vanhaa rautatavaraa, muinaisharan osia), pohjalle kaadoin sitten karkeaa soraa. Helteellä kastelin, nyt ei tarvi. 93-senttinen, eli isompi kuin ostotaimet. Toivottavasti pysyy kituliaana pienenä kalliomäntynä (ilkee toivoa vesselin haitaksi).

Nyt hain postista tilaamani siniset isona 10-senttiset italiankellot. 12 purkkia. Aion laittaa kahteen länttiin kahden kallion keskelle nurmikkoa korvaamaan.

Ja muualla pihani kallioilla on nyt joka kolossa ja sammalpaikoilla kaikenrotuista maksaruohoa. Ostettua ja luomuakin. Tapelkoot keskenään, kukkahomoilutarpeeni on toistaiseksi tyydytetty.
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hei serkkulikka pyyteli apuja. Hällä on ulkona elämänlanka täynnä kirvoja, ja samoin sisällä joku timanttiananas, never heard...millähän ne sais turvallisesti pois ilman että kukat kuolee. Mein uskollinen kissan/kukkienhoitaja tappoi meidän ollessa landella ilosesti Raidilla kirvoja täynnä olleen verenpisaran....mäntysuopaliuos? Missä suhteessa?
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

"Ensimmäinen toimenpide on joka tapauksessa todella perusteellinen suihkutus ja saastuneiden lehtien pois nyppiminen. Kasvin upottaminen kokonaan mietoon mäntysuopaliuokseen saattaa sekin kannattaa, koska tällöin ötökät hukkuvat. Itse täydennän vesikäsittelyt yleensä tuhdilla RAID, Super-RAID-, tai BAYGON -käsittelyllä (tehokkuus tässä järjestyksessä)."
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

ninnithequeen kirjoitti:Hei serkkulikka pyyteli apuja. Hällä on ulkona elämänlanka täynnä kirvoja, ja samoin sisällä joku timanttiananas, never heard...millähän ne sais turvallisesti pois ilman että kukat kuolee. Mein uskollinen kissan/kukkienhoitaja tappoi meidän ollessa landella ilosesti Raidilla kirvoja täynnä olleen verenpisaran....mäntysuopaliuos? Missä suhteessa?
Martat auttaa, ettekö te vieläkään sitä opi?

Ihan hyvä että otit puheeksi, me toissapäivänä harvennettiin luumuja ja osa lehdistä oli ihan kirvoissa. Pitää kokeilla marttaneuvoja siis.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

No juuri kun pääsin sanomasta niin martat eivät auta :(

Miten hävitän tatarin? Se tunnetaan myös muodossa tatarr, tataari jne. On aika hiton hankala, juurakon ylös kaivaminen ei auttanut koska maahan ilmeisesti jäi juurakonpaloja. Haluan sille paikalle, missä tota roskaa ilmenee, kimalais-perhospuutarhan eikä se onnistu kun tuo rikkakasvi kasvaa vaan. Pitääkö vaihtaa maa?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja annepa »

Pulkannaru kirjoitti:^
Lähtiskö tällä ?
No just luin puutarhapalstoja niin ei kuulema O_o Mutta aion silti kokeilla syksyllä! Tai siis useampaan otteeseenkin, aloitan ensi kuussa, sitä ennen nypin, nypin ja nypin. Ja käännän maata ja poistan juuripaloja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Laitoin pari kuvaa lisää parvekkesta jos jota kuta kiinnostaa...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Clay »

Panin kaupan ruohosipulin purkkiin ja multiin, nyt elämme jännittäviä aikoja. Lisäsin purkkiin kakkaa, munankuoria ja kahvinpuruja halppismullan lisukkeeksi.
Nyt penikseni on fantastinen!
Jenny Daa-aah! ling

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Mielestäni on vaikea pyyhkiä pois sinua istumassa purkissa.
ninnithequeen

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Ostin keväämmällä ruukkuruusun joka oli oikeen vaaleanpunainen, siis ihan vaaleanpinkki. Nyt uusista nupuista on tullut oikeen tummanpunaisia kukkia. WTF? Ei kyllä haittaa mutta värinmuutos ihmetyttää...
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Clay »

