Rasvaprosentti ja ravintolisät

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Rahkapussi kirjoitti:Myös kokojyväviljoissa on protskuja
Kaikissa viljoissa on protskuja, kuten hyvin monissa ruoka-aineissa yleensäkin. Seuraavaksi hieman hifistelen eli otan esiin ruoka-aineen proteiinien biologisen arvon. Avattuna termi tarkoittaa proteiinien aminohappokoostumuksen laatua. On siis proteiineja ja proteiineja.

Viljatuotteissa biologinen arvo on matala eli niiden protskut ovat koostumukseltaan huonoja. Ihmiselle välttämättömiä aminohappoja on kahdeksan ja muistaakseni viljatuotteissa ei montaa noista ole.

Urheilulehdet puhuvatkin usein siitä, ettei päivän protskuannokseen otettaisi huomioon kuin korkean biologisen arvon, kuten lihojen ja maitotuotteiden sisältämät protskut. Kanamunalla tuo em. indeksiarvo on kaikkein korkein, muistaakseni 98/100.
Rahkapussi

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Clay kirjoitti: En tajua miten voi olla niin sokea (tai kuuro?) omalle keholleen, että saa jonku vitun anemian. Kyllä mä vaan huomaan heti kropassa, jos syön parikin päivää huonosti, etenkin jos harrastan myös liikuntaa.
Vai onko sulla vaan runsaat mensat? Ei toi 109 meinaan nyt niin paha ole..
Duodecim, terveyskirjasto kirjoitti:Normaalin hemoglobiinin alaraja on miehillä 134 ja naisilla 117 g/l.
Eli itse asiassa 109 on just vähän alle normaalin.
Helposti! Yleensä nämä anemiakaudet ovat liittyneet muutenkin hektiseen kauteen, jolloin olen myös tehnyt helvetisti duunia/opiskellut, joten en ole ehtinyt/muistanut tarkkailla elimistöäni. Samalla olen luullut, että väsymykseni on ollut vain henkistä burnista, vaikka kyseessä on ollut perustavanlaatuinen puutos.

Sen takia minulla onkin ollut pitkään meneillään elämäntapojen korjaus, jossa olen laittanut remonttiin mm. treeniohjelman, tarkentanut ravitsemusta ja ennen kaikkea levännyt.

Meidän suku on muutenkin kovaa porukkaa nukkumaan (otan parhaassa tapauksessa useammat päikkärit päivässä ja nukun hyvät yöunet), niin uneliaisuus ei ole ollut se ensimmäinen oire, josta olisi pitänyt huolestua.

Ja, kiitos kysymästä, Claykkis, kuukautiseni ovat aika niukat :-D Mutta mä olen syntynyt jotenkin valmiiksi vähäverisenä, ensimmäiset anemiat olivat jo lapsena. Kai mulla on jokin imeytysmishäiriö, johon lääkintäalan ammattilainen osaisi paremmin vastata.

Mutta mä en ole niitä ensimmäisiä ihmisiä, jotka juoksevat lääkärin vastaanotolle, sillä mä (anteeksi nyt vaan, ND), pelkään lääkäreitä. Mokomat haluavat aina kupata verta :shock:
Rahkapussi

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

Pyry-Matias kirjoitti:Kanamunalla tuo em. indeksiarvo on kaikkein korkein, muistaakseni 98/100.
Luomumunat ovat mun herkkua, varsinkin kovina :twisted:
Zeb

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Zeb »

ND!? Ethän sä mitään lisiä suosittelisi terveelle ihmiselle joka noudattaa normaalia sekaruokavaliota?
Googlebot

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

chevilyn kirjoitti:
Clay kirjoitti: Proteiini ei ole hivenaine eikä vitamiini.
En tarkoittanutkaan, että olisi, tuli vain mieleen, että nekin olisi hyvä saada muualta kun purkista :lol:
Fineli auttaa.

Iltaa kohden kannattaa syödä yhä vähemmän hiilihydraatteja ja rasvaa ja tyydyttää nälkänsä jollain proteiinipitoisella.

Jos taas haluat proteiinin jauhepurkista, purnukoita löytyy kaikista luontaistuote- yms. kaupoista, löytyy monia eri värejä ja makuja. Itse otan "jauhoravintoa" ainoastaan palautusjuomissa, en muuten.

Jossain vaiheessa elämää kannattaa kuitenkin muistaa että runsas proteiininsaanti pahentaa esim. reumatismia. Eli jos niveleihin alkaa kummasti sattua ja jäykistyä, proteiinipurnukka takaisin kaappiin.
Googlebot

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Bluntly kirjoitti:Jos rahka lasketaan perussafkaksi niin ainut lisämömmö, mitä käytän, on palautusjuoma.
Ollaan niin samikset.
Googlebot

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

Rahkapussi kirjoitti:Eläinperäisen proteiinin voi korvata myös kasviproteiineilla: tofulla, pähkinöillä, linsseillä ja pavuilla. En ole ravitsemustieteilijä, mutta kuulemma kasvisperäistä proteiinia elimistö pystyy käyttämään tehokkaammin hyväkseen kuin eläinperäistä.
PM puhuikin jo aminohappokoostumuksista. Useissa kasviksissa on paljonkin aminohappoja, mutta ei välttämättä kaikkia ihmisen tarvitsemia samanaikaisesti, paitsi jos osaa yhdistellä. Esim. linssit ja maissi täydentävät toistensa aminohappokoostumukset, joten niistä saa yhdessä kaikki ihmisen tarvitsemat aminohapot. Ei tosin silloinkaan välttämättä kovin suuria määriä, mutta saapa kuitenkin.

