Riitelyn ABC

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Exsat kirjoitti:Itse pysyn riidellessä aika pitkään rauhallisena ja "asialinjalla", harjoitusmatseja on tullut otettua töissä teinihirviöiden kanssa ihan riittämiin. :mrgreen:
Sama pätee kyllä pitkälti myös täällä. Työkokemuksesta onneksi on jotain apua siviilielämäänkin. :wink:

Töissä kun usein saa olla vastaanottamassa nuorten kiukkua ja lähinnä kuunnella ja perustella selkokielellä, miksi joku asia on nyt näin eikä niin. Kun pysyy mahollisimman hyvin viilipyttynä, asia tulee useimmin parhaiten käsiteltyä. Unohtaa näissäkään tilanteissa ei toki saa sitä empaattista kuuntelua ja toisen pahanolon tunteen ymmärtämistä. Rajansa kuitenkin kaikella.

Esimerkki työmaalta viimeviikonlopulta:
Nuori: Vitun huora!
Ojaaja: Niin, kyllä mä ymmärrän, että sua harmittaa tää asia nyt todella paljon, mutta tässä tilanteessa nyt täytyi toimia näin ihan oman terveytesi turvaamiseksi.
Nuori: Voittekste huorat painua täältä nyt vittuun!
Ohjaaja: Ei, kyllä me ollaan täällä ihan sua varten ja välitetään susta ja halutaan varmistaa, että sun turvallisuutesi nyt varmasti on taattu.
Nuori: Voi vittu! Ette te voi olla tällasia kusipäitä.
Ojaaja: Niin, kyllähän sinä tiedät, että meillä on omat säännöt ja kaikkihan varmasti tietää, mitä tapahtuu jos sääntöjä rikkoo.

....kenttäkokemuksesta voi siis olla joskus jotain hyötyäkin....
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Mie en koskaan riitele niin en voi tietää. Muut vaan.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Exsat

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja Exsat »

mustaenkeli kirjoitti: ....kenttäkokemuksesta voi siis olla joskus jotain hyötyäkin....
Tutun kuuloista. :wink: Ei noita silti mielellään enää kotona kuuntelisi.
Faghag

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja Faghag »

slerghma kirjoitti:Hieman aiheeseen liittyen haluaisin heittää pienen välikysymyksen:

Onko riitely Teidän mielestänne osa parisuhdetta? Onko vastapuoli "selkärangaton nössö" jos ei suutu mistään, pohtii hetken ja joko myöntyy tai esittää kompromissiratkaisun mahdollisessa riitatilanteessa? Toisin sanoen ei riitele. Pitääkö niistä tikuista tehdä asiaa ja osoittaako se jotain (sen lisäksi että haluaa tehdä tikuista asiaa)? Onko omien mielipiteiden ajaminen vaikka läpi parisuhdekumppanin preferenssien jokin arvostusta kasvattava tekijä?
Omassa tapauksessani riita alkaa yleensä näin:

Mukavuudenhaluisena ja toisen ihmisen fiksuuteen luottavana yritän mahdollisimman pitkään välttää konflikti-tilannetta ja uskoa, että ehkäpä tuo ihminen tajuaa pienistä vihjeistä, mitä minä ajattelen tai haluan. Kun minulla tulee mitta täyteen, joku aivan mitätön tapahtuma saa aikaan purkauksen, jota voi verrata atomipommin räjähdykseen.

Itselleni on vaikeaa puhua herkistä asioista. Minun on äärimmäisen vaikeaa olla pieni, heikko ja tarvitseva, koska on vaikeaa luottaa toisessa ihmisessä siihen, että hän ei käytä tuota "heikkouttani" hyväksi tai pilkkaa sitä. Hammasta purren minä pärjään hiljaa yksin, koska olen aina pärjännyt. Tuo asennehan ennen pitkää kusee vain omaan nilkkaan ja sen johdosta konfliktista tulee isompi kuin sitä oli tarkoitettu ja se saattaa tehdä suurempaa vahinkoa kuin oli ajatellut.

Kun toisen tuntee kunnolla, osaa jo tulkita etukäteen ne merkit, että toista vaivaa jokin ja pyytää häntä kertomaan itseään vaivaavista asioista. Mitä tuoreempi suhde, mitä vähemmän toista tuntee, sitä enemmän pitää yllä tiettyä "vaikutelmaa" ja minä uskon, että tuossa tilanteessa riita on tapa oppia toisesta ihmisestä enemmän. Jokaisessa merkityksellisessä suhteessa riidellään ainakin kerran perustavanlaatuisesti, koska se on myös tapa kertoa toiselle, missä kulkevat rajat: mikä on suotavaa ja mikä ei. Yleensä kun riidasta on selvitty, ovat myös yhteiset suhteen pelisäännöt vahvistuneet eikä niistä tarvitse joka kerta riidellä erikseen.

Riitoja on yhtä monenlaisia kuin on riitelijöitäkin. Suuttuminen on yleensä merkki siitä, että pitää itseään ja myös toistaan arvossa. Jos välittää toisesta, pyrkii kertomaan itseään vaivaavat asiat ja jos se menee riidan tasolle, on välittämisen merkki, että kumpikin yrittää aktiivisesti sopia konfliktia. Tämä siis siinä tilanteessa kun riitaan johtanut asia on yritys tehdä itseään enemmän ymmärretyksi.

Joskus suuttumattomuus on merkki siitä, että toinen tietää, miten suurta vahinkoa voi saada aikaan raivarillaan ja pyrkii sitä siksi välttämään. Tämä tosin on hyvä kertoa sille riitaa haastavalle kumppanille tyyliin:"Kuule, jos yrität saada minut väen väkisin suuttumaan, voi käydä niin, että minä suutun kunnolla ja tämä suhde ei siitä koskaan toivu."

