Sukupolvien välinen kuilu?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Onko teillä omaa kokemusta sukupolvien välisestä kuilusta?

Itsehän olen jo kauhistuksen kanahäkki 50. Se tarkoittaa, että varmasti on kuilua teihin minua enimmäkseen nuorempiin ja varsinkin teini-ikäisiin. Vaikka mielestäni olenkin yrittänyt pysyä ajassa mukana, ainakin olla tietoinen mitä tapahtuu.

Aloituksessa kuitenkin mietin kulttuurieroa vielä vanhempiin sukupolviin. Minä olen joutunut elämään liikaa vanhempieni kanssa. Äiti on 82 ja isäkin kohta 80 vee. He ovat kohtuulisesti koulutettuja ja kaupungeissa (ml Helsinki) eläneitä, kaukana tyhmästä juntista.

Silti sukupolvien välinen kuilu on välillä turhauttava, jos ja kun niiden kanssa joutuu asumaan:

-Heille ei koulussa opetettu juurikaan englantia, joten he eivät ymmärrä englantia. Minä taas luen joka päivä englanniksi, katselen juutuubeja ym. Tästä seuraa, että kun aina välillä löydän jutun, joka saattaisi heitäkin kiinnostaa ja ajattelen näyttää,.... vasta sitten tajuan että ai joo, se onkin englanniksi, unohda koko juttu. Siis tavallaan kuin heiltä puuttuisi puolet lukutaidosta

-Heidän maailmansa painopiste on Suomen Lähihistoriassa, mukaanlukien syntymäänsä edeltänyt "Kapina" ja ennen kaikkea "Sodat". Sotaan eivät joutuneet, olivat silloin lapsia. Mutta silti mikään ei ole niin tärkeää, mikään muu ei ole vaikuttanut niin paljon. Pitkin hampain joudun sen myöntämään että maailman tärkein asia joo.. Toinen tärkeä asia on sukunsa, siis ihmisiä jotka ovat kuolleet ennen syntymääni ja myös sukututkimus vielä varhaisemmista ajoista. Hyvä että ovat laittaneet sen paperille, mutta jatkuva kuuleminen niistä rasittaa. Jutut on täynnä jotain Hugo-setää ja Anni-tätiä ja nuorisoseuraa. Minä kun olen pakosta elänyt kaukana elävistäkin harvoista sukulaisistani.

-He antavat vaikutelman laajasta yleistiedosta ja seuraavat aikaansa ja uutisia, politiikkaa ja jopa Idolsia ym. Mutta nyttemmin olen huomannut, että heillä ei olekaan juuri mitään yleistietoa mm. tähtitieteestä, evoluutiosta, laajemmasta maailmanhistoriasta, uskonnoista ym. Ei yhtään mitään oikeastaan. Ne eivät ole kiinnostaneet, eiväthän ne ole edes Suomen Lähihistoriaa. Tämä yllättää, koska he ovat eläneet samana aikana kuin minäkin viimeiset 50 vuotta, ja olen naiivisti kuvitellut, että minkä minä tiedän, myös vanhempani tietävät. Mutta ei. Puheenaiheet loppuvat heti minun alueillani, vaikka heidän juttujaan osaan höystää tai edes tiedän mistä on kyse. Ei toisin päin.

-Kulttuurisesti he puhuvat 30-60 lukujen suomalaisesta kirjallisuudesta, äiti myös en ajan suomalaisesta runoudesta. Viihteessä 50-luvun iskelmistä. Käännettyjä italoiskelmiä ja sen ajan tähtiä. Vanhat länkkärit ja Brigitte Bardot oli jotain, sen jälkeen ei kuulemma ole tehty hyviä elokuviakaan. Katsovat toki telkkarista myös moderneja leffoja, mukaan lukien jenkkileffat jos ei muuta tule. Uudemmat eivät jää heidän mieleensä, kun "eivät tee vaikutusta". Siis mikä ihmeen Star Wars? Tilanteissa joissa on vain yksi telkkari, ja vaikka se olisi omanne, eikö teitäkin hävettäisi katsoa "lapsellisia" tieteissarjoja, vampyyri-ja zombiepätkiä saati toimintarymistelyjä, kun nykyään tulee toisilla kanavilla melkein vuorokauden ympäri sitä aikuismaista asiallisempaakin ohjelmaa, eli vuoden ympäri urheilukisoja joissa on suomalaisia, dokumentteja Suomen Lähihistoriasta, tangoa ja vanhaa iskelmää ajalta ennen rokkenroulia, näytelmiä Suomen maaseudusta ym. Eikö se ole yksinäänkin noloa katsella silloin jotain sci-fin "pattipäitä" ja amerikkalaisia "ryminöitä" jos samaan aikaan on muilla kanavilla jotain todellista, eli haitarinsoittoa ja seipäänheittoa Pohjanmaan sisällissotamuistelu-siiankalastusjuhlilta? :D

