Koiraketju

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
SikaMika

Koiraketju

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Hau hau ja vuf vuf vaan kaikille! Tänne kaikenlainen lepertely ja paskanjauhanta koirista ja niiden omistajista, kiitos.
Manaaja

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Koiranomistajanaisilta saa aina huonommat kyydit kuin kissanomistajanaisilta, oon huomannut.
Bhven

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Riippumatta siitä onko kissa vai koira, mutta ans olla kun oot juuri käynyt pesemässä maton laiturilla, niin viimeistään seuraavalla viikolla matossa on hirveä jarruviiva.
NuoriD

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

EveryWoman kirjoitti: Jos ymmärsin jotenkin väärin tuon meininkisi, niin ei sit mitään.
Kipupiste oli tämä
EveryWoman kirjoitti:Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen. Pieniä koiria täytyy kouluttaa siinä missä suuriakin. Olisitte ottaneet kissoja, jos kouluttaminen ei kiinnosta.
Eli minä koin tuon väitteen aika törkeänä. Hiukan liioitellen sama, kuin olisit lukenut lastenkasvatusoppaan ja katsonut muutaman jakson TV:n lastenkasvatusohjelmaa, ja sen perusteella kertoisit, että tapamme kasvattaa lapsiamme johtaa lastemme kärsimykseen.

Minä yritin vääntää ratakiskosta, että haukkumisen pois kitkeminen on toki ihmiselle mukavaa, mutta tuskin se mitenkään koiran onnellisuutta lisää.

Vieraille haukkuminen on koiran lajityypillistä käytöstä.
EveryWoman kirjoitti:
Niin siis mä ymmärsin sun puheista, että ette meinaa asialle tehdä mitään, ja että ensin perustelit tätä koiran koolla ja myöhemmin sillä, että koiralla on jotenkin hauskempaa kun se ärhentelee. Eli että teet noin koska haluat laittaa koiran kuvitellun edun muka omasi edelle, mikä ei tietenkään ole kovin uskottavaa, kun kerran 1. omistat rotukoiran etkä esmes jotain brassikatukoiraa, ja 2. toistelet koko ajan, miten ihmisen etua ajatellaan ensin ja koiran edun huomioiminen on vain teeskentelyä.
En mä halua pelastaa mitään brassikatukoiraa. Mä haluan, että meidän kaksi koiraamme ovat mahdollisimman onnellisia, mutta toki noudattavat perheemme sääntöjä ja tietävät olevansa koiria ja laumamme alimmassa arvossa olevia.

Crowbar ottikin jo neekerikortin esiin ja siitä onkin mukava jatkaa. Helposti neekeriorjien isäntä saattaisi kertoa, miten orjat ovat tyytyväisimpiä, kun tietävät oman paikkansa ja eivät koe turhaa stressiä vaivaamalla omaa päätään. Kyllä Massa tietää.

No niin. Neekeriorjuus-kortti ehkä menee jo vähän kuun kiertoradalle, mutta pointti on, että koiran (orjan) tehokas orjuuttaminen ei automaattisesti ole sama asia, kuin sen onnellisuuden lisääminen.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:

Kun se alkaa haukkua, niin mitä te teette? Rauhoitteletteko? Hyvittelettekö?
No tänään aamulla se haukkui toista koiraa joka meni katua pitkin talomme ohi, olimme jo menossa kotiin.

Nyt tämän ketjun takia tunsin piston sydämessäni ja otin sitä tiukasti niskasta kiinni ja kielsin - ei vaikutusta.

Vasta kun painoin niskasta maahan ja puristin kovempaa, hiljeni. Heti, kun päästin irti, niin meinaisi alkaa haukkumaan taas. Sitten taas sama.

Olen mä samaa tehnyt joskus aiemminkin.
Pelkkä haukkuminen voi joillakin roduilla olla niin lähes refleksitasolla, ettei sille koira itsekään mitään voi.

Eikä tuo niin haitanne, jos haukkuu vieraita koiria kadulla. Kiusallisempaa jos tosiaan haukkuvat ja murisevatkin(?) aggressiivisesti kotiin tuleville vieraille. Siis murisiko ne kíahuakuakokomekikit alkuun myös teille? Se nyt vähintäänkin on outoa.

