Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
SikaMika

Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Yleisön pyynnöstä huolimatta päätin keskittää opiskeluhorinani omaan osioonsa. Näin ei satu ketään silmiin muissa ketjuissa, varsinkin kun en muusta nykyisin osaa enää puhuakaan.

Aloitetaanpa: Eilinen venyikin aamuviiteen, kun tajusin, etten ollut muistanut harjoitella huomisen esitelmän spiikkejä pätkääkään, saati sitten editoida niitä iskevämpään muotoon ja kellottaa koko roskan läpimenoaikaa. Kello parahti aamulla ysin aikoihin, vielä muutama tunti aikaisemmin tuntemani loputon optimismi aamun luennoille menemistä kohtaan oli mystisesti kadonnut. Tein taas tiukan, ehkä hieman puolueellisen, optimoinnin ja järkeilin että kouluun lähteminen söisi puolet tämän illan panostuksesta. Tuo tarkoittaa suomeksi käännettynä, että käänsin kylkeäni ja nukuin yhteen asti iltapäivällä. Sitten luennolle, käytin ajan kylläkin esitelmän muokkaamiseen. Vielä suullinen harjoitus venäläispartnerin kanssa todetaksemme, että todella kykenemme vetämään prokkiksen läpi annetun aikarajan puitteissa.

Kävin hieman rentoutumasa saunassa ja nyt taas vaan hönkää päälle. Tänään tarvitsisi opetella esitelmän vokaaliosuudet suurinpiirtein ulkoa, vedetään vielä kenraaliharjoitus homenaamulla puoli kasilta. Jos hyvin käy, saan siihen mennessä kompressoitua sata sivua tekstiä viideksi sivuksi.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Tein myös pienen ruokavaliomuutoksen. Yritän syödä säännöllisemmin (eilen unohdin melkein kokonaan) ja vaihdan energiajuomat kahviin, minkä seurauksena teen säästöä sekä rahassa että ulkonäössä mitattuna.
elco

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja elco »

Tämän ketjun nimi pitäisi olla "Sikamikan opiskelusaavutukset ja muita havaintoja".
Avatar
Kreitsu
Kitisijä
Viestit: 5043
Liittynyt: 09.05.2006 8:45
Paikkakunta: Brexitland

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja Kreitsu »

Mä luulin ensin, että tää kertoo dokaamisesta (kun putki jäi päälle, you know). Vähän petyin, mutta meneehän tämä näinkin :P
So Hard

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Tämähän kuuluisi aiheensa perusteella ikiliikkujiin! Ja koska tyylilaji on kuitenkin Juoppohullun päiväkirja meets miespuolinen Bridget Jones, suositan että lopetat jokaisen postauksen laskurilla, esimerkiksi "Tällä viikolla 3 opintopistettä, 2 fuksityttöä ja kassaneiti."
RP

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja RP »

elco kirjoitti:Tämän ketjun nimi pitäisi olla "Sikamikan opiskelusaavutukset ja muita havaintoja".
"Kauppatieteilijä karkkimaailmassa" on mun ehdotukseni.

Musta tulee vakiolukija!
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja aasi »

Koulutusta Sika vielä kaipaakin, edistyneempi kauppatieteilijä olisi jo myynyt mainospaikat blogistaan, samassa paketissa mummonsa kanssa.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

aasi kirjoitti:Koulutusta Sika vielä kaipaakin, edistyneempi kauppatieteilijä olisi jo myynyt mainospaikat blogistaan
No, aletaanpa neuvottelemaan!

Spiikit printattu ja sitten opettelemaan. Siitä työläämmästä prokkiksesta on valmiina jo esipuhe!
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

So Hard kirjoitti:suositan että lopetat jokaisen postauksen laskurilla, esimerkiksi "Tällä viikolla 3 opintopistettä, 2 fuksityttöä ja kassaneiti."
Idea miellyttää minua, mutta nykyisillä kiireillä kaatomittarin raksutus riippuisi lähinnä siitä, monestiko kaadun.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14935
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

So Hard kirjoitti: Ja koska tyylilaji on kuitenkin Juoppohullun päiväkirja...
Johtuiko tuoreesta lehtijutusta vai mistä, mutta mietin samaa.

