Viskiketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Sain edellisestä toimipaikasta läksiäislahjaksi jonkun viskiputelin, en muista yhtään mitä merkkiä ja mallia. Pitäisi varmaan antaa se jollekin lahjaksi tupareissa tms. kun en tuosta viskinlitkusta niin välitä. Myös konjakki on ehdoton nöy nöy.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Herra Manala

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Tutkimuksista vitut ja viis, mutta onhan se nyt perkele melkoinen pyhäihäväistys, että toopet menee ja lantraa paskaojan vedestä lantratulla ja klooratulla raanavetellä 10-30 vuotta tynnyrissä hautoneen jalojuoman, jota on jalostettu monen sukupolven voimin. Kyllä Grand Old Man Laphroaig kääntyy haudassaan, kun kuulee että joku lantraa sen elämäntyötä vaikkapa turkulaisella kraanapaskavetellä.

Vähän rispetiä hei sille lampaanpanijalle jonka suku on elämänsä juoman tekemiseen uhrannut.

Jos ei sinkkumallasta pysty juomaan sellaisena kuin se on, ei ole makuaisti vielä kehittynyt tarpeeksi. Luulisi varsinkin sinun sellaisen asian ymmärtävän.
Nyt asetit muuten tosi pahan rastin eteen. Nimittäin ostin tuossa pullon Laphroaig Quarter Caskia eilen. En oikein tiennyt miten päin olla, kun sanoit itse näin kuten yllä, mutta lampaanpanijan suku itse kirjoitti mukana tulevaan ohjevihkoseen näin:

"In preparing your senses we recommend you add a few drops of water to your Laphroaig to awaken the bouquet in the glass."

Teenks mä tässä nyt sitten enemmän väärin masan vai Laphroaigin suosituksilla, kun ilmeisesti oikeinkaan ei voi tehdä? No joka tapauksessa, lirautin sekaan vähän kloorattua vantaan paskajokea, enkä voi todeta leikkaamisesta muuta kuin että oli ihan kohillaan, ja tavara hakkaa bulkkilapparin tärpätiksi ihan 5-0. Kokeilin myös leikkaamattomana, enkä päässyt mihinkään muuhun lopputulokseen kuin siihen, että tämä on ehdottomasti eniten leikkaamisesta hyötyvä viski mitä olen koskaan maistanut.
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti: Teenks mä tässä nyt sitten enemmän väärin masan vai Laphroaigin suosituksilla,
Vai kannattaisko sun lukea mun postaus tuolta edestäpäin, jossa mainitsin että kannattaa vettä sekaan tippa tai kaks?
Herra Manala

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Vai kannattaisko sun lukea mun postaus tuolta edestäpäin, jossa mainitsin että kannattaa vettä sekaan tippa tai kaks?
Päätä jo!!!1

PS. Saaks ne tipat olla Vantaanjokea? Muuta ei tuu hanasta, vittu. Taidan lantrata kokiksella.
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Päätä jo!!!1

PS. Saaks ne tipat olla Vantaanjokea? Muuta ei tuu hanasta, vittu. Taidan lantrata kokiksella.
Onks sun viskiin laittamat vesitipat yhtäsuuria kuin jäänpalat? Pari tippaa ei käsittääkseni vastaa kolmea-neljää jäänpalaa, eikä edes yhtä jäänpalaa?
Herra Manala

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

masa kirjoitti:Onks sun viskiin laittamat vesitipat yhtäsuuria kuin jäänpalat? Pari tippaa ei käsittääkseni vastaa kolmea-neljää jäänpalaa, eikä edes yhtä jäänpalaa?
No ei kyllä. Olen mä joskus jääpalankin laittanut, enkä ole hirveästi lopputuloksesta kärsinyt. Pitäisikö olla huolissaan? :D

Tää on kato niinku vähän fiilismeininki. Joskus tykkää terävämmästä quickiesta, joskus smoothailusta.
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Herra Manala kirjoitti:Olen mä joskus jääpalankin laittanut, enkä ole hirveästi lopputuloksesta kärsinyt. Pitäisikö olla huolissaan?
No ei toki kannata olla. Kyllähän kourallinen jäänpaloja sopii Gattacan tyylisesti Jack Danielsiin, kunhan ne vaan on tehty Rio Granden vedestä ja nautitaan pölyisessä saluunassa ruoska kädessä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Henkilökohtaisesti tämän ketjun suurin anti taitaa olla - jos tämä nyt sitten mikään myönteinen saati tarpeellinen asia on - että nyt hahmotan sikamikan ja masan olevan eri henkilöitä. Jotenkin sumuisessa kitinähahmotuksessani olen pitänyt heitä samana henkilönä, tai ainakaan en ole osannut merkittävää eroa tehdä. Vähän niin kuin nypari ja hebuli, tai millä nimimerkillä he/hän tällä hetkellä kirjoitta(a/vat)kaan.