En tiedä miten oikea koirapsyko, koirakuiskaaja vai mitäneon tuota hoitaisi. Minulle mieleen tuli harjoittelua niin että on apuhenkilönä joku ihminen jota koira normaalisti haukkuu. Tai joskus joku vieras koira. Sitten siedätyshoitoa. Kun kiahuakuakokomekikki räksyttää, otat sen syliin, kannat lähelle kohdehenkilöä (tai koiraa), koko ajan rauhoittelet koiraasi ja yrität ilmentää että sinä et sitä kohdetta pelkää ja koko ruumiinkielellä ilmennät että se kohde on sinun kaverisi. Taputtele vaikka sitä kohdettakin. Älä pane, se hämmentää koiraa :D Samalla toki pitäen raivoava kuakokomekikki käsivarren mitan päässä kohdehenkilöstä ettei pääse puremaan. Eiköhän se piteleminen (helpompaa noin pienen kanssa) jo hoida oman dominanssisi näytön.

Kohde, jos on ihminen, Kauko Säätimen jo sanoman mukaan voisi olla matalana, ei katsoisi koiraa silmiin ainakaan pitkään ja ehkä yrittäisi tarjota herkkuja (puremia vältellen). Voi tietysti olla, että kiakuakokomekikit ovat niin tyhmiä etteivät tuostakaan tajua. Ja vaikka tajuaisivat, en tiedä riittääkö yksi "harjoitusmaali" johon kuakokokomekikki sitten osaisi assosioida kaikki vieraat tai vieraat koirat.. vai pitäisikö tuo tehdä kaikkien vieraiden kanssa.. joten ei hyötyä sittenkään.

Muuten mielestäni koirankoulutuksen ammattilaisiin ei pidä luottaa. Osa on koiriin ja eläimiin ihan mekaanisesti suhtautuvia (Hitlerkortti tähän) natseja.

Nyttemmin on ollut juttua, että ihmisen dominanssin korostaminen koulutuksessa, koiraa alistavine tekniikoineen ym taitaakin olla ihmisten keksintöä ja täysin luonnoton tekniikka ja tarpeeton asenne:
http://www.time.com/time/health/article ... 50,00.html
NuoriD

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:
annepa kirjoitti:

Kun se alkaa haukkua, niin mitä te teette? Rauhoitteletteko? Hyvittelettekö?
No tänään aamulla se haukkui toista koiraa joka meni katua pitkin talomme ohi, olimme jo menossa kotiin.

Nyt tämän ketjun takia tunsin piston sydämessäni ja otin sitä tiukasti niskasta kiinni ja kielsin - ei vaikutusta.

Vasta kun painoin niskasta maahan ja puristin kovempaa, hiljeni. Heti, kun päästin irti, niin meinaisi alkaa haukkumaan taas. Sitten taas sama.

Olen mä samaa tehnyt joskus aiemminkin.
Pelkkä haukkuminen voi joillakin roduilla olla niin lähes refleksitasolla, ettei sille koira itsekään mitään voi.

Eikä tuo niin haitanne, jos haukkuu vieraita koiria kadulla. Kiusallisempaa jos tosiaan haukkuvat ja murisevatkin(?) aggressiivisesti kotiin tuleville vieraille. Siis murisiko ne kíahuakuakokomekikit alkuun myös teille? Se nyt vähintäänkin on outoa.
Ei ne meille ole koskaan murisseet (paitsi joskus ihan pieninä, kun häirittiin unilta).

