Tipin antaminen käytännössä

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
NuoriDaavid

Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Uudelle mantereelle olemme lähdössä ensi kuussa. Kerran olen aiemmin käynyt ja koin tipin antamisen käytännön suhteen epävarmuutta. Oppaissa kyllä kerrotaan, paljonko tippiprosentti on, mutta ei, miten se käytännössä annetaan.

Koska suomessa ei tippiä juuri anneta, niin olen varsin kädetön tipin antamisen käytännön suorittamisen suhteen.

Jätättekö tipin pöydälle ravintolassa, vai annatteko tarjoilijalle käteen?

Entäs baaritiskillä?

Entäs taxissa. Odotatteko, että taksi ensin antaa vaihtorahat ja sitten annatte tipin takaisin?

Miten annatte tipin, jos maksatte kortilla?

Kertokkee kosmopoliisit!
aimohaiku

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja aimohaiku »

NuoriDaavid kirjoitti:Oppaissa kyllä kerrotaan, paljonko tippiprosentti on, mutta ei, miten se käytännössä annetaan.
Käteistipin jättäisin ravintolan pöydälle / baaritiskille laskun maksamisen jälkeen. Jos maksaisin luottokortilla, lisäisin sen luottokortin veloitukseen. Tipille löytyy kyllä siitä allekirjoitettavasta lapusta paikka. Taksissa antaisin kuskille veloitettavan summan + tipin ja toteaisin, että se on sitten tasaraha. Isommalla rahalla maksaessa kertoisin minkä verran odotan saavani takaisin ja toivoisin parasta.

Päivän Hesarissakin oli aiheesta.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Mielestäni luontevinta on tosiaan jättää se tippi siihen pöydälle/baaritiskille pois lähtiessä, eikä tyrkyttää sitä tarjoilijan käteen.

Täytyypä katsoa, mitä HS kirjoittaa, jahka pääsen kotiin.
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

En mä kyllä keksi tilannetta missä tippi tyrkytettäisiin kenenkään käteen. Kyllä se aina mun mielestä on korrekteinta jättää ravintolassa tai baaritiskillä tms. siihen oman lautasen/tuopin tmv. tarjoiluvälineen viereen.

Taksi tipataan antamalla vähän isompi raha, ja ilmoittamalla että suoritus on tasan.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Gat »

Tehkää niin kuin Pahkasian Peräsmies: Sylkäiskää ojennettuun kämmeneen ja sanokaa: "Vedä käteen, markanpummaaja!"
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Herra Manala kirjoitti:En mä kyllä keksi tilannetta missä tippi tyrkytettäisiin kenenkään käteen.
Paitsi tietysti esim. hotellissa kantajalle tai ovimiehelle taksin hankkimisesta.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Hellu »

NuoriDaavid kirjoitti:Koska suomessa ei tippiä juuri anneta, niin olen varsin kädetön tipin antamisen käytännön suorittamisen suhteen.
Kyllä mä annan aina tippiä jos oon jossain vähänki paremmassa paikassa syömässä, ja taksille myös.
Mut ettehän te rahamiehet tietenkään!
BettyB.

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

No kun näemmä olet ämeriikkään menossa, voinen vastata jotain. Ravintolassa (lähes poikkeuksetta) lasku saapuu "kansion" välissä. Jos maksat kortilla, lisäät tippisumman sille varatulle viivalle, jos taas käteisellä, laita sopiva summa kansion väliin. HUOM. jos haluat rahasta takaisin, SANO se tarjoilijalle, muuten sinua pidetään vain avokätisenä turistina. Baaritiskillä tippi jätetään lähtiessä tiskille jokaisen drinkin jälkeen erikseen. Taksissa kuskille annetaan joko se sopiva summa tai pyydetään rahasta takaisin, kortin kanssa pelatessa tippi lisätään sille varatulle viivalle. Kortti muuten käy yllättävän harvoissa takseissa, se pitää varmistaa aina etukäteen.
Suosittelen lämpimästi hankkimaan tukun niitä dollarin ja viiden dollarin seteleitä sinne lompakkoon, niitä täytyy jakaa koko ajan kaikille. Ja siis todellakin ihan kaikille. Taksissa ja rafloissa pääset helpoimmalla maksamalla kortilla.
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BettyB. kirjoitti:Baaritiskillä tippi jätetään lähtiessä tiskille jokaisen drinkin jälkeen erikseen.
En ümmarra, voitko suomentaa? Jokaisen drinkin jälkeen erikseen, mutta lähtiessä? Whatta? Pitääkö jokaisen drinkin jälkeen lähteä jonnekin?
BettyB.