Pääasia on, että nuorella miehellä on tekemistä. Go ja röh!
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Olen kävellyt tunnin huoneessani ympyrää lausuen kirjoittamaamme business-mantraa samalla korjauksia tehden. En mä sitä kyllä ulkoa ehdi oppimaan, kun nyt muistaisin edes suuret linjat joten kuten. Esitys videoidaan ja video arvostellaan, mikä lisää nolottavuuskerrointa entisestään. Mutta ihassama, nyt pitäisi rustata se kirjoitelma.

Stressitaso on selvästi laskenut h-hetken lähestyessä, eilisen ja toissapäivän olen viipottanut melkoisilla ylikierroksilla. Vaikka edessä on vielä pirusti hommia, jotta molemmat työt saa hoidettua kunnialla läpi, alkaa tunnelin päässä pilkoittamaan junan valo. Hyvä niin, koska seuraavat kaksi viikkoa saa vetää korkeintaan yhtä pykälää pienemmällä vaihteella.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Viimeistä editointia vaille valmista. Loppupuolikas ei mielestäni yllä kiireettömämmin tehdyn alun tasolle, mutta on vaan pakko mennä näillä etiäpäin. Käyn syömässä tupakan, suoritan editoinnin käyn siistiytymässä ja sitten pohdin hetkisen, kuinka käyttäisin kitutunnin ennen koululle lähtöä. Olisi varmaan paras olla nukkumatta lainkaan, esitelmä on heti aamusta ja loppupäivän voin nuokkua niin päin kuin parhaaksi katson. Pikkutirsat saattaa vetää pään vielä enemmän jumiin. Comme ce comme ca tai jotain...
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Ei tarvinnut onneksi nukkua, käytin vikan vajaan tunnin esitelmän muisteluun. Olosuhteisiin nähden se meni ihan hyvin, palaute oli pääosin positiivista. Esseestä en tiedä, vaya con dios ja bon voyage.
Nukkumaan tekisi mieleni, mutta vielä CV:n vääntö ja sen esitys neuvoa-antavalle raadille. Sitten lopputyö kansitettavaksi ja - ehkä - nukkumaan ke-to välinen yö.
Zeb

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja Zeb »

Tätä menoa Sika on kohta maniassa.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Onkin pitänyt kysyä, miksi joudut yökaudet vääntämään noita? Jotain päällekkäisyyttä vai omaa tyhmyyttä= ajankäytön typeröintiä? Kyllä aikataulujen pitäisi olla sellaiset, että viikkoon sovittaa lähes 7x8h unoset, ainakin jos päivät ovat rankkaa aivotyötä täynnä. Paitsi tietty jos on Sam Inkinen.
Prepare for the worstest.
RP

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja RP »

Että ihan videoidaan, asiallista!

Millasia nämä sun powerpoint/slideshow esitykset on? Tuleeko seinälle kuvaa ja kapulalla vaihdat kuvat/tummennat osan tekstistä tjmv.?

Jos on semmonen kapula niin kannattaa tsempata ihan simona siihen showhun.

Kapula vaan selän taakse ja just sanan lyömällä (aina) huomaamattoman rennosti napsauttaa kuvan/tummennuksen niin on yleisö myyty. Ja tämä ei saa tietenkään näkyä puhuessa. Yleisö miettii.... onko ajastettu, miten tämä mahdollista, miten, miksi, hurraa!

On ollut kunnia seurata tämmöstä mestarillista taidonnäytettä ja sen aiheuttamia huokailuja, rispektiä ja selkään taputtelemista. Piparin tuloa ei voi estää eikä tietenkään ammatillisten pinnojen nousua yhteisössä.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

nowaysis kirjoitti:Onkin pitänyt kysyä, miksi joudut yökaudet vääntämään noita? Jotain päällekkäisyyttä vai omaa tyhmyyttä= ajankäytön typeröintiä?
Fifti-sixti. Kyllä noi prokkikset oli periaatteessa tiedossa etukäteen, mutta ei tullut katseltua montaa viikkoa etukäteen noita kun oli paljon muutakin hommaa ja varsinainen ohjeistus tuli vasta viime viikolla. Tiedossa ei ollut, että kyseisen kurssin kahden työläimmän projektin palautus osuu juuri samalle päivälle. Puolella luokkaa on esitelmä vasta ensi maanantaina, samalla aikataululla mullekkaan ei olisi tullut näin hoppu. Noiden työläys myös hieman yllätti, vaikka melko vittumaisiksi ne mielsinkin heti kättelyssä. Nyt ovat siis plakkarissa, ko. kurssiin liittyen enää jäljellä viiden pinnan videoitsereflektointi ja ensi viikolla oleva tentti.

