Sähkönkulutuksenne!

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
RP

Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

Taas Pupua kiinnostaa. Kiinnostuksen syy on tietenkin oma järkytykseni avatessani kuukausittaisen laskumme :D Tämän kuun lukema oli 2205kWh, joka on aikaisemmin ollut noin koko vuoden lukema. Viime kuukauden lasku hivenen pienempi.

Suurin osa kulutuksesta tulee sähkölämmityksestä (täällä ei juuri ole muita kuin sähkölämmitteisiä asuntoja, not nice) joka on sinänsä sen verran vähäistä että jäätyy perskarvatkin (jos olisi!)!. Ullakkoa emme lämmitä, ja työhuone yms. on pienemmällä lämmityksellä. Tuikut palaa! Myös ilmanvaihto ja veden lämmitys tuo lisäkuluja.

Laitteet yms. tuo noin 30€ laskuun lisää, vehkeet on energiaystävällisiä, sano. Joten muu kulutus suht pientä. Kuukausittain pulitetaan siis noin 200€.

Vuosiarvio vastaa ison omakotitalon kuluja :D Ja ihan normi 100neliön rivarihuoneisto.

No anyways, kysyin naapureilta ja ihan samoissa lukemissa pyörii muutkin, joten emme ole kovin poikkeavia yksilöitä.

Mikä on sähkönkulutuksesi kuukaudessa? Mistä se koostuu?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Viimeisin 3 kk lasku (arviolasku):

vuotuinen arvio: 3010 kWh

3kk = 750 KWh, 71 m2 kaikkine kodinkoneineen.
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

Vuosiarvio taisi olla jotain yli 24 000, en nyt muista muuta kuin miehen huudelleen omakotitaloa. Meillä on päivä/yösähkö. Yleensä pyöritän koneita, leffaa tykiltä yms. tuona aikana, mutta kulutus on niin pientä ettei sillä juuri ole loppulukemiin (ja laskun summaan) suurtakaan merkitystä. Lämminvesivaraaja yms. on suht vähän kuluttavaa mallia, mutta kyllä ne silti vie. Ilmanvaihto kierrättää kerran tunnissa, ja sitä ei voida itse edes säätää.

Takkaa meillä ei ole, mutta se on suunnitelmissa, tuossa on takalle paikka. Emme vaan ole vielä päättäneet onko se kiva paikka ja miten muuhun sisustukseen sopii.

Kesällä tasaa kuulemma noin 100€ luokkaa, määrästä ei tietoa.
Viimeksi muokannut RP, 11.01.2011 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

noin 22 000 kwh menee vuodessa huolimatta maalämmöstä.

Mutta selittäviä tekijöitä: 228 m2, 5 henkeä, sauna lämpiää lähes joka ilta, 3 taulutelkkaria (mukaan lukien 50 tuuman plasma), 3 tietokonetta, X box360, sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan, katot täynnä halogeeneja, pihavalaistus, kahden auton sähkölämmitys jne
Viimeksi muokannut NuoriD, 11.01.2011 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

exPertti kirjoitti:
RP kirjoitti:Vuosiarvio taisi olla jotain yli 24 000
:o

Ei hitto, jossakin on jo vikaa. Vrt. tuo takan kanssa noin 10500.
Naapureilta kysyessä, ovat asuneet täällä vuodesta 2008 (suurin osa), ei tuo kovinkaan poikkea. Ainoa on sitten miten tuo kesä tasaa. Suurin osa tulee lämmityksestä. Samat vehkeet, sama käyttömäärä = on ollut noin 30€ kuukaudessa, kulutusta en muista.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Elppis »

^ ^:hail:
The great club outshines the individual, always and forever.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

NuoriD kirjoitti:sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan
:D Ehkä turhin keksintö ikinä, en käytä :D
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja aasi »

Vuosiarvio 2050 kWh, olikin juuri lasku odottamassa hyväksymistä.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

exPertti kirjoitti:
RP kirjoitti:Alhaalla lattialämmitys, ylhäällä patterit. Ei täällä kovin lämmin ole. Ilmanvaihtoa ei pidä mennä itse sörkkimään, ei mulla muuta tietoa ole. Siihen pitää jotkut ammattimiehet soittaa paikalle. Joku syy sillä on miksi kiertää kerran tuntiin, mutta itse en ole vielä niitä lappuja tutkinut sen tarkemmin.

