Tuoksut väärälle eli nyt tuli banks!

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Kittys

Re: Tuoksut väärälle eli nyt tuli banks!

Viesti Kirjoittaja Kittys »

slam kirjoitti:Bensan haju taitaa peittää ominaispaskan löyhkän.
:off: Loraus bensaa päälle ja tikkuu perään, eipä haise enää.
nojoojust

Re: Tuoksut väärälle eli nyt tuli banks!

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Gattaca kirjoitti:En ole evoluutiopsykologian asiantuntija. Muistelen lukemaani ja järkeilen.
nojoojust kirjoitti:
Gattaca kirjoitti:Tuo ihmislajin yhdenmukaistuminen on ollut mahdollisuus vasta ihan viime aikoina.
Onhan tuo ollut mahdollista jo pitkään (voidaan puhua useammasta sadasta vuodesta, mutta harvemmin edes alueita valloittaneet kansat sekoittuivat kovin kattavasti valloitettujen kanssa, tuoksuivatpa nämä mille hyvänsä), ja kun puhutaan ihonväristä, ei muutokseen tarvita kuin yksi sukupolvi, kun tuo kerran välimuotona periytyy. Joudut keksimään uuden tavan osoittaa että perusteluni on huono.
Jo pitkään?
Ajattele aikaperspektiiviä.
Tuossa hajusysteemissä saattaa olla kyse kymmenien miljoonien vuosien aikana kehittyneestä strategiasta. Joka oli jo valmis silloin "satoja vuosia sitten". Ja joka ei niin vaan muutamassa sadassa vuodessa katoa.
Jos ilmiö on olemassa, miksi eivät kaikki tänä päivänä toimi noin ja sekoitu, kun se kerran on mahdollista? Laajamittainen sekoittuminen näkyisi jo nyt, sitä ajoin takaa tuolla muutamalla sadalla vuodella.

Gattaca kirjoitti:Ja sanoin, että populaatioiden eristymiseen on myös kulttuurisia syitä. Varmaan noissa valloittajien ja valloitettujen tapauksessa.
On, ja minä arvioin että kulttuuriset syyt painavat enemmän kuin hajut.
Gattaca kirjoitti:Sikäli en YHDY Keikaukseen, että ihmisillä olisi taipumus viehättyä seksuaalisesti tyypeistä, jota ovat fyysisesti aivan vastakkaisia. Rajaan vastakkaisuuteen pyrkimisen niihin immunogeeneihin, joiden vastakkaisuudesta sitten saadaan tiedostamattakin informaatiota hajun kautta.
Keikaus on tosiaan ymmärtänyt tutkimuksen aineiston väärin, sillä immunogeenien vaihtelua esiintyy lähes yhtä runsaasti populaation sisällä kuin niiden välillä. Tuosta tutkimuksesta minäkin olen lukenut, mutta otos oli niin pieni, ja ennakko-odotukset rajasivat syiden etsintää niin paljon, ettei se täytä luonnontieteellisen tutkimuksen kriteereitä. Ja muut eivät ole pystyneet toistamaan koetta vastaavin tuloksin.

Takerruin tuohon Keikauksen käsitykseen asiasta, vaikka Hebuli ei ihonväriä maininnutkaan, ja hänen pseudo-alkuliitettään selitinkin.
Gattaca kirjoitti:Ja ehkä ulkonäkö ei korreloi immunogeenien vastakkaisuuden kanssa yhtä hyvin kuin tuoksu?

Mutta tuo taipumus ei mitätöi väitettä siitä tuoksuvalinnasta. Ihanne olisi kai riittävästi oman porukan näköinen tyyppi, jolla kuitenkin on vastakkaiset immunogeenit.
Sinänsä hassua, että itse en nuuski pahemmin ihmisiä, vaikka eläimiäni nuuskinkin paljon. Esim. kissojen tihutöitä selvitellessä löytyy syyllinen varmimmin kissoja nuuskimalla. Talouspaperirullan raadellut kissa kun tuoksuu talouspaperille tuntikausia... Ja parisuhteissani jokainen mies on korostanut minun hyvää tuoksuani, joka ei siis tule hajusteista, kun shampooni ja saippuanikin ovat hajustamattomia. Itse en heidän tuoksuunsa pahemmin huomiota kiinnittänyt, paitsi siihen, että ex-mieheni hengitys tuoksui kössipallon sisäpuolelle. :D (Ollessani lapsi isä aina lahjoitti minun leikkeihini puhjenneet kössipallot, ja jostain syystä joskus harrastin niiden puristamista niin, että ilma tuli ulos pallon halkeamasta...)
hermine

Re: Tuoksut väärälle eli nyt tuli banks!

Viesti Kirjoittaja hermine »

Tuskinpa hajusta voi päätellä, kenen kanssa parisuhde tai yhteisten jälkeläisten kasvatus onnistuisi mahdollisimman hyvin, tosin nämä asiat mun mielestäni ovat aika irrallaan kaikista muunkinlaisista ihastumis/rakastumisjutuista (jotenkin tuntuu että helpoin ja vakain yhteinen tulevaisuus olisi jonkun suht samantekevän ihmisen kanssa järkikumppanuus/ystävyyspohjalta).

Sensijaan siihen, ketä kohtaan tuntee fyysistä vetoa tuoksu vaikuttaa ainakin itsellä aivan uskomattoman paljon. Mulla kyllä muutenkin seksuaalinen mielenkiinto (luulisin, että se, mitä itsessäni pidän lähinnä tänä, on mitä muut pitävät varsinaisena ihastumisena/rakastumisena) ja henkisellä tasolla ihastuminen ovat kaksi aivan erillistä ilmiötä jotka vain hyvin satunnaisesti kohdistuvat samaan persoonaan. Hämmentävää, kun on löytänyt sellaisen ihmisen, jonka pelkän ominaistuoksun ajatteleminen saa kiihottumaan enemmän kun voisi minkään esim. visuaalisten ärsykkeiden voivan vaikuttaa.
Vastaa Viestiin