Infrapunasauna

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Mitä häh? Olin aivan fiilareissa testattuani tuota pari kertaa, nyt kaveri ilmoitti lukeneensa, että sen vaikutukset on teilattu täysin tieteellisissä testeissä! Onko mua huijattu, koinko plasebo-vaikutuksen?

Terkuin pettynyt, joka aikoo etsiä sen huijauksenpaljastusartikkelin jostain
Prepare for the worstest.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Kuvittelit vain hikoilevasi, vai missä mätti?
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

No, aloin hikoilemaan istuttuani saunassa n.15-20 minuuttia(yhteensä 30 min/kerta), vaikka pidän kyllä itseäni hyväkuntoisena eli kai mun pitäis hikoilla nopeesti. Olen kylläkin lady, ja ylipäänsä luonnostaan vähän hikoileva ja koitan hengästyäkin sillai sivistyneesti. Kerran jumpassa hikoilin topin selkään kirkkoveneen muotoisen hikiläikän, ja se oli kyllä aika epäladyä.

Miellyttävä olo tuosta saunasta tuli, eikä semmoista jälkihikeä ja punotusta mikä normisaunassa tulee. Olin jo ihan raksaamassa tuommoista unelmieni kotiin, mutta ehkä tämä haave täytyy peruuttaa!1

En löytänyt yhtään puolueetonta tutkimusta aiheesta, pitääpäs kysyä mistä se juippi tuon huijausartikkelinsa repäisi..
Prepare for the worstest.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Pitikö ir-saunan vaikuttaa jotenkin muutenkin kuin saada olo hikiseksi?

Tähän mennessä miellyttävimmät löylyt mitä muistan saaneeni oli Tervaniemen uudessa saunassa vaikka olikin sähkösauna, eikä tästäkään ole kuin vähän aikaa. Joidenkin työkavereiden mielestä lämpöä olisi saanut olla lisää, mutta mielestäni leutous sopi hyvin kun hikeä kuitenkin pukkasi kivasti. Upouuden saunan ominaistuoksu oli myös mainio.
Viimeksi muokannut Frederik Krueger, 27.10.2008 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Duck

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Duck »

Mä taas tykkään oikein kunnon löylyistä, kun kuuma höyry antaa ihohuokosille kyytiä (no siis en minä kuitenkaan lähde mihinkään 120-asteisiin "ekana löylyistä karkaava on tuhkamuna" -kisoihin). Saako infrapunasaunassa moista fiilistä?
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

IPsaunan pitäisi nostaa kehon lämpötilaa 4-5cm:n syvyyteen asti, tavallisen saunan vain 1cm:n. Tämä taatusti tehostaisi aineenvaihduntaa ja rentouttaisi lihaksia ja varmaan ajan myötä myös laihduttaisi, mutta en todellakaan löytänyt mitään luotettavan oloisia tutkimuksia aiheesta. En tosin sitäkään, joka todistaisi päinvastaista.

No, tuskin lämpö pahastakaan on, kiinnostaisi vaan tietää hieman enemmän aiheesta muistakin lähteistä kuin myyjiltä :P

IPsaunan luvataan auttavan lähes kaikkeen, tekevän ihostakin heleän ja kirkkaan. Aineenvaihdunnan tehostumisen luulisi tosiaan auttavan moneen vaivaan, ainakin jos se on alussa hidas tai toimimaton..Omani on tietenkin juurikin optimaalinen, hartiajumia lukuun ottamatta!
Prepare for the worstest.
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

nowaysis kirjoitti:IPsaunan pitäisi nostaa kehon lämpötilaa 4-5cm:n syvyyteen asti, tavallisen saunan vain 1cm:n.
Onko tuo hyvä vai huono asia? Mikroaaltosauna lämmittäisi kehoa vieläkin huomattavasti syvempää.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Tix

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Tix »

nowaysis kirjoitti:IPsaunan pitäisi nostaa kehon lämpötilaa 4-5cm:n syvyyteen asti, tavallisen saunan vain 1cm:n. Tämä taatusti tehostaisi aineenvaihduntaa ja rentouttaisi lihaksia ja varmaan ajan myötä myös laihduttaisi, mutta en todellakaan löytänyt mitään luotettavan oloisia tutkimuksia aiheesta. En tosin sitäkään, joka todistaisi päinvastaista.
En kyl ymmärrä miten se vois olla kovin erilainen kuin normisauna. IP-aallot ovat kai pitkälti ihan tavallista lämpösäteilyä. Ehkä sitten välittyvät paremmin ilman halki säteilyn suuntauksen vuoksi tjsp? Ultraäänet kyllä vaikuttavat syvällekin kudoksessa lämmittävästi, mutta ne ovat fysiohoidoissa melko tarkkaan kohdennettuja ja vaativat väliaineen.
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Mä en pysty olemaan kovinkaan kauan normisaunassa. Infrapunasaunassa hikoilen kuin pieni sika, vaikka lämpötila on paljon alhaisempi kuin tavallisessa saunassa. Olo on tosi virkistynyt saunomisen jälkeen.
Duck

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Duck »

Tämä liittyy ainakin välillisesti aiheeseen, sillä infrapuna on hyvin lähellä punaista valoa:

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3562

Tähänköhän perustuu ero infrapunasaunan ja perinteisen välillä?

Toi vois pientaloudessa olla siitäkin kiva, että se on heti valmis, eikä sitä tarvitse ensin lämmittää se vähintään 40 minuuttia kuten sähkösaunaa. Siinä mielessä kuluttaisi varmaan vähemmän sähköäkin.

Onkohan olemassa mitään kosteuttakin sietäviä infrapunaelementtejä jotka voisi asentaa tavalliseen sähkösaunaan kiukaan lisäksi, niin että samaa saunaa voisi käyttää halutessaan molemmilla tavoilla?
Viimeksi muokannut Duck, 30.10.2008 10:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja swirl »

Mä en myöskään ole kamalasti perinteisen saunan ystävä... paitti kesällä mökillä. En jaksa siellä kauaa istua, kun kuumuus alkaa jo ahdistaa. Entisellä salillani oli infrapunasauna ja siellä pystyi hyvinkin istumaan puoli tuntia, hikoillen kuin sika, mutta silti ahdistumatta. Hyvä olo sen jälkeen ainakin tuli, jos ei muuta.
masa

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja masa »

swirl kirjoitti: En jaksa siellä kauaa istua, kun kuumuus alkaa jo ahdistaa..
Ei liian kuumassa saunassa jaksakaan kukaan täysjärkinen istua. Meillä kotona esimerkiksi saunan paras lämpötila on 63-65 astetta ja ilmankosteus siellä 70-80 hujakoilla. Noissa löylyissä viihtyy kyllä ja hiki lentää makeasti.
Monsieur Manala

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Monsieur Manala »

nowaysis kirjoitti:IPsaunan pitäisi nostaa kehon lämpötilaa 4-5cm:n syvyyteen asti, tavallisen saunan vain 1cm:n.
Tainnut TV-Shopin höpöhöpömarkkinointimiehellä mennä mikroaallot ja infrapuna-aallot sekaisin. Mikroaallot tunkeutuvat juurikin maksimissaan sen 4-5 sentin syvyyteen normaaliin lihas- ja rasvakudokseen. Ei todellakaan yhtään sen syvemmälle pitämällä enää minkäännäköistä energiaa sisällään toisin kuin FK esittää. Kuka tahansa lihakönttiä joskus mikrossa sulattanut huomaa, ettei ne mikroaallot ylety kovin montaa senttiä pinnasta lihaa sulattamaan/kypsentämään/lämmittämään sisältäpäin. Tämän vuoksi mikrossa lämmitetty annos on usein myös keskeltä vielä viileä kun se on reunoilta jo kuuma.

Infrapuna-aallot eivät tosiaankaan tunkeudu ihmisen kudoksiin.
masa

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja masa »

Monsieur Manala kirjoitti: Mikroaallot
OT.

Eikös mikroaallot "tärisytä ja hyppyytä vesimolekyylejä", joka johtaa kohteen lämpenemiseen? Vai muistanko fysiikantuntini ihan päin persettä? :roll:
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
masa kirjoitti:Eikös mikroaallot "tärisytä ja hyppyytä vesimolekyylejä", joka johtaa kohteen lämpenemiseen? Vai muistanko fysiikantuntini ihan päin persettä? :roll:
Karkeasti näin.
suositellaan sitä, että ruuan antaa tasaantua kunnes molekyylien liike lakkaa (lämmön kohoaminen jatkuu) ja toisaalta lämpö tasaantuu.
Ai että molekyylien värähtelyliike johtaa lämpenemiseen, ja kun värähtelyliike lakkaa, kappale vielä lämpenee? Luulen, että teidän ei pojat kannata osallistua siihen TV:ssä mainostettuun tietokilpailuun ala-asteikäisiä vastaan...
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja masa »

exPertti kirjoitti:. Kirjoita itse karkea selitys mikroaaltojen lämmittävästä vaikutuksesta ennen aamukahvia.
Wikipedia kirjoitti jo:

Mikroaaltouunissa oleva magnetroni synnyttää mikroaaltoja eli sähkömagneettista säteilyä, jonka taajuus on yleensä 2,45 GHz. Mikroaaltojen ruokaa lämmittävä vaikutus perustuu ruoassa olevien poolisten molekyylien (esimerkiksi vesimolekyyli) liikutteluun. Poolisen molekyylin toinen pää on varautunut positiivisesti ja toinen negatiivisesti, jolloin muuttuvassa sähkökentässä molekyylit alkavat liikkua sähkökentän mukaan. Molekyylien liike aiheuttaa ruoan lämpenemisen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:Ai että molekyylien värähtelyliike johtaa lämpenemiseen, ja kun värähtelyliike lakkaa, kappale vielä lämpenee? Luulen, että teidän ei pojat kannata osallistua siihen TV:ssä mainostettuun tietokilpailuun ala-asteikäisiä vastaan...
Haista paska, tiedät ihan hyvin mitä tarkoitan. Kirjoita itse karkea selitys mikroaaltojen lämmittävästä vaikutuksesta ennen aamukahvia.
Myöhäistä - olen jo muutaman kupposen juonut. Mutta sinänsä on minusta ihan mielenkiintoinen ilmiö, että tässä pisa-mallimaassa perusluonnonilmiöiden ymmärrys on kuitenkin kansan syvien rivien keskuudessa erittäin, sanoisinko jopa huolestuttavan, heikosti artikuloituvalla tasolla. Masa selvästi kuvittelee, että lämpö on jonkinlainen mystinen kvaliteetti, jonka värähtelyliike aiheuttaa, vaikka lämpö yksinkertaisesti on tätä värähtelyliikettä. Ja vaikka Pera itse kuinka tarkoittaisit jotain järkevää, tulet kuitenkin kirjoittaneeksi, että kun absoluuttinen nollapiste on mystisesti saavutettu ja kaikki liike lakannut, kappale vielä jatkaa lämpenemistään. Jos jonkin asian ymmärtää, sen osaa myös artikuloida selvästi ja pedantisti - siinä missä lämpö on juuri värähtelyliikettä, ymmärrys on juuri tätä. Siksi minusta sinunkin toilailusi aivan perusasioiden parissa on kiinnostavaa.

Edit: Kertoo jotain Wikipediasta, jos se kerran jakaa tuon absurdin idean, että molekyylien liike aiheuttaa lämpöä.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
masa

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja masa »

urpiainen kirjoitti:Masa selvästi kuvittelee,.
Huoh. Mikä vittu sua oikein vaivaa, kun et ymmärrä lukemaasi taaskaan. En kuvittele, enkä tiedä, vaan sanoin muistelevani fysiikan tunnilla kuultua.

Onko minusta muodostunut sinulle joku pakkomielle, kun jatkat tätä räksyttävää nusbailua jatkuvasti?
Viimeksi muokannut masa, 31.10.2008 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

exPertti kirjoitti:En tiedä miksi jatkan tätä keskustelua
Joo, ei minunkaan enää pitäisi. Mutta ei minulla tietenkään alunperinkään ollut mitään huomauttamista arkikokemuksellisiin havaintoihin siitä, mitä asioita mikroaaltouunin kanssa tulee vastaan. Kuten Manala sanoi, kuka tahansa mikroa käyttänyt on havainnut nämä samat asiat. Aavistuksen verran koomista, ja oikeastikin ihan kiinnostavaa (mainitsemistani syistä) oli minusta sitten se, että kun Masan kanssa halusitte spekuloida sillä, mistä näissä havainnoissa on kyse ikäänkuin fysikaalisella tasolla, niin kirjoititte silkkaa puutaheinää. Otos on toki aika pieni, mutta kertonee silti jotain siitä, miten olematonta luonnonilmiöiden systemaattisempi ymmärrys maallikkojen keskuudessa yleisesti ottaen on.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Frederik Krueger
Kitisijä
Viestit: 3760
Liittynyt: 09.04.2008 10:49
Paikkakunta: Häslinki

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Frederik Krueger »

Myönnän etten ole ennen tätä keskustelua edes kuullut infrapunasaunoista. Ilmeisesti sellaisiin törmätäkseen täytyisi käydä kaupallisilla aerobicfitnessbodypumpspinning-saleilla tms.? Ainakaan esim. uimahalleissa en muista sellaisiin törmänneeni, ja työpaikan salin yhteydessä on pelkät suihkut.
Onko joku pissinyt mun muroihin?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18752
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Niba »

Mainio juttu, lämpö on energian yksi ilmenemismuoto, mutta ihmiselle aistihavainto, tuntuu kuumalta on siis lämmennyt. Molekyylien liike aiheuttaa siis tunteen lämmöstä, värähtelyä pidetään värähtelynä kun se on riittävän pitkäaaltoista kun värähtely menee sitten lyhytaaltoisemmaksi tunnetaan se lämpönä. Kun energiaa kohdistetaan riittävästi muuttuu atomien liike niin suureksi että jää sulaa vaikka se olisikin ollut kiinteä äsken ja sitten kun lisäämme energian määrää kappale lopulta höyrystyy, kun vielä lisäämme energian määrää vaikka hiukkaskiihdyttimessä atomien muodostama vesimolekyyli hajoaa osiksensa. Vesi on hassu poolinen yhdiste, sillä on olemassa monia olomuotoja riippuen sen lämpötilasta ja vesimolekyylien liikemäärästä. Toisaalta kaikella on sulamis- ja höyrystymislämpötilansa, lämpötila on taas ihmisen keksimä suure jonka muodostumista on edesauttanut maailmasta aistien kautta luomamme kuva. Myöhemmin tulivat matematiikan, fysiikan ja kemian avulla luomamme mallit. Jankka det måste vara Ankka? Tää ei nyt ollut sen selvempää, kun sekoitetaan makro, mikro ja nanotasot niin kyllä se siitä.

Ninnin hyvällä ystävällä Paasilinnan Artollahan oli saunamaailma, Isä mikä Mitro se nyt olikaan? Pitää ortodoksisen perusdogmaattisesti omaa saunamaailmaansa. Saunaseuralla on oma saunapaikkansa jossa ainakin kolme erilaista saunaa, minutkin on kutsuttu sinne, mutta olen vielä miettimässä asiaa, kutsun sain jo kolme vuotta sitten, no hurry, kuten whiskyn tekijät sanovat. :wink:

Minä olen valmis menemään mihin tahansa saunaan missä tahansa lämpötilassa kunhan se on yli 50 astetta celsiusta ja olemaan siellä niin kauan kuin haluan.
Pyyhin Netikettiin..
Tix

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Tix »

urpiainen kirjoitti:tässä pisa-mallimaassa perusluonnonilmiöiden ymmärrys
Tahdotko nyt sanoa, että kun keskivertoamerikkalaiselta tai zimbabwelaiselta menee kysymään jotain mikroaaltouunien toimintaperiaatteesta, vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä? Vai briljeerata jollain mikä on sinulle itsestäänselvyys? Vai oliko tässä ylipäänsä mitään pointtia? Kuinkahan moni osaa edes derivoida vuosi lukion jälkeen? Ja kuinka moni osaa koko maailmassa? Se on nimittäin niin, että sellainen aihe johon ei ole arjessa syytä perehtyä eikä käytännöllistä tarvetta jää joko vähälle tietämykselle tai unohtuu kokonaan.

Jotenkin ihan käsittämättömän dorkaa settiä.
urpiainen kirjoitti:Otos on toki aika pieni, mutta kertonee silti jotain siitä, miten olematonta luonnonilmiöiden systemaattisempi ymmärrys maallikkojen keskuudessa yleisesti ottaen on.
Olen huomannut, että myös lain systemaattisempi ymmärrys on maallikkojen keskuudessa olematonta. Vähänx suomalaiset onkii tyhmii.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Tix kirjoitti:Vähänx suomalaiset onkii tyhmii.
Tuon asenteensa osalta urpiainen muistuttaa hämmentävästi parin vuoden takaista So Easya.
Tix

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja Tix »

EveryWoman kirjoitti:
Tix kirjoitti:Vähänx suomalaiset onkii tyhmii.
Tuon asenteensa osalta urpiainen muistuttaa hämmentävästi parin vuoden takaista So Easya.
Minulla taas tuli mieleen Vadimin tapa nähdä suomalaiset aina huonossa valossa, riippumatta aiheesta.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16639
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Infrapunasauna

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Tix kirjoitti:Tahdotko nyt sanoa
Ei kun tahdoin - yllätys, yllätys - sanoa koko lailla sen mitä sanoinkin: Suomen koulujärjestelmää kehuttaessa ei ehkä aina ymmärretä, miten heikkoa suomalaisten luonnontieteellinen(kin) sivistys on. Aivan perusluonnonilmiöitä ei ymmärretä lainkaan, vaikka osataan kyllä toistella tiettyjä avainsanoja. Minua ainakin säväytti muutaman vuoden takainen tutkimustulos (olikohan alunperin Science-lehdessä, vaikka Hesarista siitä kyllä luin), jonka mukaan n. 30% suomalaisista epäilee evoluutioteoriaa. Määrä oli muistaakseni kertaluokkaa isompi kuin länsi-eurooppalaisissa yhteiskunnissa keskimäärin. Minusta tällainen on aika huolestuttavaa, ja selkeä merkki luonnontieteellisen koulutuksemme epäonnistumisesta. Eikä edes tarvitse mennä siihen, miten tärkeää laajalle levinnyt korkeatasoinen matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen maallemme on nyt ja etenkin tulevaisuudessa. Tästä samasta ilmiöstä näytti minusta olevan kyse Masan ja Speden pölvästeilyissä.

Mitä tuohon epäilyysi siitä, että halusin vain briljeerailla tiedoillani tulee, niin sitä kelaa en kyllä ymmärrä. Tosin jatkuvastihan se Kitinässä toistuu, eli ehkä siinä on jotain. Taannoinhan esimerkiksi EW kinasi - oliko se nyt NuorenDaven kanssa - ja kun oli jäämässä alakynteen, vetosi muistaakseni Popperin auktoriteettiin. Tässä vaiheessa puutuin keskusteluun todeten, että EW on ymmärtänyt Popperin täysin väärin, ja viittaamansa argumentaatio itse asiassa tukee suoraan EW:n kiistakumppanin kantaa. Tästä tietysti seurasi täysilaidallinen siitä, miten minä olen ihme namedroppailija ja lukeneisuudella briljeeraaja. Vastaavasti nyt, porukka keskustelee mikroaaltouunin käytöstä, kun sitten Masa ja Pertti ryhtyvät sormi pystyssä opettamaan kansalle asiaan liittyvää fysiikkaa. Kun sitten puutun keskusteluun huomauttamalla, että mainittujen herrojen elvistely on ihan perustasollakin sekavaa, minua syytetään tyhjänpäiväisestä briljeerauksesta. Kitinän joukkopsykoosissa se tuppaa olemaan keisarin uusien vaatteiden olemattomuudesta huomauttaja, jolle sataa roskaa niskaan, eikä perusteettomilla hölmöilyillä pätijä.
Tix kirjoitti:Olen huomannut, että myös lain systemaattisempi ymmärrys on maallikkojen keskuudessa olematonta.
Sinäkin, Brutukseni! Parhaaseen Kitinä-tyyliin esität asioita sotkevan analogian. Totta kai se, että lakituntemus on (a) suuressa roolissa yhteiskunnassamme, mutta (b) kadonnut eksperttien yksinoikeudeksi on ongelma. Tilanne on kuitenkin epäanaloginen ainakin kahdesta syystä. Ensinnäkin, sinä olet lakiasioissa ekspertti, minä taas luonnontieteessä täysi maallikko. En siis mitenkään kauhistellut omaan erityisalaani liittyvää tietämättömyyttä sellaisten parissa, joilla ei tätä samaa erityiskoulutusta ole. Toiseksi, laki kuuluu sosiaaliseen todellisuuteen, joka on meidän luomuksemme. On osin meidän syymme, että olemme luoneet sellaisen Leviathanin, jonka parissa kansa ei pärjää. Perusluonnontiede on eri asia: fysikaalinen maailma on mitä on, ja kaikkien on sen kanssa pärjättävä.

No, ei pelkkiä risuja siihen suuntaan, vaan myös kiitos:
Tix kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:urpiainen muistuttaa hämmentävästi parin vuoden takaista So Easya.
Minulla taas tuli mieleen Vadim
Juuri kun EW oli saanut ilmoille lähes ennen kuulumattomasti ihan oikeasti aika tyrmäävän Kitinä-loukkauksen, hivelet sitten perään itsetuntoani vesittämällä sen vertaamalla juttuani suuresti kunnioittamaani Vadimiin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Vastaa Viestiin