Nyksä ja luottamus

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Bigmama

Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Elän parisuhteessa jossa minua on petetty tavalla tai toisella.
Onko minulla oikeutta olla vihainen tai katkera, tai mainita asiasta, koska olen kuitenkin itse päättänyt jäädä suhteeseen?
Mulli75

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Mulli75 »

On oikeus tunteisiin mielipiteisiin.

Itse pidän sitä pettämisenä jos tekee toiselta salassa eikä pysty siitä kertomaan vaikka olisi sopinut että kertoo kokemuksistaan ja teoistaan myös kumppanille.

Sen minkä hyväksyy toiselle niin toisen on myös hyväksyttävä kumppanille.
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

Bigmama kirjoitti: Onko minulla oikeutta olla vihainen tai katkera, tai mainita asiasta, koska olen kuitenkin itse päättänyt jäädä suhteeseen?
Totta helvetissä on oikeus, mutta toivottavasti et kuitenkaan jäänyt siihen suhteeseen vain käyttääksesi tuota oikeutta.
"I want you to get excited about your life."
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Sitä mä vähä mietin että oonko liikenteessä vain kostaakseni vai yrittääkseni oikeasti, välillä langeten epätoivon fiiliksiin.
Faghag

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Itse en voisi olla avoimessa ja tyydyttävässä suhteessa, jos pitäisin sisällä moisia kaunoja. Eikö olisi parempi pitää kunnon tuuletuskeskustelu kumppanin kanssa, ilmaista ääneen se sinua jäytävä viha, pettymys ja arvottomaksi tunteminen. Kyllä se helpottaa ja sen jälkeen voi oikeasti jatkaa suhdetta eteenpäin, minne se sitten on menossa.

Moisen keskustelun vaarana on vain se, että jos et saa mitään kunnon rauhoittavaa vastausta siihen, mikä suhteessanne tai sinussa sai toisen hakemaan seuraa suhteen ulkopuolelta (näin siis oletan tapahtuneen, voin siis puutteellisesta informaatiosta johtuen olla myös väärässä), saattaa tämä sinun hyvä päätöksesi hajota, koska huomaat moisen yrittämisen olevan turhaa...

Mutta riski kannattaa ottaa, jos luulet, että kumppanisi ja suhteenne on sen arvoinen. Älä kuitenkaan turhaan uhraudu ja ota marttyyyrin viittaa harteillesi: sinullakin on oikeus arvokkaaseen elämään. Sillä kynnysmattoon pyyhitään paskaiset jalat yhä uudestaan....
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Mä olen nyt muutaman vuoden katsellut vierestä kahden ystävän parisuhdetta jota toisen osapuolen pettäminen varjostaa.
Kyseessä oli yhden illan juttu josta pettäjä kertoi heti seuraavana aamuna.
Erohan siitä tuli, jaksoivat olla erossa melkein puoli vuotta kunnes
päättivät yrittää uudelleen.
Rakastavat toisiaan kovasti mutta petetty ei anna pettäjän unohtaa virhettään, ja pettäjä kantaa jatkuvaa syyllisyyttä eikä pysty puolustautumaan millään.
Mielestäni ei todellakaan kannata jäädä suhteeseen jos ei ole valmis
antamaan anteeksi. Ja unohtamaan!

Toinen hyvä ystäväni antoi miehelleen anteeksi lyhyen suhteen.
Kriisiä kesti puolitoista vuotta, mutta heistä näkee että asia kannatti
käsitellä ja jatkaa yhdessä.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Yhden (tekstini kautta) aikaisempiin kirjoittajiin. On tehtävä niin kuin itsestä tuntuu ja totta kai saa olla wittuuntunut. Mutta jos aikoo suhdetta jatkaa, on witutus saatava pois mielestä ja se ei onnistune kuin keskustelemalla ja miettimällä. Voi toki olla, että suhde kariutuu kaikesta huolimatta, kenenkään ajatuksista kun ei tiedä. Alun järkytys ja pelko toisen menettämisestä saattaa vaihtua ajan myötä haluksi erota, mutta se on vain elämää.

Äkkinäisiä päätöksiä en kehoita ketään tekemään, kriisitilanteessa itse kukin voi syyllistyä pahoihin mokiin, joita ei tekemättömiksi saa.
Paras päivä ikinä.
MarthaFocker

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Palstan tavan mukaisesti on tässä vaiheessa korkea aika sanoa:
Jätä se.

totaalisen off-topic:
etkös sinä isomamma ole sen suhteen toinen osapuoli, jotka seuraavat toisiaan ketjusta ketjuun? Vai olenko käsittänyt aivan väärin? Saatan olla.
Jos kuitenkin näin on, että miekkosesi seuraa samaa palstaa,
niin mitäs ukkosi tykkää siitä, että avaudut palstalla näistä asiosta?

Kieroa toimintaa. Eikö asiasta keskusteleminen ihan face to face olisi jotenkin antoisampaa kuin nöyryyttäminen julkisella palstalla?

Vaikka ei siinä. Onhan tämä kity siitä hauska paikka, että täällä pariskunnat voivat vaikka riidellä siivousvuoroista jos niikseen tulee.

Pitäisikö minunkin alkaa mussuttaa kyypolle tälleen netissä, niin ei tarvi sitten enää kotona puhua mistään?

Okei
Martta: Mä haluan seksiä tästä lähtien myös juhannuksena!!
Kyyppo: älä akka nalkuta. Just annoin sulle viime jouluna.
Martta: Niin mutta mä haluan seksiä USEAMMIN!! Niin ja vie ne vitun roskat ennen ku tuun himaan, senkin paska poika.

(tulee mieleen katson mainos)
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Saan pidettyä suurimman osan ajasta pahan olon sisälläni, ja yritän antaa nyksälle tilaa mennä jotta voin kasvattaa luottamusta.
Mutta nyt kun hän mokasi kahteen otteeseen, vaikkakaan en epäile mitään todellista tapahtuneen, kaatuu kaikki niskaan. Ja tulee ulos. Raivona, haluna tappaa toinen. Huutona, kuinka voit tehdä näin, miksi teit niin, miksi olet sanonut sitä.
Nyksä huutaa takaisin että sä et ole terve, miksi otat vanhan asian esiin, miten nämä liittyy toisiinsa.
Mun mielestä ihan loogista että uusi epäluottamuslause liittyy vanhaan pettämiseen. Tuo muistot, pahan olon, ja epäilyn esiin. Vaikka mitään ei olisikaan tapahtunut, niin luottamus on palasina. Miksi taas teit näin?
Jokainen lause jonka nyksä päästää suustaan riidoissa, ehkä vain vittuillakseen, nostaa päätään, sinähän sanoit etten riitä ja nyt teit näin. Nyksä huutaa että eikö uudet teot ja uusi minä riitä. Riittää ja ymmärrän, mutta vanha asia ei ole sillä siivottu. En minä voi auttaa enempää, sanoo nyksä. Et niin, miksi en saa siis olla vihainen ja raivoissani tuhotuista tunteistani? Miksi en saa purkaa sitä sinuun, kun sinä olet purkanut minut palasiksi?
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Martha:

Ja mitäs väärää siinä on jos avaudun?
Nyksä tietää että puran itseäni kirjoittamalla. Ks. kotisivut.
Eikö täällä saakaan puhua oikeista asioista ja ikävistäkin tapahtumista?
Luuletko ettei asioista ole puhuttu kotona kasvotusten?
Enkö saa etsiä kohtalontoveria, järjen ääntä joka auttaisi parantamaan minuakin?
Löytämään sanoja, tapoja joilla etsiä se oikea onni?
Ja jos kerta nyksä ei voi oikein mitenkään mieltäni tyynnyttää, onhan se parempi että mesoa netissä kuin että joka päivä hakkaisin tyyppiä lyttyyn? Tai sekoaisin omiin ajatuksiini.
MarthaFocker

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja MarthaFocker »

Bigmama kirjoitti:Martha:
Eipä siinä mitään. Se on minusta vain erikoista. Siksi kysyin.
Senkun mesotat.

Rok on.
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Noh, antaa olla. Meni jo maku. Ketjun voi sulkea. Mesoan muualla.
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Tän vois siirtää Shrinkiin niin ei tulis noita OT-juttuja.
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Suvinen kirjoitti:Tuli juuri vastaan:

Pesin pyykkiä ja laitoin miehen farkut koneeseen. Tyhjäsin taskut; kuitteja.
Selasin ne läpi; tämän teen aina sekä käytännöllisyydestä että uteliaisuudesta.
Toissalauantain pikkujouluillasta oli normikuitit ( olutta ) sekä yksi, jolla oli haettu olut ja sininen enkeli.
Tuli vaan mieleen, että moniko kundi juo sinistä enkeliä..? Noh. Täytyypä kysäistä, kun ukkeli kotiutuu.
En erityisemmin pidä ajatuksesta, että se tarjoilisi drinksuja naisille pikkujouluissa, joissa ei edes pitänyt olla naisia.
Sulla on hyvä asenne, maltat odottaa ja kysyä vastausta mieheltäsi.
Ja mun mielestä talon pyykkäri saa tyhjentää muiden housuntaskut jos eivät ole itse vaivautuneet siihen.
safi

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja safi »

Bigmama kirjoitti: Ja jos kerta nyksä ei voi oikein mitenkään mieltäni tyynnyttää, onhan se parempi että mesoa netissä kuin että joka päivä hakkaisin tyyppiä lyttyyn? Tai sekoaisin omiin ajatuksiini.
Minusta vaikuttaa, että olet jo seonnut omiin ajatuksiisi. Mitä helvetin järkeä on väkisin roikkua suhteessa, joka aiheuttaa sinulle noin paljon mielipahaa?
Maailmassa on paljon parempiakin tapoja kuluttaa lyhyt elämänsä, kun hakata päätään tiiliseinään päivästä toiseen.
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Asiat ei vain ole niin yksinkertaisia.
Aina pitää miettiä mikä on oikein ja lapsille hyödyllistä, olenko tehnyt kaikkeni tämän eteen, olenko itse aiheuttanut käytökselläni jotain. Ei aina voi noin vain painua pihalle ihmissuhteista.
Kittys

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Kittys »

Bigmama kirjoitti:Asiat ei vain ole niin yksinkertaisia.
Aina pitää miettiä mikä on oikein ja lapsille hyödyllistä, olenko tehnyt kaikkeni tämän eteen, olenko itse aiheuttanut käytökselläni jotain. Ei aina voi noin vain painua pihalle ihmissuhteista.
Totta.. Mutta ei marttyyriksikään kannata suhteeseen jäädä riutumaan vuodesta toiseen. Lapsillekin varmasti paljon parempi elää tasapainoisessa, rakastavassa kodissa kuin olla pidemmän päälle vanhempien taistelukappaleina. Joskus täytyy myös ajatella vain itseään vaikka kuin oliskin lapsia tai muuta yhteistä toisen kanssa..
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Jep, tiedän ja tiedostan kaiken tuon, mutta silti on niin vitun vaikea vain ottaa ja lähteä.
nojoojust

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

On vaikea, mutta kun asiaa on tarpeeksi kauan vatvonut, on lähteminen vihdoin ja viimein tapahtuessaan helpotus. Itselläni takana seitsemän vuoden parisuhde, jonka alussa ajattelin että toinen aikuistuu, sitten että hän tietoisesti yrittäessään pystyy muuttumaan. Lopulta vain päätin, että tästä päivästä alkaa puolen vuoden koeaika, ja jos tilanne puolen vuoden kuluttua on ennallaan, lähden.

Lähdin, ja aina kun olen tekemisissä tuon exäni kanssa, olen erittäin tyytyväinen siitä että sain tuon aikaiseksi. Eihän sitä tarvitse hosua, kunhan tekee päätöksen siitä, että milloin tekee ratkaisun suuntaan tai toiseen.
Kittys

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Kittys »

Bigmama kirjoitti:Jep, tiedän ja tiedostan kaiken tuon, mutta silti on niin vitun vaikea vain ottaa ja lähteä.
Pieni "aikalisä"? Saisivat molemmat miettiä, mitä haluavat ja kenenkä kanssa.. Ei menis solmuun kaikkien elämä. Ja jos tuntuu pahalta olla erossa, sillon varmaan kuuluu yhteen.. Tota kannattaa koittaa, jos et oo valmis unohtamaan kaikkea ja antaman anteeksi, mist toinen osapuoli on loukannu sua. Riidoissa ne viimestään aina pulpahtaa esille ja se ei oo jälkeenpäin kivaa, joutuu vielä katumaan sanomisiaan puolin ja toisin.

Mutta jos jäät.. jää vaan sen takia, että susta itestä se tuntuu oikealta. Lapset sopeutuu aina, oli tilanne mikä tahansa.
ninnithequeen

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Bigmama kirjoitti:Jep, tiedän ja tiedostan kaiken tuon, mutta silti on niin vitun vaikea vain ottaa ja lähteä.
Kotisivujasi jo pitkän tovin lukeneena, voin sanoa, että koita jaksaa.

Jokainen on syyllinen johonkin. Pitää vain oppia antamaan anteeksi. Itse kunkin. Helppoa se toki ei koskaan ole. Pitää vain jaksaa uskoa, menneeseen ja tulevaan. Voimia teille molemmille. On näistä ennenkin selvitty.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Bigmama kirjoitti:Elän parisuhteessa jossa minua on petetty tavalla tai toisella.
Onko minulla oikeutta olla vihainen tai katkera, tai mainita asiasta, koska olen kuitenkin itse päättänyt jäädä suhteeseen?
Jos:
1. olette käsitelleet pettämistapahtuman niin, että kumpikin ymmärtää mitkä tekijät siihen johtivat, ja
2. molemmat ovat samaa mieltä niistä asioista jotka pyritään jatkossa tekemään toisin, ja
3. toista kohtaan epäoikeudenmukaisesti käyttäytynyt/käyttäytyneet ovat olleet aidosti ja avoimesti pahoillaan virheistään, ja
4. virheet on aidosti annettu anteeksi,
niin sinulla ei pitäisi enää olla asiaa koskevia vihan tunteita. Voisiko olla, että joku noista on jäänyt puolitiehen? Jos näin on, asia kannattaisi ottaa esille sellaisena hetkenä kun mitään muuta riitaa ei ole käynnissä, ja pyrkiä selvittämään se mahdollisimman rakentavasti.

Viha ja katkeruus on usein vain naamioitunutta surua ja pelkoa. Olen huomannut, että surun ja pelon näyttäminen lietsoo riitaa paljon vähemmän kuin vihan ja katkeruuden näyttäminen, ja ilman riitelyä sujuva asian käsittely taas johtaa huomattavasti nopeammin todelliseen anteeksi pyytämiseen ja anteeksi antamiseen (jonka jälkeen asia on helppo unohtaa niin, ettei sitä tarvitse enää kaivaa uudelleen esiin).

Jos oikein ymmärsin, tuosta alun perin vihaa aiheuttaneesta pettämisestä on jo aikaa, ja nyt on sattunut jotakin samantapaista uudestaan? Kuitenkin sanoit että mitään "todellista" ei välttämättä ole edes tapahtunut. Mikä sinua oikeastaan hänen toiminnassaan harmittaa?
Bigmama

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

En voi mennä asiassa sen enempää yksityiskohtiin julkisesti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Bigmama kirjoitti:En voi mennä asiassa sen enempää yksityiskohtiin julkisesti.
Ok. Ei välttämättä tarvitsekaan. Mieti mikä se asia on, joka sinua toisen käytöksessä harmittaa, ja harmittaako se vain menneisyyden tapahtumista johtuvan epäluottamuksen vuoksi, vai onko se sellainen juttu minkä tekemistä et oikeasti missään tilanteessa hyväksy häneltä etkä itseltäsi. Jos teko on periaatteessa ok, mutta menneisyyden varjot saavat sinulle pelon ja ahdistuksen päälle jo sen teon seurauksena, menneisyyttä kannattaa käsitellä vielä. Voi olla vaikeaa olla täysin avoin ja näyttää toiselle haavoittuvuutensa, mutta se on kuitenkin usein nopein tie ratkaisuun. Kukaan ei oikeasti, syvällä sisimmässään halua toiselle pahaa (varsinkaan sille, jota rakastaa), joten mitä selvemmin toinen tajuaa tehneensä pahaa (siis ILMAN syyllistämistä ja vastahyökkäyksiä), sitä helpompi hänen on sitoutua toimimaan jatkossa toisin.

On hyvä muistaa sekin, että pettämistilanteissa pettäjä ei aina ole ainoa jonka toiminnassa on parantamisen varaa (en sano, että juuri sinun tapauksessasi olisi näin - sen tiedätte vain te itse).
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Nyksä ja luottamus

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Suvinen kirjoitti: Toissalauantain pikkujouluillasta oli normikuitit ( olutta ) sekä yksi, jolla oli haettu olut ja sininen enkeli.
Tuli vaan mieleen, että moniko kundi juo sinistä enkeliä..? Noh. Täytyypä kysäistä, kun ukkeli kotiutuu.
En erityisemmin pidä ajatuksesta, että se tarjoilisi drinksuja naisille pikkujouluissa, joissa ei edes pitänyt olla naisia.
Woo, sie teet varmaan jotain kyyläyksen maailmanennätyksiä.
Kyllä mie voisin hyvin juoda vaikka sinisen enkelin, jos haluaisin drinkin välillä enkä keksis mitään muuta nimeä tiskillä.

Foliohattu päähän!

EDIT: Ai jaa, homma olikin selvinnyt jo .. eli naisille drinkkien ostaminen on ehdoton no-no? Vaikka se tunsi sen entuudestaan? Vai oliko kyseessä joku "käyxä täällä usein" - tuttavuus?
Kyllä mie voisin aivan hyvin tarjota kenelle tahansa miun seurueessa olevalle ihan mitä vaan, sukupuoleen katsomatta. Eri asia on sitten että jos asiasta valehtelee päin naamaa, muuten sie miusta lähinnä teit itses naurunalaiseksi penkomalla toisen taskuja.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Vastaa Viestiin