Helsinki City maraton

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
chevilyn

Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Tähtäimessä olisi Helsinki City maraton 2008. Muutama kysymys asian tiimoilta:

1. Mikäli olet juossut maratonin, niin miten meni?
2. Miten välttää aloittelijan virheet?
3. Juoksetko talvella ulkona vai sisätiloissa esim. juoksumatolla?
SikaMika

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

chevilyn kirjoitti:Tähtäimessä olisi Helsinki City maraton 2008. Muutama kysymys asian tiimoilta:

1. Mikäli olet juossut maratonin, niin miten meni?
En ole juossut. Juoksin kylläkin Cooperin testin viimeksi armeijassa, tulokseni oli 12 minuuttia.
2. Miten välttää aloittelijan virheet?
Joko aloittamalla suoraan huipulta tai huiputtamalla suoraan alusta.
3. Juoksetko talvella ulkona vai sisätiloissa esim. juoksumatolla?
Ulkona juoksumatolla.
chevilyn

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

SikaMika kirjoitti: Ulkona juoksumatolla
Aika extremeä.
SikaMika

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

chevilyn kirjoitti:
SikaMika kirjoitti: Ulkona juoksumatolla
Aika extremeä.
No pain no gain.
Avatar
Stadinarska
Kitisijä
Viestit: 9034
Liittynyt: 30.10.2006 19:18
Paikkakunta: Aina Stadi

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Stadinarska »

Parahin Chevilyn
Okei, annetaan nyt vihje, koska olen sentään jonkin sortin yleisurheilija ollut seurassani ja nykyisin liikun pallon perässä...
ITSE olen juossut vain puolimaratonin, koska mulla on vain nopeita lihaksia oikeastaan. Se oli seurani takia juostu ja mulle ihan liikaa henkisestikin!
Morris Cooperin testissä meni aikoinaan niin paljon ettette kuitenkaan uskoisi, niin en laita. Mut silloin piti näyttää opettajille. Ja kärsiä ilta ja seuraava yö kotona rasituksen takia...hehheh.

Se neuvojan eli minun taustasta ja mulla on yksi ainoa TODELLA HYVÄ JA PARAS neuvo:

ALOITA RAUHALLISESTI. TARKKAILE OLOASI. PULSSI EI SAA OLLA LIIAN KORKEA HETI ALUSSA. MUUTEN TULEE NOUTAJA JA OKSENNUS...

ELI JOS HALUAT MAALIIN ASTI, MUISTA ETTEI MATKA TAPA VAAN VAUHTI.

KAIKKIEN MARATonjuoksijoiden suurin virhe on AINA liian suuri alkuvauhti!

No sitten on itsest''nselvyys eli nesteytys, mitä vain, vesi on hyvä, on tärkeä ja oleellinen. Noutaja saapuu ilman nesteytystä.

Minä pystyisin vaikka illalla juoksemaan maratonin jos menisin aivan hissunkissun yhdeksän tuntia. henkinen kestävyys kyllä olisi kovilla...

Vain vauhti tappaa jos et ole sydänvikainen!

Jos sulla on huono olo kesken matkan, ei kannata leikkiä sankaria! keskeytä ja kokeile seuraavalla kerralla uudestaan hitaammalla alkuvauhdilla ja kysy ravintoneuvoja. Yleensä makaroniravinto eli pitkäkestoinen hiilihydraatti on se ainoa oikea.

Osta hälyttävä pulssimittarivyö. Yli 160 ei saa mennä ennen puoliväliä missään tapauksessa!

En itse pidä ollenkaan pitkistä juoksumatkoista.Ne on tylsiä ja raskaita. Mulla on tutkitusti nopeat lihakset jotka soveltuu oikeastaan vain äkillisiin ponnistuksiin...Siksi rakastan pallopelejä!
Juoksin aikoinaan 400 metriä täysillä ja se matka on KUOLETTAVA kun sen vetää täysillä. Se on KAMALAA. Siksi juoksin pentuna 60, 100 ja 200 m yleensä ja seurassani viestejä.Pudottaen kerran kapulan alkujuoksijana piirikunnallisissa vielä, ääh. Se oli kamalaaaaaaaaaaaaaa.

Miksi määä nyt itsestäni puhuin. Olen minä aika epeli. Nyt annan negat.palautetta itselleni, eiks oo hyvä!!

SA
syrjäpoluille menijä
Aito_Johanna

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

1. Viisi kertaa olen juossut, kolme Helsingissä ja kaksi Tukholmassa. Pääsin maaliin ja jollain noista kerroista saavutin jonkinlaisen vaatimattoman aikatavoitteenkin. Viimeisimmällä maratonilla hajosi polvi niin, että jouduin kävelemään kymmenisen kilometriä loppumatkasta, muuten on mennyt mukavasti.
2. Varsinkin miehet juoksevat joskus liian lujaa ja voimat loppuvat kesken.
3. Ulkona, ehdottomasti!
elco

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja elco »

SikaMika kirjoitti:
Ulkona juoksumatolla.
Kesällä juokset lähinnä 150m spurtteja kokkelipäisen taksikuskin toimiessa kirittäjänä.

Jos tuo laji otettaisiin Kalevan Kisojen ohjelmaan niin enpä silloinkaan löisi vetoa puolestasi.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja huima »

elco kirjoitti: Kesällä juokset lähinnä 150m spurtteja kokkelipäisen taksikuskin toimiessa kirittäjänä.
:hail:
chevilyn

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Jaahas, täytyy siis malttaa ottaa tarpeeksi rauhallisesti. Olisi ikävää jättää leikki kesken.
SikaMika

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

elco kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:
Ulkona juoksumatolla.
Kesällä juokset lähinnä 150m spurtteja kokkelipäisen taksikuskin toimiessa kirittäjänä.

Jos tuo laji otettaisiin Kalevan Kisojen ohjelmaan niin enpä silloinkaan löisi vetoa puolestasi.
En minäkään. Löisin silloinkin 4000 forinttia plus Arja Korisevan "Silmälasikäärme"-levyn vetoa kuskin puolesta.
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Mullon muuten sama tavoite. En ole vielä päättänyt, aloitanko juoksu-urani lyhyemmällä matkalla jo pääkaupunkiseutujuoksussa kuun lopussa vai en. En ajatellut hötkyillä asian tiimoilla vielä tänä vuonna, sitä kun juoksee pari kertaa viikossa jonkun lenkin ja muut urheilut päälle ja hajottaa päänsä jollain valmentautumistiedoilla sitten keväästä alkaen niin... saa nähdä. Joku 20km on tähän mennessä pisin matka, jonka olen ikinä koskaan juossut. (alle 10km/h vauhti ei ole minusta juoksua)

Talvella en juokse pakkasessa. Juoksumatolla on tylsää juosta. En ole vielä päättänyt mitä tänä talvena tapahtuu.
Kukkuluuruu!
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Clay »

Suvinen kirjoitti:
urasiili kirjoitti:alle 10km/h vauhti ei ole minusta juoksua.
Tästä tulikin mieleen, mikä lasketaan juoksuksi ja mikä hölkäksi? Onko siinä tekniikka- vai vauhtiero? Itse kipittelen juoksumatolla löysästi yleensä 10.5 km/h, ulkona hölkötellessä ei aavistustakaan, varmaan aikalailla samoja vauhteja. Käynkö siis hölkkäämässä vai juoksemassa? :think:
Hölkkäämässä.

edit. itselläkin maratoni kaukaisena tavoitteena, puolimaratonin kautta. Kiukutteleva polvi tuo lisähaastetta.
Nyt penikseni on fantastinen!
Aito_Johanna

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Clay kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:
urasiili kirjoitti:alle 10km/h vauhti ei ole minusta juoksua.
Tästä tulikin mieleen, mikä lasketaan juoksuksi ja mikä hölkäksi? Onko siinä tekniikka- vai vauhtiero? Itse kipittelen juoksumatolla löysästi yleensä 10.5 km/h, ulkona hölkötellessä ei aavistustakaan, varmaan aikalailla samoja vauhteja. Käynkö siis hölkkäämässä vai juoksemassa? :think:
Hölkkäämässä.
Löisin taas tässä kohtaa perussanakirjalla päähän: hölkkääminen tarkoittaa verkkaista juoksemista. Juokseminen on siis yläkäsite ja hölkkääminen sen alakäsite. Jos käy hölkkäämässä, käy myös juoksemassa.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Clay »

Aito_Johanna kirjoitti:
Clay kirjoitti:
Suvinen kirjoitti:
Tästä tulikin mieleen, mikä lasketaan juoksuksi ja mikä hölkäksi? Onko siinä tekniikka- vai vauhtiero? Itse kipittelen juoksumatolla löysästi yleensä 10.5 km/h, ulkona hölkötellessä ei aavistustakaan, varmaan aikalailla samoja vauhteja. Käynkö siis hölkkäämässä vai juoksemassa? :think:
Hölkkäämässä.
Löisin taas tässä kohtaa perussanakirjalla päähän: hölkkääminen tarkoittaa verkkaista juoksemista. Juokseminen on siis yläkäsite ja hölkkääminen sen alakäsite. Jos käy hölkkäämässä, käy myös juoksemassa.
Vaikka saan oraalista tyydytystä kirjatiedon pilkkumaisesta toistamisesta, niin välillä haluan poiketa kirjavirrasta mielipiteineni, ja sen teen tässä kohtaa, koska kokemuksieni perusteella hölkällä ja juoksemisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Jossain naisten kuntoilulehdessä oli joku määritelmä, jonka mukaan alle 10km/h olisi hölkkäämistä ja sen yli juoksemista. Jos itse mietin sitä, missä vaiheessa se alkaa näyttää juoksemiselta, niin varmaan joku 13km/h olisi raja.

Wikipedia:
"..defining jogging as running slower than 6mph (10 minute per mile pace)."

Eli mitä? Joku 9,66km/h päässälaskettuna?
Kukkuluuruu!
Googlebot

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

urasiili kirjoitti:Jossain naisten kuntoilulehdessä oli joku määritelmä, jonka mukaan alle 10km/h olisi hölkkäämistä ja sen yli juoksemista.
No johan on. Jos joku viisivuotias poika tai sademetsän pygmi pinkoo tiikeriä pakoon sen minkä jaloista lähtee ja silti jäisi karvan verran alle 10km/h, eikö silloin voitaisi sanoa että hän juoksee?

Jos välttämättä halutaan tehdä jotain eroa "juoksemisen" ja hölkkäämisen välillä, pitäisi sen olla joku henkilökohtaisesti määritelty keskinopeus joka määrittyy sillä milloin ylittyy tietty sykeraja verrattuna henkilön maksimisykkeeseen.
Aito_Johanna

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Clay kirjoitti:
Vaikka saan oraalista tyydytystä kirjatiedon pilkkumaisesta toistamisesta, niin välillä haluan poiketa kirjavirrasta mielipiteineni, ja sen teen tässä kohtaa, koska kokemuksieni perusteella hölkällä ja juoksemisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
No kai nyt jotain sentään? Molemmissa edetään nostelemalla jalkoja eteenpäin niin, että molemmat jalat ovat välillä yhtä aikaa ilmassa (vrt. kävelyssä toinen jalka koskettaa aina maata).
Vai voitko jotenkin perustella näkemyksesi?
Pyry-Matias

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Juokseminen ilmentää mulle lähes maksimi- tai maksimivauhtia yksilöllä puhuttaessa ilman apuvoimia maalla etenemisestä. Jos joku numeraalinen arvioraja pitää vetää, niin 3000 Cooperissa saavuttava (eli todella hyväkuntoinen) jaksaa juosta noin 600 metriä. Sohvien mies taipuu alle 200 metrin hölkkääjäksi.
Aito_Johanna

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Aito_Johanna »

Pyry-Matias kirjoitti:Juokseminen ilmentää mulle lähes maksimi- tai maksimivauhtia yksilöllä puhuttaessa ilman apuvoimia maalla etenemisestä. Jos joku numeraalinen arvioraja pitää vetää, niin 3000 Cooperissa saavuttava (eli todella hyväkuntoinen) jaksaa juosta noin 600 metriä. Sohvien mies taipuu alle 200 metrin hölkkääjäksi.
Hmm. Keskiverto nainen tai mies tai yksikään lapsi ei siis osaa lainkaan juosta. Kuulostaa minusta kyllä vähän oudolta, elämälle ja normaalille kielenkäytölle vieraalta määritelmältä :?

Kumpuaako tuo tarve erotella juoksu ja hölkkä tiukasti toisistaan jostain miehisestä rehentelynhalusta?
Pyry-Matias

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Aito_Johanna kirjoitti: Kumpuaako tuo tarve erotella juoksu ja hölkkä tiukasti toisistaan jostain miehisestä rehentelynhalusta?
Juoksussa lapikas (lähes) koskettaa pakaraa, hölkkä on mielestäni ennen kaikkea taloudellista ja pitkäkestoista. Kun yleisesti mennään lenkille, niin mielestäni ensisijaisesti mennään hölkkäämään.

