Mykkäköulu

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
segma

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja segma »

Samaa on tullut vastaan täälläkin suunnalla. Tosin ei suhteessa, vaan paremminkin suhteen jälkeen. Oman mielenterveyteni takia totesin entiselleni, että nyt ei vaan kaveerausjutut onnistu. Ja nyt on sitten mykkäkoulua (tavallaan) ollut päällänsä jo puolisentoista kuukautta. Kamalinta tässä on se, etten osaa lopettaa tätä jotenkin, vaikka halua olisi. Pelkään, että minut tulkitaan väärin, kun haluan puhua asioita halki. Tässä nyt olen useampia viikkoja miettinyt, että nyt saa loppua. Että menen ja pyydän vaikka lounaalle ja puhun suuni puhtaaksi. Mutten uskalla tehdä sitäkään, kun en oikein edes tiedä mitä sanoa. Ahdistavaa ja raastavaa tällainen.
Elukka

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Elukka »

nojoojust kirjoitti:Tuo Elukkani kyllä itse uskoo että hän oikeasti rauhoittuu mykkäkoulun avulla, mutta todellisuudessa kyseessä on vain riidan lykkääminen. Jos jokin asia on ollut hampaankolossa, ei se sieltä minnekään katoa pelkällä odottelulla.
Hm. Yleensä kyllä siinä vaiheessa kun alan murjottaa, mietin että "Kohta kyllä sanon :kina: :maanantai: :tymä: :evil: :9mm: :!: ".
Yleensä siinä vaiheessa, kun lakkaan murjottamasta, ajatuskulku on jo edennyt hiukan rakentavampaan suuntaan.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Melnais »

En pysty minäkään mykistymään. Eikä se luonteelle kävisikään, sillä ongelmasta ehtii kasvaa järjetön vuori ja ehdin kuvitella sata pahempaa syytä kuin todellinen onkaan. Sen verran yritän pitää suuta napissa että ehätän muotoilemaan mikä minua vaivaa, sen sijaan että ryöpsäyttäisin kaiken sekavana sotkuna ulos. Yritän, aina ei onnistu. Mistä seuraa taas kk:n lanseeraama möykkäkoulu jonka aikana saan kakisteltua todellisen ongelman jonka ratkaisuun voidaan keskittyä.

Mies joka ei pysty sanomaan mikä riivaa ei tule olemaan pitkäikäinen kumppanini, simpukan sisällä ei ole helmeä vaan pilaantunutta lihaa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
lepsukka
Kitisijä
Viestit: 8
Liittynyt: 10.11.2005 14:56

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja lepsukka »

Mykkäkoulu on minulle oikein luonnollinen tapa "riidellä" ja sitäpaitsi sitä on helppo pitää yllä kun en muutekan aina ole niin kovin puhelias.

Mököttäminen voi olla mielestäni kovinkin hyödyllistä. Kuten täällä on tullut jo mainittua se rauhoittaa tilannetta. Mököttämisen aikana vellovan "vittuuntuneisuusenergian" voi purkaa erittäin käyttökelpoisiin kohteisiin kuten kämpän siivoamiseen tai jonkun muun rästiin jääneen työn tekemiseen kun ei tosiaan tarvi sille toiselle jutella. Täytyy kyllä tulla sen verran vastaan niille jotka eivät mököttämistä ymmärrä: mykkäkoulun käyttäminen on erittäin vaativa taitolaji. Jos mennään tilanteeseen missä vain pitkitetään riitaa ei siinä ole mitään järkeä. Mutta itse haluan konfliktin syntyessä ensi miettiä itsekseni mikä tässä nyt mättää, kuinka tilanteesta päästään pois, onko tässä mitään järkeä, olenko loukkaantunut oikeasti vai vaan riidanhaluinen, mikä tuossa toisessa oikeasti nyt vituttaa niin rankasti... jne. Eli mykkäkoulu ei ole vaan hiljaisuutta, eikä siihen käytetty aika ole kulunut hukkaan. Kun olen saanut omat ajatukseni selviksi nimenomaan tätä kyseistä konfliktia ajatellen, ei tarvitse kaivella riidan aikana niitä "vanhoja asioita". Voidaan oikeasti ryhtyä rakentavaan keskusteluun, jossa ei ole vaaraa "turhalle" turhautumiselle joka minun tempperamentilla saattaisi muuten johtaa astioiden/tavaroiden paiskomiseen. Mykkäkoulua käyttämällä säästän siis toista osapuolta, kun en kiukkuni huipussa rupea latelemaan lapsellisuuksia (mustaenkelille ihan vaan tiedoksi).

