Mikä viini?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja huima »

Johan se on aika avata ketju, jossa kehutaan ja jaetaan hyviä viinituttavuuksia ja vinkkejä.

Tana. Ollaan tässä sen verran keski-ikäisiä jo.

Tixille kiitokset hyvästä punkkusuosituksesta. Fautino I ( 1998 ) gran reserva tuli kokeiltua ja tykästyttyä. Pehmeä ja äärimmäisen helposti lähestyttävä juoma, joka viettelee kauttaaltaan.

Jotenkin odotin voimakkaampaa makuelämystä, mutta olin positiivisesti yllättynyt siitä miten tämä viini toimi. Ei siältänyt myöskään mitään karvasta tai kitkerää jälkimakua, mikä tekee tästä myös erinomaisen viinin niille jotka eivät varsinaisesti punaviinejä rakasta.

Linkki Alkon katalogiin: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005423

Loistokamaa. Ostan toistekin.

Tällä kertaa tuli nautiskeltua hyvien marmoripihvien kanssa, joten voin suositella täysin sydämin erinomaiseksi ruokailuviiniksi. Satunnaiseen seurusteluun viini on hieman tyyris, varsinkin kun kymmenen euron hintaluokassa on hintalaatu-suhteeltaan erinomaisia shiraz-rypäleen viinejä saatavilla.
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

^ Faustino on kuin samettia joisi.

Ei-niin mausteisen liharuoan kanssa ja seurustelupunkkuna useimmiten kuluu tätä:

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/005424

ja vähän mausteisempien kanssa usein tätä:

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/006454

Melkein kaikki näitä maistaneet ovat niistä tykänneet.
Manaaja

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Painter's Cove oli melkosta nannaa muistaakseni vuosimallina 2006, mutta 2007 se meni jotenkin rikki. Nyt mennään varmaan jossain 2008:ssa(?) jota en oo tainnut maistaa.

Siirryinkin vuos pari sitten bulkkipunkun osalta Paintersista tähän. Aikamoisen kelpo allrounderi niinkin nuoreksi ja keskenkäyneeksi kuravedeksi.

Tätä ovat monet kehuneet parinkympin viineistä, mutta mä en oikein erityisemmin tykännyt. Vähän kuin olisi lorahtanut lusikallinen kuningatarhilloa ja tippa jägeriä vahingossa viinin sekaan.

Casillero del Diablot taasen uppoaa meikäläiseen kuin metrihalko syrahina ja pinotina. Tosin pinot maistuu aina jostain syystä paremmalta avaamisen jälkeisenä päivänä.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23422
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jaksa mitään viininlitkuja, mutta jos nyt joskus tulee ostettua niin tällä mennään.

Toisaalta voisi pistää pöntön pöhisemään ja katsoa onko taito tallella.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Tuosta viinit:
http://elisa.net/ruokajaviini/viinihaku/

Jos kaipaa apua ruuan kanssa, niin samalta sivulta saa vinkkejä. Tosin tämä hakukone ei tunnu aina toimivan niin hyvin:
http://elisa.net/ruokajaviini/ruoastaviiniin/
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Manaaja kirjoitti:Painter's Cove oli melkosta nannaa muistaakseni vuosimallina 2006, mutta 2007 se meni jotenkin rikki. Nyt mennään varmaan jossain 2008:ssa(?) jota en oo tainnut maistaa.
2007 oli joo huono.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja annepa »

Kaveri maistatti tätä viime viikonloppuna. Ihan älyttömän hyvä seurusteluviini, semmoinen helppo ja miellyttävä mutta ei esim mitenkään vetinen. Ehottomasti hintansa väärti.

Pidän valkoviineistä enemmän. Kesällä kului tätä jonkun verran.

Torres Tormenta viogner on paras valkoviini mitä oon maistanu mut sitä ei enää tunnu saavan mistää helposti. Pitänee laittaa Alkon kautta laatikko tilaukseen.
Viimeksi muokannut annepa, 05.11.2010 9:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Gaia

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Tämä on kiva muuten vaan -viini.
Halpaa ja hyvää :]
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Gaia kirjoitti:Tämä on kiva muuten vaan -viini.
Halpaa ja hyvää :]
Juu!
The great club outshines the individual, always and forever.
Manaaja

