Kodin remonttiketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Pauhaussi myy silitysraudalla siliteltäviä "kontaktimuoveja".
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
AngryBird

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Toi on varmaan Bluntlyn talosta. Eiks B rakentele ja remppaa jotain jatkuvasti? :P
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Viimeaikoina tullut pistettyä vain itseään remonttiin, kiinnosta enään mikään.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

AngryBird kirjoitti:kaappien oville ja laatikoille tarttis tehdä jotain
Väriä puureunoihin ja uudet vetimet?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
AngryBird

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Pulkannaru kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:kaappien oville ja laatikoille tarttis tehdä jotain
Väriä puureunoihin ja uudet vetimet?
Joo. Tästä samasta on tullut yhteensä noin 20 ehdotusta. :)
Mutq kaipais jotain muutakin. No, kehittelen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Rimoista peili keskemmälle ovia ja siihen väriä?
Siis edellisen lisäksi.

edit. unohda peili ja laita pyyhkimistä kestävä tapetti keskelle ja tehostevärit reunoille.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Kysymys harkkomuurauksesta jotain tietäville.

Kuinka kauan pitäisi suunnilleen kestää muurata 40 m2 väliseinää (alla suora betonilattia)? Sisältää 2 oviaukkoa ja yhden nurkan. Materiaalina päätypontillinen väliseinäharkko 88x200x300, jossa on pystyontelot.

Urakoitsijalla on mennyt tähän 130 miestyötuntia (pelkkä työ ja materiaalin haku; ei sisällä työnjohtoa eikä tasoitusta jne.). Siis yli kolme viikkoa. Kuvittelin palkanneeni ammattilaisen, joka ei jää työmaalle munimaan vaan hoitaa homman tehokkaasti.

Olenko ihan hakoteillä kun tuo tuntuu aika hurjalta tuntimäärältä työhön nähden?
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

En tiedä mitään, mutta kiva, että ole ihan unohtanut kitinää. Tänään aamulla just mielessä kävi, että et ole kirjoittanut pitkään aikaan. Ja Zebille samat samat!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Eli tuosta työstä 7000 euron lasku (ei sisällä materiaaleja eikä työnjohtoa, muutama sähköputki on laitettu kyllä) on todellakin liikaa?

Huomautettiin ajankäytöstä jo toisen laskun tultua, ja kommentti oli että ponttiharkon muuraus on hitaampaa. Kuvitelma oli, että muuraustyö olisi siinä vaiheessa laskutettu about kokonaan, mutta sen jälkeen tuli sitten vielä julmetun iso kolmas lasku.

Kertoisitko vielä, mikä on mielestäsi tehokkain tapa reklamoida.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Dave <3
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Leevi »

EveryWoman kirjoitti:Kysymys harkkomuurauksesta jotain tietäville.

Kuinka kauan pitäisi suunnilleen kestää muurata 40 m2 väliseinää (alla suora betonilattia)? Sisältää 2 oviaukkoa ja yhden nurkan. Materiaalina päätypontillinen väliseinäharkko 88x200x300, jossa on pystyontelot.

Urakoitsijalla on mennyt tähän 130 miestyötuntia (pelkkä työ ja materiaalin haku; ei sisällä työnjohtoa eikä tasoitusta jne.). Siis yli kolme viikkoa. Kuvittelin palkanneeni ammattilaisen, joka ei jää työmaalle munimaan vaan hoitaa homman tehokkaasti.

Olenko ihan hakoteillä kun tuo tuntuu aika hurjalta tuntimäärältä työhön nähden?
Hmmm ... olisko tuossa ~600 harkkoa ja jos vaikka tuosta ajasta 100h olisi käytetty muuraamiseen, niin per harkko on käytetty 10min (keskimäärin). Tuolla tahdilla kyllä laasti kuivuu käsiin. :think:
Luokka 1min per harkko voisi olla sopivampi ja asiansa osaava muuraaja voi tehdä jopa vähän nopeammin (siis harkkoja ja laastia saatavilla ja muurauslinjat tehty). Tällä päästään noin 10h. Tietysti aikaa palaa jonkin verran kun tuodaan harkot paikalle, valmistellaan muurauslinjat ja sekoitetaan laasti, mutta ei nyt helvetissä luokkaa 100 tuntia saa siihen palamaan. Kyllä nyt on kusetuksen maku ilmassa ja vahva sellainen. :think:
Ja vielä 7k€ lasku tuosta työstä! :shock: Mä oon väärissä hommissa, jos tuollaisesta saa noin paljon ... :?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Jotain outoa tässä nyt on, joo. Olin etukäteenkin selvittänyt muuraukseen menevää aikaa ja budjetoinut sen perusteella tähän työhön materiaaleineen parisen tonnia. Nyt koko lasku materiaaleineen, konevuokrineen, työnjohtoineen jne. on 15 000,- luokkaa ja siitä muuraustyön osuus se 7000,-.

Ei kyllä mahdu kaaliini mitenkään, että tuollaisen seinän hinta voisi olla 15 000,-.

Urakoitsija on muut hommat tähän mennessä hoitanut hyvin ja tehokkaasti (purku, lvi), joten luotin että hoitaa tämänkin. No, puhelua urakoitsijalle ja miettimään, mitä tehdään.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Varis »

Paras tapa reklamoida on kirjallinen reklamaatio liian suurista tuntimääristä, pyyntö eritellä selkeästi että mihin työaika on mennyt ja se, että jättää laskun maksamatta kunnes saa selvityksen siitä mihin sen poikkeuksellinen määrä perustuu. Jo maksettua rahaa ei rakennusalan pienyrittäjältä saa koskaan takaisin vaikka reklamaatio olisi kuinka aiheellinen ja perusteltu. Sisällä olevan laskun selvittely kiinnostaa paljon enemmän kuin jo maksetun.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

3000,- ollaan jo tuosta seinästä maksettu (siis työstä, materiaalit sitten vielä erikseen), ja kuvittelimme että se olisi sitten about siinä. Tuokin summa olisi jo enemmän kuin alun perin budjetoitiin.

Laskut tulevat aina ihan hyvin eriteltyinä, joten selvitykset on jo. Ollaan vaan sitä mieltä, ettei urakoitsija voi laskuttaa ammattimiesten tuntitaksoja, jos käyttää tekijöinä tällaisia kynnettömiä nykijöitä.
Avatar
Varis
Elämätön Kitisijä
Viestit: 300
Liittynyt: 19.01.2011 23:51

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Varis »

EveryWoman kirjoitti:Laskut tulevat aina ihan hyvin eriteltyinä, joten selvitykset on jo. Ollaan vaan sitä mieltä, ettei urakoitsija voi laskuttaa ammattimiesten tuntitaksoja, jos käyttää tekijöinä tällaisia kynnettömiä nykijöitä.
Tuntierittely ei ole selvitys siitä, mistä tuntimäärät muodostuvat.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Aha, no käytin väärää sanamuotoa. Selvitykset on kuitenkin laskuissa ihan ok:sti. Harkkojen hakua on näemmä tehty kuudessa erässä - mikähän siinä on ideana (tilan puolesta olisi voinut hyvin tuoda kaiken kerralla)?

Seitsemänä päivänä paikalla on ollut yksi mies muuraamassa, kuutena päivänä kaksi miestä. Linjapukkeja tehty näistä neljänä päivänä (samoina päivinä usein myös muurattu).
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Leevi »

EveryWoman kirjoitti:^Aha, no käytin väärää sanamuotoa. Selvitykset on kuitenkin laskuissa ihan ok:sti. Harkkojen hakua on näemmä tehty kuudessa erässä - mikähän siinä on ideana (tilan puolesta olisi voinut hyvin tuoda kaiken kerralla)?

