Viskiketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
SikaMika

Viskiketju

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Janottaa ja haluan hyvää viskiä. En tiedä niistä puolia hitoistakaan, mutta olen huomannut lasillisen viskiä olevan parasta seuraa maailmassa hyvän leffan ja rauhallisen tunnelman ääressä. Lyhyelläkin otannalla olen huomannut viskeissä olevan eroja, ja koska elämä on aivan liian lyhyt paskaviskien kittaamiselle, ajattelin kysyä palstan viskiasiantuntijoilta hieman neuvoa. Mitään übersofistikoituneita saivarteluita lämpötiloista tai tähtien asennoista en ole kiinnostunut kuulemaan, pystyssä sojottavat pikurillinne voitte tunkea takaisin sinne pikku snobiperbereihinne.

Sain päähäni, että savun jatai turpeen makuinen viski voisi olla hyvää. Osaatko suositella jotain erityisen edustavaa lajinsa edustajaa, jos annetaan lähtöarvoina ettei leka saisi maksaa merkittävästi yli 50€?

Kiitos ja anteeksi.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

SikaMika kirjoitti:Sain päähäni, että savun jatai turpeen makuinen viski voisi olla hyvää. Osaatko suositella jotain erityisen edustavaa lajinsa edustajaa, jos annetaan lähtöarvoina ettei leka saisi maksaa merkittävästi yli 50€?
Laphroaig. Erinomainen viski savun & turpeen ystäville. 10-vuotinen ei maksa ihmeitä ja löytyy Alkosta.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Bowmore.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:Bowmore.
Bowmore on kyllä erinomainen viski, mutta jos hakee nimenomaan savua ja turvetta niin lapparissa on kyllä enemmän. Vai oletko eri mieltä?
elco

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja elco »

Tix kirjoitti: Laphroaig.
Laphroaig menettelee banaaniliköörin ja spriten kanssa.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

elco kirjoitti:Laphroaig menettelee banaaniliköörin ja spriten kanssa.
Huomenna varmaan suositat XO-konjakkien seuraksi kokista ja nallekarkkeja.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tix kirjoitti: Vai oletko eri mieltä?
Kyllä, jätän eriävän mielipiteeni. Tosin Lapparia en ole koskaan oikein maistellut optimaalisessa tilassa.

Mainitsisin myös Taliskerin, varsinkin distillers editionin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:Kyllä, jätän eriävän mielipiteeni. Tosin Lapparia en ole koskaan oikein maistellut optimaalisessa tilassa.

Mainitsisin myös Taliskerin, varsinkin distillers editionin.
Suositan korjaamaan erheen.

Makuasioita, mutta itse pidän enemmän Taliskerista kuin Bowmoresta. Talisker taitaa itse asiassa olla tähän asti mainituista edullisin. Toistaiseksi ainoa mainittu joka ei ole Islayn saarelta..
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

elco kirjoitti: Laphroaig menettelee banaaniliköörin ja spriten kanssa.
Ruah! Mikäs ton pissistrinksun nimi olikaan? Sivuluisu?
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Bluntly kirjoitti:
Tix kirjoitti: Vai oletko eri mieltä?
Kyllä, jätän eriävän mielipiteeni.
Älä jätä. Lisää ensikerralla Laphroaigin sekaan pari tippaa vettä. Irrottaa näet maun paljon paremmin. Mutta vain pari tippaa. Oikeasti!
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Minun ei tule sanoa tähän mitään, koska oikeitakin Whiskyjä läpimaistelleena pidän eniten Pööpönistä. Absoluuttisessa katsannossa olen väärässä, mutta sip it slowly and the world stays beautiful.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Gat kirjoitti:pidän eniten Pööpönistä. Absoluuttisessa katsannossa olen väärässä
Makuasioissa ei voi olla väärässä, et sinä nyt ainoa bourboninjuoja maailmassa ole. Mutta en ole koskaan ymmärtänyt bourbonin juomista, ymmärrän paremmin jopa blended-viskien kittaamisen. En ole koskaan juonut bourbonia jossa olisi kovinkaan miellyttävä aromi. Ja se on juuri se mikä erottaa viskit edukseen muista väkevistä alkkoholijuomista.

Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
Chap

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Chap »

Tix kirjoitti:Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
Ne on kitkeriä, elämän makusia juomia, joista saa hyvät kännit. Juuri Gattacan makuun.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Tix kirjoitti:Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
Oma veikkaukseni olisi status-arvot. Makuhan siinä muistuttaa moottoriöljyä.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

Bluntly kirjoitti:Makuhan siinä muistuttaa moottoriöljyä.
Kenties gattacan ruosteinen kone tarvitsee moista...
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Tix kirjoitti:
Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
John Wayne joi sitä "vanhat gubet ratsastaa auringonlaskuun naimaan nuoria pystytisuja" -elokuvassa.
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

masa kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
John Wayne joi sitä "vanhat gubet ratsastaa auringonlaskuun naimaan nuoria pystytisuja" -elokuvassa.
:rofl:

Tai sitten Indiana Jones?
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti: Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
Teoriassa myös Rokkari ja Harley Davidson -imagosyyt. Tosin en vieläkään ole tehnyt pulloistani reteitä kynttilänjalkoja valuvilla kynttilöillä.

