Itse itsensä puhdistavat tahrat

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Herra Manala

Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Oletteko te törmänneet itsestään katoaviin tahroihin? Pistin tuossa pari viikkoa sitten yhden valkoisen "remonttipaidan" pyykkiin, johon onnistuin vähän kauhomaan tomaattipohjaista lasagnekastiketta tms. syliin. No ei muuta kuin pesukoneeseen muun pyykin kanssa. Tuloksena oli vaaleanrusehtavia tahrajälkiä jotka eivät lähteneet pesussa pois. Jätin vitivalkoisen paidan roikkumaan pyykkitelineeseen muuten puhtaana mutta tomaattitahraisena odottamaan ensi pyykkikertaa ja mahdollista tehokkaampaa tahranpoisto-operaatiota. Hämmästykseni oli kuitenkin suurehko, kun huomasin että noin viikon jälkeen tahrat olivat lähes näkymättömissä, ja nyt kahden viikon jälkeen näistä silmiinpistävistä tomaattitahroista ei ole puuvillaisessa t-paidassani enää tietoakaan.

WTF? Mitä on tapahtunut? En voi olla hullu, koska tapauksella on myös todistaja, joka näki paitani roikkuvan läikikkäänä pyykkinarulla pari viikkoa sitten, ja uudelleen eilen täysin puhtaana, ilman että siihen on kukaan koskenut sormellaankaan. En ole ennen törmännyt vastaavaan, joten onko tässä nyt kyseessä:

a) Normaali, tieteellisesti selitettävä ilmiö
b) Unissaan tahroja neuroottisesti hinkkaava Manala
c) Paranormaali ulottuvuus kylpyhuoneessa?
NuoriDaavid

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ahkera kotitonttu. Sun pitää jättää sille palkinnoksi hyvää syötävää.

Vähemmän todennäköinen vaihto:
-pesuaineen sisältämät entsyymit+valo hitaasti hajottivat väripigmentit.
Viimeksi muokannut NuoriDaavid, 28.04.2008 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lucas Jackson

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Lucas Jackson »

NuoriDaavid kirjoitti:Ahkera kotitonttu. Sun pitää jättää sille palkinnoksi hyvää syötävää.
Äiti?
NuoriDaavid

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Lucas Jackson kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Ahkera kotitonttu. Sun pitää jättää sille palkinnoksi hyvää syötävää.
Äiti?
Eikö Norman Batesin äiti ole kuollut?
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Mida »

Oliko kuivausteline kovin valoisassa paikassa? Auringon valo meinaan haalistaa melkoisen tehokkaasti tahroja.
NuoriDaavid

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mida kirjoitti:Oliko kuivausteline kovin valoisassa paikassa? Auringon valo meinaan haalistaa melkoisen tehokkaasti tahroja.
Niinhän mä just sanoin :leuhka:
Avatar
Mida
Kitinän uhri
Viestit: 531
Liittynyt: 15.09.2006 12:10

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Mida »

NuoriDaavid kirjoitti:
Mida kirjoitti:Oliko kuivausteline kovin valoisassa paikassa? Auringon valo meinaan haalistaa melkoisen tehokkaasti tahroja.
Niinhän mä just sanoin :leuhka:
kerros sit sekin, että mikä järki siinä on, että loppuraskaus jumittaa pään?
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

No kun meillä on lääkäri hollilla, kysyn toisenlaisesta katoavasta tahrasta:

Monia monia vuosia sitten olin hieman huolestunut poskessani olleesta muutaman sentin läpimittaisesta "tahrasta". Se ei ollut kovin tumma eikä siihen kiinnittänyt huomiota kuin läheltä tiirailemalla, mutta kyllä sen erotti, selvästi muuta ihoa tummempi (mustempi, ei ruskeampi) alue kasvoissa.

