Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
slam

Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

Opin Manalalta hauskan sanan. Sosiaalinentyhjiö, onkohan se mahdollisesti yhdyssana? anywei... (Toivon tämän valituskirjelmän olevan tämän vuoden viimeinen valituspuhe ja siihen myös pyrin, mutta en lupaa mitään vakaata asian suhteen, jos satun vahinkossa hieman valittamaan.)

Suomalaisten kaveripiirien sotilaallinen vastarinta syöksee minut takaisin sosiaaliseen tyhjiöön. Hieman olen yrittänyt rekkautua sisälle kaveripiireihin, mutta sotilaallinen, ajallinen ja paikallinen mahdottomuus ovat pudottaneet minut takaisin sosiaaliseen tyhjiöön. On olemassa vihamielisen ja kusipäisyyden omavia kaveriporukoita, joihin osallistumisen kokisin varmasti vastenmielisenä. Minua tuskin niihin edes hyväksyttäisiin, mikä on parempi molemmille osapuolille.

Kaveripiiri muodostaa ketjun, joka ei päästä sisälleen helposti uutta ihmistä tai se kerää paremminkin samankaltaisia yksilöitä. He tuntevat toisensa ja eivät halua erilaista verta sotkemaan totuttuja ympyröitä. Tälläiset ketjut imevät paljon kauniita naisia puoleensa. Yksinkertaisesti he korkeampiluokkaisessa älykkyydessä naisten suhteen pystyvät siihen. Ottavat ne helposti ja he harrastavat keskenään seksiä, joka saa gattagankin niskavillat nousemaan, koska hän ei saa olla osallisena yhteisön tarjomasta hyvästä. Kaveri on väittänyt poikkeavan myös nussivan maailman sisään kasvaneista yksilöistä.

Tulen varmasti aina olemaan yksin ellen tee itse mitään aloitteelista ja näin olen myöskin tehnyt, mutta saanut pettyä kerta kerran jälkeen. Mahdollisuudet alkavat käymään vähiin, mutta pyrin unohtamaan asia, sillä onhan elämässä muitakin iloja. En varmasti kokonaan lopeta vaikertamista ja yrittämistä, mutta mikä tulee olemaan varmaa tämänkin vuoden kuluessa on se, että sosiaalinen tyhjiö tulee kasvamaan entisestään ja kelpaamattomuus ihmisenä tulee saavuttamaan suuremmat mittasuhteet tulevan vuoden kuluessa ellen jaksa nousta tietokoneeni äärestä pois saavuttaakseni elämän antamia hedelmiä. *reps, kops, keps* :lol:

Sotiaallinen kaveripiirillinen vastarinta vastassani ja sosiaalinen epähyväksytyn ihmisen taakka niskassani lähden vielä sotimaan baareihin itselleni omaa osuutta yhteisöllisistä ihmisten kohtaamisista.

olkoon asia loppuun käsitelty tältä erää

allekirjoitus: Slam
Herra Manala

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

slam kirjoitti:Opin Manalalta hauskan sanan. Sosiaalinentyhjiö, onkohan se mahdollisesti yhdyssana?
:tiistai:
Patz

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja Patz »

slam kirjoitti:Sosiaalinentyhjiö, onkohan se mahdollisesti yhdyssana
Yhdyssana = perusosa + määriteosa
Esim. autoradio; perusosa = radio, määriteosa = auto

Yhdyssanan vastakohta on sanaliitto. Ongelmatilanteet muodostuvat usein, kun pitäisi erottaa nämä kaksi käsitettä toisistaan. Onneksi helpotuskeinoja löytyy, tutkitaanpa nyt muutamia.
  • -kin -liitteen lisääminen sanojen väliin:
    muovikinkatos => mahdoton => yhdyssana
  • adjektiivin lisäys sanojen väliin
    muovikevytkatos => mahdoton => yhdyssana
  • yhdyssanassa on vain yksi pääpaino; tarkkaile sanojen painotusta
    Hän on vanhapiika. <--> Hän on vanha piika.