Mutta joo, omituista kyllä minusta Pööpönin maku on parempi kuin savuisissa skoteissa tai imelissä irkuissa. Ne helpommin saavat minut oksentamaan. Ja minulla Bööbön yhtäaikaa sekä rauhoittaa että skarppaa. Kaljoittelun kesken on hyvä ottaa bööböniä vähän selvitäkseen. Tuosta joku inttikaverini huomautti, että bööbön on huonoin viina, ei tule känniin. Ehkä minä haen laajempaakin efektiä.

Mutta olen joo omituinen. Minusta kirkas tequilakin maistuu paremmalta kuin whiskyt.
Tix kirjoitti:
masa kirjoitti:
Tix kirjoitti:
Mikä siinä bourbonissa sitten viehettää?
John Wayne joi sitä "vanhat gubet ratsastaa auringonlaskuun naimaan nuoria pystytisuja" -elokuvassa.
:rofl:

Tai sitten Indiana Jones?
Niin ja Judge Roy Bean:
"Bring me that Cactus Whiskey, Whorehouse Lucky Jim! :D
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti:Minusta kirkas tequilakin maistuu paremmalta kuin whiskyt.
Hyi helvetti :D Tequila on taasen sen sortin pontikkaa, jota minä en suostu juomaan mistään hinnasta.

Sä varmaan rakastaisit myös taskulämpöistä raakaa Pitua.

http://www.pituusa.com/
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Kannattaa muuten testata anCnocia, jos vastaan tulee. Varsin erinomainen juoma.

http://www.whisky.com/brands/an_cnoc_brand.html
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Minun on kyllä pakko tunnustaa, että minulla oli bourbon vaihe myös. Tai pitäisikö sanoa jenkkiviskivaihe.
Jenkkiviskistä puhuttaessa tarkoitetaan eri asiaa. Bourbonissa on maissia enemmän kuin puolet, jenkeissä tehdään myös single malt -viskejä perinteisillä menetelmillä perinteisistä aineista. Ne eivät vain vissiin ole kovin nimekkäitä eikä niitä saa Alkosta.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Olen kuullut ennenkin, että Jack Daniels ei ole oikea bourbon. En ole perehtynyt valmistukseen, joten mitenniin ei? Jackiin siirryin aloitettuani Four Rosesilla ja sen jälkeen välillä Jim Beamia. JD minusta maistuu bourbonilta. Wild Turkey lienee sentään oikea Bourbon? Hävetäkseni sanon, että sitä olen juonut vain baarissa.

Niin ja mainittu kirkas tequila (vaikka Dos Dedos) on minusta maultaan PEHMEÄMPI kuin viina tai vodka ja vähemmän viipyilevä jälkimaku. No, kullakin makunystyränsä.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Tix

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Tix »

exPertti kirjoitti:Kyllä kyllä. JD ei tietääkseni ole Bourbon eikä se kanadalainenkaan, jota on tullut maisteltua. Seagram joo.
JD on tennessee whiskey. Ei ole bourbonia, muttei viskiäkään. Pääainesosa kun on se sama maissi.

Tennessee ("sour mash") whiskey is similar to bourbon but is different in that it is filtered through sugar maple charcoal in large wooden vats prior to aging.[10] Tennessee whiskey is also not subject to the regulations relating to bourbons (these regulations cover the use of new barrels and low level of distilling proof).
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tix kirjoitti: Tennessee ("sour mash") whiskey is similar to bourbon but is different in that it is filtered through sugar maple charcoal in large wooden vats prior to aging.[10] Tennessee whiskey is also not subject to the regulations relating to bourbons (these regulations cover the use of new barrels and low level of distilling proof).
Vitut säännöistä ja määritelmistä. Onhan JD kuitenkin tuon mukaan bööboniä mutta paremmin tehtyä. Tuon hiilisuodatuksen muistan jo vanhoista jenkkilehtien mainoksista.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

masa kirjoitti:
elco kirjoitti: Laphroaig menettelee banaaniliköörin ja spriten kanssa.
Ruah! Mikäs ton pissistrinksun nimi olikaan? Sivuluisu?
Ainakin mun pissisvuosina sivuluisuun (mun vakkari-nam!) tuli viinaa, aprikoosilikööriä ja jaffaa tai mehua. Voiskin maistaa taas joskus nostalgian nimissä.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Vastaa Viestiin