Muutaman vuoden sitä katselin josko se muuttuisi mihinkään suuntaan, ja mietin että pitäisi varmaan käväistä näyttämässä lääkärillä siinä vaiheessa kun luin jonkun julkkiksen kertomuksen miten häneltä löydettiin aikoinaan ihosyöpä, juurikin sellaisesta kasvoissa olleesta tahramaisesta läikästä.

Ehkä vuosi sitten muistaessani taas vaihteeksi asian panin yllättäen merkille että kyseinen läikkä on kadonnut kasvoiltani. Ei löydy vaikka missä valossa katselisi ja etsisi.

Mikä ilmiö on kyseessä, ja jos kyseessä olisi ollut lisätutkimusta vaativa ihomuutos, voiko nyt olettaa että se ns. korjaantui itsestään? Ei oikein osaisi enää mennä lääkärille valittamaan "mulla oli tuossa jossain, vai oliko se sittenkin toisessa poskessa, joku läikkä. Ottakaa koepala, kiitos.". Onko tuollaisilla, esim. vanhenemiseen tai auringonottoon liittyvillä, ihomuutoksilla tapana korjaantua itsekseen pois? Ei kai Roger Moorekaan päässyt maksaläikistään noin vain itsekseen eroon, vai?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Herra Manala

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:
Mida kirjoitti:Oliko kuivausteline kovin valoisassa paikassa? Auringon valo meinaan haalistaa melkoisen tehokkaasti tahroja.
Niinhän mä just sanoin :leuhka:
Kuivausteline ei ollut valoisassa paikassa vaan pimeässä ja ikkunattomassa kylpyhuoneessa, jonka ovi on käytännössä aina kiinni ja valot sammutettuna. :leuhka:
NegaDuck

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Erään tuttuni mukaan esmes villa on itsepuhdistuva materiaali. Kaapissa ollut villavaate tuoksuu kumma kyllä raikkaalta pitkän säilytyksen jälkeen.

Myös kuivuminen saattaa vaikuttaa asiaan. Pesu poisti tahrasta rasvat, ja muut osat muuttuvat kuivuessaan pölyksi joka irtoaa ja katoaa pois. Siis se oli viimeinen vielä täällä mainitsematon juttu joka tuli mieleen, ja jolla on saattanut olla merkitystä.

Aiheeseen löyhästi liittyen: pystyisikö höyrysilitysraudalla mahdollisesti poistamaan tahran matosta höyryttämällä? Jos laittaisi jonkun nihkeän rätin tahran päälle ja höyryttäisi oikein urakalla, lähtisikö tahra liikkeelle ja imeytyisi edes osittain rättiin?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mun superimukykyisessä sohvassa on myös epämiellyttäviä tahroja. Harkitsin juurikin ns. höyrypingviinin ostamista. Mietin tehoaako ne kovinkin huokoiseen materiaaliin.. Kokemusta? Pitänee googlettaa.
Prepare for the worstest.
NuoriDaavid

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Frederik Krueger kirjoitti:tahrasta?
Luomet ainakin voivat hävitä itsekseen, se on lääketieteellinen fakta.

Eli jos tuo muutos oli luomi, niin sen häviäminen itsekseen ei ole kummallista.

edit: luin tarkemmin kuvauksesi ja ei se oikein luomelta kuulosta, mutta eniveis, ollos huoleton, kun se on hävinnyt niin ei tarvi miettiä.
NuoriDaavid

Re: Itse itsensä puhdistavat tahrat

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Mida kirjoitti:Oliko kuivausteline kovin valoisassa paikassa? Auringon valo meinaan haalistaa melkoisen tehokkaasti tahroja.
Niinhän mä just sanoin :leuhka:
Kuivausteline ei ollut valoisassa paikassa vaan pimeässä ja ikkunattomassa kylpyhuoneessa, jonka ovi on käytännössä aina kiinni ja valot sammutettuna. :leuhka:
Sitten se oli pesuaineen sisältämät entsyymit tai kotitonttu.
Vastaa Viestiin