Jenny Daa-aah! ling kirjoitti:Mielestäni on vaikea pyyhkiä pois sinua istumassa purkissa.
Whatever turns you on, honey!
Nyt penikseni on fantastinen!
Manaaja

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

ninnithequeen kirjoitti:Ostin keväämmällä ruukkuruusun joka oli oikeen vaaleanpunainen, siis ihan vaaleanpinkki. Nyt uusista nupuista on tullut oikeen tummanpunaisia kukkia. WTF? Ei kyllä haittaa mutta värinmuutos ihmetyttää...
Kasteluveteen lisättyjen kemikaalien ansiosta syntynyt vaalennus? Kyllähän ruusuja värjätään ainakin tummempiin väreihin erilaisilla kasteluveteen lisättävillä musteilla. Värjäys haalenee kun ruusuille juottaa taas pelkkää vettä. Tiedä sitten miten/millä kemikaaleilla itse vaalennus sitten onnistuu, jos onnistuu.
Avatar
munito
Kitinä paheena
Viestit: 36
Liittynyt: 20.07.2010 22:27
Paikkakunta: Kannonkolo

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja munito »

Puutarha on aika lailla oman onnensa nojassa. Nurtsi on leikattu tänä kesänä tasan kerran. Kesäkukkia istuttelin alkukesästä ruukkuihin ihan mukavasti, joskus harvoin muistan jopa kastellakin ne. Raivaussahan ostamista olen suunnitellut toukokuusta asti.
Niinkin pitkään omakotitalosta haaveilleena alan pikku hiljaa muistamaan mitä iloja rivitaloasunnoissa ja pienemmissä pihoissa on.. Toisaalta sellanen metsäinen mökkimaisemapiha voisi olla ihan poikaa, miksi ihmeessä joka pihalla tarvii olla nurmikenttä ja istutusalueet jos ei jaksa hoitaminen aina innostaa.
Sano mitä sanot, olen hetken kiinnostunut ja unohdan lähes samantien.
-menota-
Avatar
munito
Kitinä paheena
Viestit: 36
Liittynyt: 20.07.2010 22:27
Paikkakunta: Kannonkolo

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja munito »

Manaaja kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Ostin keväämmällä ruukkuruusun joka oli oikeen vaaleanpunainen, siis ihan vaaleanpinkki. Nyt uusista nupuista on tullut oikeen tummanpunaisia kukkia. WTF? Ei kyllä haittaa mutta värinmuutos ihmetyttää...
Kasteluveteen lisättyjen kemikaalien ansiosta syntynyt vaalennus? Kyllähän ruusuja värjätään ainakin tummempiin väreihin erilaisilla kasteluveteen lisättävillä musteilla. Värjäys haalenee kun ruusuille juottaa taas pelkkää vettä. Tiedä sitten miten/millä kemikaaleilla itse vaalennus sitten onnistuu, jos onnistuu.
En usko että ruukkuruusuilla käytetään juurikaan värjäyksiä. Leikkokukilla värjääminen on yleisempää (esim. siniset leikkoruusut). Uskoisin että kyse on enemmänkin kosteusolosuhteiden tai maan happamuuden muuttuminen joka vaikuttaa kukintojen väriin.
Sano mitä sanot, olen hetken kiinnostunut ja unohdan lähes samantien.
-menota-
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tänään homoilin kunnolla.
Kyllästyin odottamaan kahdelle pihakalliolleni istuttamieni aika monien erilaisten maksaruohojen ja kahden tyypin kellokukkien leviävän värien sinfoniaksi. Joten tilasin rutkasti kalliolle sopivien kasvien siemeniä lokakuussa kylvettäväksi. Tarkoitus siis korvata nurmikkoläntit noilla kokonaan. Nämä siis siemenpusseja. Laskin että pakko ostaa noin paljon, kun pussi yleensä tuottaa max parikytä tainta ja saavat tulla tiheään.

102 egee, hirvitys sentään. Ja arvaan ettei keväällä näy yhtikäs mitään.

