Grillaus

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Hyvä hyvä.. Annepah..

Aika moista kilpavarustelua nykyään tuo grillaus..
Onneksi minulla ei ole varaa osallistua siihen..
Pyyhin Netikettiin..
Manaaja

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:No ei olekaan tässä grilliasiassa koska hankin itselle enkä vieraille. jos on helevetin iso grilli niin tulee harvemmin grillailtua kaksin tai yksin sitten. Hellukin lopulta ymmärsi sen ja me oltiin päätymässä pienempään pallogrilliin, mut Weberinkin pienin on halkaisijaltaan 47cm! Ja siihen ei saa niitä vermeitä mitä 57-senttiseen saa. Ja 57-senttisellä kaksistaan grillailu ois varmaan jääny vähän vähemmälle.
Miksi? Ei sitä tarvitse täyteen hiiliä latoa. Laittaa sinne hiiliä just sen verran kuin mitä ne itselle grillattavat kuolleet eläimet alle vaativat. Lisätila on sitten pelkkä optio. Mäkin usein grillaan tommosella puolmetrisellä vehkeellä niin että siellä on vain kourallinen brikettejä pohjalla, jos rillaan jotain bradarintynkää itselle ilman kiireitä. Pihviosasto saattaa sitten jo vaatia vähän enemmän, mutta ei musta silti tunnu että mitään hukkaan menee vaikka grilliritilän pinta-alasta vain neljännes on käytössä. Niin on silloin hiiliäkin levitettynä vain neljännekselle pohjan alasta.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
annepa kirjoitti:No ei olekaan tässä grilliasiassa koska hankin itselle enkä vieraille. jos on helevetin iso grilli niin tulee harvemmin grillailtua kaksin tai yksin sitten.
***
Ja 57-senttisellä kaksistaan grillailu ois varmaan jääny vähän vähemmälle.
Miksi? Ei sitä tarvitse täyteen hiiliä latoa. Laittaa sinne hiiliä just sen verran kuin mitä ne itselle grillattavat kuolleet eläimet alle vaativat. Lisätila on sitten pelkkä optio. Mäkin usein grillaan tommosella puolmetrisellä vehkeellä niin että siellä on vain kourallinen brikettejä pohjalla, jos rillaan jotain bradarintynkää itselle ilman kiireitä. Pihviosasto saattaa sitten jo vaatia vähän enemmän, mutta ei musta silti tunnu että mitään hukkaan menee vaikka grilliritilän pinta-alasta vain neljännes on käytössä. Niin on silloin hiiliäkin levitettynä vain neljännekselle pohjan alasta.
Jaa. No en MINÄ oo ikinä grillannu yhtään mitään, mutta kaveri joka on, sanoi näin. No, nytpä on kaks mielipiettä eri puolin, katotaan sitten ku tuo kaasuhässäkkä hajoaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti: Meanwhile in "kaasugrilliporukassa". Kytkin juhannuksena muurinpohjapannun kaasupolttimeen ja tein lettuja.
Meillä tehtiin muurikalla lettuja avotulen päällä.

Meanwhile in "sekaporukassa", pitäs rosvopaistikuoppa kaivaa tuohon pihalle.Tehään siitä semmoinen ettei joka kerta tarvi kaivaa erikseen, kansi vain pois päältä ja tulet tulemaan.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Dumis

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Muurinpohjalla nuotiolla tehtiin jussina öpaut kaikki zafka, jäi kaasurilli käyttämäti, vain pari makkaraa ja perunat keitettiin sillä. Toimi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:
annepa kirjoitti:Meillä tehtiin muurikalla lettuja avotulen päällä.
Koetin vaan kalisutella Manalan ketjuja tyyliin "hiiligrillimiehet eivät voi...". :)
FAIL! :P
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12291
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

Faijan luona joskus. Tarjoo makkaraa & kaljaa. Mukava paritalon piha.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Manaaja

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:Koetin vaan kalisutella Manalan ketjuja tyyliin "hiiligrillimiehet eivät voi...". :)
Ja miksihän eivät muka voi? Meinaatko että se pannu kieltäytyy tekemästä lettuja kun huomaa että alla on hiiliä? WTF?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
exPertti kirjoitti:Koetin vaan kalisutella Manalan ketjuja tyyliin "hiiligrillimiehet eivät voi...". :)
Ja miksihän eivät muka voi? Meinaatko että se pannu kieltäytyy tekemästä lettuja kun huomaa että alla on hiiliä? WTF?
Kyllä, se on herkkä pannu ja sietää vain kaasua.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Tärkeintä on mitä tekee grillille grillauksen jälkeen, miten puhdistaa grillin ja mut grillausvälineet, grillaus on vain tuon toimenpiteen seurausta eli täysin sivuseikka! :wink:
Pyyhin Netikettiin..
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

exPertti kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Ja miksihän eivät muka voi? Meinaatko että se pannu kieltäytyy tekemästä lettuja kun huomaa että alla on hiiliä? WTF?
Kyllä, se on herkkä pannu ja sietää vain kaasua.
Aivan liian vaivalloista. Ja väitän, että ko. tapauksessa ei ole hiiliä tms. lämmönlähdettä puoltavaa makueroakaan.

Makuhan on ainakin ko. herralla ollut SE syy miksi nähdä vaiva.
Joo, onhan se muurikka vähän ko valurautapannulla paistais hellalla sisällä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Ja miksihän eivät muka voi? Meinaatko että se pannu kieltäytyy tekemästä lettuja kun huomaa että alla on hiiliä? WTF?
Kyllä, se on herkkä pannu ja sietää vain kaasua.
Aivan liian vaivalloista. Ja väitän, että ko. tapauksessa ei ole hiiliä tms. lämmönlähdettä puoltavaa makueroakaan.

Makuhan on ainakin ko. herralla ollut SE syy miksi nähdä vaiva.
Joo ja vaivalloisuus on edelleen herralla ollut SE syy miksi ei nähdä vaivaa. Ei se silti tee grillaamisesta sen enempää kuin lettujen paistamisesta mahdotonta. Et vain osaa.

Ja kuka helvetti nyt haluaisi savunmakuisia lettuja ylipäätään syödä, haloo saatana.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

annepa kirjoitti:..pitäs rosvopaistikuoppa kaivaa..
Pitäis tehdä tänne maalle rantaan saunamökin etuvasemmalle L-muotoinen systeemi, jossa olisi kolme eri juttua: grilli portaattomalla ritilän korkeuden säädöllä, tulikiven biiteillä vuorattu rosvopaistikuoppa ja hyväksi havaitsemani puinen savustuspönttö.
Saa sitten nähdä koska ehdin tekemään. Toistaiseksi pukkaa muunlaista projektia toisensa perään.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja annepa »

Suvinen kirjoitti:
annepa kirjoitti: Meanwhile in "sekaporukassa", pitäs rosvopaistikuoppa kaivaa tuohon pihalle.Tehään siitä semmoinen ettei joka kerta tarvi kaivaa erikseen, kansi vain pois päältä ja tulet tulemaan.
vaikka vaiva muutaman lihakilon paistamiseen tuntuikin aikamoiselta. Hyvää oli, kuulemma. Tuoksui ainakin hyvältä jopa kasvissyöjän nenään.
Meillä paistettiin hirveä kahdella eri maisteseoksella ja porsasta. Kyllä siinä maakuopassa tulee mehevä liha!
Pulkannaru kirjoitti: Saa sitten nähdä koska ehdin tekemään. Toistaiseksi pukkaa muunlaista projektia toisensa perään.
Joo ei mekään tuosta stressiä oteta. Tai siis minä haluisin että pihalla tehään yhtä ja toista nyt jotta sen sais valmiiksi mutta a)futis saatana ja b)"ei jaksa illalla töidne jälkeen, teen sit lomalla". Aha. No minäpä hommailen sit keskenäni tota pihaa kuntoon. En varmaan sit tee mahollisia lumitöitä ollenkaan talvella. Ruohoa ei sentään tarvi leikata :) Onneksi pihahommat on aika kivoja.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Mmm-mm! Bacon! BBQ-sauce! More bacon! More BBQ-sauce! Mmm, MAN!


Ja tätä on sitten suhteellisen tympeä lähteä yrittämään niillä kaasuvehkeillä...
RP

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja RP »

Grillikausi on taas alkamassa, lihan himoni on valtaisa.

Olen kysynyt tätä ennenkin, mutta mitkä seikat pitää ottaa huomioon hyvää (ellei peräti loistavaa) kaasugrilliä valittaessa? Anyone? Hiiligrilli olisi tietenkin se ihanin, mutta se ei nyt sovellu tänne joten kaasulla mennään eikä meinata.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Vappuna varmaan taas korkattava, satoi tai paistoi. Paitsi jos oisin vappuna töissä. Erilaisissa töissä kuin yleensä.
Prepare for the worstest.
Dumis

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Pääsiäisenä rillaillaan taas \o/
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Grillikausi pärähtää kyllä auki heti kun keli parvekkeella on edes kohtuullisen lämmin. Eli luultavimmin parin viikon sisällä. No, yläkerran sedästä riippuen.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Kokeilin snake-tyylin grillausta. Kokeilen seuraavan kerran kun ulkolämpötila on noin kaksikymmentäviisi astetta korkeammalla.
snake2.jpg
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18736
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja Niba »

Täs olis hyviä tipsejä ensi kesän grillaukseen?


Kuva

Hanki riittävän iso grilli ja riittävästi grillattavaa?

Only in America
Pyyhin Netikettiin..
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21247
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Grillaus

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

2 kiloa ribsejä katosi "tuulensuojaan". Hyvää oli, mutta ribsien maku/(hinta+vaiva+terveys) -suhde jää silti sellaiseksi, ettei näitä montaa kertaa kesässä tule laitettua.
Vastaa Viestiin