Eikä ne taloon tuleville vieraillekaan murise, vaan hakkuvat muutaman metrin päästä. Mutta siis sitten kun tuntevat, niin eivät haku.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

No jos se haukkuminen tutuksi tullessa loppuu, niin eihän tuossa suurempaa hätää ole. Minä jo luulin että käyttäytyvät kuin "Sekaisin Marista"-leffan puudeli amfetamiinipäissään :D

Eikä sekään ole niin vakavaa, jos koira joskus isäntäväelle murisee. Susietiikan mukaan omaa ruokaa saa puolustaa myös ylempiarvoisilta. Meidän saksanseisoja murisi meille vain sen kerran, kun oli lapinreissulla ekana kömpinyt telttaan (sai tottakai nukkua siellä) ja kun väsyneenä rötkötti siinä keskellä, ihmisetkin halusivat makuulle ja kiilasivat koiraa.. Ymmärrettävää, ei torumisenkaan aihe.
NuoriD

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:
Nyttemmin on ollut juttua, että ihmisen dominanssin korostaminen koulutuksessa, koiraa alistavine tekniikoineen ym taitaakin olla ihmisten keksintöä ja täysin luonnoton tekniikka ja tarpeeton asenne:
http://www.time.com/time/health/article ... 50,00.html

Mielenkiintoinen juttu.
NuoriD

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Gat kirjoitti:No jos se haukkuminen tutuksi tullessa loppuu, niin eihän tuossa suurempaa hätää ole. Minä jo luulin että käyttäytyvät kuin "Sekaisin Marista"-leffan puudeli amfetamiinipäissään :D

Eikä sekään ole niin vakavaa, jos koira joskus isäntäväelle murisee. Susietiikan mukaan omaa ruokaa saa puolustaa myös ylempiarvoisilta. Meidän saksanseisoja murisi meille vain sen kerran, kun oli lapinreissulla ekana kömpinyt telttaan (sai tottakai nukkua siellä) ja kun väsyneenä rötkötti siinä keskellä, ihmisetkin halusivat makuulle ja kiilasivat koiraa.. Ymmärrettävää, ei torumisenkaan aihe.
Joo, ne on arkoja, mutta kun tajuavat, että ei tuo ole vaarallinen, niin ystävystyvät. Tuntuisi hölmöltä rankaista koiraa siitä, että se pelkää.

Musta tuntuu, että unilla häirittävä koira murisee kertoakseen, että mee nyt pois, mä haluan nukkua.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

NuoriD kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Dave, koiran kouluttamatta jättäminen on perseestä ja johtaa koiran kärsimykseen. Pieniä koiria täytyy kouluttaa siinä missä suuriakin. Olisitte ottaneet kissoja, jos kouluttaminen ei kiinnosta.
Eli minä koin tuon väitteen aika törkeänä. Hiukan liioitellen sama, kuin olisit lukenut lastenkasvatusoppaan ja katsonut muutaman jakson TV:n lastenkasvatusohjelmaa, ja sen perusteella kertoisit, että tapamme kasvattaa lapsiamme johtaa lastemme kärsimykseen.
Eli suhtauduit kuin olisin sanonut: Dave, olet perseestä ja aiheutat koirillesi kärsimystä. Mä reagoin vain siihen 'ei pieniä koiria tarvitse kouluttaa' -aiheiseen läpänderiin. En ottanut kantaa siihen, minkä verran juuri sinun koirasi mahdollisesti juuri tällä hetkellä kärsii, vaan sanoin että pienenkin koiran kouluttamatta jättäminen johtaa koiran kärsimykseen.
Minä yritin vääntää ratakiskosta, että haukkumisen pois kitkeminen on toki ihmiselle mukavaa, mutta tuskin se mitenkään koiran onnellisuutta lisää.
Olen eri mieltä. Kyllä pelosta johtuva stressi on haitallista kaikille nisäkkäille ihan lajista riippumatta. Kyseessä on universaali ja universaalin ei-toivottava reaktio, joka on joskus selviytymisen kannalta tarpeellinen, mutta josta turhaan esiintyessään on vain haittaa. Jos olet edelleen sitä mieltä, että tarpeettoman stressin kokeminen lisää koiran elämänlaatua, voit varmaan perustella väitettäsi jotenkin?
Vieraille haukkuminen on koiran lajityypillistä käytöstä.
Toisessa ketjussa väität ihmisen lajityypilliseksi käytökseksi myös kaikkea sitä, mitä ihminen tekee pitkällisen ja vuosia kestävän kasvatusrupeaman jälkeen. Millä perusteella et kuitenkaan sitten pidä koulutetun koiran käyttäytymistä lajityypillisenä?

