Millä ajelet Puutarhasi?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Millä ajelet pihasi, jos sinulla on piha jota ajella?

Itse olen kaupungeissa kasvanut, joten eipä ole ollut paljoa sheivattavaa. Paitsi kun isä ja äiti ostivat mökin jo tuossa 80-luvulla. Vanha pientilan piha nurmikoineen. Joskus se sai kasvaa, joskus sheivattiin. Nyt on taas villinä.

Työkaluna oli bensakäyttöinen työnnettävä ruohonleikkuri. Joka isolla vaivalla jotenkin riitti siihen pieneen pihaan. Tai osaa pihasta hoitelin vain viikatteella reittejä raivaamalla. Sitten bensaruohonleikkuri varastettiin. Tilalle isäni hankki jostain aikas ihmeellisen värkin: Ilmatyynyn varassa levitoivan sähkökäyttöisen ruohonleikkurin. Leikkuuterä on samalla ilmatyynyaluksen potkuri. Toimintasäde niin iso kuin jatkojohtoa riittää. Mutta sähkömiehenä isäni sellaistakin hankki riittävästi. Helpompi työnnettävä kuin pyörällinen bensaleikkuri, eikä tarvinnut tankata. Leikkuujälki suttuista ja rajat epäselvät, mutta kun homohortonoomeja ei olla, se kelpaa.

Nyt minulla sitten on talo ja piha Orimattilassa. Isommasta päästä, pinta-ala puolitoista hehtaaria. Eipä innosta karvanpoisto työnnettävällä eikä itsevetävälläkään ruohonleikkurilla. Vanahan äiteeni mukaan silloin hevosvetoisena aikana ei suinkaan hevosta valjastettu niittokoneen eteen pihan takia, vaan osa pihasta leikattiin ihan viikatteilla.

Kaupunkipihojen tyyppinen hienostelu ruohonleikkuun tarkkuudessa ei ole ollut maalla tapana. Enoni leikkasi nurmen sitten traktorin vetämällä niittokoneella sairastumiseensa asti. Sellainen vanhanaikainen niittokone, edestakaisin säksättäviä kolmiomaisia terälappuja rivissä noin 180 senttiä levymäisessä rungossa traktorin perästä sivulle jöpöttäen. Ei sellaisia enää tehdä. Eno ei antanut kenenkään muun pihaa sillä leikata, on kuulemma vaikeaa. Puita kuin puistossa, kiviä ja kalliota.

Totesin itsekin nyt vaikeuden. Pihanurmi on ollut pari vuotta lyhentämättä. Viime kesänäkin jäi, koska oli saapuessamme kerinnyt niin pitkäksi, ettei kannattanut kaataa melkein metristä heinää siihen kuivumaan. Talo toki näytti sitten autiotalolta sen kasvuston seassa.

Tänä kesänä tartti jotain tehdä. Onneksi (tän kannalta) eno on sairaalassa, joten ei nähnyt yrityksiäni sillä niittokoneella. Ironista, että samalla koneella olen parikytä vuotta sitten itse kaatanut kesantoheinää pellolla 23 hehtaaria, kahtena vuotena peräkkäin. Nyt ei simppeli pihanurmi oikein onnistunut. Traktorin ajonopeuden pitää olla pihalla hidas, enkä millään muistanut, miten terän nopeuden synkronin ajonopeuteen saa muutettua vai saako mitenkään. Seurauksena terä ei leikannut mitään ja jäi kiinni lyhyeenkin ruohoon. Lisäksi hirvitti ajatus miten kauhian leveällä traktori-niittokone-yhdistelmällä saisin leikattua myös puiden välistä. Pellollakin se vanha romu meni yhtenään rikki.

Joten kun eno sairaalassa kysyi, onko pihaa niitetty, ylppistelin että olen. Mitä eno selvästi arvosti. Sanoi että piha on vaikea niittää ja minä nyökyttelin tietäväisenä. Mitä en kertonut, oli että FUSKASIN.

