Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Chap

Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Kuten aikaisemmissa keskusteluissa on miljoonaan kertaan todettu, potentiaalisen partnerin ammatti ja koulutus eivät ole useimmille mikään kriittinen parinvalinnan kriteeri. Jos kuitenkin pitäisi pelkästään ammatin/koulutuksen perusteella päättää kenestä on alustavasti kiinnostunut, mitkä ammatit/koulutukset herättäisivät eniten kiinnostusta?

Tuolla tavalla katsottuna olen itse viehättänyt minua fiksumpiin naisiin, jotka ymmärtävät tieteellisen ajattelun päälle, joten akateemisuus on aina hyvä merkki. Erityisesti jos opiskelee / on valmistunut jostain hyvästä yliopistosta / koulutusohjelmasta / pääainesta. Yhteiskuntatieteellinen (erityisesti kaupallinen) tai luonnontieteellinen (ml. insinööritieteet) painotus opiskeluissa on myös hyvä merkki, koska se on viite siitä, että ehkä vähän paremmin ymmärtää omaa tapaani hahmottaa maailmaa. Ammatilla ei niin väliä, kunhan se vastaa sitä mitä on opiskellut ja johtaa siihen, että vapaa-aikaakin on (esim. investointipankkiiri on aika nou-nou).
slam

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja slam »

-sairaanhoitaja
-paljastava asuinen siivooja
-tiskaaja :roll:
RolloTomasi

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

- näyttelijä
- kirjailija
- kuvataiteilija
- muusikko
- tanssija
Patz

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Patz »

Chap kirjoitti:Jos kuitenkin pitäisi pelkästään ammatin/koulutuksen perusteella päättää kenestä on alustavasti kiinnostunut, mitkä ammatit/koulutukset herättäisivät eniten kiinnostusta?
En osaa arvottaa ihmisiä sen mukaan mitä he työkseen tekevät, kiinnostavamman ihmisestä tekee se, että on löytänyt alan/työn missä viihtyy. Motivaation täytyy tulla muustakin kun siitä, paljonko rahaa kolahtaa säännöllisesti tilille. Jonkinlaista kunnianhimoa tai kehittymishalua täytyy kuitenkin olla, paikalleen jämähtäminen tekee ihmisestä tylsän. En siis osaa sanoa mitään tiettyä ammattia tai alaa, mikä saisi mielenkiintoni erityisesti heräämään.

Tietynlaista ihastusta minussa herättää ns. kutsumusammatissa työskentelevät ihmiset, kuten hoitohenkilökunta, poliisit ja palomiehet. Pidän heitä alipalkattuina työtehtäviinsä nähden, joten uskon heidän motivaationsa tulevan suurelta osin jostain muusta.

Ja aiheeseen liittymättä, kyllähän iso, komea mies univormussa saa haarakiilan kostumaan... :jouden:
Avatar
Camilla
Kitisijä
Viestit: 1314
Liittynyt: 14.08.2005 23:08

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Camilla »

Helppo! Tietty insinöörit.. Okei, kaikki kyl kelpaa paitsi poliisit.

Patzilla ei varmaan ole vielä omakohtaista kokemusta palomiehistä tai poliiseista?
Viimeksi muokannut Camilla, 08.01.2006 23:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RolloTomasi

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

McJanne kirjoitti:Surullista, mutta en näe ammattia mitenkään vaikuttavana tekijänä.
Surullista. Hyvin surullista. :paijaa:
Chap

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

McJanne kirjoitti:Surullista, mutta en näe ammattia mitenkään vaikuttavana tekijänä.
Ok, eli jos tarjottaisiin mahdollisuutta lähteä treffeille vaikkapa siivojaan tai sairaanhoitajan kanssa tai sitten opettajan tai professorin kanssa, niin sinulle olisi ihan yhdentekevää kenen valitsisit kustakin parista?
McJanne kirjoitti: Sitä en kyllä laita pahaseni jos pää toimii jotakuinkin normaalilla tavalla :D
Eikö ammatti tai opiskelu (tai niiden puute) voi olla jonkinlainen indikaattori siitä (vaikkakin kenties heikko)?
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

No tätä jouduin taas tänään pohtimaan.

Sanoisin, että olen aina viehättynyt ensinnäkin tietystä jännitteestä yhden ja saman neitopersoonan sisällä. Lahjakkuus kiehtoo mua, muodossa jos toisessakin, ja erityisen kiinnostavaa on jokin lahjakkuuteen liittyvä ristiriita (sanotaan vaikka kauppatieteilijä, joka on esteettisesti lahjakas; tai matemaatikko, joka on musikaalinen). Tavallisimmin kyse on paremminkin lahjakkuudesta kuin koulutuksesta, intohimosta kuin työstä; ja erityisesti minuun vetoavat alat, joita arvostan ja joista olen kiinnostunut mutta joissa en itse ole lahjakas.

Niinpä on hankala sanoa, millainen koulutustausta olisi jotenkin lähtökohtaisesti kiinnostavin. Monet akateemiset alat eivät ole itsessään kauhean jännittäviä, esimerkiksi kavahtaisin juristia, jollainen olen itse, enkä ole koskaan tullut ajatelleeksi, että lyöttäytyisin yksiin esimerkiksi lääkärin tai perusinsinöörin kanssa. Arkkitehti, graafikko tai vaatesuunnittelija voisivat olla sikäli mieluisia kumppaneita, että he jakavat rakkauteni kauniisiin asioihin. Sen sijaan en ole varma, missä määrin jaksaisin analysoida asioita vaikkapa filosofin tai kirjallisuustieteilijän kanssa, vaikka pidänkin sekä filosofiasta että kirjallisuudesta. Filologiakaan ei varsinaisesti saa mua lämpenemään, vaikka olenkin jonkin sortin frankofiili; toisin on asianlaita historioitsijoiden ja valtsikalaisten kanssa.

En oikein tiedä, miten suhtautuisin esiintyviin taiteilijoihin, sillä mulla on jo nyt vaikeuksia katsella ystäviäni näyttämöllä ja/tai valkokankaalla, ja rakastetun kohdalla tilanne olisi ehkä vielä pahempi. Toisaalta näyttelijän ja balettitanssijan kohdalla ei ainakaan olisi vaikeuksia löytää yhteisiä harrasteita, koska pidän sekä teatterista että baletista; yhtä pianistia joskus vähän virittelinkin, mutta jotenkin puolipsykoottinen pimputtaminen noin niinkuin elämäntehtävänä tuntuu minusta jotenkin... riittämättömältä.

En oikein tiedä, mitä tästä pitäisi päätellä. Ehkä kyse on siitä, että kun teen duuniani kuitenkin aika karuissa olosuhteissa, haluaisin vaalia itsessäni sitä, mikä minussa on herkkää ja hyvää, ja sellaisena kaiketi pidän näitä ekspressiivisempiä puoliani.

Edit: lisättäköön, että mulla ei olisi mitään tohtoristyttöä vastaan, vaikka olen itse vaan maisterismies, päin vastoin musta se olis siistii!!!11
Viimeksi muokannut Vadim, 09.01.2006 0:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbohaltija

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Turbohaltija »

Pelkän ammatin perusteella - kysymys on sinänsä utopistinen - olisin kiinnostunut vain oman koulutustasoni naisesta, joka työskentelee samalla alalla tai ainakin on erittäin kiinnostunut työstäni. Voisin ainakin olla kohtuullisen varma saman aaltopituuden löytymisestä ja keskustelun molemminpuolisesta ymmärrettävyydestä.
Elukka

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Chap kirjoitti:
McJanne kirjoitti:Surullista, mutta en näe ammattia mitenkään vaikuttavana tekijänä.
Ok, eli jos tarjottaisiin mahdollisuutta lähteä treffeille vaikkapa siivojaan tai sairaanhoitajan kanssa tai sitten opettajan tai professorin kanssa, niin sinulle olisi ihan yhdentekevää kenen valitsisit kustakin parista?
Kysymyksenasettelussa on tässä se ongelma, että ainakin professoriksi pääsemiseen kuluu huomattavan paljon enemmän aikaa kuin hoitsuksi.
Näin ollen professorin on melkeinpä pakko olla joukon seniori, ainakin mielikuvissa.
Kyllähän sitä lähes eläkeikäisiä sairaanhoitajiakin on, tietty. Mutta jostain syystä mielleyhtymänä aina tulee se stereotyyppinen piukka parikymppinen. Samoin muistakin ammateista on stereotyyppiset mielikuvansa, johon tuo koko ammatin seksikkyys -ilmiö taitaa perustuakin. Se taas, mistä moiset käsitykset ovat peräisin, on toinen asia...
Chap

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Elukka kirjoitti:Kysymyksenasettelussa on tässä se ongelma, että ainakin professoriksi pääsemiseen kuluu huomattavan paljon enemmän aikaa kuin hoitsuksi.
Näin ollen professorin on melkeinpä pakko olla joukon seniori, ainakin mielikuvissa.
Kyllähän sitä lähes eläkeikäisiä sairaanhoitajiakin on, tietty. Mutta jostain syystä mielleyhtymänä aina tulee se stereotyyppinen piukka parikymppinen. Samoin muistakin ammateista on stereotyyppiset mielikuvansa, johon tuo koko ammatin seksikkyys -ilmiö taitaa perustuakin. Se taas, mistä moiset käsitykset ovat peräisin, on toinen asia...
Eli siis ammatti indikoi tiettyjä asioita, kuten ikää. Mutta vaikka on huomioimatta sen iän, väitän että suurimalle osalle ammatti indikoi muitakin asioita.

Btw. yhdestä tutustani tuli proffa alle kolmenkymmenen ikävuoden.
Elukka

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Chap kirjoitti: Eli siis ammatti indikoi tiettyjä asioita, kuten ikää. Mutta vaikka on huomioimatta sen iän, väitän että suurimalle osalle ammatti indikoi muitakin asioita.
Ei vaan ihmisillä on tietty käsitys tietyn ammatin edustajista.
Käsityksen paikkansapitävyys taas sitten on toinen juttu.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Niin, ei sillä ammatilla todellakaan ole mitään väliä, mutta jos puhutaan vain mielikuvasta...

Voisin olettaa, että sellaiset alat ja koulutusmuodot, jotka vaativat taiteellisuutta tai musikaalisuutta viehättävät ajatustasolla eniten.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Chap

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Elukka kirjoitti:
Chap kirjoitti: Eli siis ammatti indikoi tiettyjä asioita, kuten ikää.
Ei vaan ihmisillä on tietty käsitys tietyn ammatin edustajista.
Käsityksen paikkansapitävyys taas sitten on toinen juttu.
Öh, siis toki niinkin. Mutta kyllä ne myös indikoivat asioita. Esim, että investointipankkiirit ovat keskimääräistä urasuuntautuneisempia tai että intin leivissä olevat ovat keskimääräistä isänmaallisempia. Käsite indikoi ei tarkoita, että kaikkien investointipankkiirien/skappareiden pitäisi sitä olla, riittää että he keskimäärin ovat sitä.
nojoojust

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

Minä en pidä minkäänlaisista luokittelujärjestelmistä. Siksi minuun vetoavatkin poikkitieteelliset "ei_mitkään". Ihmiset joilla olisi tutkinto, jos he vain olisivat kyenneet rajoittamaan mielenkiintonsa yhteen alaan, mutta joilla sitä ei kuitenkaan ole.

Tuosta luokittelujärjestelmäinhostani johtuen en itse saanut aikaiseksi tutkintoa matematiikassa (alan valitsin siksi, että minulla on voimakas tarve saada ehdottoman oikeita vastauksia, joita ei voi kyseenalaistaa kaatamatta koko tieteenalaa). 1+1=2 on määritelmällisesti oikein. Haluaisin että kaikelle muullekin löytyisi määritelmällisesti oikeat vastaukset. Sitten tulin ahdistuneeksi siitä, että aina kun yritin kysyä jotain luennolla tai harjoituksissa, tuli vastaukseksi "tuo teille opetetaan neljäntenä vuonna". Ajatus siitä, että olisin vuositolkulla joutunut laskemaan säännöillä, joiden toiminta-ajatusta ei edes kerrottu, oli sietämätön. Joten menin töihin ja sille tielle jäin.

Koska oma kokemukseni koulutuksesta ja erityisesti sen sisällöstä on ollut suuri pettymys, uskon että jotta kumppanini voisi ymmärtää minun maailmaani ja ristiriitaista suhtautumistani akateemisuuteen, täytyisi kumppanilla olla ainakin jossain määrin vastaava historia. Kykeneviä akateemiseen tutkintoon älynsä puolesta, mutta ei halunsa.
Feiz

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Feiz »

Eiköhän sekin ole henkilökohtaista mitkä ammatit viehättää.
Lähinnähän kyse on siitä henkilöstä joka sitä harjoittaa.
Makuasioita taas joista ei voi kiistellä.
Avatar
KisSandra
Kitisijä
Viestit: 1126
Liittynyt: 14.08.2005 21:43
Paikkakunta: Hevonvitunjeera jota Tyrnäväksikin kutsutaan

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja KisSandra »

Patz kirjoitti:En osaa arvottaa ihmisiä sen mukaan mitä he työkseen tekevät, kiinnostavamman ihmisestä tekee se, että on löytänyt alan/työn missä viihtyy. Motivaation täytyy tulla muustakin kun siitä, paljonko rahaa kolahtaa säännöllisesti tilille. Jonkinlaista kunnianhimoa tai kehittymishalua täytyy kuitenkin olla, paikalleen jämähtäminen tekee ihmisestä tylsän. En siis osaa sanoa mitään tiettyä ammattia tai alaa, mikä saisi mielenkiintoni erityisesti heräämään.

Tietynlaista ihastusta minussa herättää ns. kutsumusammatissa työskentelevät ihmiset, kuten hoitohenkilökunta, poliisit ja palomiehet. Pidän heitä alipalkattuina työtehtäviinsä nähden, joten uskon heidän motivaationsa tulevan suurelta osin jostain muusta.
:komp:

..listaan voisi lisätä ehkä myös, joko samoin tai aivan toisin perustein, ainakin kokit ja muusikot. Näiden lisäksi muillakin taiteellisuuteen taipuvaisilla ihmisillä on oma viehätyksensä.
Pikku Myy veti henkeä nenän kautta ja puhalsi sen ulos hampaiden välistä hyvin keljulla tavalla, joka merkitsi:En-ole-eläissäni-kuullut-mitään-näin-hullua.
(T. Janson: Muumipappa ja meri)
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Vadim »

McJanne kirjoitti: Keskimäärin suomalainen miesinsinööri valitsee puolisokseen (nais)sairaanhoitajan.

Keskimäärin suomalainen naisinsinööri valitsee puolisokseen (suomalaisen) miesinsinöörin.
Ei, koska naisinsinöörejä on vähemmän.
Geetzu

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Fyysistä työtä, Mies käyttämässä käsiään... Kyllä siinä on sitä jotain. Hrrh. Rakastuin opiskelijapoppari-paskakuskiin, joka nyt kuuluu enempi "puku päällä joka säällä" -kerhoon. Käsien käyttöä pääsee yhä ihailemaan tarpeeksi vapaa-ajalla, raksakledjuissa hääräävän katseleminen tuo toisinaan isommat väristykset kuin aina-niin-ihana business-look.

Mutta jooh, enpä ole koskaan ollut tilanteessa, missä valita vaikkapa treffeille lähdöstä kahden täysin eri ammattikunnan tyypin kanssa. (En ole koskaan todella ihastunut opiskelujen / töiden lomassa, joten koulutuksesta ja duuneista on keskusteltu vasta kun yhteensopivuutta on jo testailtu muilla tavoin. )
Chap

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

McJanne kirjoitti: Ja seison edelleen jämerästi lausumani takana; valintakriteereihini ei mainittu asia kuulu.
Whatever you say Jack. Eli noissa teoreettisissa valintatilanteessa heittäisit sitten lanttia kenen kanssa lähtisit treffeille...
McJanne kirjoitti: Kohta b:
Et ole ilmeisesti vielä päätynyt itseäsi viisaammaan 'paskaduunarin' älyllisen jyrän alle?
Miten niin ilmeisesti? Olen kyllä tavannut monta fiksua "paskduunaria" ja monta dorkaa akateemista ja hyvin urallaan menestynyttä ihmistä.

EDIT: Ja kyllähän koulutus ja ammatinvalinta indikoi muitakin asioita kuin älyä.
McJanne kirjoitti: Täten muut olosuhteet huomioon ottaen sanoisin että todennäköisemmin arpa osuisi korkeammin koulutetulle, mutta tämä nyt on puhdasta spekulointia joka perustaa asuinympäristön ja työni vaikutukseen.
Hmm, no jos preferoit paremmin koulutettu ihmistä, eikö ammatti sun mielestä indikoi edes sitä?
Exsat

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Exsat »

Kaikki yritelmät oman alan edustajien kanssa ovat olleet jonkin sortin katastrofeja. Muut viritelmät ovat olleet joko insinöörien tai taiteen alan edustajien kanssa. Itseasiassa lähes kaikki ex-miehet, panot ja muut ovat olleet erinäinen yhdistelmä seuraavia:
-insinööri
-muusikko
-homo
-taiteilija (/töissä/koulussa jotenkin aiheeseen liittyen)
-urheilija

Ja tässä tietysti hauskinta on se, että jos mun taiteellista puolta pitäisi ilmaista numeroin, niin se olisi todennäköisesti miinusmerkkinen. Mua ärsyttää aivan äärettömästi sellaiset "Aidot, Oudot ja Erilaiset"-taiteilijasielut, jotka vaan ovat aah niin erilaisia ja halveksivat valtavirtaa. Tästä luontevana seurauksena mun molemmat suuret rakkaudet (siis entinen ja nykyinen) ovat valmistuneet jostain taidekouluista. :roll:

Mutta noin ulkopuolelta katsottuna seksikkäimpiä aloja ovat ne, joissa on valtaa. Valta on hyvästä.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Jos ottaa otsikon ihan vaan kevyeltä ja irrationaaliselta fiiliskantilta, millä ei ole tekemistä todellisen valinnan suhteen, minua miellyttävät poliisit ja palomiehet. Ehkä muutenkin enemmän duunarit kuin akateemiset. Minusta on seksikästä kun mies osaa ns. miesten työt ja minä saan leikkiä avutonta. Pikkuremppaa kotona, tauluja seinälle, lamput kattoon, huonekalujen kasaus ja painavien esineiden kantaminen. Uuuhhh...

Oikeasti sillä ammatilla ei niin kovasti tunnu olevan väliä. Tai sanoisin, että ammatti tai koulutus ei ole este.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
ninnithequeen

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

No eikai sillä ole väliä. Nykyinen nyt vaan sattuu olemaan "pikkupomo" työpaikallaan, ehdottomasti kielletty kertomasta missä ja mikä ala :wink:

Muita ammatteja, joitten kanssa on tullut pyörittyä:

- huoltomies
- opiskelija
- insinööri
- ravintolatyöntekijä
- kirjapainaja
- tietokoneasentaja tai vastaava...
Chap

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja Chap »

Lolita kirjoitti:Tai sanoisin, että ammatti tai koulutus ei ole este.
Hyvin sanottu :).
T3000

Re: Mitkä ammatit/koulutukset viehättävät?

Viesti Kirjoittaja T3000 »

Opettaja on aika rok. Olen aina ajatellut jostain syystä meneväni naimisiin opettajan kanssa. Puhtaasti seksuaalisessa mielessä tanssijat ja naisvoimistelijat ovat taas totaalisen rok. Notkea, hoikka, treenattu vartalo.. ah. Tunteeko kukaan yhtään naisvoimistelunopettajaa? :D
Vastaa Viestiin