Mutta itse asiaan: Yleensä olisin kyllä Manalan joviaalin ekumenismin kannalla: kukin tulkoon autuaaksi parhaaksi katsomallaan tavalla. Ei se ole muilta pois. Mutta sitten toisaalta, onhan se nyt jonkinmoinen pyhäinhäväistys tai ainakin hemmetin dorkaa, että maksaa huimia summia single malteista ja sitten deletoi koko kalliin makumaailman heittelemällä jääpaloja sekaan. Joka tapauksessa, itse juon hyvät viskit huoneenlämpöisinä ilman lisäyksiä. Paitsi usein standardi-40 %:ia vahvemmissa erikoispainoksissa suosin, Manalan tapaan, pientä lorausta huoneenlämpöistä vettä aromeja irrottamaan.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Haluan oppia juomaan viskiä. Lähtökohtaisesti se on mielestäni pahaa, joten mistä olisi hyvä aloittaa matka viskisiepoksi?
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Vesper kirjoitti:Haluan oppia juomaan viskiä. Lähtökohtaisesti se on mielestäni pahaa, joten mistä olisi hyvä aloittaa matka viskisiepoksi?
Paras tapa aloittaa olisi mennä jollekin kaverille joka jossakin määrin niitä harrastaa ja maistaa mahdollisimman monenlaista hiukan ja katsoa löytyykö niistä joku mistä pidät vähän ja aloitella sitten siitä.

Tai sitten alat värkkäämään tukevaviskistä irish coffeeta säännöllisesti ja vähentää kahvin ja skerman osuutta koko ajan :D
Universaali disclaimer.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Mä en juo kahvia ;)

En ajatellutkaan mennä heti Alkoon hakemaan kuutta pulloa vaan aloitella ns. baarimaistelun. Baby steps, junou.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti:Haluan oppia juomaan viskiä. Lähtökohtaisesti se on mielestäni pahaa, joten mistä olisi hyvä aloittaa matka viskisiepoksi?
Mitä vanhempaa raaskit ostaa, sitä pehmeämpää whiskyä saat. Aavistuksen vettä lisäämällä saa leikattua alkoholin poltteen ja terävyyden pois ja paremmin whiskyn maun esiin, jolloin se ainakin minusta maistuu paremmalta. Liika vesi tekee mausta vetisen. Oikean tasapainon löytää kokeilemalla.

Itse innostuin whiskystä siinä vaiheessa, kun löysin Islayn savuiset single maltit: Laphroaig, Caol Ila, Bowmore, jne. Mun makuun parhaimmillaan 15-20 vuotiaina.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Miehelle ostin 30v-lahjaksi Highland Parkin 1990 Vintagea pullon.
The great club outshines the individual, always and forever.
masa

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Vesper kirjoitti: Baby steps, junou.
Seuraavan kerran kun käyt saarilla, osta lentokentältä anCnoc:ia.
Suomesta ei taida saada. On kuin linnun maitoa.

http://www.whisky.com/brands/an_cnoc_brand.html
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

masa kirjoitti:
Vesper kirjoitti: Baby steps, junou.
Seuraavan kerran kun käyt saarilla, osta lentokentältä anCnoc:ia.
Suomesta ei taida saada. On kuin linnun maitoa.

http://www.whisky.com/brands/an_cnoc_brand.html
Jahas jahas! Kiitos Masa joululahjavinkistä, on aika samantyylistä tosiaan mihin tuo mies aina hairahtaa, eikä ole kuulemma maistanut (yllätyin :shock: ).
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Vagabondo kirjoitti:Mitä vanhempaa raaskit ostaa, sitä pehmeämpää whiskyä saat.
Näin arvelinkin.
Vagabondo kirjoitti:Aavistuksen vettä lisäämällä saa leikattua alkoholin poltteen ja terävyyden pois ja paremmin whiskyn maun esiin, jolloin se ainakin minusta maistuu paremmalta. Liika vesi tekee mausta vetisen. Oikean tasapainon löytää kokeilemalla.
Jos olen ymmärtänyt oikein, tässä on useampaakin koulukuntaa? Ja veden määrä riippunee juoman vahvuudesta? Jää käsittääkseni "pilaa" maun, eli aloittelijalle lasi täyteen jäitä :D
masa kirjoitti:Seuraavan kerran kun käyt saarilla, osta lentokentältä anCnoc:ia.

