Makuasioista kiistely

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
WanhaPervo

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja WanhaPervo »

Aito_Johanna kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:

En. Etkö tosiaan keksi, miten ruoanlaitto ja syöminen eroaa sinkun ja parisuhteen kesken?
En minä niissä mitään fataalia eroa näe.
Obs! Huom!

Fataali = kuolemaan johtava.

Merkittäköön pöytäkirjaan, että AJ on käyttänyt sivistyssanaa väärin!
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti: Vai sattuisiko teilläkin hyvät herrat olemaan joku inhokkiruoka, johon ette koske pitkällä tikullakaan ja jos sitä täytyy syödä ni menee irvistelyksi tai kakomiseksi? Miltäs itestä tuntuisi, jos tyttis tekisi suurella rakkaudella juuri jotakin tuollaista äklöä, kuten klimppisoppa, hernekeitto, maksalaatikko, tai mikä nyt omaan suuhun on aivan kamalaa ja raivostuisi, jos se ei menisi hyvällä ruokahalulla ja hymyllä reippaassa tahdissa napaan? Tuntisitteko itsenne silloin rakastetuiksi?
Niin... huoh... Kai siinä on silti jotain eroa, jos ilmoittaa olevansa übernirso eikä ole halukas kokeilemaan uutta ja sillä, ettei pidä jostain muutamasta ruokalajista. Toki vetäisin hernosen nenukkiinni, jos puoliskoni tekisi PÄIVITTÄIN juuri sitä ruokaa, josta en pidä.

Kyllä joutuu pyörittelemään päätä ihmetyksestä ihmiselle, joka hymyssä suin tulee ilmoittamaan, ettei halua kokea mitään uutta, koska saattaisi joutua pettymään...
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mida kirjoitti:Miltäs itestä tuntuisi, jos tyttis tekisi suurella rakkaudella juuri jotakin tuollaista äklöä, kuten klimppisoppa, hernekeitto, maksalaatikko, tai mikä nyt omaan suuhun on aivan kamalaa ja raivostuisi, jos se ei menisi hyvällä ruokahalulla ja hymyllä reippaassa tahdissa napaan? Tuntisitteko itsenne silloin rakastetuiksi?
Öö, siis jos toinen tietää, ettet pysty syömään vaikkapa verilettuja ja tekisi niitä silti? Vittuiluahan se olisi.
Jos toinen hyvillä mielin aikoo yllättää toisen tekemällä jotain, mitä ei tiedä toisen inhoavan niin rakkaudestahan se silti on tehty. D'oh.
Sitten voi a) haukkua puoliskonsa paskaksi, kun on se idiootti ei ole tehnyt ruokatottumusselvitystä määräaikaan mennessä b) olla iloinen siitä, että toinen viitsii nähdä vaivaa ja kertoa asiasta että tää nyt ei ole oikein lempiruokia c) hymyillä väkinäisesti ja pakottaa oksurefleksin uhalla ruoan alas
Itse suosisin ehkä vaihtoehtoa b), tosin mitään sellaista nyt ei tule mieleen mitä EN IKINÄ IKUNA MAAILMASSA VOISI SYÖDÄ ULULULU TAI TULEE ITKU!!1
Allergiat ja muut sitten erikseen tietysti, mutta turha nirsoilu ärsyttää aina.
"Onx tää hei varmasti nyt makro-lakto-fennoruokaa?!"
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti: Kyllä joutuu pyörittelemään päätä ihmetyksestä ihmiselle, joka hymyssä suin tulee ilmoittamaan, ettei halua kokea mitään uutta, koska saattaisi joutua pettymään...
Mitään on aika äärimmäinen ilmaisu. Luulenpa, että on lähes mahdotonta olla elämässä kokematta mitään uutta ja kyllä minä ainakin kokeilen uusia juttuja, joskin pidän vanhaa ja tuttua parempana vaihtoehtona kuin sitä uuden kokeilua. Joskus siihen vanhaankin kyllästyy ja täytyy miettiä uusia vaihtoehtoja, mutta en kokisi elämääni mielekkääksi, jos minun elämäntehtävänäni olisi kokeilla uutta aina kun siihen on mahdollisuus. Ei vaan tunnu hyvältä.
(toisaalta esimerkiksi käsityötekniikoista olen erittäin avoin kokeilemaan ja oppimaan uusia juttuja, mutta ne harvemmin maistuvat tosi pahalle)

Ja mitäs sitten jos joku vaikkapa tekee minulle jotain aivan uutta ja erittäin epäilyttävän oloista ruokaa. Tottahan toki maistan, jollen jo tiedä inhoavani, mutta kyllä pidätän oikeuden maistaa varovasti. Olen kokenut sen, kun epähuomiossa otin suullisen hapanta maitoa ja se todellakin opetti maistamaan aina ensin hiukan vaan jos jokin epäilyttää ja epäilemään hiukan enemmän, koska vanha tuttukin voi joskus olla pahaa.

Jos siis taas olet sitä mieltä, että ihmisten pitäisi olla vähintäänkin hiukan enemmän kallellaan uuden kokeilun kuin vanhan ja tutun suuntaan, niin perustelusikin kuulisin mielelläni. Tuskin sinäkään aina ja joka asiassa pyrit koko ajan jotain uutta kokemaan.
Viimeksi muokannut Mida, 10.11.2005 10:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

Mylwin kirjoitti: Öö, siis jos toinen tietää, ettet pysty syömään vaikkapa verilettuja ja tekisi niitä silti? Vittuiluahan se olisi.
yep
Jos toinen hyvillä mielin aikoo yllättää toisen tekemällä jotain, mitä ei tiedä toisen inhoavan niin rakkaudestahan se silti on tehty. D'oh.
Sitten voi a) haukkua puoliskonsa paskaksi, kun on se idiootti ei ole tehnyt ruokatottumusselvitystä määräaikaan mennessä b) olla iloinen siitä, että toinen viitsii nähdä vaivaa ja kertoa asiasta että tää nyt ei ole oikein lempiruokia c) hymyillä väkinäisesti ja pakottaa oksurefleksin uhalla ruoan alas
Itse suosisin ehkä vaihtoehtoa b), tosin mitään sellaista nyt ei tule mieleen mitä EN IKINÄ IKUNA MAAILMASSA VOISI SYÖDÄ ULULULU TAI TULEE ITKU!!1
Bee-vaihtoehto on myös itselläni kaikkein eniten käytössä, myös vieraissa pöydissä, joissa tarjolla sattuu olemaan sellaista, mitä en väkisin viitsisi alas pakottaa. Tosin jos tuollainen mieltymyksistä kyselemättömyys parisuhteessa toistuisi ja toistuisi, niin ottaisin kyllä puheeksi sen, kannattaisiko tosiaan joskus ottaa selvää toisen mieltymyksistä.

Itselleni on montakin ruokalajia, joita varmaan piippu ohimolla saisin ehkä syötyä, mutta ei se silloinkaan kauniin näköistä olisi. En pidä siitä, kun minun täytyy väkisin tunkea jotain pahaa kurkustani alas ja pidän nälkääkin miellyttävämpänä olotilana ja tuntemuksena. Itsehän siitä nirsoudesta kärsii myös nälän muodossa joskus. Nämä ovat aivan yksilöllisiä eroja ja minusta on todella typerää halveksia, ivata tahi haukkua jotakuta siksi, että ei pidä kaikista ruoista tai ei pysty ihan kaikkea syömään. Jos itse pystyt, niin ole tyytyväinen.
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti: Jos siis taas olet sitä mieltä, että ihmisten pitäisi olla vähintäänkin hiukan enemmän kallellaan uuden kokeilun kuin vanhan ja tutun suuntaan, niin perustelusikin kuulisin mielelläni. Tuskin sinäkään aina ja joka asiassa pyrit koko ajan jotain uutta kokemaan.
No ihan vaikka sen itsetuntemisen kannalta suosin uuden kokeilua silloin kun siihen on mahdollisuus. Miten voin tietää pitäväni jostain kokeilematta sitä. Tämä pätee kaikkeen, ei vain ruokaan. Ja ennen kuin sanot, että 'kyllä minä tiedän, että paska maistuu paskalta sitä maistamattakin', niin älä sano. Ymmärtänet varmaan mun pointin? Uuden kokeilunkin voi vetää överiksi. Kaiken voi.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mida kirjoitti:Tosin jos tuollainen mieltymyksistä kyselemättömyys parisuhteessa toistuisi ja toistuisi, niin ottaisin kyllä puheeksi sen, kannattaisiko tosiaan joskus ottaa selvää toisen mieltymyksistä.
No tuollainen jutustelu nyt lienee aivan tavallista parisuhteessa? Sanotaan jos jostain tykätään ja jos jostain ei?
Näin mie ainakin käsittäisin.
Rajansa nyt sillä nirsoilullakin on, jos ruoassa on vaikka vähän liikaa suolaa tai sinne on luiskahtanut vähän jotain mistä nyt ei juuri satu pitämään niin kyllä mie siitä herneen vedän jossain vaiheessa sieraimeen jos ruoka lentää sen takia roskiin.
Kommunikointia se vaatii, ei muuta. Ja jos itse tykkää jostain, mistä toinen ei niin niitä voi syödä ihan yksin.
Esimerkkinä vaikkapa miun herkku - valkosipulimeetvurstiin käärityt brie-palaset.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Mun olisi vaikea elää nirsoilijan kanssa, koska miltei kivointa mitä tytön kanssa voi tehdä on illallistaa hänen kanssaan jossain hyvässä paikassa. Suhtaudun penseästi myös kasvissyöjiin, koska jotenkin raastaa maksaa 70 egeä pelkistä kasviksista, vaikka niitä sitten olisikin viisi ruokalajia. Vein kerran Pariisissa ollessani yhden vegetytön vegaaniravintolaan, ja monituntisen tofun järsimisen tiimoilta totesin, ettei koskaan enää.

Toisaalta olen itse nirsoilija sikäli, etten pidä huonosta ruuasta, enkä pysty syömään rahkaa tai homejuustoja.
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti: No ihan vaikka sen itsetuntemisen kannalta suosin uuden kokeilua silloin kun siihen on mahdollisuus. Miten voin tietää pitäväni jostain kokeilematta sitä. Tämä pätee kaikkeen, ei vain ruokaan. Ja ennen kuin sanot, että 'kyllä minä tiedän, että paska maistuu paskalta sitä maistamattakin', niin älä sano. Ymmärtänet varmaan mun pointin? Uuden kokeilunkin voi vetää överiksi. Kaiken voi.
Ei kaikesta tarvitse muodostaa mielipiteitä. Esim kampiakselit ovat minulle erittäin neutraaleja asioita, eikä siis minulla ole syytä eikä tarvetta kokeilla, maistella ja haistella niitä muodostaakseni mielipiteen.

Ah, sittenhän varmaankin mielelläsi kokeilet ajatuksiani ja SE:n ja EW:n ajatuksia tuolla aivan toisessa ketjussa, oletan. Tai jos ei, ni miksei? Vastaa vaiks sinne, jookoskookos.
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti: Ah, sittenhän varmaankin mielelläsi kokeilet ajatuksiani ja SE:n ja EW:n ajatuksia tuolla aivan toisessa ketjussa, oletan. Tai jos ei, ni miksei? Vastaa vaiks sinne, jookoskookos.
Nyt on niin, etten taida vastata. Tämä johtuu siitä, että en jaksa. Itse asiassa en mitenkään jaksa alkaa etsimään sitä kysymystä, johon minun haluaisit vastaavan. Puhummeko edelleen itsetuntemuksesta ja siitä kuinka minun tulisi koittaa omaksua sinun näkemyksesi, jotta oppisin itseni? Vai puhummeko jo jostain muusta? Kerro se, niin saatan vastatakin.
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

Mylwin kirjoitti:No tuollainen jutustelu nyt lienee aivan tavallista parisuhteessa? Sanotaan jos jostain tykätään ja jos jostain ei?
Näin mie ainakin käsittäisin.
Jos ei oo jollekulle normaalia ja tavallista ni todellakin suosittelisin sitä.
Rajansa nyt sillä nirsoilullakin on, jos ruoassa on vaikka vähän liikaa suolaa tai sinne on luiskahtanut vähän jotain mistä nyt ei juuri satu pitämään niin kyllä mie siitä herneen vedän jossain vaiheessa sieraimeen jos ruoka lentää sen takia roskiin.
Olen paprikariisistä noukkinut kaikki pienet paprikanpalaset pois, koska en juuri voi sietää paprikaa ja syönyt sen riisin. Silloin oli koulussa tarjolla vieläkin huonompia vaihtoehtoja ja noukkiminen oli "mukavin". Ja syön kyllä salaattia, jossa on ollut tomaatteja seassa, vaikken oikein tykkääkään kun se tomaatin liemi sotkee niitä hyviä makuja. Jos siis ei kivampaa vaihtoehtoa tarjolla.

Jos sitä kuitenkin pystyy syömään (vaikka sitten osittain) suht. helpolla vaikkei se täydellistä olisikaan, niin silloin kuuluu yleensä syödä. Jos taas jostain syystä ei ollenkaan pysty, en silti vetäisi hernettä nenään vaan tekisin ensi kerralla ruuan paremmin.
Kommunikointia se vaatii, ei muuta. Ja jos itse tykkää jostain, mistä toinen ei niin niitä voi syödä ihan yksin.
Esimerkkinä vaikkapa miun herkku - valkosipulimeetvurstiin käärityt brie-palaset.


Aivan. Exältä kielsin pizzan ja hernekeiton syönnin kotona silloin kun olin läsnä sinä päivänä, koska niissä ehdottomasti pahinta on haju, joka aiheuttaa päiväni pilaantumista. Ja yhtä lailla olisin itse välttänyt jotakin ruokalajia, jos exä olisi sellaisen inhokin ilmaissut olevan olemassa. Ei se minusta ole uhraus eikä mikään.
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti: Nyt on niin, etten taida vastata. Tämä johtuu siitä, että en jaksa. Itse asiassa en mitenkään jaksa alkaa etsimään sitä kysymystä, johon minun haluaisit vastaavan. Puhummeko edelleen itsetuntemuksesta ja siitä kuinka minun tulisi koittaa omaksua sinun näkemyksesi, jotta oppisin itseni? Vai puhummeko jo jostain muusta? Kerro se, niin saatan vastatakin.
Siis nyt kun totesimme sinun olevan hyvin ennakkoluuloton ja näet uuden kokeilussa enimmäkseen hyviä puolia, oletan sinun kiinnostuvan kokeilemaan sitä uutta itsetuntemusjuttua (eli tutustumaan siihen perusteellisesti ajatuksella), jota tuolla toisaalla on puhuttu. Onko näin? Eikö ole näin? Jos ei, ni miksei?

Vai osasinko nytkään ees ilmasta selkeesti?
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti:...
Aivan. Exältä kielsin pizzan ja hernekeiton syönnin kotona silloin kun olin läsnä sinä päivänä, koska niissä ehdottomasti pahinta on haju, joka aiheuttaa päiväni pilaantumista. Ja yhtä lailla olisin itse välttänyt jotakin ruokalajia, jos exä olisi sellaisen inhokin ilmaissut olevan olemassa. Ei se minusta ole uhraus eikä mikään.
Nyt kyllä jo provoilet?
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti:
Mida kirjoitti:...
Aivan. Exältä kielsin pizzan ja hernekeiton syönnin kotona silloin kun olin läsnä sinä päivänä, koska niissä ehdottomasti pahinta on haju, joka aiheuttaa päiväni pilaantumista. Ja yhtä lailla olisin itse välttänyt jotakin ruokalajia, jos exä olisi sellaisen inhokin ilmaissut olevan olemassa. Ei se minusta ole uhraus eikä mikään.
Nyt kyllä jo provoilet?
En ollenkaan. Minulla on välillä itseänikin vituttavan herkkä nenä. Olis niin paljo helpompaa jos esim. Hernekeitto ei haisis oikee miltää tai pizzan sulatettu juusto ei niin kamalasti yököttäisi, mutta minkäs teet. En mene mielelläni samaan tilaan Pizzan tai lämpimän juustovoileivän kanssa. Yäks.

Ja pidän ilkeänä jos kumppani tahallaan kiusaa minua noilla hirveillä hajuilla.
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti: Ja pidän ilkeänä jos kumppani tahallaan kiusaa minua noilla hirveillä hajuilla.
Taidat olla aika paljon sinkkuna?
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti:
Mida kirjoitti: Ja pidän ilkeänä jos kumppani tahallaan kiusaa minua noilla hirveillä hajuilla.
Taidat olla aika paljon sinkkuna?
Vakaassa parisuhteessa taas. Pisin sinkkuiluni on kestänyt puoli vuotta, eikä tämä aihe koskaan ole ollut kaatamassa edellisiäkään suhteita. Eikä tässäkäähn suhteessa ole minkäänlainen issue, mutta luetutanpa ketjun huvikseni avokilla.

Exälle ja nykyisellekin toki sallin muita, ei niin häiritseviä ällötapoja kuten ketsupin ymppääminen ihan mihin vaan. Onnistuu hyvin kun en katsele toisen lautasta.
MGandhi

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

Mida kirjoitti:
Siis nyt kun totesimme sinun olevan hyvin ennakkoluuloton ja näet uuden kokeilussa enimmäkseen hyviä puolia, oletan sinun kiinnostuvan kokeilemaan sitä uutta itsetuntemusjuttua (eli tutustumaan siihen perusteellisesti ajatuksella), jota tuolla toisaalla on puhuttu. Onko näin? Eikö ole näin? Jos ei, ni miksei?

Vai osasinko nytkään ees ilmasta selkeesti?
Siis vaadittaisiin oikein syventymistä aiheeseen? No lupaan kommentoida ketjua, jos jossain välissä elämäni käy NIIN tylsäksi, että sen jaksan kahlata läpi.
Geetzu

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

vadim kirjoitti:Toisaalta olen itse nirsoilija sikäli, etten pidä huonosta ruuasta, enkä pysty syömään rahkaa tai homejuustoja.
Ah, lemppareitani.

Vasta muutettuani kotoa lopetin turhan nirsoilun. Himassa asuessa "kaikkea piti kokeilla" ja jostain syystä moneen ruokaan kehittyi semmonen vihafiilis, eikä voinut edes itselleen myöntää pitävänsä, vaikka vähän ehkä pitikin... Ei meillä kurkkuun tavaraa tungettu mutta hyvin selväksi tehtiin, ettei pöydästä nousta ennen kuin on ainakin maistettu. Kapinavaiheessa tuo vitutti aivan suunnattomasti, vaan taidanpa silti soveltaa lähes samaa metodia omien muksujen kanssa. ;)

Omassa taloudessa tuli sitten kavereiden ja kundikaverin kanssa kokkailtua kaikenlaista ja vapaus kokeilla ja sylkeä vaikka takas lautaselle oli jees. Etanoista en vieläkään pidä ja silakkaa syön vain voipurkillisen kanssa, mäti menee alas kohteliaisuudesta, mutta noin yleisesti syön kyllä nykyään mitä tahansa. Tulinen ruoka on se, mistä en ole koskaan välittänyt ja sitä ei onneksi kotona tehdäkään. Mies käy niin usein asiakkaiden kanssa ulkona syömässä, että pystyy tyydyttämään tuon mielihalunsa vahvaan pöperöön ilman minuakin, joten homma toimii ja asiasta ei kiistellä.

Kokeiluhaluttomuus on kyllä turn off mulle. Niin safkassa kuin kaikessa muussakin. Tuttuihin hyväksi havaittuihin kaavoihin kangistuminen ei sinänsä ole huono juttu, mutta se on mielestäni elämistä puolella teholla. Tai vähän päälle, muttei riittävästi. Pelot ja epäluuloisuus kuuluvat elämään, mutta ruoka on niitä asioita, joihin uskallusta on aivan helvetin helppo kokeilla. Pelkuruus vaikkapa opiskelujen, toimialan vaihdon tai ihmissuhteiden kanssa pelatessa on hyväksyttävämpää, puhdas itsesuojelu on vain tervettä. Ja tähänhän "syyllistyn" itsekin kovin usein, sen täysin tiedostaen... Arki on ihana juttu ja tutut asiat luovat turvaa ja kasvattavat onnea, mutta kiinnostus uuteen on luonteenpiirre, jota ihailen ihmisessä. Toki haluan olla myös oman ihailuni arvoinen.

edit: Menikin näköjään vähän OT:ksi kun aloitusta uudelleen lukee... Sorgen. Eipä oikeastaan mitään vastausta itse kysymykseen.
Viimeksi muokannut Geetzu, 10.11.2005 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SingleMalt

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Mida kirjoitti:Exältä kielsin pizzan ja hernekeiton syönnin kotona silloin kun olin läsnä sinä päivänä,
:shock:

Minä kun olen ollut vaan siinä luulossa että naiset määräävät vain miehen pukeutumisen, rahan käytön ja kaverit. Tämä oli taas ihan uusi kielto.

On se hyvä että naiset pitävät meistä huolta näin. Mehän saattaisimme muuten joutua ihan hunningolle.
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

MGandhi kirjoitti: Siis vaadittaisiin oikein syventymistä aiheeseen? No lupaan kommentoida ketjua, jos jossain välissä elämäni käy NIIN tylsäksi, että sen jaksan kahlata läpi.
joo, kyllä se valitettavasti vaatii vaivannäköä ja aivorasitusta, mutta ihan mielesi mukaan tee.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Aito_Johanna kirjoitti:
M-ojo kirjoitti:
Huomaa kun yksin elää on ruoka ja syöminen pelkkä muodollisuus jota nyt sattuneesta syystä vain on pakko tehdä. Kun sitten taas tekee pöperöä muille kun itselleen, esim. kumppanille kans, siihen safkanlaittoon laittaa enemmän tunnetta ja vaivaa.
minusta on outoa, että niin monet yksineläjät sanovat, ettei pelkästään itselle kannata/viitsi tehdä ruokaa. (...) Tahallanne teette sinkkuelämästänne ikävää ajattelemalla, ettei minulle yhdelle vaivaiselle kannata vaivautua laittamaan mitään (...) vasta kun olen onnistunut pyydystämään itselleni ruokaseuraa, ansaitsen hyvää ruokaa.
Nyt puskee mieli kahtaalle. Olen teoriassa AJ:n kanssa samaa mieltä ja pyrinkin kokkailemaan myös ihan vain itselleni kelpo aterioita. Ruoanlaittohan on hauskaa itsessäänkin, ja kun tuloksetkin ovat ainakin toisinaan nautittavia, niin miksipä ei.

Mutta käytännössä huomaan kuitenkin usein ajautuvani M-ojon linjoille. AJ:n analyysi tästä ilmiöstä on kuitenkin mielestäni vähän harhaanjohtava. Ehkä kyse ei ole oman itsensä arvostuksesta ja nautinnon ansaitsemisesta. Tai ainakaan en itse jattele näin. Pikemminkin on niin, että kumppanin - ainakin, jos tämä ei ole kuvailemani kaltainen nirsoilija - ruoanlaittokokeilut ovat kaksin verroin nautittavampia. Siksi niihin tulee paremmin motivoiduttua myös arkiväsymyksen keskellä. Uskon vahvasti joihinkin tunnettuihin latteuksiin, kuten että jaettu ilo on kaksinkertainen ilo.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Geetzu kirjoitti: Arki on ihana juttu ja tutut asiat luovat turvaa ja kasvattavat onnea, mutta kiinnostus uuteen on luonteenpiirre, jota ihailen ihmisessä.
:h:

Tapaammehan sitten seuraavassa elämässä?
Mida

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Mida »

SingleMalt kirjoitti:
Mida kirjoitti:Exältä kielsin pizzan ja hernekeiton syönnin kotona silloin kun olin läsnä sinä päivänä,
:shock:

Minä kun olen ollut vaan siinä luulossa että naiset määräävät vain miehen pukeutumisen, rahan käytön ja kaverit. Tämä oli taas ihan uusi kielto.

On se hyvä että naiset pitävät meistä huolta näin. Mehän saattaisimme muuten joutua ihan hunningolle.
Niin no, voisihan tuosta käyttää myös termiä sopimus, mutta aika ehdoton olin sen suhteen, koska kodin pitää mielestäni olla paikka, jossa viihtyä ja jos siellä jatkuvasti olisi kärynnyt sula juusto tai hernekeitto niin ilmapiiri olisi voinut olla muutenkin vaarassa. Paras ratkaisu siis, että jätkälle keitot ja pizzat silloin kun itse olin vaikka sukuloimassa tai käyköön ulkona pizzallansa. Osasi onneksi syödä ja tykätä paljosta muustakin ruuasta, eikä uhraus siksi tuolle ollut iso paha.
Geetzu

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

vadim kirjoitti:
Geetzu kirjoitti: Arki on ihana juttu ja tutut asiat luovat turvaa ja kasvattavat onnea, mutta kiinnostus uuteen on luonteenpiirre, jota ihailen ihmisessä.
:h:

Tapaammehan sitten seuraavassa elämässä?
Sovitaan siitä hieman myöhemmin tarkemmin. Olen niin huono kokeilemaan mitään uutta. ;)

:h:
Geetzu

Re: Makuasioista kiistely

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mida kirjoitti:...
Melkoisen rakastunut täytyy olla luopuakseen JUUSTOSTA toisen vuoksi. Huh. 8)

Itse pitäisin tuota ehkä pahimpana mahdollisena (ah liioittelua) alistamisena ja jos itse syyllistyisin samaan olisi vaikea kuvitella toisen asuvan kotonaan. Kyllähän hajuhaitat ovat inhottavia ja joskus haitallisiakin, mutta hyvänä kompromissina itselläni tuossa varmaan toimisi tuulettaminen. ;)

Tällaiset asiathan vaikuttavat kumppanin löytymiseen ja alunperin hyväksymiseenkin. Oli eräs poika, joka ei säyseistä pyynnöistäni huolimatta tehnyt mitään jalkahielleen, ei edes suostunut kokeilemaan ostamiani tököttejä (koska hajuun oli kuulema itse niin tottunut, ettei se liikaa häirinnyt). Tuo nyt ei mennyt edes mielipidetaisteluksi vaan oli niin selkeä osoitus arvostuksen puutteesta nenääni kohtaan, että se juttu oli sitten siinä hyvin pian. Ja minä kun hänen vuokseen opettelin tiputtamaan tampaxit wc-pönttöön sen sijaan, että kiikuttaisin ne paperiin käärittynä roskakoriin!
Vastaa Viestiin