Ostin Orimattilan maatalouskaupasta tämän:
Kuva
http://www.partner.fi/node2409.aspx?nid=50260&pid=79589
18 hoovee, automaattivaihteisto. Leikkuuleveys 107 senttiä.
Vain takavetoinen. Ei käänny kovin tiukkaan, kun ohjausjarruakaan ei ole. Kaasu erikseen, ja nopeudensäätö/ ajosuunta siististi yhdestä kepistä. Monta asentoa terän korkeudelle. Sylkee spädät sivulle.

Puskulevy lunta varten puuttuu. Voisi tilata.
Tosin myyjä väitti, ettei pelkällä puskulevyllä joka ei pysty nostamaan, mitään lunta luoda.

Fiinimpi ja tarkempi sheivaamaan olisi ollut joku etuleikkurinen erikoistunut päältäajettava. Mutta minulle tuo välttää kun siis en homoja ole. Sitäpaitsi etuleikkurikoneet ovat paljon kalliimpia kuin nämä "pienoistraktorit".

Ihan käypänen peli. Huom! Pullonpidike Karhulle. Onko laitonta ajaa tuolla kännissä omalla pihallaan?
Vähän hankaluuksia oli pihani mäkipaikoissa nyt kun oli monen vuoden kuollutta heinää. Kaasussa on rajoitinruuvi ties mistä syystä, sitä varten tarvittiin torx-avain. En vielä avannut, takuu saattaa mennä.

Niittokonesysteemin verrattuna hyvä kun pääsee puiden väliin ja voi ajaa (kumartuen) oksien altakin. Kallion rajat saa hyvin vaarantamatta terää, joka on suoraan alla. Voipa kiivetä kallion päällekin siistimään tuheroa kallion keskellä. Eettisenä arvona, että enoni ajaessa niittokoneella piti viedä koira sisälle ja aina sai pelätä, että terä tappaa naapurin kissan tai pihassa pyöriviä fasaanipoikueita. Ne kun eivät oikein tajunneet, että vaikka traktoria väistikin, varsinainen Kuolema kulki traktorin sivulla. Tässä vehkeessä taas on terä alla, ja jos elukka väistää pienoistraktoria, se väistää koko terääkin.

No niin, millä Sinä ajelet Puutarhasi?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NegaDuck

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Meidän taloyhtiössä ei edes ole pihanurmea. On vain pusikkoasetelmia ja niiden alla oleva maa on kuorikkeen peitossa.

Kuinka monella täällä ylipäätään on pihanurmi?
BettyB.

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

Mä ajelen trimmerillä, puutarhasaksilla ja sähkökäyttöisellä ruohonleikkurilla. Oon tarkka nysvääjä.
ninnithequeen

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kirveellä vetelen kaks kertaa viikossa.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

ninnithequeen kirjoitti:Kirveellä vetelen kaks kertaa viikossa.
Tota.. luitko aloitukseni?
Nyt ei kumma kyllä kysytäkään pillukarvoistasi, vaan nurmikosta.
NegaDuck kirjoitti:Meidän taloyhtiössä ei edes ole pihanurmea. On vain pusikkoasetelmia ja niiden alla oleva maa on kuorikkeen peitossa.

Kuinka monella täällä ylipäätään on pihanurmi?
Negaduckille että. joo, minäkin olen ikäni kerrostalossa asunut. Mutta monet Kitinässä asuu omakotitaloissa ja rivitaloissa. Kesämökkejä on itsellä tai suvulla joissa varmaan osassa ei ilkkakanervaa vaan ruohoa. Onhan täällä puutarhanhoitokyselykin. Jossa ei paljoa nurmikosta puhuttu, joistakin neideistä ja homoista istutuksista ja kukkasista vain. Kumminkin niiden pitää varmaan se heinäkin jollain katkaista?

