Natriumglutamaatti, goodbye

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Kai Nalo

Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Jos nyt koetettaisiin keskustella tässä ketjussa natriumglutamaatista ja sen mahdollisesta häviämisestä kotimaisilta markkinoilta, eikä sotketa mukaan vaikkapa tuotteita joita kanit syö, vaikka ne miten tukisivat pihvin syömistä.

Eli HK taisi olla eka joka avasi tämän pään Suomessa ekana:
Natriumglutamaatti pois marinadeista

Marinadien tehtävä on maustaa ja mureuttaa lihaa. Kuluttajien suosiossa marinoidut lihat ovat helppokäyttöisyytensä vuoksi. Suurimmassa osassa HK Ruokatalon käyttämistä lihamarinadeista ei käytetä natriumglutamaattia (E621) ja yhtiön tavoitteena on poistaa mainittu arominvahvenne lopuistakin marinadeista kokonaan.

Nyt tuli äsken telkkarissa Snelmannin mainos samaan asiaan liittyen, joka kertoo vahvasti sitä että kotimaissa tuotteissa E621 alkaa olemaan vihoviimeinen kirosana
Ei natriumglutamaattia!

Natriumglutamaattia käytetään lihajalosteissa ja valmisruuissa vahvistamaan makua. Natriumglutamaatista ei kuitekaan ole yksiselitteistä tutkimustietoa. Joillekin ihmisille natriumglutamaatti saattaa aiheuttaa allergisia oireita. Vaikka se ei olisikaan haitallista, mielestämme oikea maku on parempi kuin maun vahvistaminen keinotekoisesti. Siksi emme jatkossa käytä natriumglutamaattia missään lihavalmisteissamme.
Itse olen amatööri E621:sen välttelyssä ja kieltolistallani on ollut vasta einekset ja liemikuutiot. Nyt aion siirtyä leikkeleisiinkin, joissa ei tuota E-vitamiinia ole.

Mites teillä? Soijaheebot olette varmaankin asiaan vihkiytyneitä huomattavasti enemmän? Onko muut ruokatalot ja tuotteet julistaneet E621 vapauttaan?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Olen melko ansiokkaasti vältellyt tätä jo parisen vuotta, yllättävän helppoa kun on jokseenkin suppea ruokavalio (kait?). Liemikuutioita en käytä (pl. luomu kasviliemijauhe), en syö makkaraa ja välttelen eineksiä. Lihat ostan lähes poikkeuksessa marinoimattomina. Luonnostaanhan natriumglutamaattia on monissa proteiineissa, sienissä, maidossa, näitä en välttele.

Vielä kun pääsis tosta aspartaamista eroon...
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Chap

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Chap »

Mitäs vikaa natriumglutamaatissa ja aspartaamissa on? (en jaksa googlailla)
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
Kummatkin ovat itse Saatanasta.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Jenny Daa-aah! ling

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Jenny Daa-aah! ling »

Meillä ei mitenkään erityisesti kotona vältellä juuri näitä lisäaineita ja maunparantajia, ja esim. itse käytän light-limua jos limua juon, mutta "perussääntönä" on, että kaikki suuhun menevä suht puhtaasti. Ei muksuille vanukkaita sun muita ns. välipalaherkkuja. Marjat, hedelmät ja omatekoset leipomukset uppoaa tasan niin pitkään kun muuta ei tarjoilla. Onpahan ainakin yritetty, tehkööt myöhemmin mitä lystäävät.

Kotona välttely on ihan iisiä, mutta päiväkotiateriointiin ei meillä sentäs puututa. Nyt kun likka osahoidossa niin siellä sitten natikkagluttista kitusiin niin ku kunta vaan haluaa sitä jakaa. Espoossa on ainakin jo lopetettu käyttö mutta Helsingistä ei ole hajuakaan. Varmaan google kertois miten on.
Kai Nalo

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Kai Nalo »

Suvinen kirjoitti:Kuulin sanan eka kertaa mainoksessa, enkä vieläkään oikein tajua mistä on kyse. Luulin että se on jotain suolaa tjmv. 2000- luvun atsoväri?
Jotenkin sun kohdalla tämä sepustus ei mene läpi. Provoot pirulainen. :kele:
Manaaja

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Katon just MacGyverin toista tuotantokautta, episodia 16. MacGyver tekee Tofua Thorntonille, joka ei suostu syömään moista ituhippien terveyshömpötystä, joten soittavat kiinalaiseen, ja MacGyver vaatii ettei ruokaansa ole lisätty natriumglutamaattia.

Tämä siis vuodelta 86-87. Talkin'bout aikaansa edellä oleva televisiosarja. Hieman loksahti suu auki.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ei hajuakaan mikä tuo Exxx on, enkä ole vältellyt aspartaamiakaan :roll:
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
bliss

Re: Natriumglutamaatti, goodbye

Viesti Kirjoittaja bliss »

Välttelen tietoisesti lisäaineita aina kun pystyn. Oon suorastaan mestari tuoteselosteiden tutkimisessa hankalan syömishistorian takia sekä seurasin lähietäisyydeltä hyvän ystävän äkillistä ja hankalaa lisäaineallergiaa vuosituhannen alussa.
Vastaa Viestiin