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Herra Manala kirjoitti:
BettyB. kirjoitti:Baaritiskillä tippi jätetään lähtiessä tiskille jokaisen drinkin jälkeen erikseen.
En ümmarra, voitko suomentaa? Jokaisen drinkin jälkeen erikseen, mutta lähtiessä? Whatta? Pitääkö jokaisen drinkin jälkeen lähteä jonnekin?
No mä lähden usein pöytään tai tanssimaan, en siis ns. notku tiskillä. Notkujat voi sitten toteuttaa itseään haluamallaan tavalla, joko isolla kertatipillä (jos on yksin tiskillä ja jututtaa baarimikkoa) tai tippaamalla joka drinkin erikseen (suositeltavaa hyvän palvelun saamiseksi). Aukesko nyt?
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

BettyB. kirjoitti:Aukesko nyt?
Mene sinä siitä tiskiltä nenääsi puuteroimaan ja anna meidän miesten juoda rauhassa viinaa!!!11
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:No kun näemmä olet ämeriikkään menossa, voinen vastata jotain. Ravintolassa (lähes poikkeuksetta) lasku saapuu "kansion" välissä. Jos maksat kortilla, lisäät tippisumman sille varatulle viivalle, jos taas käteisellä, laita sopiva summa kansion väliin. HUOM. jos haluat rahasta takaisin, SANO se tarjoilijalle, muuten sinua pidetään vain avokätisenä turistina.
Jaa. Kyllä kait ihan perusmuodossaan tippi jätetään pöytään. Onko tuo pelkosi siitä, että jos maksat 60:n laskun 100:lla, niin tarjoilija arvio sinun antaneet 40 $ tippiä, ihan reaalinen? Kyllä mun käsittääkseni tarjoilija antaa automaagisesti laskusta takaisin oikein ja sä sitten jätät tipin pöytään poistuessasi.

Muistaakseni -95 toimin niin.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Hellu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Koska suomessa ei tippiä juuri anneta, niin olen varsin kädetön tipin antamisen käytännön suorittamisen suhteen.
Kyllä mä annan aina tippiä jos oon jossain vähänki paremmassa paikassa syömässä, ja taksille myös.
Mut ettehän te rahamiehet tietenkään!
Suomessa tarjoilijat ja taksikuskit saavat palkkaa, jenkeissä palkka tulee tippeinä.
ninnithequeen

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Hellu kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Koska suomessa ei tippiä juuri anneta, niin olen varsin kädetön tipin antamisen käytännön suorittamisen suhteen.
Kyllä mä annan aina tippiä jos oon jossain vähänki paremmassa paikassa syömässä, ja taksille myös.
Mut ettehän te rahamiehet tietenkään!
Suomessa tarjoilijat ja taksikuskit saavat palkkaa, jenkeissä palkka tulee tippeinä.
Suomessa tarjoilijat ja taksikuskit eivät kyllä saa tippiäkään...
Mulli75

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

AUSTRALIA

Tippaaminen on vapaaehtoista. Erinomaisesta palvelusta voi antaa 10 %:n juomarahan. Elcolla on parempaa käytännön kokemusta.

BRITANNIA

Juomarahaa annetaan ravintolassa 10 %. Baaritiskillä ei tipata, mutta taksissa tipataan 10 %.

BELGIA

Jos palvelu ravintolassa on erinomaista, voi jättää juomarahaa. Hienoimmissa ravintoloissa kuuluukin antaa ylimääräistä 10 %.

BULGARIA

Ravintoloissa annetaan 10 % juomarahaa. Baaritiskillä ei yleensä tipata. Kantajille 1 leva (0,5 e)/laukku ja huonesiivoojalle 1 leva/lomapäivä. Vessojen vahtirouville maksetaan 0,5 levaa eli 50 stotinkia. Stotingeilla - eli alle levalla - tippaaminen muualla kuin vessassa on loukkaavaa.

EGYPTI

Ravintoloissa maksetaan laskun palvelumaksun lisäksi 5-10 % juomarahaa.

Juomarahoja jaellaan jatkuvasti pienistä palveluista kuten laukkujen kantamisesta. Kannattaa pitää pikkurahaa taskussa.

ESPANJA

Ravintoloissa jätetään 3-5 % juomarahaa, baaritiskillä voi halutessaan pikkuisen pyöristää. Jos tahtoo, taksissa voi pyöristää seuraavaan tasasummaan ja antaa huonesiivoojalle 5-7 e/viikko. 1, 2 ja 5 sentin kolikoilla tippaaminen on huonoa käytöstä.

INTIA

Ravintoloissa maksetaan juomarahaa, vaikka laskussa on jo palvelumaksu. Hyvä tippi huonepalvelusta heti alkuun takaa sen, että saa nopeaa palvelua koko ajan.

ITALIA

Käytännöt vaihtelevat. Adrianmeren rannikolla tippaus on aika yleistä, mutta Napolinlahdella vakiintunut tapa, myös kantajille ja huonesiivoojille. Jos palveluraha ei sisälly ravintolahintoihin, maksetaan 10 %:n tippi; jos sisältyy, annetaan silti ylimääräistä euro henkilöltä. Kahvilapöydässäkin maksetaan juomarahaa, ja osassa maata baaritiskillä annetaan lantti.

ITÄVALTA

Ravintoloissa, kahviloissa ja baareissa odotetaan 5-10 % juomarahaa tai loppusumman pyöristystä. Baaritiskilläkin pyöristellään. Takseissa tipataan 5-10 %, ja laukun kantajalle voi antaa euron laukulta ja huonesiivoojalle 3-5 e/viikko.

JAPANI

Juomarahoja pidetään loukkaavina.

KIINA

Juomarahoja maksetaan harvoin. Usein tarjoilijat jopa kieltäytyvät tipistä.

KREIKKA

Tippi on 5-10 % ravintolassa. Baaritiskillä voi jättää pienen tipin ja takseissa pyöristää tasasummaan. Huonesiivoojalle voi jättää 2-10 e. Kampaamossa tipataan euro hiustenpesijälle ja kaikille tukan käsittelijöille.

KROATIA

Pakko ei ole tipata, mutta ravintoloissa annetaan yleensä vähintään 5 % juomarahaa. Taksissa loppusummaa pyöristetään hieman. Huonesiivoojalle voi antaa viikon jälkeen vähintään 40 kunaa (5,50 e).

NORJA

Ravintoloissa tippi on 10 %.

PORTUGALI

Ravintolassa tipataan noin 10 %, baaritiskillä yleensä ei. Taksissa loppusummaa pyöristetään. Huonesiivoojille esimerkiksi 10 e/perhe/viikko.

RANSKA

Ravintoloissa jätetään yleensä 5-10 % juomarahaa. Pakko ei ole tipata, eikä kahvilassa pelkästä juomasta jätetä usein ylimääräistä.

ROMANIA

Suositeltu juomaraha on ravintolassa 5-10 %. Jos laskun loppusumma on poikkeuksellisen suuri, voi koko ryhmältä jättää tippiä vajaan 10 euron arvosta. Baaritiskillä tipataan pikkuisen, jos istutaan pitkään. Taksissa pyöristetään vähän. Kampaajilla tipataan 5-10 %. Kantajille annetaan 1-2 e huonekunnan laukuista ja hotellihuoneen siivoojalle 5 e/huone/viikko.