Minulle riittää, että on poikki, mitään pillutrimmereitä en tarvi. Ja erikoisongelma ihan monilla landella on, että pihakin on kooltaan kuin yksi vitun puisto. Mulla pihassa puitakin niin että väsyin laskemasta sadan kohdalla. Mutta resunen paikka se on ja saa ollakin, ei mikään puutarhahienostelijoille kelpaava tuoksuva pikkusievä rokokoopillu.
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Meillä on sellainen päältä ajettava Stiga, silppuaa ruohojätteen ja siinä on myös peräkärrin, johon silpun voisi kerätä. Minä olen kuitenkin jättänyt silput lannoitteeksi. Muuten Stiga on kiva ja nopea, mutta se on aika iso ja sitä on hankala käännellä ahtaissa paikoissa, myöskään kovin tarkkaa jälkeä se ei tee.
Muistan itse penskana ollessani kuinka ukki aina kerran kesässä niitti kesänviettopaikkansa pihan. Heinä sai kasvaa ensin tosi korkeaksi ja niiton jälkeen se sitten kepitettiin.
Minä olen aiemmin naureskellut nurmikkoansa innokkaasti hoitaville ja suojeleville ihmisille, mutta viime kesänä meille perustettiin oikea nurmikko. Se oli kallis, mutta joka euron arvoinen kuitenkin. Lapset saa siinä juoksennella ja pelata palloa ja se on myös hyvän näköinen. Harmittaa vaan aina ihan pirusti, jos joku moukka ajaa siihen autolla tai jokin muu vaara uhkaa kalliarvoista nurmeani.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Gat kirjoitti:Millä ajelet pihasi, jos sinulla on piha jota ajella?

Ihan käypänen peli. Huom! Pullonpidike Karhulle. Onko laitonta ajaa tuolla kännissä omalla pihallaan?
Moottoriajoneuvon ohjaaminen humalassa on rangaistavaa niin maantieliikenteessä kuin pihanurmikkoa ajaessa.
Ehkä käynnistää saa mutta vaihteen kytkeminen päälle tuo jo raparperia sakottajalle. Oikeesti ei saa varmaan käynistääkään, mutta Pyry-poika kutsuu liikenteenvalvojan ja valon paikalle odottamaan tuota epäonnesi hetkeä?
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Sivuleikkureilla tai saksilla rehusta riippuen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

exPertti kirjoitti: Tuota aloituksessa olevaa traktoria olen ajanut ja on aika hauska peli.
Mulle tuli kanssa mieleen, että olisipa tuollainen ollut ihan pikkupoikana. Leikkuria käyttämättä kun olisi mitä jänskin "oikea" leikkiauto tai traktori. Mutta niin sitä vaan autojen kanssa turtuu, ettei samanlaisia kiksejä saa.

Alunperin haaveilin tieliikennekelpoisesta mönkijästä. Olisi paljon monikäyttöisempi kuin tuo peli, jolla ei oikein muuta tee kuin heinää niittää. Sitten luin selityksen miksei mönkijöihin saa ruohonleikkureita: Nelivetomönkijän renkaat ruopivat pihasta mullan näkyviin.

TUO
http://www.avanttecno.com/web/tuotteet/avant216.htm
ihme värkki olisi kyllä saattanut tehdä vaikka mitä ruohonleikkuun lisäksi. Hintaa en tiedä ja vähän kiire oli, joten tyydyin pienoistraktoriin.

Ihmettelen muuten millaista pihaa pelkällä trimmerillä tai saksilla ajelee?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja saira »

Gat kirjoitti: Ihmettelen muuten millaista pihaa pelkällä trimmerillä tai saksilla ajelee?
Meidän pihaa? Ärsyttää ajaa normi rivaripihaa ruohonleikkurilla, saa käännellä jatkuvasti ahtaalla pihalla ympäri. Tai no, ei tota nyt oikeastaan pihaksi voi sanoa, läntti se vain on... Mut yrtti- ja salaattipenkit mahtuvat, se on tärkeintä!
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
1108

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja 1108 »

saira kirjoitti:Meidän pihaa?
Eiks se juoppo naapuri enään jaksa ajella sitä?
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja saira »

1108 kirjoitti:
saira kirjoitti:Meidän pihaa?
Eiks se juoppo naapuri enään jaksa ajella sitä?
Ei ole hetkeen näkynyt. Tylsä... Kuulin vaan yhteiseltä tutulta, että on meinannu juomisensa takia saada muitsultaan kenkää, voi olla että juominen sen takia vähentynyt. :D
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once."
~Albert Einstein
safi

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja safi »

Meillä hankittiin taloyhtiölle tuollanen päältä ajettava leikkuri. On se ihan näpsäkkä vekotin, kun tuota plääniä on vähintäänkin riittävästi. Epätasaisilla alueilla ei kyllä toimi ja on ihan hemmetin kiikkerän olonen. Niitä alueita varten on sitten ihan tavallinen työnnettävä leikkuri.

Hommasivat tuohon isompaan vielä lumiketjut ja etulevyn talveksi. Samalla härvelillä vedellään sitten vielä lumet talvella. Tiedä sitten miten tuo kone kestää pitemmän päälle tuollaista toimintaa, mutta kun yhtiökokouksessa sen enemmistöllä päättivät ja ite kun en kerennyt edes paikalle asiasta rutisemaan. Ni turha jälkikäteen parkua.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Gat »

safi kirjoitti: Hommasivat tuohon isompaan vielä lumiketjut ja etulevyn talveksi.
Samalla härvelillä vedellään sitten vielä lumet talvella.
En tiedä kun en ole kokeillut.
Mutta niinköhän pelkällä etulevyllä, joka ei nosta tai "linkoa" (heitä sivulle) paljon mitään auraa? Ainakaan jos lunta ehtii kertymään. Siinähän vaan tökkii ja inisee (Tuli irstas sivumerkitys mieleen tuosta).

Mulla olis kolme sisäänajoväylää pihaan. Niistä ainakin sata metriä auton eikä minitraktorin levyistä aurattua ajoväylää tarpeen päärakennukseen ja muihin rakennuksiin. Ennen tuon duunasi aurausurakoitsija. Oli ostanut ison traktorin linkoineen ihan sitä varten. Nyt lopetti. Johtuneeko siitä, että viime talvena oli about vain kolme aurauspäivää eikä silleen ollut kannattavaa?
This house is as old as I am.
This house knows all I have done.
This house is full of m-m-my mess.
This house is full of m-m-mistakes
This house is full of m-m-madness.
This house is full of, full of, full of fight!
-KB
NuoriDaavid

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Ihan perinteinen Stigan työnnettävä.

Tänä kesänä ei ole tarvinnut allekiroilleen paljon leikata. Olen laittanut lapsityövoiman asialle. Kympillä ovat leikanneet.
NuoriDaavid

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Niba kirjoitti: Moottoriajoneuvon ohjaaminen humalassa on rangaistavaa niin maantieliikenteessä kuin pihanurmikkoa ajaessa.
Ehkä käynnistää saa mutta vaihteen kytkeminen päälle tuo jo raparperia sakottajalle. Oikeesti ei saa varmaan käynistääkään, mutta Pyry-poika kutsuu liikenteenvalvojan ja valon paikalle odottamaan tuota epäonnesi hetkeä?
Onko näin? Minä väittäisin, että omalla pihallaan saa ajaa moottoriajoneuvoa missä kunnossa tahansa.
BettyB.

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja BettyB. »

NuoriDaavid kirjoitti:Olen laittanut lapsityövoiman asialle. Kympillä ovat leikanneet.
Voisitko lähettää ne leikkaamaan mun siskon nurmikon myös? Leikkasin eilen omani enkä millään viitsis leikellä enää syrran nurmikkoa...
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Niba kirjoitti: Moottoriajoneuvon ohjaaminen humalassa on rangaistavaa niin maantieliikenteessä kuin pihanurmikkoa ajaessa.
Onko näin? Minä väittäisin, että omalla pihallaan saa ajaa moottoriajoneuvoa missä kunnossa tahansa.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin Niba on oikeassa. Sellaista paikkaa ei ole minne lain koura ei ulottuisi jos ajat kännissä.
Älä löi! En ole hurrit!
NuoriDaavid

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Kimmen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Niba kirjoitti: Moottoriajoneuvon ohjaaminen humalassa on rangaistavaa niin maantieliikenteessä kuin pihanurmikkoa ajaessa.
Onko näin? Minä väittäisin, että omalla pihallaan saa ajaa moottoriajoneuvoa missä kunnossa tahansa.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin Niba on oikeassa. Sellaista paikkaa ei ole minne lain koura ei ulottuisi jos ajat kännissä.
Rakennutan maan alle faradyn häkillä vuoratun teräksisen kuution ja ajan siellä puutarhatraktorille kännissä ympyrää.

:hep:
Avatar
Kimmen
Kitinän uhri
Viestit: 951
Liittynyt: 02.09.2005 22:01

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Kimmen »

NuoriDaavid kirjoitti:
Kimmen kirjoitti:
NuoriDaavid kirjoitti:
Onko näin? Minä väittäisin, että omalla pihallaan saa ajaa moottoriajoneuvoa missä kunnossa tahansa.
Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin Niba on oikeassa. Sellaista paikkaa ei ole minne lain koura ei ulottuisi jos ajat kännissä.
Rakennutan maan alle faradyn häkillä vuoratun teräksisen kuution ja ajan siellä puutarhatraktorille kännissä ympyrää.

:hep:
Muah! Saanko mäkin tulla? Insinöörinä kiinnostaisi nähdä faradayn häkillä vuorattu kuutio (ja tietysti se kännissä ajaminen). :lol:
Älä löi! En ole hurrit!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Kimmen kirjoitti:Niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin, niin Niba on oikeassa. Sellaista paikkaa ei ole minne lain koura ei ulottuisi jos ajat kännissä.
Työkaverini palasi vasta kalastusreissulta pohjoisesta Lapista, ja kertoi siellä miettineensä että onko ainoa selväpäinen kuski alueella...
Tasan ei mene muumit kanootissa.
NegaDuck

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja NegaDuck »

Gat kirjoitti:Ostin Orimattilan maatalouskaupasta tämän:
Kuva
http://www.partner.fi/node2409.aspx?nid=50260&pid=79589
18 hoovee, automaattivaihteisto. Leikkuuleveys 107 senttiä.
Vain takavetoinen. Ei käänny kovin tiukkaan, kun ohjausjarruakaan ei ole.
Olisit poeka hankkinut Toro Timecutter Z -leikkurin:
http://www.toro.com/home/zeroturn/timec ... z4200.html

Kuva


Osaa kääntyä vaikka paikallaan.
Herra Manala

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

NegaDuck kirjoitti:Olisit poeka hankkinut Toro Timecutter Z -leikkurin:
http://www.toro.com/home/zeroturn/timec ... z4200.html

Osaa kääntyä vaikka paikallaan.
Tommoseen vaan ei saa minkäänlaisia monelle tarpeellisia lisävarusteita kuten lumiauraa, vetokoukkua tai lumiketjuja.
Yönmustaritari

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

Herra Manala kirjoitti:
NegaDuck kirjoitti:Olisit poeka hankkinut Toro Timecutter Z -leikkurin:
http://www.toro.com/home/zeroturn/timec ... z4200.html

Osaa kääntyä vaikka paikallaan.
Tommoseen vaan ei saa minkäänlaisia monelle tarpeellisia lisävarusteita kuten lumiauraa, vetokoukkua tai lumiketjuja.
Aika homoa moisella mopolla nyt olisi pihaa ruveta aurailemaan.

jos auraamaan aletaan niin kyllä se pitää olla semmoinen millä ei eteiseen mahduta.

Kuva
barbi

Re: Millä ajelet Puutarhasi?

Viesti Kirjoittaja barbi »

Keräilevä Stiga. Sit sellanen kelaleikkuri, sekä sähköinen trimmeri. Hohhoijaa... ja tänä kesänä leikattavaa on riittänyt.
Vastaa Viestiin