Määrä Tuote Nimikirjaimet á hinta Yhteensä

2 kpl 0701100
Lapinvuokko 4,15 € 8,30 €

8 kpl 0700866
Tarharistikki 'Blue Cascade'
2 kpl kaupan päälle 2,70 € 21,60 €

2 kpl 0700240
Neulakynsimö 3,80 € 7,60 €

2 kpl 0700102
Talventähti 3,80 € 7,60 €

8 kpl 0700113
Alppikatkero, alppisinikka
2 kpl kaupan päälle 4,15 € 33,20 €

2 kpl 0700141
Euroopanalppitähti, edelweiss 3,40 € 6,80 €

2 kpl 0700248
Nystyesikko 5,95 € 11,90 €

ALV-ryhmä Netto ALV Brutto
23% 83,70 € 19,25 € 102,95 €

Toimitusmaksu :

Yhteensä : 5,95 €

102,95 €
sisältää ALV
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olen muutaman päivän ollut poissa Kitinästä, ja aion jatkossakin, siis toistaiseksi, olla vaivautumatta. Ei ole mikään KSE, kyllä se addiktio vielä joskus puree. Eikä mitään entistä vittumaisempaa uutta ole, kunhan kyrpii inttää täällä.

Tuo ei tietenkään estä yritystäni käyttää Kitinää hyväkseni.

Kymysys liittyy siis ylläostamiini siemennyksiin. Yllättävän vähän siemeniä pussien pohjalla, huijausta sano. Pitäisi kylvää nyt loka-marraskuussa, kylvöohjeet ovat mukana. Homokukkasilla olisi tarkoitus korvata ruoho taloni päädyn kallion ja pihalla olevan kallion keskellä olevista länteistä mahdollisimman kokonaan.

Siis ennen kylvöä se ruoho pitäisi poistaa? Sitä on vain 10-20 neliömetriä, mutta hankalalta näyttää, ainakin käsin nyhtämällä. Aina jää jotain. Niittää käsin tai puutarhatraktorilla ei oikein käy, koska kesällä jo homoilin istuttamalla sinne sekaan maksaruohoja ja muutaman kellokukan. Kaiken lisäksi ruohon alta ei löydykään multa vaan sammal, ja senkin alta sekavaa juurimössöä eikä multaa. Sitten heti kallio.

Ostin kyllä riittävästi istutusmultaa. Mutta miten heinän saa tuossa tapauksessa pois, entäs sammalen, vai voiko mullan levittää sammalen päälle?

Maanviljelyksessä tuo tietenkin vähintään äestettäisiin, mutta kuin ei noihin läntteihin isolla äkeellä pääse ja lisäksi silloin tuhoutuisi aiemmin istuttamani homokasvit ja söpö männyntaimi.

Joten miten tuo puutarhahomollisesti tehdään? Työkaluja vain tavallinen lapio, pieni puutarhalapio, kuokka, viikate, harava, Fiskarsin sakset ja oksaleikkuri.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kuokalla saa ruohokerroksen pois nätisti palasina, jotka voi läimäistä vaikka jonnekkin muualle.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: puutarhanhoito

Viesti Kirjoittaja Gat »

Bluntly kirjoitti:Kuokalla saa ruohokerroksen pois nätisti palasina, jotka voi läimäistä vaikka jonnekkin muualle.
En tarkemmin ajatellen muistakaan onko minulla kuokka. Luultavasti, näkömuistikuva ruosteisesta sellaisesta jossain ulkorakennuksen nurkassa on. Eihän sellaista nykyviljelyssä tarvita.

Mutkun tässä siis vielä, että ruohon allahan on sammal ja sammaleen alla ihmeellistä juurisotkua, sitten kallio. Männyntaimen lykkäsin ainoaan (25 cm syvään) kuoppaan, joka tuurilla oli keskellä. Toivon kaverin vahingoksi, että se pysyykin kääpiönä siinä, juhannuksena aion nipsaista vuosikasvaimia saadakseni sen haarautumaan.

Mutta muutenhan siinä on alla sammalta ja juurimössöä, sitten heti kallio Jos ruoho on irti, sittenkö vain heittää istutusmultaa sen sotkun päälle? Luultavasti puutarhuri kaapisi kaiken pois ja korvaisi uudella mullalla? Sitä en viiti.

Edit: oikeastaan sammalta saa jäädäkin noiden alppi/kalliokukkien alle. Mutta miten saada pinta kylvää ne, elikkä multaako vaan sinne sammalen ja juurimössön sekaan? Ruoho ensin irti, mutta nouseehan sekin, vaikkei pitäisi.
Viimeksi muokannut Gat, 10.10.2010 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin