Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

Mielestäni kodin puhdistusaineiden tärkein ominaisuus on

Hinta
2
14%
Ekologisuus
3
21%
Puhdistusteho
7
50%
Tuttu merkki
1
7%
Tuoksu
0
Ei ääniä
Tuoksuttomuus / allergialiiton suositus
1
7%
 
Ääniä yhteensä: 14

Rahkapussi

Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Olen allergikkona siirtynyt kotini siisteyttä vaaliessani hajustamattomiin ja mielellään myös ekologisiin pesuaineisiin.

Tällä hetkellä käytän Universal Stone -merkkistä puhdistussavea, jolla puhdistan helposti pinnat liedestä hopeakoruihin. Maksaa n. 20 egeä ja saa mm. Stockmannilta.
http://www.wariotrading.fi/

Yleispuhdistusaineena käytän Ruohonjuurikaupasta ostamaani Ole hyvä -yleispuhdistusainetta (n. 5 egeä), jota viskon pyttyyn sekä laimennan suihkupulloon yleiseen pintojen puhdistukseen. Hyvä puoli on se, että pullon voi mennä täyttämään uudelleen Ruohonjuurikaupassa ja hinta on silloin luonnollisesti hieman halvempi.
http://www.iloinenmaapallo.fi/ruohonjuu ... Path=62_64

Pyykinaineena käytän mm. Alepasta saatavaa hajustamatonta Daily Sensitive -pesujauhetta, joka maksaa alle 3 euroa. Halpis on parempi markkinointijohtajiin verrattuna, sillä Daily Sensitivessä ei ole vedenpehmentäjänä käytettyä zeoliittia, jolla on paha maine pesukoneiden rikkojana.

Astianpesuun käytän hajustamatonta LV-astianpesuainetta.

Olen kokenut nämä tehokkaiksi puhdistajiksi, jotka ovat jättäneet jälkeensä raikkaan ja puhtaan tuoksun ilman henkeen käyvää keinotekoista männyn- tai sitruunantuoksua.

Antakaapa omat vinkkinne kodin puhtaanapitoon:

Mitä kodin puhdistusaineita käytätte?

Miksi olette valinneet juuri nuo tuotteet?

Mitä preferoitte puhdistuaineissa?

Onko tuoksu sama kuin pesuteho ja raikkaus?
Viimeksi muokannut Rahkapussi, 09.08.2007 2:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elukka

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Tärkein valintakriteeri lienee allekirjoittaneen tapauksessa hinta-laatusuhde, ts. mahdollisimman tehokasta tavaraa ja halavalla, kiitos.
Motonetistä löytyi ihan mahdottoman hyvää eukalyptus-pesuainetta, joka on tehokkuuden ja kohtuullisen hinnan lisäksi myös biohajoavaa eli ekologista.

Tuoksu pesuaineessa on vähän sama kuin kromiosat autossa: ihan kiva, mutta lopputuloksen kannalta epäolennainen.

Pyykki- ja tiski(-kone, sori Maaemo :oops:) aineet tulee valittua lähinnä hinnan pohjalta. Pyykkiosastolla eko-aineet ovat pannassa, koska tukkivat kuulemma pesukoneen poistoputket.
ninnithequeen

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Jaa-a. Tolu, Klorite, Ajaxin Eucalyptus ja vessoihin oma desinfioiva pesuaineensa. Enpä ole enempiä miettinyt, se eucalyptus on tehokasta ja jää hyvä tuoksu.

Pyykinhuuhteluaineen on myös tuoksuttava hyvältä, joko Vanilla&Orchid tahi se ennytmuistajoku-päärynä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8603
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Mä karsastan voimakkaita tuoksuja, sopivan neutraalisti saa tuoksahtaa. Ostokriteerinä on hinta-laatusuhde. Halvinta tehokasta, mielellään vielä joku ekomerkki kaupan päälle. Suosin kauppojen omia merkkejä just hinnan takia.