RUOTSI

Ravintoloissa tipataan noin 10 % tai loppusummaa pyöristetään reilusti. Jos pöytään tarjoillusta illallisesta ei jätä yhtään juomarahaa, osoittaa tyytymättömyyttään.

SAKSA

Ravintolassa maksetaan juomarahaa 10 % tai pyöristetään lasku seuraavaan suurempaan tasasummaan.

TANSKA

Tanskassa on yhtä kirjava tippauskulttuuri kuin Suomessa. Hyvästä palvelusta voi antaa esimerkiksi 5 % juomarahaa.

THAIMAA

Paikallisista vain rikkaat tippaavat, mutta turisteilta odotetaan juomarahaa. Ravintolalaskuun kirjatun palvelumaksun lisäksi jätetään vajaan euron arvoinen seteli. Hienot ravintolat odottavat 5-10 % tippiä palvelumaksun lisäksi. Tiskillä ei tipata. Taksissa voi vähän pyöristää. Laukkupojille annetaan 20 bahtia (alle 0,5 e)/laukku, ja huonesiivoojalle voi antaa 100 bahtia/viikko. Kampaamossa tipataan pesijälle 20-50 bahtia, leikkaajalle 50-100 bahtia. Tippi annetaan huomaamattomasti, mielellään oikealla kädellä.

TSHEKKI

Ravintoloissa annetaan 10 % ylimääräistä. Tiskillä ei tipata. Taksissa loppusummaa voi pyöristää. Huonesiivoojalle jätetään euro/päivä ja kantajalle 0,5-1 e/laukku. Kampaajilla, hieronnassa yms. annetaan 10 % juomarahaa käteen palvelun suorittajalle.

TURKKI

Juomarahaa annetaan ravintoloissa 5-10 %. Huonesiivoojille 5-10 e/viikko, kantajille pikkusumma. Taksissa voi pyöristää pikkiriikkisen. Arvottomien pikkukolikoiden jättäminen tipiksi ravintolassa on jopa loukkaavaa.

UNKARI

Ravintoloissa annetaan noin 10 % tippiä. Baaritiskillä ei tipata. Taksissa ei tipata, mutta ovimiehille, kantajille ja huonesiivoojille on kohteliasta jättää pieni juomaraha. Hierojalle ja kampaajalle annetaan 10 %:n tippi, kampaamon hiustenpesijälle ainakin 100 forinttia (0,40 e). Julkisen terveydenhuollon lääkärille annetaan tuhansia forintteja suoraan tämän käteen. Yksityistä lääkäriä ei tipata.

VENÄJÄ

Ravintolassa hyvä tapa on jättää 10 % tippiä. Ravintolan (mutta ei teatterin) narikan hoitajalle sujautetaan 50 ruplaa (1,5 e).

VIRO

Ravintoloissa tippaaminen on satunnaista.

10 % on kohtuullinen juomaraha.

YHDYSVALLAT

Ravintoloissa annetaan aina ainakin 15 % juomarahaa, yleensä 20 %. Baaritiskillä tipataan dollari juomasta. Takseissa juomaraha on noin 15 %, ja hyvin monissa palvelupaikoissa kuten kampaajilla odotetaan 10-20 %:n tippiä.

En ole kuitenkaan ihan joka tilanteessa noiden prosenttisääntöjen mukaan antanut tippiä.
ninnithequeen

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

On se tarkkaa :o

Olen kyllä lähtenyt ravintolasta, kiitellyt kovasti miten hyvää oli, mutta tippiä en jättänyt. Eikä jätä ukkokaan, hienommissa paikoissa no juu aina.
BettyB.