Toki sitä saa itse säätää esim. kokkaillessa liesituulettimella yms. mutta sitä kokonaisuutta ei saa.
Meillä oli aikoinaan asuntokohtainen ilmanvaihto ja säätimet kämpässä 0-4 (on kyllä nykyisessäkin, mutta nykyäänhän on omakotitalo).

Muuten samanlainen lämmitysjärjestelmä. Ainoastaan miltei 2,5 kertainen kulutus.
Noniin, meillä on nuo säätimet asteikolla 1-4. Eli me ei saada sitä itse pois päältä. Voidaan vaan määrittää kuinka isolla pöhöllä se vetää. Saa mies kiittää onneaan etten missään nimessä halua asua omakotitalossa.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

RP kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan
:D Ehkä turhin keksintö ikinä, en käytä :D
Höh. Ei se turha ole, pyyhkeet kuivavat kivasti ja ovat lämpimiä.
Avatar
swirl
Kitisijä
Viestit: 2468
Liittynyt: 12.06.2007 10:14

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja swirl »

Jotain tossa on oltava mätää :shock: Meillä vuotuinen arvio 2700 kWh. 69,5m2 ja mielestäni käytetään sähköä aika reippaasti; useita tietokoneita päällä jatkuvasti jnpp. Meillä ei kyllä ole pesukonetta, koska ei jaksettu ostaa uutta vanhan levittyä. Taloyhtiöllä on ilmainen pesutupa, joka on aina vapaana.
Gaia

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Vuosiarvio 10 000 kWh.
Edelliset asukkaat kuluttaneet n. 7 500 kWh/vuosi mutta mä en jaksanut uskoa siihen.

Sähkö+puulämmitys, sauna lämpeää sähköllä 1-5 krt viikossa.
Ensi vuonna tähän aikaan olen viisaampi.

Edellisessä kämpässä vuosikulutus oli jotain 2 200 kWh.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Vuosikulutus 20000kWh. Tämä vuosi näyttää menevän pienemmällä, kun säädin ilmanvaihtokoneesta tuloilman esilämmitystä. Tänään aamulla alakerta +20 ja yläkerta +21 astetta.
Lämmitettävää 265 neliötä, sisältäen lämpimän autotallin. Sähkölämmitys, ei ilma- tai maalämpöpumppua.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Dumis

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Jotain 3000kwh, pierulämmitys.
Viimeksi muokannut Dumis, 11.01.2011 12:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

[quote="exPertti"][/quote]

Kämppä ostettiin uutena, täällä on kaikki pelit ja vehkeet uusia ja vähäkulutteisia, meillä on nimittäin sähkölukija omasta takaa niin sen on voinut tarkistaa ihan itsekin jotta laput pitää paikkansa. Ilmanvaihto-whateverin vaihdatti rakennuttaja koska tämä on kuitenkin ollut pystyssä vuodesta 2008.

Kuten sanoin, ei meillä ole mitään uusia vehkeitä mitä ei olisi ennenkään ollut, meinaan siis tietokoneita, telsuja, pesukoneita yms.

Kuten sanoin x2 jo aikaisemmin, niin me voidaan säätää ilmanvaihtoa esim. kokkaillessa, mutta me ei saada sitä a) kiinni tai b) vaihdettua kerran tunnissa kiertoa.

Meillä siis on ihan tiedossa se että sähkölämmitys, vesivaraaja ja ilmanvaihto pääosin aiheuttaa tuon kulutuksen. Sauna lämpiää kerran viikossa. Kuten on aiemmissakin kämpissä, kuluttavammalla kiukaalla.

Mutta se ei poikkea asuinalueen muusta kulutuksesta. Kesä varmasti laskee arviota/kulutusta.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pulkannaru kirjoitti:Vuosikulutus 20000kWh. Tämä vuosi näyttää menevän pienemmällä, kun säädin ilmanvaihtokoneesta tuloilman esilämmitystä. Tänään aamulla alakerta +20 ja yläkerta +21 astetta.
Lämmitettävää 265 neliötä, sisältäen lämpimän autotallin. Sähkölämmitys, ei ilma- tai maalämpöpumppua.
Yllättävän vähän menee. Montako henkeä taloudessa on?
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Me on asuttu tässä vasta vuoden ja seuraava lasku pitäisi olla tasauslasku. Arvio on 16000 kWh vuodelle.

Yksikerroksinen paritalon puolikas, 75m^2, 2 hlöä, pyykinpesukone, astianpesukone, 2 pakastinta, sauna lämpiää 1-3x vkossa, sisälämpötila yritetään pitää 19-20 asteessa talvella, kesällä ei jäähdytetty, viihde-elektroniikkaa on, mutta se ei ole koko aikaa päällä.

Haluaisin maalämmön mut en tiiä onko se mahollista. Ilmalämpöpumpustakin on puhuttu.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

^Niin, tämä on isohko alue eikä nämä talot ole valmistuneet samaan syssyyn. Meinasin vaan sitä ettei näitä pelejä ja vehkeitä ole sillä tavoin käytetty kuin esim. kämpässä jossa on jo sen pari vuotta asuttu. Mittaukset osoittaa että toimivat samoin kuin laput antaa viitettä. Jääkaapit, pakastimet yms. voi alkaa venkslaamaan (kokemusta on, edellinen jääkaappi- pakastin yhdistelmä kulutti vuoteen enemmän mitä meidän nykyiset isot jääkaapit ja pakastimet yhteensä) kun käyttöikää alkaa kertymään.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

NuoriD kirjoitti:Yllättävän vähän menee. Montako henkeä taloudessa on?
Yksi henkilö. Kivitalo vuodelta 1991. Yläpohjaa lisäeristetty noin 50% alaltaan noin 40cm puhallusvillaa, loppu noin 50% on ns korkeaa tilaa jonka lisäeristäminen on suht työlästä.
Puuta kuluu yli 10 kuutiota vuodessa, selittäisikö se ?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pulkannaru kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Yllättävän vähän menee. Montako henkeä taloudessa on?
Yksi henkilö. Kivitalo vuodelta 1991. Yläpohjaa lisäeristetty noin 50% alaltaan noin 40cm puhallusvillaa, loppu noin 50% on ns korkeaa tilaa jonka lisäeristäminen on suht työlästä.
Puuta kuluu yli 10 kuutiota vuodessa, selittäisikö se ?
No eiköhän tuo puu ole hyvin oleellinen tekijä.

Plus tietysti, että asujien määrä vaikuttaa.
elco

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja elco »

Mun hiilijalanjälkihän ei ole mitään teihin tulevien sukupolvien vihaajiin nähden. Oma ehdotukseni valtiollisiin toimiin on, että yli 2000kwh per henkilö pistetään käsittämättömälle raippaverolle tyyliin bensacitymaasturit nykyään.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

NuoriD kirjoitti:Plus tietysti, että asujien määrä vaikuttaa.
Ei kai kovin paljoa. Enintään muutama enegiansäästölamppu enemmän päällä ja toinen tai kolmas tv joskus päällä samaan aikaan. Niin ja lämmintä vettä menee vähän enemmän, tämä vaikuttanee eniten.
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Gaia

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Gaia »

elco kirjoitti:Mun hiilijalanjälkihän ei ole mitään teihin tulevien sukupolvien vihaajiin nähden.
Sä kompensoit tehokkaasti viettämällä ison osan vapaa-ajastasi istumalla lentokoneessa matkalla johonkin ;)
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

Pulkannaru kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Plus tietysti, että asujien määrä vaikuttaa.
Ei kai kovin paljoa. Enintään muutama enegiansäästölamppu enemmän päällä ja toinen tai kolmas tv joskus päällä samaan aikaan. Niin ja lämmintä vettä menee vähän enemmän, tämä vaikuttanee eniten.
Suihkussa läträämiseen vaikuttaa hyvin paljon. Meillä yksi teinix on suihkussa puoli tuntia päivässä ja toinen preteinix lämmittää saunaa viitenä iltana viikossa.
Vastaa Viestiin