Yksin elellessä, kun koneita ja puhdistettavia pintoja oli vähemmän, ostin aina ekomerkillisiä aineita, tosin ihan markettitavaraa.

Nyt on käytössä Lidlin pyykinpesujauhe, huuhteluaine ja vessanpytynpesuaine (huonohko, vaihtuu takaisin Domestokseen) sekä Tolu, halpis-käsitiskiaine, Dailyn kolmekiloinen tiskikonejauhe sekä joku andy-ajax männyntuoksuinen yleispuhdistusaine, joka antaa miehen mielestä raikkaan tuoksun, mutta mun mielestä haisee tukahduttavasti. Mies ei vielä tiedä, että sitä ei kyllä osteta lisää.
Stinky

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Stinky »

Pyykinpesuaineena käytän Samu-pesupähkinöitä ja nyt oon ajatellut seuraavalla Ekolokäynnillä etsiä myös tiskikoneeseen pesuainetta. Siellä taitaa olla myynnissä Sonett ja Ecover-merkkistä ainetta moneen tarkoitukseen, myös yleispesuaineeksi. Onko kellään kokemuksia?

Tällä hetkellä siivouskaapista löytyy Pähkinöiden lisäksi tolua ja jotain vimiä veskin pesuun. Ja mäntysaippuaa.
Tiskikoneeseen oon laittanut pirkkaa.

Kunhan vanhat pesumömmöt oon saanut käytettyä niin siirryn Ekolon tuotteisiin. Täytyyhän sitä edes yrittää..
Viimeksi muokannut Stinky, 08.08.2007 12:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23491
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Riippuu. Yleensä vesi, mutta joskus kaadan random-myrkkyä sekaan. Vessan siivous onkin sitten raa´alla tolulla tai kloritella.

Huuhteluaineissa olen tykästynyt aloe veran lemuun.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Jos joku aine tekee tehtävänsä ilman itseeni kohdistuvia sivuvaikutuksia, hyvä niin, sitä käytetään. Ekologisuus on toki plussaa mutta tehosta en suostu juurikaan tinkimään. Hinta on myös ollut aika mitäänsanomaton argumentti, puhdistusaineita kuluu niin vähän ettei sillä ole merkitystä.

Kaksi poikkeusta on:
- Pyykinpesussa olen joutunut pidempään etsimän iholleni sopivaa merkkiä, LV tai MiniRisk tuntuvat toimivan nykyiselläään.
- Astianpesussa myönnän olevani mainosten uhri, "Finish powerball" mainokset näyttävät niin vakuuttavilta että sitä olen ostanut aina. Sitäpaitsi tuntuu "tehokkaammalta" laittaa koneeseen tabletti jossa näkyy ne eri kerrokset sen sijaan että laittaa saman koostumuksen sisältävää pulveria.

Näitä kahta erikoistapausta lukuunottamatta en ole kovin merkkiuskollinen.
chevilyn

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Tärkeintä on aineiden tehokkuus. En käytä aina samoja pesuaineita, vaan ostan kaupan hyllyltä sen, joka sillä hetkellä vaikuttaa parhaalta. Saa tuoksua, mutta se ei ole välttämätöntä. Ekologisuus on hyvä lisä, mutta en valitse tuotetta sen mukaan. Yleisesti ottaen haluan ostaa kohtuullisen hintaisen pesuaineen, joka on niin tehokas, että samaa kohtaa ei tarvitse hinkata puolta tuntia. Siivoaminen kun ei muutenkaan ole lempipuuhaani.
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mä luulen että tuttu merkki voittaa - siis sen mitä on aikoinaan nähnyt äidin käyttävän...
Tasan ei mene muumit kanootissa.
BettyB.