Tämän illan vaan olen, huomenna täytyy jo alkaa valmistelemaan johtamisen työlästä kurssityötä, jonka palautus on vajaan kahden viikon päästä. Sen tenttiin valmistautumiseen menee myös rutkasti aikaa, ja koska kaiken kruununa pyörii koko ajan tappavan työläät matematiikan viikkotehtävät (menee heittämällä kaksi työpäivää viikossa niiden väsäämiseen) + niidenkin tentti parin viikon päästä, ei tässä luppoaikaa ole tiedossa ennen periodin loppumista (27.10). Mutta yöni olen ajatellut nukkua tästä eteenpäin.

CV-klinikalle ilmoittautuminen oli Hyvä Juttu. Vein sinne siis arvosteltavaksi tuon unettomia öitä aiheuttaneen bisnes kommunikaatio -kurssin kylkeen väsätyn ansioluettelon ja fiktiivisen työhakemuksen, jotka oli tehty kaikkien kurssilla opetettujen sää(n)töjen mukaan. PricewaterhouseCoopersin heebo pyyhki sillä lattiaa ja muutosehdotuksia tuli puolen sivun verran. Siinä kiteytyikin melko hyvin akateemisen elämän ja oikean työelämän ero.

Kättelin tämän ehkä viisikymppisen herran heti kättelyssä ja yritin tehdä samoin lähtiessäni livohkaan. Tyyppi ehti juuri ottamaan huikkaa vesipullostaan kun ojensin lapaseni ja imi (oletettavasti) vettänsä niin antaumuksella, ettei huomannut mun elettäni. Enhän mä kättäni tuulettumaan siihen nostanut, joten seisoin aloillani tassu ilmassa ja jäin odottelemaan ryypiskelyn loppumista. Varmaan kymmenen sekunnin päästä hän viimein kääntyi mua kohti säpsähtäen, luuli ilmiselvästi mun jo poistuneen. Käteltiin ja heitin oomorot kannoillani kääntyessäni. Owned.

Nakkasin bestsellerini painoon. Omalla signeerauksellani varustettu, kolmen kappaleen suuruinen extra special limited edition lopputyöstäni näkee päivänvalon maanantaina. Toivoa sopii, ettei paistattelisi kovin pitkään valokeilassa vaan hukkuisi pian muiden kaltaistensa joukkoon koulun kirjaston kammioissa. Jos tuhkimotarinani opistoinsinööriopintojen ihmemaassa sadan vuoden unineen ei ollut kaunista katseltavaa, sai episodi jatko-osineen lopputyössäni arvoisensa kruunun päähänsä.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

RP kirjoitti:Että ihan videoidaan, asiallista!

Millasia nämä sun powerpoint/slideshow esitykset on? Tuleeko seinälle kuvaa ja kapulalla vaihdat kuvat/tummennat osan tekstistä tjmv.?
Eijole kapulaa, valitettavasti. Tää demottiin koulun härpäkkeillä, joihin kake ei kuulunut kaupan päälle. Jos alkaa näyttämään siltä, että noita presentaatioita alkaa puskemaan uksista ja akkunoista, on sellainen kyllä ehdoton varuste mikäli sellaisen vain jälkitoimituksena läppäriini saa. Kyllä mä noita animaatioita heitin sekaan hyvän maun (since when?) rajoissa, ne on ihan hyviä featureita jos on paljon jotain yleison keskittymistä vaativaa tavaraa slaidilla. Eli ei siis svarsinaisesti minun ongelmani.

Jos pp-esityksillä alkaa lohkemaan lovea, vaihdan taas koulua.

Ja tuosta videoinnista vielä. Pätkän olisi saanut jo hakea tänään arvosteltavakseen. Mä päätin skipata suosiolla huomiselle; jos haluaisin tässä olotilassa vielä katsella camp-huumorilla varustettua zombie-pätkää, laittaisin Shaun of the deadin koneeseen pyörimään.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Menneiden talvien kouluun liittyen enää kolme velvollisuutta suorittamatta: hae valmiit työt painosta, vie yksi kopsu työn valvojalle (meinasin kirjoittaa lyhyemmin "valvojalle" mutta se olisi voinut tarkoittaa minuakin) ja yksi kopsu koulun kirjastoon. En ehtinytkään nukkumaan, kun hommailinkin kaikkea muuta, kuten lopputyön peedeeäffäksi ja siitä suoraan AMK:iden sähköiseen kirjastoon. Vieraskielisessä tiivistelmässäni oli kielioppivirhe heti ainoalla lukemallani eli ensimmäisellä rivillä. Ei kiinnostanut vaan painoin lähetä-nappulaa. Sinne meni, saatana. Mitäs seuraavaksi?
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja par-sky »

SikaMika kirjoitti:vie yksi kossu työn valvojalle
Luin näin.
Me transmitte sursum, Caledoni!
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

par-sky kirjoitti:
SikaMika kirjoitti:vie yksi kossu työn valvojalle
Luin näin.
Tuo kai se on se perinteisin tyyli! Tänään itse asiassa ajattelin, että vienkö tyypille kossun kopsun kylkiäisinä, mutta en mä sitten keksinyt yhtään hyvää syytä, miksi niin tekisin. Eli juon kossuni itse.

Viikonlopun paras puoli on se, että päivät loppuu - kuten nyt tänään/eilen - aikaisemmin. Toki heräilin vasta myöhään iltapäivällä, eli eipä tässä mitään ihmeellistä ole. Onneksi saan huomenna nukkua normaalia pidempään, isännöin matemaattista laboraatiota kutsuvieraille yhdestä alkaen. Tai oikeammin sanottuna, mut kutsuttiin pitämään sellainen kurssikaverinani olevalle exälle.

Tilanne on matematiikan osalta mielenkiintoinen. Olen joutunut opettamaan kaavojentodistustehtävien ratkaisuja jo exän (pitkä matikka, olisiko ollut arvosanalla E) lisäksi luokallani olevalle, muutaman vuoden mua nuoremmalle dippainssille. Mulla itselläni on lyhyt matikka lukiosta alla, toki sitten inssileikkikouluista on lohjennut vähän lisää oppia. Niissä peruskurssit meni rimaa hipoen läpi ygösillä tai kagosilla, soveltavat kurssit puolestaan täysillä pojoilla kiitettävinä. Noi kaavojen todistelut ovat selkeästi niiden peruskurssien kauraa. Sehän on aivan selvää, että mä olen aivan vitun pätevä, mutta muiden epäpätevyys tässä lähinnä ihmetyttää.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Heräsin, söin aamiaisen ja tein matikanläksyt - tai puolet niistä, tehtiin parityöskentelynä. Taas todisteltu niin perkeleesti, uskoisivat jo vähemmällä. Seitsemän tuntia niihin taas meni, mutta normaalisti olisi mennyt tuplat.

Jospa hetkinen tv-viihdettä ja sitten lukuhommiin.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Lukeminen takkuaa, ei meinaa jaksaa keskittyä pidempiä aikoja. Teksti on tosin melko borettavaa pääsykoekamaa, mutta pakko lukea läpi kuitenkin kun se pitäisi referoida. Sitä sitten vertaillaan kolmeen muuhun kirjaan yhteisten aihepiiriensä osalta. Päälle vielä tuumitaan, oliko tässä mitään järkeä, eli tarvitsisi kehittää omat mielipiteet kirjoista ja aiheistansa.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Jouduin matematiikan talkoisiin. Apuosastolta tuli viestiä, että homma ei toimi. Syyksi selvisi se, ettei oltu vaivauduttu lukemaan muutaman sivun oheismateriaalia läpi. Aina, kun luottaa johonkuhun muuhun kuin itseensä, alkaa systeemi kusemaan. Vittu.
SikaMika

Re: Sikamainen opiskelublogi: kun putki jäi päälle

Viesti Kirjoittaja SikaMika »

Matikat hanskattu molemmissa päissä. Kokeillaan, kuinka nukkuminen toimii tehosteena.
Vastaa Viestiin