Ei tätä osaltani kannata tulkita muuten kuin urheilua harrastavan ja sitä seuraavan ihmisen määritelmäksi. Itse asiassa en ole asiaa ennen näin tarkkaan pohtinut. Ehkä "määritelmäni" elää vielä.
Avatar
urasiili
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 102
Liittynyt: 13.06.2007 23:41
Paikkakunta: Laalaalandia

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja urasiili »

Googlebot kirjoitti:
urasiili kirjoitti:Jossain naisten kuntoilulehdessä oli joku määritelmä, jonka mukaan alle 10km/h olisi hölkkäämistä ja sen yli juoksemista.
No johan on. Jos joku viisivuotias poika tai sademetsän pygmi pinkoo tiikeriä pakoon sen minkä jaloista lähtee ja silti jäisi karvan verran alle 10km/h, eikö silloin voitaisi sanoa että hän juoksee?

Jos välttämättä halutaan tehdä jotain eroa "juoksemisen" ja hölkkäämisen välillä, pitäisi sen olla joku henkilökohtaisesti määritelty keskinopeus joka määrittyy sillä milloin ylittyy tietty sykeraja verrattuna henkilön maksimisykkeeseen.
Eli täysin paskakuntoinen juoksisi kävellessään reippaasti? Huonompi määritelmä tuo minusta on. Koulussa oli joskus joku sairaalloisen lihava nainen, jonka selkä kastui ja huohotus kesti monta minuuttia yhden kerroksen kiipeämisen jälkeen. Minen usko, että sen sydän olisi välttämättä edes kestänyt juoksua.

Kaikki määritelmät ja suositukset perustuvat keskivertoisiin ihmisiin, niin myös tuo juoksunopeus. Sademetsän pygmi tai lapsi ei ole keskivertoihminen. Todennäköisempää olisi, että jos EU kokisi tarpeelliseksi määritellä juoksemisen, se tekisi omat kategoriansa miehille ja naisille ja niiden ikäryhmille ja jalkojen pituuksille.
Kukkuluuruu!
Googlebot

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

urasiili kirjoitti:
Googlebot kirjoitti:Jos välttämättä halutaan tehdä jotain eroa "juoksemisen" ja hölkkäämisen välillä, pitäisi sen olla joku henkilökohtaisesti määritelty keskinopeus joka määrittyy sillä milloin ylittyy tietty sykeraja verrattuna henkilön maksimisykkeeseen.
Eli täysin paskakuntoinen juoksisi kävellessään reippaasti?
Jos hän ei juurikaan kovempaa pääse, silloin kaiketi kyllä. Tosin ehkä erotus voidaan tehdä sillekin ottaako edes juoksuaskelia, mitä kävelyssä ei tehdä. Hölkkäämisessä tehdään.
Kaikki määritelmät ja suositukset perustuvat keskivertoisiin ihmisiin, niin myös tuo juoksunopeus.
Myös keskivertoisissa ihmisissä (= 150 - 200 cm pitkät ihmiset?) on erittäin paljon eroa miten nopeasti he pystyvät ottamaan juoksuaskelia. Olen itse ollut aina haka enemmänkin pikamatkoilla (400m mennyt karvan verran alle minuutin), mutta joku toinen samankokoinen mies kuin minä tuntuu pystyvän "hölkkäämään" vaivattomasti varmaan kaksi kertaa nopeammin kuin minä, samalla rasituksella. Tuo on omakohtainen arvioni kun joskus lenkillä käydessäni ohi pyyhältää kevyesti joku City Marathoniin valmistautuva tikku-ukko.

Jonkun yksittäisen nopeusrajan laittaminen "hölkän" ja "juoksun" väliin on jopa BMI:tä paljon suurempaa höpöhöpöä. BMI toimii sentään jotenkin suuntaa-antavana lukuarvona, tuulesta temmattu 10 km/h mielestäni ei.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Helsinki City maraton

Viesti Kirjoittaja Clay »

Aito_Johanna kirjoitti:
Clay kirjoitti:
Vaikka saan oraalista tyydytystä kirjatiedon pilkkumaisesta toistamisesta, niin välillä haluan poiketa kirjavirrasta mielipiteineni, ja sen teen tässä kohtaa, koska kokemuksieni perusteella hölkällä ja juoksemisella ei ole mitään tekemistä keskenään.
No kai nyt jotain sentään? Molemmissa edetään nostelemalla jalkoja eteenpäin niin, että molemmat jalat ovat välillä yhtä aikaa ilmassa (vrt. kävelyssä toinen jalka koskettaa aina maata).
Vai voitko jotenkin perustella näkemyksesi?
Juosta jaksan ehkä joku hikiset 50m jos sitäkään, kun taas hölkätä jaksan paljon pidempään. Joku urheilija vois tulla kertomaan miten juoksuaskel on ihan erilainen, Pyrde sitä vähän hahmotteli jo.
Nyt penikseni on fantastinen!
Vastaa Viestiin