Seitsemänä päivänä paikalla on ollut yksi mies muuraamassa, kuutena päivänä kaksi miestä. Linjapukkeja tehty näistä neljänä päivänä (samoina päivinä usein myös muurattu).
Hmmm ... taisin jo tuossa aikaisemmin laittaa, että itse muuraus pitäisi yhdeltä mieheltä onnistua alle parissa päivässä. Siis itse muuraus, kunhan laastia on, harkot ovat vieressä ja linjaukset tehty. Niihin menee tietysti lisäaikaa, mutta aika kosmiselta tosiaan kuulostaa edelleen. Ihan äkkiä ei kannata sitä 4k€ viimeistä erää maksaa. Mitähän ne harkot painaa kpl? ~8kg? Jos ovat hakeneet 100kpl kerralla (saa tuotua jarruttomalla kärryllä kun nakkaa autoon muutaman). Tosin tämä ei pitäisi olla tilaajan ongelma, miten urakoitsija ne harkot kuljettaa, koska riittävällä kalustolla ne saa kerralla paikalle.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Meillä 2 ammattilaista muurasi valmista ulkoseinää ton verran kahdessa päivässä.

Noin sivumennen, jälkiviisaana, muurausurakat kannattaa sopia urakkana hinta/tiili periaatteella. 7000€ on ihan huijausta, koska tiilikohtaiseksi hinnaksi tulee 10€/tiili. Oikeampi hinta on luokkaa 0,25€/tiili.

Rakennusalan tes:n sivulta 117 saa vähän käsitystä hinnoittelusta. Sieltä löytyy hinnoitteluohjeita myös muihin urakkakohteisiin.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Kiitos kaikille kommenteista. Saapa nähdä, miten urakoitsija reagoi reklamaatioon.
Avatar
Nergal
Kitisijä
Viestit: 1660
Liittynyt: 17.01.2011 18:23
Paikkakunta: Tampere

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Nergal »

Huijattu ja pahasti, oma ennätys hyvällä urakalla on samaa kiveä normaaliin huonekorkeuteen 100m2 päivässä. Tosin oli suoraa seinää ilman oviaukkoja.

Laskin pikkasen niin itse ottasin tuollaisesta muurauksesta 3 päivän urakan, kivi lentää kiinni kokolailla 15sek aikana eikä 15min aikana. Liimahan siinä kuivuu käsiin jos hidastelee.

Tuohon aikaan minkä ilmoitit seinä pitäisi olla jo tasoitettu, ovipielet oiottu ja maalattu.
Society failed to tolerate me and I have failed to tolerate society
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Mussuttaa edelleen.

Ihan *tun rasittavaa; muutakin tekemistä olisi kuin näin selvästä asiasta riitelyä. Ja nyt joutuu näemmä etsimään vielä uuden urakoitsijankin, tai useamman jos ei saa samasta putiikista kaikkea mitä tarvitaan.

:maanantai:
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tilannekatsaus.

Ehdotimme tapaamista paikan päällä, jotta urakoitsija voi arvioida tehdyn työn laajuuden ja sen, minkä verran siihen voi kohtuudella odottaa menevän aikaa. Ensin ei suostunut kirveelläkään. Useiden viestien vaihtamisen jälkeen oli sitten lopulta raahannut perseensä työmaalle (itse en ollut silloin paikalla), ja ruvennut osoittelemaan työmaalla edistyneitä kohteita selittäen kuinka siihen ja tähän hommaan on mennyt niin paljon aikaa. Ainoa vaan, että nämä mainitut hommat ovat meidän itse tekemiämme! Ts. urakoitsijalla ei ole kovinkaan selvää käsitystä siitä, mitä hänen miehensä ovat työmaalla viettämällään ajalla tehneet.

Joitakin lisätöitä on kyllä miehilläkin teetetty, joita ei ole viitsitty erikseen merkitä laskuille, mutta niistäkin olen suuren osan tehnyt itse, joten tiedän hyvin kuinka paljon aikaa niihin on voinut / olisi pitänyt mennä (päivä tai puolitoista, ei 2,5 viikkoa).