Minun mykkäkoulun pituus riippuu aika paljon konfliktin tasosta. Ja jos siinä vaiheessa kun olen valmis lopettamaan hiljaisuuden (sen voi mielestäni tehdä kumpitahansa osapuoli, ei vain se joka on "väärässä"), huomaan ettei vielä kannata edes yrittää hieroa sovintoa kun se toinen osapuoli on arviointikykyni mukaan vielä tunnekuohun vallassa tai muuten yhteistyökyvyttömässä tilassa, kuten humalassa, niin hiljaisuus jatkuu. Ja sen oikean hetken hakemiseen saattaa helposti kulua viikko.

Mutta mykkäkoulua on niin montaa erillajia kuin on mykistelijöitäkin. Sitä paitsi on aivan eri asia olla puhumatta ihmiselle jota näkee päivittäin /jonka kanssa elää kuin sellaiselle jota muutenkin näkisi ehkä kerran viikossa tai vain sukujuhlissa.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Joskus tulee väkisinkin leikittyä mykkäkoulua, mutta tämäkin niin, että vaihdan maisemaa pitämään sitä.. Viimeksi kun mykkäilin, niin suusta oli tulossa vain kiro- ja haukkumasanoja, mykkäkoulu oli ihan asiallinen, sillä sain sen 10 minuutin aikana omat ajatukseni järjestykseen, ja sanottuani asiani ja vaivani suhteellisen maltillisesti ja selkeästi.

Yleensä kun mun tekee mieli mököttää, niin mä murisen ja tuhahtelen = Kerjään huomiota. Mua vaan ketuttaa se, etten osaa olla vihainen tai ärsyyntynyt hiljaa, mun on pakko päästä sanomaan se ääneen lähes heti, ja sopimaan / selvittelemään asiaa.

Sellainen mykkäkoulu, missä toinen ei vain itsepäisesti suostu vastaamaan kysymyksiin tai edes nimeensä, on mun mielestä naurettavaa. Lähtis sitten vaikka ulos, tai menis vessaan lukemaan, jos ei voi edes vastata.

Vaikka tiedän että miehiä ärsyttää kommentti "anna mun nyt vaan olla jooko?" suunnattomasti, tulee sitä joskus harrastettua. Kun toinen tulee sänkyyn viereen, ja vaan tuijottaa, ja odottaa että kerron minkätakia mun on paha olla, on maailman ärsyttävintä. Onneksi tällaisia asioita tapahtuu tyyliin vain kerran ikuisuudessa.

Vituttaa olla niin heikko, ettei osaa samantien perustella mielipiteitään ja sanoa sanottavansa parhaaseen mahdolliseen (diplomaattiseen) tapaan.
The great club outshines the individual, always and forever.
Avatar
lepsukka
Kitisijä
Viestit: 8
Liittynyt: 10.11.2005 14:56

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja lepsukka »

sorry kone töksähteli ja toi tuli useenpaan kertaan. :oops:
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Elppis »

lepsukka kirjoitti:sorry kone töksähteli ja toi tuli useenpaan kertaan. :oops:
No hätä, asia korjattu ;)
The great club outshines the individual, always and forever.
hermine

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja hermine »

Ei se mun mielestä ole mitään mykkäkoulua, että PYYTÄÄ AVOIMESTI NEUTRAALIIN SÄVYYN saada olla vähän aikaa itsekseen jotta voi selvitellä asioita päässään ja sen jälkeen rauhoituttuaan on sitten valmis keskustelemaan niistä rakentavassa hengessä. Päinvastoin tuo on mun mielestä järkevä reaktio kun alkaa kiehuttaa niin ettei kuitenkaan saisi mitään asiallista suustaan.

Mykkäkoulua on se, että teatraalisesti kieltäytyy mitään syytä sanomatta vastaamasta toisen kysymyksiin mutta silti (Elpan mainitsemaan tapaan) kerjää koko ajan huomiota mm. tuhahtelemalla tai paiskomalla tavaroita ja pahimmillaan leppyy vasta kun saa käytöksellään jyrättyä mielipiteensä läpi suostumatta keskustelemaan mistään kompromisseista. Eli semmoinen raivostuttava huomionkipeys ja toisen manipulointi omilla negatiivisilla tunteillaan.
Avatar
scarface
Elämätön Kitisijä
Viestit: 306
Liittynyt: 07.04.2011 22:12

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja scarface »

killkill kirjoitti:Vihaan mykkäkoulua. Paljon parempi vaihtoehto on möykkä-koulu. Parempi lyhyt salamasota ja aselepo kuin 30-vuotinen asemasota.
Samaa mieltä. Ite en mökötä, kiihdyn ja lepyn yhtä nopeasti, mutta mies mököttää (ja on nyt entinen mies). Sitä ajautuu aina semmoseen kaavaan, että minä alan pyydellä ja anella anteeksi, vaikken ois tehny mitään väärää. Itteä vituttaa suunnattomasti se, että kadotaan paikalta eikä sovita asioita, ja sit alkaa helvetillinen mykkäkoulu.

Henkisesti äärettömän raskasta. Vallankäyttöä pahimmalla mahdollisella tavalla. Toinen tekeytyy täysin välinpitämättömäksi kun toinen ois halunnu selvittää asian ASAP.

Ja joo. Yleensä ne erimielisyydetki oli lapsellisen mitättömiä. Ilmeisesti ukko nyt ei vain oikeasti rakastanut, kun kykeni olemaan tommonen.
So Hard

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

scarface kirjoitti:
killkill kirjoitti:Vihaan mykkäkoulua. Paljon parempi vaihtoehto on möykkä-koulu. Parempi lyhyt salamasota ja aselepo kuin 30-vuotinen asemasota.
Samaa mieltä. Ite en mökötä, kiihdyn ja lepyn yhtä nopeasti, mutta mies mököttää (ja on nyt entinen mies). Sitä ajautuu aina semmoseen kaavaan, että minä alan pyydellä ja anella anteeksi, vaikken ois tehny mitään väärää. Itteä vituttaa suunnattomasti se, että kadotaan paikalta eikä sovita asioita, ja sit alkaa helvetillinen mykkäkoulu.

Henkisesti äärettömän raskasta. Vallankäyttöä pahimmalla mahdollisella tavalla. Toinen tekeytyy täysin välinpitämättömäksi kun toinen ois halunnu selvittää asian ASAP.

Ja joo. Yleensä ne erimielisyydetki oli lapsellisen mitättömiä. Ilmeisesti ukko nyt ei vain oikeasti rakastanut, kun kykeni olemaan tommonen.
Ihmisillä on erilaisia tapoja riidellä, et ole kovinkaan kompromissikykyinen jos pidät omaasi ainoana oikeana tapana. Ja aika tuuliviiiri, toista viikkoa sitten se oli loppuelämän mies ja nyt entinen.

Suositutan tutkailemaan peilikuvaa hieman jos meinaat joskus että loppuikä on pidempi kuin kaksi viikkoa.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16664
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

scarface kirjoitti:
killkill kirjoitti:Vihaan mykkäkoulua. Paljon parempi vaihtoehto on möykkä-koulu. Parempi lyhyt salamasota ja aselepo kuin 30-vuotinen asemasota.
Samaa mieltä. Ite en mökötä, kiihdyn ja lepyn yhtä nopeasti
Henkisesti äärettömän raskasta. Vallankäyttöä pahimmalla mahdollisella tavalla.
Mä olen kyllä niin tavattoman tylsä, epäromanttinen, temperamentiton ja muutenkin vakaa, rauhallinen ja rationaalinen, että suosin mieltä painavista asioista rauhallisesti keskustelemista. Möykkääjä-kiihtyjät ja puhumattomat mököttäjät ovat mielestäni aivan yhtä luotaantyötäviä ja epätasa-arvoisia urpoja, joista molemmista pyrin pysymään kaukana.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

Tuli taas mieleen, että koska olemme palstalla näinkin laadukasta ihmisainesta, miksi jaamme geenejämme muualle?
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
So Hard

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

exPertti kirjoitti:
So Hard kirjoitti:Ihmisillä on erilaisia tapoja riidellä, et ole kovinkaan kompromissikykyinen jos pidät omaasi ainoana oikeana tapana. Ja aika tuuliviiiri, toista viikkoa sitten se oli loppuelämän mies ja nyt entinen.

Suositutan tutkailemaan peilikuvaa hieman jos meinaat joskus että loppuikä on pidempi kuin kaksi viikkoa.
Sanon vaan sen tähän, että mököttäjää et pysty mihinkään muuttamaan ja mököttäminen on yksi törkeimmistä alistamisen muodoista. DTP.
Mä taas sanon että mitättömistä asioista räjähtävän sietääkin saada osakseen mökötystä. Itse en tee kumpaakaan ja pidän molempia jonkinlaisena infantiiliuden osoituksena. Kyllä se rähjääminen on henkistä väkivaltaa sekin. Monilla jää erimielisyydet sen takia selvittämättä että ei viitsi ottaa riskiä toisen pimahtelusta.

En mä oikein pidä minkäänlaista kyvyttömyyttä selvittää asioita niinkuin aikuiset kauhean hyvänä piirteenä, mutta kyllä konfliktien kohtaamista yhdessä molemmilla sopivilla tavoilla harjoitella.
So Hard

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

urpiainen kirjoitti:
scarface kirjoitti:
killkill kirjoitti:Vihaan mykkäkoulua. Paljon parempi vaihtoehto on möykkä-koulu. Parempi lyhyt salamasota ja aselepo kuin 30-vuotinen asemasota.
Samaa mieltä. Ite en mökötä, kiihdyn ja lepyn yhtä nopeasti
Henkisesti äärettömän raskasta. Vallankäyttöä pahimmalla mahdollisella tavalla.
Mä olen kyllä niin tavattoman tylsä, epäromanttinen, temperamentiton ja muutenkin vakaa, rauhallinen ja rationaalinen, että suosin mieltä painavista asioista rauhallisesti keskustelemista. Möykkääjä-kiihtyjät ja puhumattomat mököttäjät ovat mielestäni aivan yhtä luotaantyötäviä ja epätasa-arvoisia urpoja, joista molemmista pyrin pysymään kaukana.
Oot ihan vaimoainesta.
Dumis

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Dumis »

Mielummin räjähtely kuin se asemasota, mutta kaikista mieluiten se että osaa edes jotenkin avautua mistä pissaa, jolloin voi päästä kärryille ja yhdessä korjata ongelmaa.

Enkä harrasta mykkäkoulua, kerron kyllä joskus liiankin tehokkaasti mistä pissaa :twisted:
AngryBird

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Saatan olla pitkänkin aikaa vaiti mutta se ei ole mököttämistä vaan tarkoituksellista vaikenemista etten sanoisi asioita, joita ei pidä sanoa.
Avaudun sitten kun kiehuttaa vähän pienemmällä liekillä :)

edit. Pyrin siis välttämään huutamista ja sen sellaista. KOVAAN ÄÄNEEN riitely on syvältä.
Viimeksi muokannut AngryBird, 05.05.2011 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ylermi Ylihankala
Kitisijä
Viestit: 14936
Liittynyt: 22.09.2008 13:03

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Ylermi Ylihankala »

AngryBird kirjoitti:Saatan olla pitkänkin aikaa vaiti mutta se ei ole mököttämistä vaan tarkoituksellista vaikenemista etten sanoisi asioita
Eli mökötät.
Mulla on se onni, että olen löytänyt itseni ja toivon muillekin ihmisille sitä. Että tällainen ihminen on tarkoitettu tänne, me ei olla sattumaa.
AngryBird

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:Saatan olla pitkänkin aikaa vaiti mutta se ei ole mököttämistä vaan tarkoituksellista vaikenemista etten sanoisi asioita
Eli mökötät.
Ei. Urpå. Siirrän keskustelua vähän myöhemmäksi koska liian vihaisena ei kannata aloittaa.
Kerron kyllä toiselle osapuolelle, että käsitellään asiaa myöhemmin. Nyt ei pysty.
So Hard

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja So Hard »

Ylermi Ylihankala kirjoitti:
AngryBird kirjoitti:Saatan olla pitkänkin aikaa vaiti mutta se ei ole mököttämistä vaan tarkoituksellista vaikenemista etten sanoisi asioita
Eli mökötät.
Sä oisit kyllä pertille hyvää vaimomatskua.
Dumis

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Dumis »

AngryBird kirjoitti:Saatan olla pitkänkin aikaa vaiti mutta se ei ole mököttämistä vaan tarkoituksellista vaikenemista etten sanoisi asioita, joita ei pidä sanoa.
Mitä nää tälläiset asiat ovat joita aikuiset eivät voi sanoa toisilleen?
Vai meinaatko että alat solvaamaan toista? :twisted:
AngryBird

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja AngryBird »

Dumis kirjoitti: Vai meinaatko että alat solvaamaan toista? :twisted:
Meinaan. Tai siis käytän sellasia ilmaisuja joita ei ole ehkä hyvä sanoa kenellekään. Solvaamista tai mitälie sitten onkaan...

Joskus on ihan hyvä tuntea itsensä ja tapansa.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Lilo »

exPertti kirjoitti: Jos mitättömistä asioista räjähtää niin lopputuloksen ratkaisee se pystyykö näkemään omat virheensä ja keskustelemaan ja ehkä jopa myöntämään olevansa väärässä. Anteeksipyyntökään ei haittaisi.
Ajatella, että koko palsta onkin pullollaan ihmisiä jotka osaavat riidellä sivistyneesti ja asiallisesti. Eivät räjähtele rähjäämään, eivät mökötä, loukkaanu, tai tee KSE:tä kesken kaiken. Osaavat antaa periksi ja myöntää tarvittaessa olevansa väärässä ja hoitavat ongelmat keskustellen.

Tutkiskelen tätä valaistuksen hetkeä sydämessäni.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Dumis

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Dumis »

AngryBird kirjoitti:
Dumis kirjoitti: Vai meinaatko että alat solvaamaan toista? :twisted:
Meinaan. Tai siis käytän sellasia ilmaisuja joita ei ole ehkä hyvä sanoa kenellekään. Solvaamista tai mitälie sitten onkaan...

Joskus on ihan hyvä tuntea itsensä ja tapansa.
Tämä approved.
Manaaja

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Manaaja »

Komppailen tixuliinia ja lintupeliä tässä, ainakin osittain. Räjähdysherkkä ihminen ei ole kyllä yhtään parempi kuin mököttäjä. Räjähdysherkän ihmisen psyykettä oppii pelkäämään, ja lopputuloksena on se, että alkaa itse padota asioita sisälleen, ihan vain jotta välttäisi konfliktit. Mököttävä ihminen taas kieltäytyy vuorovaikutuksesta, ja pakottaa sillä tavalla toisen patoamaan asiat sisälleen.

Toki muakin on tulkittu varmaan molemmiksikin parisuhteessa, mutta sen verran olen huomannut että jos toinen on räjähdysaltis niin sut laitetaan helposti itse mököttäjä-lokeroon ihan vain siksi jos menet jollain tavalla lukkoon tilanteessa ja vaadit itse toisen rauhoittumista ja omien ajatuksiesi jäsentelyä ennenkuin pystyt käymään minkäänlaista keskustelua. En katso siis että olisin mököttäjä, kyllä mun mielestä keskustelu ja vuorovaikutus on tärkeintä parisuhteessa. Aina siihen vain ei ole valmis.
scarface kirjoitti:Ilmeisesti ukko nyt ei vain oikeasti rakastanut, kun kykeni olemaan tommonen.
Aikamoista vallankäyttöä muuten tämäkin, jos tätä käytetään riitelynaikaisena korttina. "Jos rakastat, toimit/sanot hyväksymälläni tavalla. Jos toimit/sanot toisin, et ilmeisesti rakasta."

Jos tuo sen sijaan haluttiin kertoa vain ja ainoastaan kitisijöille, en oikein ymmärrä pointtia. Säälinkerjuu?
Avatar
Niba
Kitisijä
Viestit: 18754
Liittynyt: 15.08.2005 3:14
Paikkakunta: Hell

Re: Mykkäköulu

Viesti Kirjoittaja Niba »

En mielelläni mökötä vaan haluaisin keskustella asioista, toisaalta jos toinen vihainen tai jotain kuten mököttämistä niin annan hautua omissa synkissä ajatuksissaan tai ajatuksettomuuksissaan..
Olen yleensä aika juro mutten silti ala mököttämään jos asiat ei mene mielestäni oikein. Koska emme Ajatuksenlukijoita ole kukaan..
Pyyhin Netikettiin..
Vastaa Viestiin