    YHTEEN:
  • substantiivit joiden määriteosa on nominatiivissa
    muovikatos
  • substantiivit joiden määriteosa on genetiivissä ja joilla on vakiintunut merkitys
    äidinkieli (vrt. äidin kieli)
  • Katujen ja paikkojen nimet, joiden määriteosa on genetiivissä
    Heikintie

    HUOM! Tähän sääntöön on poikkeuksia, esim. sellaiset kadunnimet, joiden määriteosana on jonkun henkilön sekä etu- että sukunimi kirjoitetaan erikseen. Myös sellaiset maantieteelliset nimet, joiden perusosana on yhdyssana kirjoitetaan erikseen.
    Uolevi Mäkisen katu
    Atlantin valtameri
  • -inen-loppuiset adjektiivit, joiden määriteosana on adjektiivi, pronomini tai lukusana
    hyvännäköinen
    tämänkertainen
    seitsenvuotinen
  • värit
    sähkönsininen
  • partikkeli + päin
    tännepäin
    ylöspäin
    alaspäin
    HUOM! vasemmalle päin, oikealle päin
  • hellittely- ja säälittelysanat
    tyttörukka
    Annika-parka
  • kasvit, eläinrodut ja ruokalajit
    annansilmä
    kultainennoutaja
    karjalanpiirakka

    ERIKSEEN:
  • taipumattomat adjektiivit
    koko joukko
    aika poika
    pikku tyttö
  • moniosaiset partikkelit
    niin kuin
    ennen kuin
  • nomini + päin
    Santahaminaan päin

  • niin sanottu, viimeksi mainittu, huomiota herättävä
    HUOM! Edellyttäen, että ilmauksilla ei ole kuvallista merkitystä, vrt. ohi menevä juna <--> ohimenevä hetki
Viimeksi muokannut Patz, 02.01.2006 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hebuli

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Kiitos patz! Tuo ansaitsee päästä FAQ:iin.
Patz

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja Patz »

hebuli kirjoitti:Kiitos patz! Tuo ansaitsee päästä FAQ:iin.
Ei kestä kiittää, kyNppi riittää.
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

vihainen selostus. :shock:

Oki
nypari

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja nypari »

Ei nyt millään pahalla, mutta otsikon yhdys sana virhe on luokkaa keskivertoa pahempi, joten ehdottaisin esim. kansanopiston kurssille ilmoittautumista. Tuli vaan sairaaseen mieleeni ajatus tulevasta työ hakemuksestasi, jonka tarkoitusta moinen virhe tuskin palvelee.

EDIT: Piti vielä sanomani, että koska olen tulkinnut Slam kirjoitustesi tarkoituksen olevan mm. viljellä mahdollisimman älykkömäisiä ja sofistikoituneita sanoja, niin yhdyssana- ja pilkkuvirheiden sekä ajatuskatkosten johdosta kirjoituksestasi häviää lähes kokonaan pohja. Lukijalle tulee tunne, että yrität liikaa, liian vaikeata tekstiä, tekstiä jota edes itse et ymmärrä.

Edelleen rakentavasti,

-nyps-
Viimeksi muokannut nypari, 02.01.2006 11:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
hebuli

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Onko tosiaankin niin että sanaliitto on yhdyssana? :shock: Kun ne kuitenkin ovat toistensa vastakohtia?
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

hebuli kirjoitti:Onko tosiaankin niin että sanaliitto on yhdyssana? :shock: Kun ne kuitenkin ovat toistensa vastakohtia?
Onhan osanoista yhdyssanoista sovittu, että ne kirjoitetaan yhteen kaikesta niihin kohdistuvista filosofisoineista huolimatta. Kait sellaisista sanoista on jonkinlainen listakin olemassa? Netissä?

ps. Itselläni on vain kielioppitehtäväkirja, jossa on hieman kielioppia. Ei ole sellaista tarkempaa opusta. Tarttis jaksaa varmaan hommata tai jotakin... XD
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

nypari kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta otsikon yhdys sana virhe on luokkaa keskivertoa pahempi, joten ehdottaisin esim. kansanopiston kurssille ilmoittautumista. Tuli vaan sairaaseen mieleeni ajatus tulevasta työ hakemuksestasi, jonka tarkoitusta moinen virhe tuskin palvelee.

