Sähkönkulutuksenne!

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.
Dumis

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Dumis »

NuoriD kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:Plus tietysti, että asujien määrä vaikuttaa.
Ei kai kovin paljoa. Enintään muutama enegiansäästölamppu enemmän päällä ja toinen tai kolmas tv joskus päällä samaan aikaan. Niin ja lämmintä vettä menee vähän enemmän, tämä vaikuttanee eniten.
Suihkussa läträämiseen vaikuttaa hyvin paljon. Meillä yksi teinix on suihkussa puoli tuntia päivässä ja toinen preteinix lämmittää saunaa viitenä iltana viikossa.
Laitat ne kuriin!
elco

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja elco »

Gaia kirjoitti: Sä kompensoit tehokkaasti viettämällä ison osan vapaa-ajastasi istumalla lentokoneessa matkalla johonkin ;)
Alenevat sukupolvet lasketaan mukaan jokaisen omaan hiilijalanjälkeen.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

NuoriD kirjoitti:toinen preteinix lämmittää saunaa viitenä iltana viikossa
Laita puukiuas, ei kulu sähköä + bonuksena lämpenee talo.
Toki suht ilmaiset puut on kiva asia..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Gaia

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Gaia »

Pulkannaru kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:toinen preteinix lämmittää saunaa viitenä iltana viikossa
Laita puukiuas, ei kulu sähköä
Varmasti vähän laannuttaisi teinin saunomisintoa kun sauna ei lämpeä nappulaa kääntämällä :P
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

^
paitsi pikku pyrömaanilla..
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
elco

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja elco »

Pulkannaru kirjoitti: Toki suht ilmaiset puut on kiva asia..
Siis sullahan kuluu pelkästään moottorisahassa yhtä paljon bensaa kun mulla porschessa.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

elco kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti: Toki suht ilmaiset puut on kiva asia..
Siis sullahan kuluu pelkästään moottorisahassa yhtä paljon bensaa kun mulla porschessa.
Miltä tuntuu olla viherpiipertäjä?
elco

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja elco »

NuoriD kirjoitti: Miltä tuntuu olla viherpiipertäjä?
Pitää lisätä syöttöä. Jos lapsienne sukupolvelle jää tippaakaan bensaa poltettavaksi, olen epäonnistunut.
küllküll

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja küllküll »

Aikaisemmin tilastoin hyvinkin tarkkaan kulutuksen, mutta nyt olen hieman lipsunut. Vuosina 2009-2010 kuukausittainen keskiarvo on kuitenkin 780-980 kWh välillä. Arvelen viime vuoden nousujohteisuuden johtuvat perhekoon kasvamisesta. Tammikuun pakkaset toki vaikuttivat ja helteiden aikaan tuli myös jäähdytettyä kämppää ilpillä.

Suora sähkölämpö, sähkösauna, ilppi. Käyttövesi lämpiää sähköboilerilla. Kodinkoneet ovat uusia ja saunaa lämmitetään harvoin. Pöytä-pc:tä ei ole kun molemmilla omat läppärit.
annepa kirjoitti:Haluaisin maalämmön mut en tiiä onko se mahollista. Ilmalämpöpumpustakin on puhuttu.
Vertailun vuoksi - paritalossa mekin asumme, neliöitä ja porukkaa on enemmän, mutta kulutus teitä vähemmän. Suosittelen harkitsemaan ilppiä. Jos on vähän enemmän ylimääräistä rahaa niin bad-ass-versio, joka lämmittää myös käyttöveden.

Pakko tosin myöntää, että ainakin meillä pattereilla saa tasaisemman lämmitystuloksen kuin pumpulla, samaten se humina vituttaa välillä kun katsot telkkaria ääni hiljaisella skidin nukkuessa. Samaten alle -5C lämpötiloissa saatava hyöty alkaa olla kyseenalainen, kun laite sulattelee ulkoyksikköä vähintään kerran tunnissa.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

küllküll kirjoitti:
annepa kirjoitti:Haluaisin maalämmön mut en tiiä onko se mahollista. Ilmalämpöpumpustakin on puhuttu.
Vertailun vuoksi - paritalossa mekin asumme, neliöitä ja porukkaa on enemmän, mutta kulutus teitä vähemmän. Suosittelen harkitsemaan ilppiä. Jos on vähän enemmän ylimääräistä rahaa niin bad-ass-versio, joka lämmittää myös käyttöveden.
Katsotaan sitä vertailua kun tulee se tasauslasku. Mutta jos ilppi tarkoittaa ilmalämpöpumppua, niin sitähän on jo harkittu. Kaiken lisäksi kämppä vuotaa, että pitäisi vissin tiivistää. Mutta ei liikaa tietenkään.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
küllküll

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja küllküll »

^ Tiivistäminen kannattaa aina. Niin asumisessa kuin nettikirjoittelussakin ;)

Asiaa sivuten: kovasti vouhkaavat näistä matalaenergiataloista. Lämmön takaisinoton ymmärrän, mutta eikö liian tiiviiksi rakennettua pientaloa uhkaa ennen pitkää home-/kosteusvauriot?
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

elco kirjoitti:Siis sullahan kuluu pelkästään moottorisahassa yhtä paljon bensaa kun mulla porschessa.
Aika vähän ajelet. Noin 50 ltr per vuosi, jolla hoituu puut kolmeen talouteen ja tarvittavat metsähoidolliset tekemiset (tämä kuluttaa suurimman osan).
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

küllküll kirjoitti:Eikö liian tiiviiksi rakennettua pientaloa uhkaa ennen pitkää home-/kosteusvauriot?
Kokeneet sukulaisrakentajamiehet on sitä mieltä että kyllä, mutta en usko että ovat kovin perehtyneet kokonaistoteutukseen.

Oliko nyt hyvin tiivistetty vai vieläkö pitää puristaa?
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

NuoriD kirjoitti:sähköiset pyyhkeenkuivaajat päällä koko ajan
Mitä nää on? Jotain ennenkuulumatonta luksusta. Eiks pyyhkeet kuivu ihan OK parissa tunnissa ilman sähköäkin?
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Leevi »

swirl kirjoitti:Taloyhtiöllä on ilmainen pesutupa, joka on aina vapaana.
Tuosta näkökulmasta hyvä yhtiö teille. Itsellä maksullinen, mutta aika kohtuu pieni maksu kerralta, pari egee.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti: Jotain ennenkuulumatonta luksusta. Eiks pyyhkeet kuivu ihan OK parissa tunnissa ilman sähköäkin?
Hmph daiju kuivuu tietysti mutta ne ei ole sitten LÄMPIMIÄ!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
Manaaja

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Pulkannaru kirjoitti:
NuoriD kirjoitti:toinen preteinix lämmittää saunaa viitenä iltana viikossa
Laita puukiuas, ei kulu sähköä + bonuksena lämpenee talo.
Ihan liian hankalaa eikä oikein istu kuvaan. Mutta sellanen AinaValmis (vaimo) toisi varmasti helpotusta Daven ongelmiin.
Manaaja

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Jotain ennenkuulumatonta luksusta. Eiks pyyhkeet kuivu ihan OK parissa tunnissa ilman sähköäkin?
Hmph daiju kuivuu tietysti mutta ne ei ole sitten LÄMPIMIÄ!
Miks niiden pitää olla? Mulla on suihkuhanan kahvassa semmonen lämmönsäädin, ettei tarvii palella. Myös kylpyhuoneen lämmitys on tuonut siihen ongelmaan tuntuvaa apua.
Leevi
Kitinän uhri
Viestit: 659
Liittynyt: 25.10.2007 16:15

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Leevi »

elco kirjoitti:
Pulkannaru kirjoitti: Toki suht ilmaiset puut on kiva asia..
Siis sullahan kuluu pelkästään moottorisahassa yhtä paljon bensaa kun mulla porschessa.
Ei nyt sentään. :wink:
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
annepa kirjoitti:
Manaaja kirjoitti: Jotain ennenkuulumatonta luksusta. Eiks pyyhkeet kuivu ihan OK parissa tunnissa ilman sähköäkin?
Hmph daiju kuivuu tietysti mutta ne ei ole sitten LÄMPIMIÄ!
Miks niiden pitää olla? Mulla on suihkuhanan kahvassa semmonen lämmönsäädin, ettei tarvii palella. Myös kylpyhuoneen lämmitys on tuonut siihen ongelmaan tuntuvaa apua.
Koska lämmin pyyhe on ylellisyyttä ja tuntuu mukavalta! Ei ollenkaan sama asia mutta mieluummin syön lämmintä korvapuustia kuin kylmää.
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
elco

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja elco »

Leevi kirjoitti: Ei nyt sentään. :wink:
Eikö toi jäbä tee klapeja yhtä paljon kuin kaikki muut maapallon asukkaat yhteensä?
Manaaja

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

annepa kirjoitti:Koska lämmin pyyhe on ylellisyyttä ja tuntuu mukavalta! Ei ollenkaan sama asia mutta mieluummin syön lämmintä korvapuustia kuin kylmää.
Aa! Nyt tajusin. Sulla on siis korvapuustinlämmitin 24/7 päällä.
Avatar
annepa
Kitisijä
Viestit: 4213
Liittynyt: 19.08.2005 14:09

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja annepa »

Manaaja kirjoitti:
annepa kirjoitti:Koska lämmin pyyhe on ylellisyyttä ja tuntuu mukavalta! Ei ollenkaan sama asia mutta mieluummin syön lämmintä korvapuustia kuin kylmää.
Aa! Nyt tajusin. Sulla on siis korvapuustinlämmitin 24/7 päällä.
Ei koska en syö korvapuusteja 24/7. Mut pyyhettä voi tarvita KOSKA VAAN! Mieti nyt tulee joku yllättävä sotkuinen tehtävä ja sit pitää pestä kädet ja sit vasta huomaat että pyyhkeet ei ookaan lämpimiä! Ihan käsittämätöntä ja NIIN epämukavaa!
Hyvä viinihumala kirkastaa ihmeellisesti raskaimmatkin rötökset, joten minulla ei liene muuta neuvoa kuin pysytellä päissäni kuin käki elämäni loppuun asti.
NuoriD

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja NuoriD »

No jos Suomi olisi sivistysvaltio, niin hovimestari tietysti lämmittäisi pyyhkeet samalla kun temperoi tohvelitkin, mutta täällä sarvikuonojen maassa joutuu itse lämmittämään pyyhkeet. Sosialidemokraattien syytä, sanois Pertti, ja olisi tietysti oikeassa.
RP

Re: Sähkönkulutuksenne!

Viesti Kirjoittaja RP »

Jotenkin, itse käyn tulikuumassa suihkussa, sen jälkeen en halua päälleni vielä normaalia lämpimämpää pyyhettä. En käytä.
Vastaa Viestiin