Soija on ihan hyvä proteiinin lähde (vaikka saattaakin edesauttaa esim. Alzheimerin taudin puhkeamista myöhemmällä iällä), jos välttämättä haluaa välttää maitotaloustuotteita, lihaa, kalaa jne.
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Googlebot kirjoitti:Iltaa kohden kannattaa syödä yhä vähemmän hiilihydraatteja ja rasvaa ja tyydyttää nälkänsä jollain proteiinipitoisella.
Lisäisin tähän, että syö aina kulutuksen mukaan. Jos käyt illalla reenaamassa (aerobista), niin tottakai saa ja pitääkin syödä vielä samana iltana hiilareita, jopa niitä nopeasti imeytyviä. Ei se keho muuten palaudu.
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Pyry-Matias kirjoitti:Lisäisin tähän, että syö aina kulutuksen mukaan. Jos käyt illalla reenaamassa (aerobista), niin tottakai saa ja pitääkin syödä vielä samana iltana hiilareita, jopa niitä nopeasti imeytyviä. Ei se keho muuten palaudu.
Ja toi kyllä unohtuu ihan aina itseltäni, vaikka sitä miten tyrkytetään neuvona teiltä fiksummilta... Pitäiskö oikeesti juoda jotain palautusjuomaa vaikka tunnin hölkän (keskisyke esim. 130) jälkeen jos mikään kiinteä ei mene alas vaan tekee mieli unille? Vettä nyt sentään kiskon yleensä sen litran. Teenkö kropalle kovaakin hallaa jos en mitään hiilareita anna?

Puntilla/uimassa tms. käyn yleensä paljon aiemmin illalla, mutta toi lenkkeily menee aina niin myöhäseks et kun sen 3-4 kertaa viikossa teen rojahdan aina heti sänkyyn.

(Ja vielä... Kun nyt en tiedä paksuusajan noista juomasuosituksista niin voishan sitä jonkun banaanishaken saada juotua ainakin, enough?)

edit: Käytinkin google-ystävää, Pyrtsärillä menee hermo kuitenkin... ;)
Pyry-Matias

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Pyry-Matias »

Geetzu kirjoitti:...Pyrtsärillä menee hermo kuitenkin... ;)
Palautusjuoma on hyvä vaihtoehto, jos ei pysty tai huvita leipää taikka lämmintä väsätä. Palautusjuoman hiilarit ovat nopeasti imeytyviä, jolloin se palauttava tekijä rajoittuu ehkä liian pienelle ajalle. Glykeeminen indeksi eli se hiilarien imeytymisnopeus on kuidukkailla viljatuotteilla hitaampi, jolloin niistä saatava palauttava energia jakautuu tasaisemmin koko yöksi, eikä siis kulu heti alussa loppuun, kuten palautusjuoman osalta helposti käy. Tässähän on kyse, ei lihaksen rakentamisesta, vaan siitä ettei paikat tule kipeiksi ja että palautuminen alkaisi heti, jolloin se on nopeampaa.

*huh, ei mennyt hermo 8) *
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Älä menetä hermojas joo. :]

Jos rasvat hidastaa hiilarien imeytymistä eikä vaikuta palautumiseen mitenkään positiivisesti niin enhän mä nyt leipää voi ruveta syömään, ei ne kuivana mene kuitenkaan. Ja banskussakin on rasvaa! Voi hurja, ei tätä tarttis tehä liian vaikeeks, varsinkin kun liikkuminen on lähinnä nyt vain mieltä ylentävää köpöttelyä eikä lainkaan kummoista rehkimistä verenmaku suussa. ;)
Rahkapussi

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Rahkapussi »

^ Noista proteiinijuomista sit varoituksen sana: eräs eXäni käytti niitä ja jumalauta, että miehen takapää pörisi. Siis hyvin oli kaasua muodostava vaikutus.
Geetzu

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

^ Mä aattelin jotain muuta ku protskujuomaa... Ja prinsessathan ei pörise vaik vetäis mitä. 8)
chevilyn

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja chevilyn »

Googlebot kirjoitti: Fineli auttaa.
Kappas, ei pöllömpi linkki.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Niba »

Nyt pois läskivääryys, enää ei voi ihmistä tuomita painon mukaan, totesi Ilkka Niiniluoto..
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23502
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Rahkapussi kirjoitti:^ Noista proteiinijuomista sit varoituksen sana: eräs eXäni käytti niitä ja jumalauta, että miehen takapää pörisi. Siis hyvin oli kaasua muodostava vaikutus.
Juu, tuo vaikuttava luontoääni kajahtelee varsin miehekkäästi tällä ruokavaliolla.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Googlebot

Re: Rasvaprosentti ja ravintolisät

Viesti Kirjoittaja Googlebot »

chevilyn kirjoitti:
Googlebot kirjoitti: Fineli auttaa.
Kappas, ei pöllömpi linkki.
Joo, eli liivatetta vaan nassuun niin tulee päivän protskuannos nopeasti täydennettyä.
Vastaa Viestiin