Suomesta ei taida saada. On kuin linnun maitoa.
Kirjataan ylös. Ens kuussahan mua taas saaret kutsuu…
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18732
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Niba »

Nyt olisi pinnassa, Ardbeg Uigeadal(tehty Yigeadalin lammen kunnaksi,josta Distillery saa vetensä), Gatwikissa oli 78 mutta Tallinkilla 60..

Lisäksi toinen uutuus oli GlenGariohin 1797(Founders reserve, tehty Tislaamon perustajien kunniaksi) sopuhintainen alle 5kybää
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Vesper kirjoitti:^ Mä en juo kahvia ;)

En ajatellutkaan mennä heti Alkoon hakemaan kuutta pulloa vaan aloitella ns. baarimaistelun. Baby steps, junou.
Varmaksi en sano, mutta kaipa baarin saa myymään vaikka 1cl annoksia hiljaisena aikana räpyttelemällä. Eli pyytää mikkoa haarukoimaan tusinan verran erilaisia tisleitä ja ei kun kitusiin.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Vesper kirjoitti:^ Mä en juo kahvia ;)

En ajatellutkaan mennä heti Alkoon hakemaan kuutta pulloa vaan aloitella ns. baarimaistelun. Baby steps, junou.
Ah, uskallatko sitten jalkautua Puotilaan?

http://www.pikkulintu.fi/pikkulintu.html

Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin sanoa, että en ennen kaiken maailman kuralitkuja maistaneena pystynyt ymmärtämään viskejä. Pikkulinnussa löysin kalliilla hinnalla homman jujun, ja nykyään voin sanoa pitäväni viskeistä paljonkin.

Älä anna nimen 'olutravintola' hämätä, sillä viskien puolesta Pikkulintu on Helsingin paras tai parhaita. Tiskin takana myös suhtaudutaan jaloihin alkoholeihin hartaudella, joten he kyllä opastavat kokeilemaan oikein.

Järjestävät aina välillä myös tasting tilaisuuksia.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vesper »

^ Kiitos vinkistä, ehkä mä uskallan... ;)
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Vesper kirjoitti:
Vagabondo kirjoitti:Aavistuksen vettä lisäämällä saa leikattua alkoholin poltteen ja terävyyden pois ja paremmin whiskyn maun esiin, jolloin se ainakin minusta maistuu paremmalta. Liika vesi tekee mausta vetisen. Oikean tasapainon löytää kokeilemalla.
Jos olen ymmärtänyt oikein, tässä on useampaakin koulukuntaa? Ja veden määrä riippunee juoman vahvuudesta? Jää käsittääkseni "pilaa" maun, eli aloittelijalle lasi täyteen jäitä :D
Veden lisääminen on puhtaasti makukysymys, joten määrä riippuu maistajasta ja pullosta. Jään kanssa ongelma on, että siitä sulaa koko ajan vettä annokseen, joten juoma on sopivaa vain vähän aikaa. Liika vesi tekee mausta vetistä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Vesper kirjoitti:^ Kiitos vinkistä, ehkä mä uskallan... ;)
Suosittelen myöskin ko. baaria :) Omistaja on superfiksu valinnoissaan!
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja huima »

Elppis kirjoitti:
Vesper kirjoitti:^ Kiitos vinkistä, ehkä mä uskallan... ;)
Suosittelen myöskin ko. baaria :) Omistaja on superfiksu valinnoissaan!
Tässähän olisi miitin paikka.
Avatar
elco
Kitisijä
Viestit: 6253
Liittynyt: 17.02.2011 13:04

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja elco »

Mä tuun kimalaispuvussa juomaan banaanilikööriä.
Masturbation is for the poor.
-Atticus Fetch, Californication
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Viskiketju

Viesti Kirjoittaja huima »

elco kirjoitti:Mä tuun kimalaispuvussa juomaan banaanilikööriä.
Jos tuon teet, niin pidetään kyllä huoli tavalla tai toisella että piikki on sulle auki.
Vastaa Viestiin