Voi olla, että pysyttelette kaukana vanhuksistanne, minä en ole voinut enkä voi. Enkä haluakaan turhautumisesta huolimatta kuolisin ihan yksin tai ainakin tulisin vielä hullummaksi kuin nyt.
Viimeksi muokannut Gat, 08.09.2012 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Pulkannaru
Kitisijä
Viestit: 4952
Liittynyt: 28.07.2008 22:31
Paikkakunta: Jäässä

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Pulkannaru »

Voi olla, että pysyttelette kaukana vanhuksistanne, minä en ole voinut enkä voi.
Voithan. Sen kun aloitat oman elämän. Voi niitä silti nähdä kerran viikossa tai kahdessa. Silti se olisi Sun elämää. Ei sun tarvitse elää niiden elämää. OIKEESTI!
Vaikka turhaa tää kuitenkin on.. :(
Enkä haluakaan turhautumisesta huolimatta kuolisin ihan yksin tai ainakin tulisin vielä hullummaksi kuin nyt.
Hommaat sen vaimon. Et sitten kuole yksin. Joutuisit tietty luopumaan monista 'tavoistasi'. Onneksesi. Ja tulisit selväjärkisemmäksi.
Vaikka turhaa tää kuitenkin on.. :(

Totta kai on kuilu. On aina ollut ja tulee olemaan vastakin. Mieti sitä kuilua, jos panisit lapsen alulle. Siis kuinka suuri kuilu teillä olisi?
Sonni, porsas sekä apina.
-
Rauno Räsänen:
Olen perehtynyt melkein kaikkiin asioihin ja ymmärrän niitä, jos vain haluan. Ainoastaan omat tekoni, tunteeni ja naisen logiikka ovat jääneet minulle mysteereiksi.
Avatar
Homeboy65
Kitisijä
Viestit: 12287
Liittynyt: 15.08.2005 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Homeboy65 »

En koe oikein sukupolvien välistä kuilua musiikkimakua lukuunottamatta. Kumpikaan ei ymmärrä Neil Youngin suuruutta.
Niin no, sitten faija (reserv. yliluutnantti) veti pultit kun en halunnut mennä inttiin. Minusta mikään maa ei ole sen arvoinen että sen takia pitäisi tappaa tai kuolla.

En pysyttele kaukana kummastakaan, tapaan heitä aika usein tai ainakin soittelen.
"En tiedä pitäisikö sinulle ojentaa netiketti, banaani vai köysi." - Tix
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16596
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

No joskus joidenkin viisikymppisten muinaismuistojen kanssa tulee kommunikaatiokatkoksia kun puhutaan vaikka lähihistoriasta - ja kohta käy ilmi, että nämä antiikkihahmot eivät tarkoita termillä vaikka Suomen EU-jäsenyyden alkuvuosia vaan jotain aivan muuta.
Gat kirjoitti:painopiste on Suomen Lähihistoriassa, mukaanlukien syntymäänsä edeltänyt "Kapina" ja ennen kaikkea "Sodat".
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Olen aina tullut hyvin toimeen itseäni vanhempien ja erityisesti paljon vanhempien kanssa. Nuoret ovat perseestä, ja luenkin itseni kuuluvaksi sukupolvien välisen kuilun vanhalle puolelle.
Paras päivä ikinä.
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Riemumieli kirjoitti:Olen aina tullut hyvin toimeen itseäni vanhempien ja erityisesti paljon vanhempien kanssa. Nuoret ovat perseestä, ja luenkin itseni kuuluvaksi sukupolvien välisen kuilun vanhalle puolelle.
Oletko varma, että et ole pudonnut sukupolvien väliseen kuiluun?
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Niin joo totta. Nuori silliltä haisematon tussu kiinnostaa, mutta nuorten jutut eivät. Olen hukassa.
Paras päivä ikinä.
Avatar
Gat
Kitisijä
Viestit: 9259
Liittynyt: 04.11.2007 2:11
Paikkakunta: Aergistal

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Gat »

Pulkannaru kirjoitti:
Voi olla, että pysyttelette kaukana vanhuksistanne, minä en ole voinut enkä voi.
Voithan. Sen kun aloitat oman elämän. Voi niitä silti nähdä kerran viikossa tai kahdessa. Silti se olisi Sun elämää. Ei sun tarvitse elää niiden elämää. OIKEESTI!
Vaikka turhaa tää kuitenkin on.. :( .
Ne on viettäneet kesiä täällä 50-luvulta alkaen, enkä minä niitä häädä. Toisaalta minä vietän sydäntalven mielelläni heillä Varkaudessa. Sitäpaitsi vaikken heitä aina siedä, ihan yksin tulisin totaalisen mökkihöperöksi.Kun kuitenkin kuolevat pian, minä olen sitten kuin orpo piru Helvetissä ja epäilen jaksanko elääkään enää.
Pulkannaru kirjoitti:Hommaat sen vaimon. Et sitten kuole yksin. Joutuisit tietty luopumaan monista 'tavoistasi'. Onneksesi. Ja tulisit selväjärkisemmäksi.
Vaikka turhaa tää kuitenkin on.. :( .
Kaikkihan me tiedämme, ettei tuo ole koskaan ollut mahdollista.
Pulkannaru kirjoitti: Totta kai on kuilu. On aina ollut ja tulee olemaan vastakin. Mieti sitä kuilua, jos panisit lapsen alulle. Siis kuinka suuri kuilu teillä olisi?
Enhän minä lasta saa, sellaista varten kun tarvittaisiin nainenkin.
Varmasti kuilua olisi näin vanhan ukon kanssa. Jotenkin mutuna kuitenkin pienempi kulttuuriero kuin minun ja vanhempieni vain 30 vuoden erolla. Historian dosentti Panu Pulma se luennollaan väitti, että nykymaailma alkoi 60-luvulla. Voi pitää paikkansa, tuntevathan nykynuoretkin biisejä ja elokuvia, jotka on tehty kymmeniä vuosia ennen heidän syntymäänsä. Jollloin vanhempani olivat jo passelisti liian vanhoja huomatakseen mitään uutta trendiä tai kulttuurimuotoa. Ennen heitä taas ilmeisesti elettiin hevosvetoisessa kansansatujen maailmassa ja se "heidän aikansa" oli vain jotain parinkymmenen vuoden jakso. Joten paljon kestävämpi jatkuvuus (50-60 vuotta) on ollut nykyisellä yhtenäiskulttuurilla, jos sellaisesta voi puhua.
Suvinen kirjoitti:James Brown kuoli. .... Äiti: en ole kyllä koskaan noista ulkomaan artisteista välittänyt..
Haha! Soul ei ole mielimusiikkiani, mutta eikös James Brown juu ollut 30-luvulla syntynyt?
Mutta ei tietenkään ollut tunnettu muinaissuomessa samaan aikaan.

Minun vanhempani sentään noteerasivat Elviksen, jota pitivät huvittavana. Beatleseilla kuulemma oli joskus "hyviä melodioita". Sen jälkeen heillä filmi poikki, vaikka minä toki olen valistanut. Mutta kun ne ei tee vaikutusta.

Kielimuurikin vaikuttaa. Äitini Idolsia katsoessaan kommentoi, että vaikeuttaa arviointia kun ei ymmärrä englantia eikä tunne näitä uusia kappaleita. Minä että öh, tuokin biisi on melkein neljäkymmentä vuotta vanha. Tietty he ovat nyt rutivanhoja eikä sovi mitään vaatia, mutta he lakkasivat huomaamasta uusia asioita jo paljon nuorempina kuin minä olen nyt. Eikä niistä sen ajan Suomessa juuri oltu kuultukaan. Tangoa, jazzia ym niillä oli, ei mitään amerikan 50-lukua.

Minun 50 vee sukupolveni kasvoi sarjakuvia lukien. Ja lukee vieläkin. Isäni ei tiedä mikä on Asterix tai edes Tintti. Joskus on kuriositteettina yhtä sivua vilkaissut ja sitten siirtyy moisesta lapsellisuudesta lukemaan jotain todellista, eli Suomen Lähihistoriaa.