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Teho pieksee kaikki muut ominaisuudet.
Käytän rosterille hankaavaa Vimiä (taitaa olla Sifiä nykyisin), keittiön muille pinnoille MrMusclea (sitruunaa), pönttöön kloritea, käsitiskiin Fairyn tehovaahtoa, pyykeille nestemäisiä aineita värin mukaan (valko- kirjo- ja mustalle pyykille omansa) ja huuhteluun jotain minkä tuoksu miellyttää (nyt taitaa olla omenaa). Lattioille parkettipesua, parkettihan ei juuri kovia aineita ja lotraamista siedä... Yksi asia missä olen tarkkaporkkanana on konetiskiaine, sillä palaa käämi jos aine ei pese kunnolla ja jättää laseihin raitoja. Nyt käytössä erittäin toimiva Sun 4 in 1, taitaapi tuoksahtaa sitruunalle.

Nyt kun oikeen tarkkaan ajattelen niin taidan olla melkoinen pesuaineiden hamstraaja. Joka pinnalle (puu, lasi, kivi, muovi jne) on omat aineensa. Ylipäätään noi tuoksut on vähän kakspiippunen juttu, luovat vaan mielikuvaa puhtaasta, sillä puhdas pintahan ei haise/tuoksu.

Mua muuten kiinnostaa teidän tiskirättinne ja siivousliinanne, eli esitän jatkokysymyksen:

Millaista "tiskirättiä" käytät?

Kuinka usein vaihdat sen?

Miten huollat / peset siivousvälineitäsi?


Itse käytän tiskirättinäkin mikrokuituliinoja, joita pesen sitten pesukoneessa tasaiseen tahtiin. Mulla on myös näitä rättejä monessa eri värissä, jotta erotan ne toisistaan = tiedän mikä rätti kuuluu millekin pinnalle. Mikrokuituhan on siitä näppärää, että se putsaa pinnat mekaniikkaa käyttäen eikä juurikaan pesuaineita kaipaa, ekologista siis! Pari huonoa puolta on toki ne, että mikrokuitu imaiseen kämmenestä kaiken rasvan ja kuivattaa käsiä (no en käytä hanskoja, pthyi!) ja toisaalta sitten naarmuttaa joitain pintoja (esim. kypärän visiiri). Lattiat moppaan Svepillä (mikrokuitua sekin) jonka pesen koneessa vähintään joka toisen käyttökerran jälkeen. Olen vannoutunut mikrokuitujen puolestapuhuja. Pesen myös tiskiharjani astianpesukoneessa vähintään kerran viikossa.

Tässä vieä puhdistuksen tehoisku:
Kombinaatiolla aika, mekaniikka, lämpö ja kemikaali saa aikaan parasta jälkeä :]
ninnithequeen

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

BettyB. kirjoitti:
Millaista "tiskirättiä" käytät?

Kuinka usein vaihdat sen?

Miten huollat / peset siivousvälineitäsi?
Ihan normi Cifonetti vai mikä lie. Taidan vaihtaa liiankin usein, sanoi äiti :roll:

Pesen lattiat Swep-mopilla, jonka langat pesen pesukoneessa kuudessakympissä.
Rahkapussi

Re: Siivousaineet: ekologisuus, hajusteet vai nou?

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

BettyB. kirjoitti:
Millaista "tiskirättiä" käytät?

Kuinka usein vaihdat sen?

Miten huollat / peset siivousvälineitäsi?
Rulla-Wettexiä keittiössä, ikkunat ja peilit puhdistuvat Viledan ikkunaliinalla. Wettex menee "vanhennuttuaan" (lue värin muututtua) roskiin ja Viledaa pesen pesukoneessa 90 asteessa.

Siivousvälineisiin olen ajatellut seuraavaksi panostaa. Laminaattilattioilleni voisin hankkia jonkun mikrokuitumopin ja imurin lisäksi Sini-tuotteen harja-rikkalapiohässäkän.

En omista astianpesukonetta, joten astianpesuharja saa luvan puhdistua tiskatessa.

EDIT: WC-harjan heitän roskiin sen jälkeen, kun en voi sitä enää yökkimättä katsella tahi koskea.
Vastaa Viestiin