Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Aktiviteettien suunnitteluun ja kertaukseen.

140 vai 3:00

140
3
27%
3:00
8
73%
 
Ääniä yhteensä: 11

Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Lueskelin ja postasinkin Juoksufoorumilla ketjuun, jossa verrattiin kahta tulosta: 140kg penkistä ja 3:00h marathonilla. Kumpi on sinusta kovempi saavutus? Juoksufoorumilla moni tuntui pitävän penkkitulosta kovempana. Harva on pystynyt kumpaankin, varsinkaan samana vuonna. Omasta mielestäni maratulos vaatii selvähkösti enemmän työtä.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
Bhven
Kitisijä
Viestit: 4273
Liittynyt: 28.01.2011 22:35
Paikkakunta: Pökäle
Viesti:

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Bhven »

Itse arvostan tietenkin tuota juoksutulosta. Raskaiden esineiden nosteleminen on koneiden ja robottien hommaa.

EDIT: Nyt kirjoitin kyllä ihan väärin. Siis arvostan enemmän juoksutulosta. En arvosta kumpaakaan kovin paljoa, sillä tuollaisten yli 10 km ultramatkojen yhtämittaisessa juoksemisessa ei ole mitään järkeä.
So Hard

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Uskon että maratonin 3 h rajan kykenee saavuttamaan useampi kuin tuon 140 kg rajan. Maratonissa kun esimerkiksi koko ei ratkaise juuri mitään. Tukevarakenteinenkin köriläs kykenee helpommin nostamaan kuntopohjansa riittävän kovaksi maratonia varten kuin pienikokoinen ihminen saavuttamaan riittävän lihasmassan tuota 140 kg:tä varten ehjänä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Nivelet siinä kunnossa, ettei kumpaakaan voi lähteä edes tavoittelemaan, mutta toi 140 penkistä on varmasti lähempänä. Mun lihaksisto soveltuu paremmin raudan nostamiseen kuin pitkän matkan juoksuun.

Molemmat vaativat pitkäkestoisen harjoittelun, mutta yksittäisenä urheilusuorituksena toi maraton on haastavampi. Maksimipainon nostaminen kuitenkin suorituksena aika simppeli. Se joko nousee tai ei. Maraton on paljon herkempi tankkauksen ja vauhdinjaon suhteen, joten pidetään sitä nyt haastavampana, jos näistä tarvii valita.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Ajoin takaa sitä, kumpi vaatii enemmän laadullista ja määrällistä reeniä. Suorituksia sinänsä on turha verrata keskenään.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Manaaja

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Kyllä mä sanoisin että se marailu on rankempaa. Siinä hengästyy.

Hyvin pitkältihän kyse on myös niistä luontaisista ruumiinrakenne-eroista ihmisillä. Joo, joku ei ehkä pysty minkäänlaisen harjoituksen jälkeen puskemaan sitä 140 kiloa malmia ilmaan, mutta jos laitettais mut tai bläntli harjoittelemaan tollasta maratonsuoritusta varten niin todennäköisesti verenmakua, tuskaa, sydänkohtauksia ja urheiluvammoja vaadittaisiin huomattavasti enemmän kuin mitä harjoitus 140 kilon penkkitulokseen olisi koskaan vaatinut.

Raskaiden esineiden nosteluhan on loppupeleissä ihan yksinkertaisen lepposaa ja mukavaa puuhaa. Kestävyyslajien vaatima pitkittynyt kärsiminen ei.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Ajoin takaa sitä, kumpi vaatii enemmän laadullista ja määrällistä reeniä.
Ei sitä voi suoraan verrata, kun se on tapauskohtaista. Mutta jos ajatellaan, että olis ominaisuuksiltaan vertailukelpoiset jampat kumpaankin lajiin, niin voima kehittyy pienemmällä tuntimäärällä.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14928
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Vagabondo kirjoitti:Ei sitä voi suoraan verrata, kun se on tapauskohtaista. Mutta jos ajatellaan, että olis ominaisuuksiltaan vertailukelpoiset jampat kumpaankin lajiin, niin voima kehittyy pienemmällä tuntimäärällä.
Sinänsä kiinnostavaa tässä vertailussa on se, kuinka voimakkaasti ihminen ajattelee itsensä kautta. Hintelä juoksijapoika ei osaa ottaa juoksulaseja pois, eikä vanttera voimapussikaan kykene omia peilireiskojaan riisumaan. Mä kuvittelisin olevani jossakin välimaastossa, ehkä hieman voimapuoleen painottunut, vaikka hoikka olenkin. Olen vaan aidosti yllättynyt siitä, kuinka vaikeasti saavutettavana ihmiset pitävät 140 penaa.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja ak »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:Sinänsä kiinnostavaa tässä vertailussa on se, kuinka voimakkaasti ihminen ajattelee itsensä kautta. Hintelä juoksijapoika ei osaa ottaa juoksulaseja pois, eikä vanttera voimapussikaan kykene omia peilireiskojaan riisumaan. Mä kuvittelisin olevani jossakin välimaastossa, ehkä hieman voimapuoleen painottunut, vaikka hoikka olenkin. Olen vaan aidosti yllättynyt siitä, kuinka vaikeasti saavutettavana ihmiset pitävät 140 penaa.
No mitenkäs muuten tota kukaan ajattelisi kuin itsensä kautta? Skannailin tossa Helsinki city marathonin tulosluettelon viimeiseltä kymmeneltä vuodelta ja miehissä näytti olevan jotain 2%+/-0,5% jotka ton 3h alittaa (yleisessä sarjassa). En tiedä miten nopeaksi marathoniksi Helsinki lasketaan eli onko jossain muussa kisassa kolmen tunnin alitus selvästi helpompaa. Naisissa vastaavasti noin 0,5% näytti pääsevän alle kolmeen tuntiin.

Rippetoen kirjasta löytyy taulukko minkä perusteella voinee arvioida tota 140kg penkkaamisen vaikeutta. 60 kilosen maratoonarin lienee hankala nähdä itseään bulkkaamassa monta kymmentä kiloa painavammaksi jotta pystyisi noihin voimatasoihin. Pakkotoistossa varmaan tulos olisi suurinpiirtein päinvastainen kuin jollain juoksufoorumilla.

Omakohtaisesti olisin varmaan kymmenen vuotta sitten pitänyt selvästi realistisempana 3h marathonia. Nyt jos pitäisi valita niin valinta olisi selvästi hankalampi, mutta 140kg saataisi tuntua realistisemmalta tavoitteelta pitkällä aikavälillä.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9392
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

ak kirjoitti: Rippetoen kirjasta löytyy taulukko minkä perusteella voinee arvioida tota 140kg penkkaamisen vaikeutta.
Mielenkiintoinen taulukko. Ton perusteella arvioisin, että halutessani voisin saavuttaa ton 140kg, kun vertaa tulostasoa kyykyn taulukkoon, jossa ylitän omalla painollani advanced rajan. Samalla painolla advanced raja penkkipunnerruksessa ole paljoa alle 140kg:n.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Lapitii
Kitisijä
Viestit: 2910
Liittynyt: 16.08.2005 16:16
Paikkakunta: Tre

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Lapitii »

Mietin tossa just et miks jääkiekkoilijoita pidetään aina niin tyminä. Joku sadan metrin kipasuhan se vasta vaatiikin älyä. =) Saati sit jolkotella viä pitempään.

Ontopic ei ole taaskaan mitään sanottavaa.
Tuhmasta päästä nauttii koko ruumis.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

140kg puhtaana merkistä on kyllä sen verran kova suoritus, että taitaa jäädä meikäläiseltä haaveeksi ellen ala penkkiä joskus kunnolla treenaamaan. No niin jää kyllä maratonikin vaikka kuinka treenaisin.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja scarface »

Kyllä musta maratonin vetäminen kolmeen tuntiin on ehottomasti kovempi saavutus.
Avatar
Bluntly
Kitisijä
Viestit: 23439
Liittynyt: 15.08.2005 8:41

Re: Kumpi on kovempi urheilusaavutus?

Viesti Kirjoittaja Bluntly »

Mutta tässä aivan ylittämätön urheilusuoritus.
"Vetäkää käteen, minä maksan" Bluntismi 2006.
Vastaa Viestiin