Elokuvien tai mainosten viittauksia eivät ymmärrä, eivätkä huomaakaan etteivät ymmärrä. Joku "Rillit Huurussa" on heille käsittämätön ja tylsä.
urpiainen kirjoitti:No joskus joidenkin viisikymppisten muinaismuistojen kanssa tulee kommunikaatiokatkoksia kun puhutaan vaikka lähihistoriasta - ja kohta käy ilmi, että nämä antiikkihahmot eivät tarkoita termillä vaikka Suomen EU-jäsenyyden alkuvuosia vaan jotain aivan muuta.
Gat kirjoitti:painopiste on Suomen Lähihistoriassa, mukaanlukien syntymäänsä edeltänyt "Kapina" ja ennen kaikkea "Sodat".
No kuuluuhan se sivistykseen niistä tietää, ettei ole kuin se Big Brotherin peruskoulunopettaja, joka luuli että talvisota käytiin 60-luvulla tms. Tietty minuun voi vaikuttaa kun olen tenttinyt Suomen historian ja Yleisen historian aineopinnot ja ison osan biologiaakin, ja sitten ällistyttää ihmisten, varsinkin vanhempien, täydellinen tietämättömyys. Äitini voi esim kysyä mikä ero on käärmeellä ja madolla, että aurinkoakin sanotaan planeetaksi ja isäni ei tiennyt mikä ero on katolilaisuudella ja luterilaisuudella ja äidin mukaan muslimitkin ovat kristittyjä ym. Sitten vetoavat ettei heidän aikaan koulussa paljoa opetettu vieraita maita ja biologiastakin vain Linnen luokitus :roll:

"Kapinaan" (ennen syntymäänsä) ja "Sotiin" (lapsuudessaan) keskittyminen saattaa johtua siitä, että ne olivat heille niin ylivertaisen tärkeä asia, joka minunkin on kai pakko myöntää, ettei mikkään muu oo mittään. Ei edes yleinen maailmanhistoria. Jotenkin kuin vanhempieni sukupolvi ja vielä sitten oikeasti sotaan joutunut sukupolvi olisivat peräti ylimielisiä kun eivät juuri muuta huomaakaan. Ihan huomaamattaan toki. Siihen aikaan keskitytiin kokonaan Suomen kohtaloon koulussakin, muu maailma oli kaukana. Olen salaa tyytyväinen, kun viimeinenkin sotaveteraani heittää veivinsä, loppuvat ne ylivertaiset olennot :D Tietty uusia paskoja juttuja tulee. Mutta jos ne ajallisesti leikkaisivat, voisi käydä kuin Neuvostoliitossa 80-luvulla: Kun Afganistanin sodan veteraanit hakivat avustuksia virastoista, usein sosiaalitädit nauroivat heidät ulos. Siis eihän ne parikymppiset nöösipojat mitään sotaveteraaneja olleet, sotaveteraaneja ovat Suuren Isänmaallisen Sodan eli toisen maailmansodan veteraanit!
Avatar
Opal
Kitinä paheena
Viestit: 44
Liittynyt: 29.08.2012 18:25

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Opal »

Kuva

Nyt riittää tämä paska.

T: Hämis.
Avatar
exsu
Kitisijä
Viestit: 6314
Liittynyt: 05.10.2010 12:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja exsu »

Tein virheen ja selailin palstaa kirjautumatta. Tule apuun, hämis!
Mut ei se elämä sit ollut kuitenkaan
Ihan piece of Kake Randelin.
Avatar
Vagabondo
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 9390
Liittynyt: 23.09.2010 9:38

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Vagabondo »

:laatta:

Sain tarpeekseni. En jaksanut enempää kuvasaastetta katsella. Opal sai liittyä niban ja arskan seuraan.
Yet ah! why should they know their fate? Since sorrow never comes too late, And happiness too swiftly flies. Thought would destroy their paradise.
No more; where ignorance is bliss, 'Tis folly to be wise.
Avatar
Haemaeraemies
Kitisijä
Viestit: 3886
Liittynyt: 14.08.2005 18:34

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Haemaeraemies »

Modasin edellistä viestiä paska pasteajalta, ihan alleviivatakseni privaviestillä toimitettua kohteliasta kehoitusta rajoittaa tuon shaissen kylvämistä.
Good human, but sometimes if needed, a bad citizen.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Tässä ketjussa kiinnostavinta on nyt se schaisse mitä täällä olisi voinut olla :D
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Avatar
NuoriDaavid
Kitinä VIP-jäsen
Viestit: 14469
Liittynyt: 12.05.2011 8:48

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja NuoriDaavid »

Georgina kirjoitti:Tässä ketjussa kiinnostavinta on nyt se schaisse mitä täällä olisi voinut olla :D
Usko mua, ei kiinnoistaisi. Samaa pöytälaatikkorunoilua giffeillä terästettynä.
Kertojalla on vähitellen kertyneitä muistikuvia ja muita "todisteita" siitä, että hän on aiemmin ollut merkittävä ajattelija.
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Sukupolvien välinen kuilu?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

NuoriDaavid kirjoitti:
Usko mua
Jos Jeesus niin sanoo, niin en voi olla uskomatta :mrgreen:
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
Vastaa Viestiin