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

NuoriDaavid kirjoitti:Muistaakseni -95 toimin niin.
Muistaakseni olen asunut maassa vuoden ja vieraillut useaan kertaan. Mut hei, tee kuten haluat.
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

BettyB. kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muistaakseni -95 toimin niin.
Muistaakseni olen asunut maassa vuoden ja vieraillut useaan kertaan. Mut hei, tee kuten haluat.
No tottakai sä tiedät tämän äärettömän paljon mua paremmin. Mä en tiedä ja siksi kysyn. Onko susta väärin jättää se tippi siihen pöytään, kun lähdet? Varmaakin sen voi tehdä molemmilla tavoilla, vai?
BettyB.

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

NuoriDaavid kirjoitti:Onko susta väärin jättää se tippi siihen pöytään, kun lähdet? Varmaakin sen voi tehdä molemmilla tavoilla, vai?
No jos sulla on tasaraha, voit jättää tipin pöytäänkin. Ja sellasisssa mestoissa missä safka maksetaan etukäteen, se tippi kuuluukin jättää sinne pöytään (esim. hotellin aamiaisella). Mutta joissain tapauksissa voi olla ettet saa rahasta takaisin, jos vaikka sujautat laskun väliin parikymppiä enemmän kuin mitä loppusumma tekee. Paras keino lienee kirjoittaa se tippisumma siihen viivalle.
1108

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja 1108 »

Tapana ollut heilauttaa oikea vitonen suoraan kohti vikisijän leukaa.
elco

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja elco »

Mulli75 kirjoitti:AUSTRALIA

Tippaaminen on vapaaehtoista. Erinomaisesta palvelusta voi antaa 10 %:n juomarahan. Elcolla on parempaa käytännön kokemusta.
Täällä ei tippaa muut kuin ameriikkalaiset turistit ja minä.

Kyllä minä Suomessakin yleensä tippaan (tippasin?) vähän: 1-5e.

Jenkeissä ei minusta kannata olla järin huolissaan, jos sopivaa tippirahaa ei ole: tipattava kyllä rikkoo isomman rahan mielellään tietäen, että tippiä on tulossa.
Mirmeli
Kitisijä
Viestit: 18
Liittynyt: 23.12.2007 18:59

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Mirmeli »

BettyB. kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:Muistaakseni -95 toimin niin.
Muistaakseni olen asunut maassa vuoden ja vieraillut useaan kertaan. Mut hei, tee kuten haluat.
Ja siis kaikissa osavaltioissa on samanlaiset tavatko?
NuoriDaavid

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

elco kirjoitti:
Kyllä minä Suomessakin yleensä tippaan (tippasin?) vähän: 1-5e.
Miksi?
Herra Manala

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NuoriDaavid kirjoitti:
elco kirjoitti:Kyllä minä Suomessakin yleensä tippaan (tippasin?) vähän: 1-5e.
Miksi?
Hyvästä palvelusta/ruoasta on tapana antaa riksaa itselläkin. Jos jompi kumpi kusee, en yleensä anna. Miksi ei, jos siihen on varaa?
elco

Re: Tipin antaminen käytännössä

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriDaavid kirjoitti:
Miksi?
Miksi en?

Tarjoilijat ovat yleensä nuoria ja köyhiä, jotka ilmeisestikin tekevät paskahommaa. Jos saan hyvää - tai pikemminkin ei huonoa - palvelua niin minusta on reilua antaa vähän tippiä etenkin kun en itse muutamaa euroa edes huomaa. Ei siinä, että pitäisin itseäni jonain suurena hyväntekijänä, vaan pikemminkin jos jotkut muutkin tekevät samoin niin se voi jo tuntua vähän jossain.

Olen toisinaan tippaillut enemmänkin. Toisinaan sitä kännissä heittäytyy niin höveliksi, että annan pari kymppiä. Portsareita en tippaa periaatteessa, mikä on yksi kenties typerimmistä periaatteista, mitä minulla on: niitä kun nimenomaan kannattaisi tipata.
Vastaa Viestiin