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Minusta viini on halpaa kun se maksaa alle kympin litra. Työ juotte kauheen kalliita viinejä halpoina!
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Iän mukana määrä vähentynyt ja laatu parantunut. Kahdelta ihmiseltä jää pullosta helposti myös seuraavalle illalle. Mulle edullinen viini on 10-15€, joka voidaan avata ihan satunnaisena arki-iltana. Vieraille tarjottaessa mennään helposti 15-20€ hintaluokkaan. Juhlistettaessa jotain ateriaa erityisesti saatetaan avata pullo 20-35€ hintaluokasta. Sitä kalliimpia en ole itselleni hankkinut, enkä ihan lähivuosina usko hankkivani. Alle 10€ viinejä en nykyään hanki. Kun on laadukkaampiin tottunut, niin ne tuntuu monesti liian kevyiltä minun makuuni.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23422
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Manaaja kirjoitti:Minusta viini on halpaa kun se maksaa alle kympin litra. Työ juotte kauheen kalliita viinejä halpoina!
Parilla kympillä saa parikymmentä litraa kun vähän näkee vaivaa ja on kärsivällinen.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

Manaaja kirjoitti:Minusta viini on halpaa kun se maksaa alle kympin litra. Työ juotte kauheen kalliita viinejä halpoina!
Sama vika. Sisäinen juutalaiseni sallii minun ostella ainoastaan 6-10 euron pulloja. 11 euroa on jo kallista.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9345
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Bluntly kirjoitti:Parilla kympillä saa parikymmentä litraa kun vähän näkee vaivaa ja on kärsivällinen.
Totta. Hyvistä raaka-aineista huolella tehtynä muutama vuosi kypsytettynä kotiviinistäkin saa hyvää juotavaa.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21129
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Viineissä kannattaa nostaa sitä ylähintaa pikkuhiljaa. Itse tosin tein jossain vaiheessa sen virheen, että lopetin todella halpojen (<8€) ostamisen kokonaan. Edullinen viini sopii kuitenkin moneen arkiseen ruokaan varsin hyvin.

Tänä iltana on luvassa Varlhonan suklaaleivoksia ja kyytipojaksi vanha tuttu Lenz Moser Trockenbeerenauslese.
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/007922

Tummaa suklaata tuli ostettua myös konvehteina ja levynä, joten sen kanssa on vielä varalla perus-porttia, Ferreira LBV.
http://www.alko.fi/tuotteet/fi/003286
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

sivustahuutaja kirjoitti:Viineissä kannattaa nostaa sitä ylähintaa pikkuhiljaa.
Ettäkö ihan kannattaa? :D
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti:Minusta viini on halpaa kun se maksaa alle kympin litra. Työ juotte kauheen kalliita viinejä halpoina!
Sama vika. Sisäinen juutalaiseni sallii minun ostella ainoastaan 6-10 euron pulloja. 11 euroa on jo kallista.
Jos menen ostamaan viiniä, ostan sellaista mikä sopii tilanteeseen ja maistuu hyvältä. Hinta on sivuseikka. Halvemmaksi perjantai-ilta tulee jos siitä viinipullolla tai kahdella selviää kuin vaikka pelkkä parilla käyminen töiden jälkeen.
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: Jos menen ostamaan viiniä, ostan sellaista mikä sopii tilanteeseen ja maistuu hyvältä. Hinta on sivuseikka.
En olisi muuta odottanutkaan varakkaalta poikamieheltä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No on tässä omalla kohdallakin ollut havaittavissa tuollaista juoman määrän vähenemistä ja laadun paranemista. Tosin aihepiirin asiantuntemus (vaikka toki yhä kovin heikkoa), harrastuneisuus ja lukeneisuus ovat myös kasvaneet, joka on saanut aikaan sen tyyppistä ilmiötä, että olen enemmän tyytyväinen bongatessani alle kympin löydön kuin ostaessani taatummin hyvää parin kympin viiniä. Kaikella sitä omaa piheyttään tuleekin rationalisoitua.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
So Hard

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

masa kirjoitti:
So Hard kirjoitti: Jos menen ostamaan viiniä, ostan sellaista mikä sopii tilanteeseen ja maistuu hyvältä. Hinta on sivuseikka.
En olisi muuta odottanutkaan varakkaalta poikamieheltä.
Heh, jos mun vuosittaisen viiniostosten yhteissumman laskisi yhteen, niin tuskinpa kipuaisi päälle 200 euron. En usko että se kaataisi kenenkään muun kuin Ninnin talouden.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja annepa »

urpiainen kirjoitti:Kaikella sitä omaa piheyttään tuleekin rationalisoitua.
Piheys ja tarkkuus on eri asioita. Mulla on tästä erinomainen esimerkki mutta se ei kuulu viiniketjuun.