Anyway, jaon voi tehdä kummalla tavalla vain, mutta se ei mitenkään kumoa sen merkitystä, mitä aiemmin sanoin: osa lajityypillisestä käytöksestä on sellaista, joka ei lisää onnellisuutta vaan vähentää sitä.
Crowbar ottikin jo neekerikortin esiin ja siitä onkin mukava jatkaa. Helposti neekeriorjien isäntä saattaisi kertoa, miten orjat ovat tyytyväisimpiä, kun tietävät oman paikkansa ja eivät koe turhaa stressiä vaivaamalla omaa päätään. Kyllä Massa tietää.
Mitä tässä yritetään osoittaa? Että paha isäntä kun pitää orjia? Niinhän mäkin sanoin, että jos mä saisin päättää, ihmiset eivät pitäisi lemmikkejä ja varsinkin kiellettyä olisi liian pitkälle menevä jalostustoiminta ja kaikki sellainen, joka on omiaan heikentämään ihmisen kunnioitusta eläintä kohtaan ja ymmärrystä siitä, että kyseessä on oikea eläin.

Sulla nyt kuitenkin on niitä koiria. Joten jos lähdetään siitä, että analogiassa orjan ei ole mahdollista päästä vapaaksi, niin kyllä vankeudessa elävä ihminenkin on onnellisempi jos hän tietää mitä häneltä odotetaan ja jos hänen kohtelunsa on johdonmukaista. Ja jos hänellä syystä tai toisesta esiintyviä perusteettomia pelkotiloja pyritään lieventämään. En nyt keksi mitä nuo orjan tapauksessa voisivat olla, ja skenaario taitaa muutenkin olla analogiana aika epäkäytännöllinen, koska orjien mielentilaa tuskin on koskaan oikeasti pyritty parantamaan opettamalla heitä kohtaamaan/käsittelemään mahdollisia turhia pelkotilojaan.
No niin. Neekeriorjuus-kortti ehkä menee jo vähän kuun kiertoradalle, mutta pointti on, että koiran (orjan) tehokas orjuuttaminen ei automaattisesti ole sama asia, kuin sen onnellisuuden lisääminen.
Haloo? Mä olen puhunut kouluttamisesta, en orjuuttamisesta.

Esim. Stilwell käyttää sellaista tekniikkaa muita koiria pelkäävän koiran kanssa lenkillä, että heti kun koira alkaa haukkua, kävelyttäjä kääntyy ympäri ja lähdetään toiseen suuntaan. Tätä toistetaan johdonmukaisesti ja kääntyminen tapahtuu niin nopeasti, että käytännössä koira ei ehdi kuin hieman haukahtaa (jos sitäkään, joistakin koirista kun voi oppia huomaamaan jo ennen ekaa haukkua mitä on tulossa). Sitten kun koiran kanssa päästään ilman haukkuja lähietäisyydelle toisesta, tutustuminen ei tapahdu kasvotusten, vaan arempi koira saa ensin seurata toista sen kävellessä ja siinä vaivihkaa nuuskia toisen persuksia. Lopulta tutustutaan kunnolla (tähän toki valittava toiseksi koiraksi rohkea ja luottavainen yksilö, joka ei käy pelkopotilaan ylle). Aina jos koira alkaa haukkua, sen kanssa lähdetään rivakasti kävelemään pois.

Näin koira oppii, että haukkuminen ja uhittelu ei kannata, vaan siitä seuraa mielenkiintoisen tilanteen välitön päättyminen. Kyseessä ei kuitenkaan ole alistaminen eikä orjuuttaminen, vaan koiraa autetaan tutustumaan muihin koiriin siten, että se tulee hyväksytyksi, sen koirakaveripiiri laajenee ja sen kanssa voi liikkua monipuolisemmin eri ympäristöissä :arrow: koira on onnellisempi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja annepa »

NuoriD kirjoitti: Joo, ne on arkoja, mutta kun tajuavat, että ei tuo ole vaarallinen, niin ystävystyvät. Tuntuisi hölmöltä rankaista koiraa siitä, että se pelkää.
Niin tuntuisi, siksi ehotin sitä siedätyshoitoa.

Tuo Timen artikkeli oli hyvä. Tykkään enemmän Stilwellin johtaja-asenteesta kuin Milanin alpha-dominanssi-diipadaasta. Stilwell koittaa ainakin kattoa asioita koiran kantilta ja on pehmeämpi kuin Milan. Lisäksi Stilwell on hot ja sillä on nahkakorkkarisaappaat :h:

Minä kyllä murisen koiralle kun se on kuriton, mutta en koskaan lyö tai paina sitä maahan tms. Aika pitkälle mennään omien kokemusten ja Stilwellien oppien mukaan.

Sen verran täytyy kommentoida että en nostaisi vieraalle murisevaa ja haukkuvaa koiraa syliin, koska mun käsityksen mukaan se on koiran palkitsemista. Eli jos koira käyttäytyy huonosti - riippumatta syystä - ja se palkitaan, niin se tarkoittaa koiralle sitä että tämä käytös oli hyvä, kun teen näin niin isäntä tykkää. Mutta pääasia että koirat ei käy kenenkään kimppuun ja ovat onnellisia (mitä ne ei kyllä ny oo jos kerran pelkäävät).

Semppiä!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

annepa kirjoitti: Sen verran täytyy kommentoida että en nostaisi vieraalle murisevaa ja haukkuvaa koiraa syliin, koska mun käsityksen mukaan se on koiran palkitsemista.
Mahdollisesti noin. Ajattelin vain keinoa siirtää koiraa sisätiloissa ilman hihnaa. Isompia ei sylissä voi kantaakaan. Tyonnetään lattialla "hartioista" pidellen.

Ja onhan ennenkin väitetty, että paitsi sylissä, myös hihnan päässä koirat rähisevät toisilleen helpommin. Kokevat että isännän/emännän voima on tukenaan. Irrallaan ovat enemmän omillaan ja siten toisilleenkin kohteliaampia.

Mut joo Dave, ei liene hyödyllistä, jos pelkäävää koiraa vielä isäntäkin rankaisee siinä tilanteessa. Koko maailma on koiraa vastaan ja käy fyysisesti kimppuun!! Ei-hyväksynnän voi ilmaista muutenkin.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja annepa »

Gat kirjoitti:
annepa kirjoitti: Sen verran täytyy kommentoida että en nostaisi vieraalle murisevaa ja haukkuvaa koiraa syliin, koska mun käsityksen mukaan se on koiran palkitsemista.
Mahdollisesti noin. Ajattelin vain keinoa siirtää koiraa sisätiloissa ilman hihnaa. Isompia ei sylissä voi kantaakaan.
Kyllä minä siirtelen 65-kiloista nöffiä ilman hihnaa :D
Gat kirjoitti: Ja onhan ennenkin väitetty, että paitsi sylissä, myös hihnan päässä koirat rähisevät toisilleen helpommin. Kokevat että isännän/emännän voima on tukenaan. Irrallaan ovat enemmän omillaan ja siten toisilleenkin kohteliaampia.
Tämän olen usein omakohtaisesti kokenut.

Mun hurja metsäkoira pelkää ukkosta. Eilen se oli ihan paskana, pyöri vaan ympäriinsä. Ei sentään vinkunut. Me ei puhuttu sille mitään, rauhallisella äänellä vain toisillemme. Kun koira rauhoittui ja pani maate niin sitten puhuttiin sillekin ja rapsuteltiin. Pysyi rauhallisena loppuillan.
Viimeksi muokannut annepa, 09.08.2010 13:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

annepa kirjoitti: Kyllä minä siirtelen 65-kiloista nöffiä ilman hihnaa :D
.
No tietty vaikka koiran "hartioista" (hahaha) kiinni ja työntää. Ei ne tappele vastaan.
annepa kirjoitti: Mun hurja metsäkoira pelkää ukkosta. Eilen se oli ihan paskana, pyöri vaan ympäriinsä. Ei sentään vinkunut. Me ei puhuttu sille mitään, rauhallisella äänellä vain toisillemme. Kun koira rauhoittui ja pani maate niin sitten puhuttiin sillekin ja rapsuteltiin. Pysyi rauhallisena loppuillan.
Homokoira :D
Miten teillä totutetaan pyssyn laukaisuihin?
Meillä riitti kun pari kertaa pentuna käytiin ampumaradalla, ja äiteeni syötti pennulle siellä kasvaneita metsämansikoita. Isompana mehdätessä pyssyn ääni kummasti assosioitui saaliiseen. Isäni kerran laukaisi haulikon huvikseen ja siitäkös koira säntäsi tutkimaan hehtaarien alan, turhaan.
Manaaja

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

exPertti kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Koiranomistajanaisilta saa aina huonommat kyydit kuin kissanomistajanaisilta, oon huomannut.
Entä jos on molemmat? Fifty-sixty?
Ei helvetti. Mulle tuli juuri mieleen yksi hyvä koiranomistajanainen. Kehitän uuden teorian.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja annepa »

Gat kirjoitti:
annepa kirjoitti: Mun hurja metsäkoira pelkää ukkosta. Eilen se oli ihan paskana, pyöri vaan ympäriinsä. Ei sentään vinkunut. Me ei puhuttu sille mitään, rauhallisella äänellä vain toisillemme. Kun koira rauhoittui ja pani maate niin sitten puhuttiin sillekin ja rapsuteltiin. Pysyi rauhallisena loppuillan.
Homokoira :D
Pöljä, se on tyttö!
Gat kirjoitti: Miten teillä totutetaan pyssyn laukaisuihin?
Meillä riitti kun pari kertaa pentuna käytiin ampumaradalla, ja äiteeni syötti pennulle siellä kasvaneita metsämansikoita. Isompana mehdätessä pyssyn ääni kummasti assosioitui saaliiseen. Isäni kerran laukaisi haulikon huvikseen ja siitäkös koira säntäsi tutkimaan hehtaarien alan, turhaan.
Ei ole vielä totutettu, mutta mun pitää harjoitella koetta varten (en oo ko kohistanu asetta pariin syksyyn, siinä mun laukaukset, ja muutenki koko ampuminen on ihan persiillään eli pitää ihan kunnolla harjoitella) ja siinä samassa sit koiraa totutetaan laukauksiin. Ensin isä ampuu ja minä koulutan koiraa makupaloilla, koulutuksen tarkoitus on antaa muuta tekemistä kuin odottamista ja olemista ja kovan äänen kuuntelemista. Sitten minä ammun ja isä syöttää makupaloja. Loppujen lopuksi koira jätetään yksin vähän matkan päähän ja minä ammun ja isä menee vähän kauemmas. Miltä kuulostaa?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

Hyvältä kuulostaa. Lopun kauemmas viemistä en ole ajatellut. Minä juu uskon ns "korruptiomenetelmään" makupaloilla koulutuksessa. Koirat ovat "hieman" oraalisia tyyppejä.
masa

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja masa »

annepa kirjoitti:Ensin isä ampuu ja minä koulutan koiraa makupaloilla
[hint]

Meillä on kaikki koirat koulutettu paukkuystävällisiksi siten, että on koiran kanssa kävelty ampumaradan maastossa kilsa pari ennen rataa. Eli lähdet vaan koiran kanssa kävelemään kohti rataa ammuntojen aikaan.. Ikuna ei ole tarvittu edes herkkupaloja.

[/hint]
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja annepa »

masa kirjoitti:
annepa kirjoitti:Ensin isä ampuu ja minä koulutan koiraa makupaloilla
[hint]

Meillä on kaikki koirat koulutettu paukkuystävällisiksi siten, että on koiran kanssa kävelty ampumaradan maastossa kilsa pari ennen rataa. Eli lähdet vaan koiran kanssa kävelemään kohti rataa ammuntojen aikaan.. Ikuna ei ole tarvittu edes herkkupaloja.

[/hint]
Ok, kiitos vinkistä. Ei vain ole sopivia ammuntoja tulossa ennen kuin sitten kun on se koepäivä. Silloin olen niin hermostunut, että mun ainakaan ei ole hyvä kävellä missään koiran kanssa, hermostuneisuus tarttuu. Ehkäpä isä voi sitten käveleskellä pönterin kans ko mie hermoilen.

EDIT niin ja siis kun ekan kerran sinä harjoituspäivänä isä ampuu niin ei me olla koiran kanssa 50 tai 100 metrin päässä vaan paljon kauempana. Siitä sitten lähestytään pikkuhiljaa. Periaatteessa sama asia ko mitä sanoit, mut hyvä on vinkki :)
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja masa »

annepa kirjoitti:
Ok, kiitos vinkistä. Ei vain ole sopivia ammuntoja tulossa ennen kuin sitten kun on se koepäivä. .
Lähde vaikka tuonne käveleskelemään. Sinne menee aika pitkä hiekkatie, jolla on toki liikennettä koko ajan.. Pauketta piisaa ainakin riittävästi..

http://www.hyma.net/
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Gat »

masa kirjoitti:
annepa kirjoitti:Ensin isä ampuu ja minä koulutan koiraa makupaloilla
[hint]

Meillä on kaikki koirat koulutettu paukkuystävällisiksi siten, että on koiran kanssa kävelty ampumaradan maastossa kilsa pari ennen rataa. Eli lähdet vaan koiran kanssa kävelemään kohti rataa ammuntojen aikaan.. Ikuna ei ole tarvittu edes herkkupaloja.

[/hint]
Nää, ei ne herkut niin kalliita ole, että kannattaisi kävellä. Minä siis uskon "korruptioon" koska koirat ovat oraalisia tyyppejä. Kyll ne tottelee myöhemmin ilman lahjomistakin.

Nii ja ANNEPA: eihän SUN tarvi ampua. Menet vaan koiran kaa radalle, jossa MUUT, ihan vieraatkin ampuvat.
masa

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja masa »

Gat kirjoitti: Nää, ei ne herkut niin kalliita ole, että kannattaisi kävellä. Minä siis uskon "korruptioon" koska koirat ovat oraalisia tyyppejä. Kyll ne tottelee myöhemmin ilman lahjomistakin.
Sorry vaan, mutta minä uskon enemmän kymmenkunta metsästyskoiraa kouluttaneen miehen hyviksi havaittuihin konsteihin, kuin sun uskomuksiin :D
Zeb

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Olen antanut itseni ymmärtää ettei paukkuarkaa koiraa saa koulutuksella muuksi muutettua. Paukkuarkuus kun on vahvasti geneettinen juttu. Siltä pohjalta ukkospelko kuulostaa aika pahalta metsästyskoiralla.

Meidän suuri metsästäjä, 13 v, ei ole koskaan pelännyt ukkosta, ilotulituksia tai muitakaan jytkyjä. Sen sijaan se pelkää yksinjäämistä ja lisäksi useimpia muita koiria, mikä ilmenee matalana rähinäkynnyksenä. Hyökkäys kun on paras puolustus.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja annepa »

Gat kirjoitti:
Nii ja ANNEPA: eihän SUN tarvi ampua. Menet vaan koiran kaa radalle, jossa MUUT, ihan vieraatkin ampuvat.
Joojoo tajusin, mutta kuten sanottu niin sopivia ampumakoepäiviä tai muita ammuntoja ei ole näköpiirissä. Pitää kattoa jos tässä ois lähempänä (kuin Hyvinkää) joku paikka minne pääsee julkisilla. On kait niitä. Santahaminassa näyttäis olevan 17.8. kohistus-ja harjoitusammunnat, pitää soittaa että pääsiskö sinne peippaileen koiran kans.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
milli

Re: Koiraketju

Viesti Kirjoittaja milli »

Paukkukoulutukseen riitti meillä PS3 ja muutama räiskintäpeli, Mimi oli eilenkin ukostaessa ihan tyyni.
Vastaa Viestiin