Miten teillä sovitaan riidat??

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
nypari

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja nypari »

urpiainen kirjoitti:täyttä asiaa
Sana rationaalinen kuulostaa ajattelumallisi kohdalla ehkä hieman tylsältä, tosikkomaiselta. Ehkä aikuismainen tai kypsä olisivat parempia sanoja, koska minäkään en ole koskaan ymmärtänyt vähiten väärieni mököttämistä - juuri mainitsemaasi 'Maija muutta maalle' kirjoista imettyä prinsessakulttia. Tai mistä minä tiedän mistä se on lähtöisin, voisiko joku kertoa?

Mököttäminen kun on käsittääkseni hyvin naismainen piirre. Se on ennen kaikkea reiluuden puutetta ja kieron valtapelin aloittamista. Pelin, jossa ei ole moraalisia voittajia, on vain pelaajia.

Ei kiitos mököttäjää tännekään!
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Ann »

Mökötys on itsensä kokoamista. Yleensä mököttäjä tietää tulleensa umpikujaan ja olleensa väärässä. Se on semmonen aikalisä, jonka aikana mietitään, että miten tähän tultiin.

Ei oo niin vakavaa.
Rotan aivot valtasivat pääni.
nypari

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja nypari »

Ann kirjoitti:Mökötys on itsensä kokoamista. Yleensä mököttäjä tietää tulleensa umpikujaan ja olleensa väärässä. Se on semmonen aikalisä, jonka aikana mietitään, että miten tähän tultiin.

Ei oo niin vakavaa.
Ei vakavaa useinkaan, mutta epäreilua varsinkin, jos toinen ei moista harrasta. Kertomasi on kuitenkin usein vain mököttäjän näkökulma asiaan, eikä mökötys näyttäydy sen "uhrille" samalla lailla. Koska mökötyksestä puuttuu avoimuus ja siihen liittyy väärintulkinnan mahdollisuus, ei sitä voi pelkästään aikalisänäkään ajatella.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Nyt mä kerron miehille salaisuuden naisista:

Mökötys = Säälinetsintää. Siinä vaiheessa kun mököttää, ei osaa enää sanoin tapella, vaan käyttää hyväkseen toisen empaattisuutta. Näin mä ainakin koen sen jos mökötän... "Älä nyt mökötä... mä oon pahoillani" = HAH! Kiikissä sucker.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Ann »

nypari kirjoitti:Kertomasi on kuitenkin usein vain mököttäjän näkökulma asiaan, eikä mökötys näyttäydy sen "uhrille" samalla lailla. Koska mökötyksestä puuttuu avoimuus ja siihen liittyy väärintulkinnan mahdollisuus, ei sitä voi pelkästään aikalisänäkään ajatella.
No nyt tiedät. Riitatilanteessa on toki hirmuisenkamalanvaikeaa asettua toisen asemaan(jos sitä nyt edes harrastaa olleskaan), mutta just sen takia näistä asioista olis ihan kiva jutella sen aikalisän jälkeen, kun molemmat ovat rauhoittuneet.

Toiset vetää asiat enempi tunteella, vaikka tahtoisivat käsitellä isot asiat järjellä. Tässä välissä tulee se mökötyksen paikka.
Rotan aivot valtasivat pääni.
nypari

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja nypari »

Tunnettahan pitääkin olla ja räiskyä saa. Hyssyttely on perseestä. Mutta mököttäminen, no toisaalta onhan se söpöäkin, jos se ei liian kauan kestä. Näkökulmani olikin urpiaisen mainitsema valtapeli, jota käsittääkseni moni mökötyksen nimissä pelaa.
Bigmama

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

Mä en mökötä säälin keruun takia, vaan sen takia että kerään voimia puukottamiseen tai sitten vain jupisen manauksia mielessäni. Mulle ei tartte puhua mitään kun mökötän
Geetzu

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Geetzu kirjoitti:Meitsi veti mitättömän pienestä asiasta herneet nenään ja hormoonihirviötär antoi paukkua niin että naapurin likka kävi seuraavana aamuna kysymässä onko kaikki ok...
Tähän vielä lisäys: enhän mä nyt muuten ku raskaana ollessani tämmöistä! ;) Ei mut ihan totta, kyllä kropassa tuntuu jylläävän välillä ihan erilaiset voimat mihin itse kykenee vaikuttamaan. Mököttämisessä oon myöskin ihan ansioutunut, mutta pyrin hoitamaan sen niin, että katoan. Lähden vaikkapa kiskalle hakemaan suklaapatukkaa ja pysähdyn kattelemaan lähipuun oravapariskuntaa (eilen). Kotiin palatessa miehen ilme on yleensä semmonen kysyvä "menikö Se ohi jo?", käyn halaamassa ja hommat jatkuu painollaan. Joskus tuntuu, että me keskustellaan asioista liikaakin, kaikki pitää selvittää, ettei vaaaaan juttu pääse kasvamaan isoksi ja liian häiritseväksi. Joskus se selvitystyö vituttaa ja tuolloin on parempi jommankumman vaan kadota ulkoilmaa haisuttelemaan. Vitutukselle ja kiukulle kun ei aina tosiaankaan ole mitään syytä.
Bigmama

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Bigmama »

^ komps
Edith

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Edith »

Tää ei liity sinänsä tähän, mut mä olen oikeesti aina luullut, että vaan miehet mököttää. (Tarkkailuaineistona 22 vuoden asuminen eräiden parisuhteessa elävien ihmisten nurkissa.) Mutta Kity avartaa!
Avatar
tuike
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 171
Liittynyt: 30.12.2005 18:11
Paikkakunta: L-V

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja tuike »

Minä nalkutan, mökötän, luovutan ja unohdan -vain jatkaakseni (tai aloittaakseni alusta) parin päivän päästä samasta aiheesta. Ikuinen oravanpyörä...
Patoutumia? :roll:
Jokaiselle jotakin
-minulle kaikki loput!
Elukka

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Elppis kirjoitti:Nyt mä kerron miehille salaisuuden naisista:

Mökötys = Säälinetsintää. Siinä vaiheessa kun mököttää, ei osaa enää sanoin tapella, vaan käyttää hyväkseen toisen empaattisuutta. Näin mä ainakin koen sen jos mökötän... "Älä nyt mökötä... mä oon pahoillani" = HAH! Kiikissä sucker.
Hmm. No mä nyt en ole nainen, mutta:
Kyllä mulla ainakin toi mököttäminen liittyy siihen, että
"Emmä Xittu jaksa tota vänkäämistä nyt!"
Tolla yhdellä kun on ikävä tapa inttää ja inttää, kunnes saa haluamansa vastauksen. Jos itteä ottaa ankarasti päähän eikä ollenkaan jaksais alkaa asiasta vääntämään, niin ei siinä oikein muutakaan voi kun ruveta möksäämään.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Vaola kirjoitti:Jatkan vielä edelliseen vastaukseeni liittyen.

Me olemme poikaystäväni siinä mielessä erilaisia riidan selvittäjiä, että minä saatan tiukoissa tilanteissa yrittää ottaa etäisyyttä ongelmiin ja keventää tunnelmaa esim. vitsailemalla tms. Kun tunnelma on hieman rentoutunut on mun (ja tietty toivon mukaan toisenkin osapuolen) helpompi sitten taas ratkoa, ja ylpeys ja jääräpäisyys eivät enää torpedoi samalla lailla keskusteluita. Esim. siskoni kanssa lähes aina selvitetään riidat näin, ja toimii oikein hyvin.

Ja poikaystäväni... No, hän taas on sellainen, joka ei voi kertakaikkiaan sietää minkään sortin kevennysyrityksiä silloin kun on tilanne päällä. Vitsailu vaan vituttaa häntä enemmän. Kun taas mua vituttaa se kun hölmölle käytökselle ei voi edes yrittää nauraa.

Noin se joskus menee.
Muakin kyllä rupeaa usein naurattamaan riitatilanteissa ellei kyse ole jostain aivan kuolemanvakavasta asiasta. Kevennän myös usein riitatilanteita ihan vain estääkseni tilannetta luisumasta hirveisiin, pelottaviin sfääreihin.

Tuli taas mieleeni yönmusta. Meillä oli minun Pariisin vierailun toisena iltana jo niin hirveä riita, että ajattelin, että tuon miehen kanssa en sitoudu mihinkään. Yönmusta oli suuttuessaan tosi sadistinen. Toisaalta riidanaihe, joka oli kyllä minusta lähtöisin, oli todella lapsellinen. Siksi toivonkin, että kumppanini olisi hiukan minua kypsempi edes joskus niin että pystyisi tarkastelemaan tilannetta ihan järkevän viileästi ensin.
Kikkelis kokkelis.
Angita

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Angita »

Tulipa tässä mieleen semmottinen ihana sana kuin "anteeksi". Anteeksipyyntö turhasta tuittuilusta on poikaa. Se joka on aloittanut riidan tekee yleensä aloitteen, mutta kumpi tahansa voi oikeastaan tehdä sen. Hyviin tapoihin kuuluu, että toinenkin pyytää heti perään anteeksi käytöstään tai loukkaavia sanojaan vaikka kyse olisikin väärinymmärryksestä. Ja sitten pusutellaan ja halitaan. Jälkeenpäin yritetään keskustella asiasta tyynesti ja rauhallisesti.
Strange-Bob
Kitisijä
Viestit: 7
Liittynyt: 08.01.2006 20:37

Re: Miten teillä sovitaan riidat??

Viesti Kirjoittaja Strange-Bob »

Haluaisin sopia riidat tunteettomasti. Niin, ettei mikään järkeen tukeutumaton vaikuta lopputulokseen negatiivisesti eikä ylenmääräisen ihanteellisesti omia todellisia tunteita syyttä mukailematta.

Rehellisesti ja toista kunnioittaen. "En mä tarkottanu" tuskin ainakaan vahvistaa yhtäkään suhdetta pidemmän päälle.
Vastaa Viestiin