Itse ostan mielelläni sitä samppanjaa mistä tykkään, silloin kun haluttaa (onneksi ei haluta kovin usein). Perjantaipullona toimii kuitenkin hyvänmakuinen ja edullinen pullo.

Onhan mulla toinenkin hyvä esimerkki piheydestä ja tarkkuudesta ja tämä esimerkki kuuluu tähän ketjuun. Kun kaverini isännöi esim illalliskutsuja, hän ostaa pari pulloa kalliimpaa ja parempaa viiniä ja muutaman pullon halpaa ja juotavaa viiniä. Paremmat juodaan ensin ja sit loppuillasta kukaan ei hoksaa kun lasiin lurauttaa sitä halvempaa. Järkevää ja tarkkaa mutta ei pihiä. Pihiä ois se että ei ostais viiniä ollenkaan "koska se on kallista" ja tarjoaisi raanavettä.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
masa

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja masa »

So Hard kirjoitti: En usko että se kaataisi kenenkään muun kuin Ninnin talouden.
Miten ihmeessä sait käännettyä asian talouden kaatumiseen?


Minulle kelpaa halvempi punkku ihan siitä syystä, että ne maistuvat suussani ihan hyvältä. Halvat viskit sen sijaan maistuvat vaan halvoilta viskeiltä. Niitä ei voi ostaa.
Avatar
huima
Kitisijä
Viestit: 4217
Liittynyt: 17.04.2007 11:39

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja huima »

masa kirjoitti:Miten ihmeessä sait käännettyä asian talouden kaatumiseen?

Minulle kelpaa halvempi punkku ihan siitä syystä, että ne maistuvat suussani ihan hyvältä. Halvat viskit sen sijaan maistuvat vaan halvoilta viskeiltä. Niitä ei voi ostaa.
No mutta tämä on ihan samanlainen asia. Viineissä maku ja oma osaaminen jalostuu ajan myötä - ja viineistä erottaa sekä arvostaa erilaisia asioita. Joissain kohdissa hinta korreloi laadun kanssa, mutta edelleen - urpiaisen tyyliin - olen erittäin iloinen hyvistä löydöistä alemmista hintakategorioista.

Sama koskee myös kuohuviinejä, joita tulee suhteellisen aktiivisesti nautittua. Shampanjan hintataso on järkyttävä, suhteessa siihen että erinomaisia kuohuviinejä saa jo 12 tai 14 eurolla. Silti silloin tällöin talous shampanja, kuten Veuve Cliquot maistuu erinomaiselta ja piristää mieltä. Reissusta tuleekin sitten tuliaisena yleensä kerättyä shampanjatarjoukset talteen, kun hintaero Alkon katalogiin nousee melkein 15 euron paikkeille.

Jos taas ei kuohuviinejä juo, ei välttämättä maista merkittävää eroa halvan kuplivan ja kalliimman kuplivan välillä. Samasta syystä en ole omaa rahaani tuhlaamassa vielä mihinkään vuosikerta shampanjoihin - vaan mieluummin seurailen Avellanin kohtuuhintaisia suosituksia.

Niin ja jos saisin tolkuttomasti vapaata rahaa, että voisi lopettaa työt ja keskittyä harrastamaan - niin se Master of Wine tutkinnon suorittaminen ja oman osaamisen kartuttaminen ko. sektorilla olisi kiva juttu.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Elppis »

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/587597

Hyppään kuohareihin, alkoholittomiin. On muuten yksi parhaista kuohareista, vaikka alkoholiton onkin. Asti Gancia on lemppari (muissa juomissa ei makea käy paitsi kuohareissa), freixenetit sun muut on ns. ikenien kuivatuskamaa.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23422
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

masa kirjoitti: Halvat viskit sen sijaan maistuvat vaan halvoilta viskeiltä. Niitä ei voi ostaa.
Opetappa tuo dumarille ettei meikäläisen tarvitse lipitellä enään Brut 69 vai mitä se nyt olikaan.


Meikäläisellä on taas menossa se vaihe, että mennään halpoja juomia kohden (poislukien viski ja konjakki). Kaljaa jos ostan niin Euroshopperia tulee ostettua, viinaa hankkienssa yhden tähden jallu on voittamaton.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin