Mikä viini?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25344
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

urpiainen kirjoitti:Sivustahuutajan suositus taas on viime aikoina kehuttu niin mahtavaksi löydöksi niin monella foorumilla, että sitäkin on tullut kesän aikana useampi pullo juotua. Erinomainen toki, minusta hapokkaampi tai jotenkin kovempi ja kulmikkaampi kuin pehemän täyteläisen pyöreä Deep Roots. Molemmat hyviä, riippuu vähän mieltymyksistä ja käyttöyhteydestä.
Valkkarit tulee juotua ruuan yhteydessä, joten lipittelyyn voi löytyä paljon meikäläiselle tuntemattomia valkkareita. So many bottles, so little time.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Siellä ne nyt nököttää jääkaapissa, raportoin huomenna tuloksia!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Mä olen nyt hakannut refresh-nappia pari vuorokautta putkeen. Koska se raportti oikein tulee!
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Hans Jörgen
Kitisijä
Viestit: 1040
Liittynyt: 29.07.2011 4:26

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Hans Jörgen »

Retsina. Merkistä ja mallista ei mitään käryä, oleelliset speksit ovat 2 litraa ja 5 euroa. Hyvää oli, viinejä paremmin tunteva seuralainen oli samaa mieltä. Perhepakkaus, jonka parissa vierähti pari illallista. Fuck yeah.
Avatar
James Potkukelkka
Kitisijä
Viestit: 25344
Liittynyt: 23.01.2014 9:59

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja James Potkukelkka »

Hans Jörgen kirjoitti:Retsina. Merkistä ja mallista ei mitään käryä, oleelliset speksit ovat 2 litraa ja 5 euroa. Hyvää oli, viinejä paremmin tunteva seuralainen oli samaa mieltä..
:mrgreen:
olen voimakas oikeudenmukaisuuden kannattaja
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

Sorry, vähän kesti kun on tässä pitänyt toipua ja kesälomailla! Aloitetaan nyt ensinnäkin ihan siitä, että ostopuuhissa kuljeskelin tabletti kourassa pitkin alkoholiliikkeen käytäviä, kun kylkeen liimaantui avualias myyjä. Vilautin hänelle tabletilta sivustahuutajan Viini-lehden suositusta, ja pullo löytyikin nopeasti hyllystä. Sitten kerroin ottavani myös erään saksalaisen rieslingin, mikäli se hyllystä löytyisi. Myyjä kysyi oliko myös tämä Viini-lehden suositus, johon vastasin kyseessä olevan ystävän suositteleman viinin. Ollaan nyt sitten ainakin Alkon myyjän silmissä Urpsun kanssa frendejä!! Kun enhän mä sille kehdannut sanoa, että yhdellä Kitinä-palstalla oon saanut tosi nohevia viinivinkkejä. Tämän jälkeen siirryimme skumppahyllyyn, josta loppujen lopuksi valitsin viemisiksi mukavan roseen kauneimman pullon perusteella. No, oli se kalleinkin, mutta ei ehkä paras...

Sitten varsinainen analyysi. Avasin Deep Rootsilla, joka oli oikein miellyttävä ja suuhun sopiva tuttavuus. Meni ihan kivasti myös hapokkaan perunasalaatin kyytipoikana. Nousi myös päähän. Tämän pullon juotuani (!!!) korkkasin ranskiksen, jonka arvioinnissa tulee ottaa huomioon ensimmäisen pullon aiheuttama liikuttuneisuus. Ei ihan niin hyvää, mutta ei pöllömpääkään! Pullo jäi kesken, alkoi olla turhan hapokasta. Olotila, ei viini.

Edit: jos totta puhutaan avasin kyllä parilla desillä vodkaa ajomatkalla, mutta ei lasketa!
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

^ 1,5 pulloa vinkkua ja taskukossu?
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

sivustahuutaja kirjoitti:^ 1,5 pulloa vinkkua ja taskukossu?
No en mä nyt kossua, se oli erinomaista vodkaa!

Ihmettelit määrää? Mulla on supermaksa.
When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ihan liian makea ja hunajainen vinkku, mutta menkööt nyt pohjusteluksi.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ensimmäinen chianti, jota voisin harkita maistelevani toisenkin pullon.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Vesper
Kitisijä
Viestit: 11447
Liittynyt: 08.01.2009 22:53

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Vesper »

When I drink alcohol, everyone says I'm an alcoholic. When I drink Fanta, no one says I'm fantastic.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Kannattaa ruokatunnilla hakea, illalla nuo on loppu.
Universaali disclaimer.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

^ enemmän tuttuja noista ovat valkoisista itävaltalainen riesling ja ranskalainen chardonnay sekä punaisista rhonelainen. Hyviä kyllä, mutta en ajatellut kuitenkaan nyt rientää Alkoon niidenkään perässä. Eilen meni arkikasvisruoan kanssa tällainen; ajattelin tänään kokeilla, maistuuko se tosiaan niin hyvältä kuin eilen ajattelin.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16547
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Ovat nuo arviot muuten kummia. Olen tässä viime aikoina nauttinut suurella mielihyvällä voimakkaiden liharuokien kanssa pullon jos toisenkin tätä. Ihmetyksekseni huomasin, että Viini-lehden maistelijat olivat aika nihkeinä, mutta sitten taas vuoden viinit -raati (mikälie poppoo) enemmän linjoillani antamalla viinille kunniamaininnan. Olen muutenkin ollut huomaavinani, että nämä Viinilehden veijarit antavat korkean arvosanan hyville uuden maailman pinot noireille (ja hyvä niin) sekä uuden maailman tavattoman pehmeän pyöreille hedelmäpommeille, mutta sellaiset niukemman tiukemmat (minusta paljon tyylikkäämmät) vanhan maailman vähän edullisemman hintaluokan (ranskalaisten viinien mittapuulla) *ruoka*viinit saavat heiltä nihkeämmän käsittelyn, vaikka olisivat kuinka oivia.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Edellisen chianti-kokeiluni innoittamana ajattelin kokeilla uudestaan näitä saapasmaan tuotteita. Siinä missä edellinen oli ihan ok niin tämä on vallan loistavaa.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Jos haluatte erityisen pahaa vinkkua niin voin suositella Blossom Hill Winemaker’s Reserve Chardonnayta.

Varmasti pahinta litkua mitä olen maistanut. Ja tähän lasketaan kaikki omat kokeilut, homehtumaan päässeetkin.

En ostanut itse vaan lapoin kassiin firman juhlista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

En yleensä osta punkkuja, joiden luonnehdinta on ROTEVA & VOIMAKAS, mutta nyt tein poikkeuksen kun ajatuksissa oli tehdä erityisen tulista ruokaa.

Olen hyvin iloinen tästä poikkeamasta sillä Las Casas del Toqui Cabernet Sauvignon Reserve 2013 on ihan hemmetin hyvää.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Koska Punaviinin lukemattomiin terveysvaikutuksiin tuli taas yksi lisää. niin ostin:

- El Coto Crianza 2011
- Finca Las Moras Black Label Malbec 2013
- Fonte do Beco 2013

Mistähän nappaisi tänään lasillisen?
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

^ Ei noista vakuuttanut kuin black label.

Sen sijaan Gnarly Head Old Vine Zin 2013 on aika ihana.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Aloitin tutustumiseni Uuden-Seelannin tuotteisiin Kahurangi Estate Pinot Noir 2014:lla.

Parempaa kuin 95% maistamistani viineistä. Enkä edes pidä yleensä Pinot noireista.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18730
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Niba »

Pyyhin Netikettiin..
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23421
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Ehkäpä nuo alkon myyjät tietää jotain tuotteistaan.

Kun näytin eksyneeltä lampaalta hyllyjen seassa niin myyjätär tuli kysymään josko tarvitsisin apua. Luettelin kriteerit ja sain käteeni pullon.

En ehkä olisi ostanut näin kallista, mutta minä todellakin pidän tästä.

Salomon Undhof Franciscus Grüner Veltliner 2015
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
So Hard
Kitisijä
Viestit: 14862
Liittynyt: 23.08.2011 9:23
Paikkakunta: 7th heaven

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Bluntly kirjoitti:Ehkäpä nuo alkon myyjät tietää jotain tuotteistaan.
Alkossa on melko turvallisissa käsissä jos keski-iän saavuttaneelta myyjältä menee jeesiä pyytämään. Tuotetestaus on sen verran säännöllistä, että ne jotka rivissä pysyvät, tietävät mistä puhuvat.
Universaali disclaimer.
sivustahuutaja
Kitisijä
Viestit: 21125
Liittynyt: 15.08.2005 0:29

Re: Mikä viini?

Viesti Kirjoittaja sivustahuutaja »

Bluntly kirjoitti:En ehkä olisi ostanut näin kallista, mutta minä todellakin pidän tästä.

Salomon Undhof Franciscus Grüner Veltliner 2015
Gruner Veltliner on kiva rypäle. Tässä hyvä vaihtoehto kympillä:
https://eshop.atea.com/fi/product/logit ... did=884760
Vastaa Viestiin