EDIT: Piti vielä sanomani, että koska olen tulkinnut Slam kirjoitustesi tarkoituksen olevan mm. viljellä mahdollisimman älykkömäisiä ja sofistikoituneita sanoja, niin yhdyssana- ja pilkkuvirheiden sekä ajatuskatkosten johdosta kirjoituksestasi häviää lähes kokonaan pohja. Lukijalle tulee tunne, että yrität liikaa, liian vaikeata tekstiä, tekstiä jota edes itse et ymmärrä.

Edelleen rakentavasti,

-nyps-
Voi, anteeks. Jos olen niin tyhmä, että en saa naista, mut

Eikös sosiaalinentyhjiö ole edelleen yhdyssana? hieman ehkä leikillään puhuin, että se ei olisi? mutta mikä ny on sitten totuus, kun sen uudelleen otit esille, vaikka alusta lähtien se on ollut yhdessä? :roll:

silloin, kun on tarkoitus vain ajatella eikä kirjoittaa... homma kusee tekstissä, kun mietiskelee ja rapistelee hajanaisia lauseita, kun ei ole edes tarkoitus romaania vääntää... <- noin teen, kun vastaan topikkiin..

(en tierä, väsyttää ja voisi... lukea iltasadut. :)
ElanorRaven

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

slam kirjoitti:Eikös sosiaalinentyhjiö ole edelleen yhdyssana?
Ei ole. Eikö se nyt näytäkin jo ihan tarpeeksi pöljältä yhteen kirjoitettuna? Minun kokemusteni mukaan yhdyssanan alkuosa ei voi päättyä -nen-tavuun. Jotain tuollaista siellä yhdyssanaleikki-keskustelussakin taisi joku sanoa.
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

ElanorRaven kirjoitti:
slam kirjoitti:Eikös sosiaalinentyhjiö ole edelleen yhdyssana?
Ei ole. Eikö se nyt näytäkin jo ihan tarpeeksi pöljältä yhteen kirjoitettuna? Minun kokemusteni mukaan yhdyssanan alkuosa ei voi päättyä -nen-tavuun. Jotain tuollaista siellä yhdyssanaleikki-keskustelussakin taisi joku sanoa.
sosiaalityhjiö on parempi. Olishan se ny pitänyt keksiä XD

tuota -nen päätettä mietin minäkin muistojeni seasta hetken, mutta ei voinut luottaa siihen sääntöön.

^*väsyilen*^ selityksiä* mutta olen aika kaali auki, kun olen kirjoitellut shittiä aal day long :lol:
ElanorRaven

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

slam kirjoitti:olen kirjoitellut shittiä aal day long :lol:
Voih... Minä taidan kirjoittaa shittiä all night long. Saakeli, kun piti opiskelemaan lähteä. Ja saakeli, kun pitää kaikki aina jättää viime tinkaan. :x
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

ElanorRaven kirjoitti:
slam kirjoitti:olen kirjoitellut shittiä aal day long :lol:
Voih... Minä taidan kirjoittaa shittiä all night long. Saakeli, kun piti opiskelemaan lähteä. Ja saakeli, kun pitää kaikki aina jättää viime tinkaan. :x
Nauti. :lol:
slam

Re: Sosiaalinentyhjiö? (viimeinen valituspuheeni)

Viesti Kirjoittaja slam »

Sosiaalinen sorvipenkki = saksalainen 30 luvun yhteiskunta
Vastaa Viestiin