Taidetaan antaa homman olla (no siis toki maksamme uusimmalta laskulta kaiken muun paitsi muuraustunnit - niitä kun oli jo edellisessä laskussa maksettu selvästi yli normin). Jos lasku menee perintään, riitautamme asian. Tuskinpa on urakoitsijalla paljon saumaa lähteä oikeuteen tässä tilanteessa. Oli vielä tapaamisen aikana sanonut, ettei hänellä ole mitään käsitystä, mitä mm. alan työehtosopimuksessa lukee hommien ajankäytöstä. Jossain vaiheessa oli kuitenkin lipsauttanut itsekin ihmetelleensä käytettyjä tuntimääriä. Ja silti muka meidän pitäisi maksaa täysi lasku, koska hän on jo maksanut työmiehille kaikki tunnit. Antakaa mun kaikki kestää!

Kurjalta tää tuntuu silti. En usko, että tyyppi on tahallaan yrittänyt kusettaa - on vaan ollut ihan liian leväperäinen työnjohtajana. Joko tunteja ei ole käytetty tehokkaasti tai sitten työmaalla on tosiaan tehty jotain todella paljon tunteja vievää, mitä kukaan ei pysty enää jälkikäteen selvittämään, kun tunneista ei ole pidetty kunnolla kirjaa. Eli siinäkin tapauksessa urakoitsija on ollut leväperäinen. Oma mokansa, joka tulee nyt ikävä kyllä maksamaan hänelle jonkin verran.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^Kannattaisko pyytää tavarantarkastajalta mielipide asiaan?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

^Kiitti vinkistä! Vaikuttaa kokeilemisen arvoiselta, jos ei muuten saada hommaa pakettiin. Tosin nähdäkseni urakoitsija on tässä nyt alakynnessä; sanoohan mm. kuluttajansuojalaki, että tekijän on ilmoitettava ajoissa tilaajalle, jos paljastuu että työn tekeminen tulee selvästi kalliimmaksi kuin mitä tilaaja on kohtuudella voinut olettaa. Tjsp. Meille tämä "ilmoitus" tuli laskun muodossa ja summa on niin paljon kohtuullista suurempi, ettei pitäisi olla vaikea havaita ilman tarkastajiakin, ettei homma mennyt ihan putkeen.

Koska me ollaan maksettu jo ylimääräistä tuosta muurauksesta (omasta mielestämme ja kaikkien about kymmenen ammattilaisen mielestä, joilta olemme kysyneet mielipidettä), katsomme keissin olevan osaltamme hoidettu asiallisesti. Jos urakoitsija haluaa tilata tarkastajan, hän voi toki niin tehdä ja menen mieluusti paikalle esittelemään kohdetta.

Mut hyvä tietää tällaisenkin palvelun olemassaolosta. Oletko itse käyttänyt tällaista? Mitä maksoi, olitko tyytyväinen?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Kodin remonttiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

EveryWoman kirjoitti:Mut hyvä tietää tällaisenkin palvelun olemassaolosta. Oletko itse käyttänyt tällaista? Mitä maksoi, olitko tyytyväinen?
Itse en ole joutunut tavaraani tarkistuttamaan (ehe ehe), mutta ystävätär kylläkin, kun urakoitsija ei millään voinut ymmärtää työn jäljen olevan ala-arvoista eivätkä korjausyrityksetkään tuottaneet vaadittua tulosta. Oli erittäin tyytyväinen toimintaan ja käsittääkseni jos asiaa riitautetaan, ko. lausunto on hyvä olla olemassa. Musta tuntuu ja ammattilaiskaverit on kertoneet ei taida siinä vaiheessa riittää näytöksi. Kannattaa sinne varmasti ainakin soittaa ja kysyä mielipide.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Vastaa Viestiin