Joskushan ihmiset haastavat riitaa vain silkasta riidan haastamisen kyseenalaisesta ilosta. Heidän mielestään suhteessa ei ole intohimoa, ellei kerran viikossa huudeta, paiskota tavaroita ja saada hermokohtauksia. Ja tämä ei ole sukupuolesta kiinni. Tiedän miehiäkin, jotka nauttivat aiheuttamistaan "draamoista". Lisäksi toisen suuttuminen ja suututtaminen voi oikeuttaa toisen tekemään asioita:"Koska meillä on nyt tämä riita, minä menen nyt ulos poikien/tyttöjen kanssa ja vedän lärvit" tai "Nyt minä panen muita, koska sinä et ymmärrä". Riitaa voi käyttää työkaluna niin moneen asiaan enemmän tai vähemmän rakentavasti: tarkoitus pyhittää keinot.

Me ihmiset olemme erilaisia luonteen ja vaatimustasomme suhteen: toinen vaatii itseltään enemmän ja toinen vähemmän eli toista saattaa ärsyttää enemmän pienet asiat, joita toinen ei edes huomaa. Luonteen erilaisuudet eivät yleensä vähennä riitojen määrää, vaan jopa saattavat niitä lisätä. Tosin tärkeintä ei ole riiteleminen tai sen välttämäminen vaan kommunikointi: kyky ja pyrkimys kertoa mieltään vaivaavat tai sitä pahoittavat asiat.

Tämä oli syynä tuohon toiseen aloittamaani riitelytekniikka-keskusteluun: kun oppii tuntemaan toisen arvoja, arvostuksia ja reagointeja, kuinka voisi ottaa niitä enemmän huomioon ja tuoda helpommin julki arkojakin seikkoja ilman, että se tapahtuisi äärimmäisen tuhoavalla tavalla.

Ja 1108, oikeasti provosi oli huono ja lapsellinen: itse väkivaltaisen alkoholisti-isän lapsena olen pienenä todistanut omin silmin, kun humalainen ja siksi yleisen raivon vallassa oleva isäni yritti kuristaa äitini kuoliaaksi. Tilanne laukesi sillä, että tuolloin 4-vuotias isoveljeni löi raivohullua isääni lelurekalla päähän ja minä (3-vee) hain naapurin sedän apuun. Kyseessä ei siis ollut edes ns. riita vaan agressiivisen isäni raivon purkaminen sillä hetkellä ärsyttäneeseen syyttömään henkilöön.

En näe mitään syytä ihannoida perheväkivaltaa tai tuoda julki noin naurettavia lausumia väkivallasta konfliktin ratkaisijana edes huumorimielessä. Perheväkivallan omakohtaisesti kokeneena en kykene juuri katsomaan väkivaltaisia tv-sarjoja, elokuvia tai harrastamaan muuta väkivaltaviihdettä pelien tms. muodossa.
Viimeksi muokannut Faghag, 16.02.2006 4:59. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Faghag

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja Faghag »

Lisää kommenttia riitelyyn:

Katson myös, että riitely on luottamuksen osoittamista toista kohtaan. Riitelevä aikuinen käyttäytyy yleensä lapsellisesti ja asiattomasti, ikään kuin heittää sosiaalisen naamion nurkkaan. Tunteet ovat yleensä silloin paljaimmillaan. Kun lapsi kokeilee omia rajojaan aggression tai riitelyn kautta, hän myös testaa ja kyseenalaistaa vanhempiensa rakkauden rajoja.

Monet meistä aikuisista käyttäytyvät riitatilanteissa kuten lapsena. Jos on ollut mahdollista saada kohtuullisesti kiukutella ja silti saada hyväksyntää vanhemmiltaan anteeksipyynnön jälkeen, uskaltaa sitä vanhempanakin ilmaista mielipahan aiheensa toiselle ja jopa riidellä. Näin oppii, että ei menetä toisen rakkautta, vaikka olisikin välillä totaalinen ääliö.

Toista taas on voitu rangaista kiukuttelusta niin, että on käännetty selkä ja jätetty asia selvittämättä ja kysymättä, miksi lasta on kiukuttanut. Näin on aikuinen osoittanut omalla käytöksellään, että lapsen mielipahan ilmaus on ollut asiatonta ja tunteet, joita on osoitettu, ovat olleet asiattomia eikä asiaa ole voinut korjata edes anteeksipyynnöllä ja aidolla katumuksella. On selvää, että tälläisessä tapauksessa aikuisenakin on vaikeaa ilmaista nurjamielisiä aatoksiaan, jos on riski menettää toisen kiintymys ja arvostus sekä mahdollisuus sovittaa pahat tekonsa ja sanansa.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Faghag kirjoitti:Katson myös, että riitely on luottamuksen osoittamista toista kohtaan. Riitelevä aikuinen käyttäytyy yleensä lapsellisesti ja asiattomasti, ikään kuin heittää sosiaalisen naamion nurkkaan.
Kyllähän se tuntuu jotenkin vapauttavalta esiintyä kumppaninsa silmien edessä raivoavana idioottina, mitään säästelemättä.

Meillä riideltiin alussa niin paljon, että sosiaaliset naamiot taisivat tipahtaa pysyvästi. Nyt olen tyytyväinen, vaikka suhteen alkumetreillä mietin monta kertaa, että on tainnut tulla tehtyä pahimman luokan virhe :oops: (terveisiä kullalle, joka kuitenkin tämän lukee!). Nyt kun mietin edellisistä suhteistani pisintä, joka kesti kuusi vuotta ja jonka aikana riideltiin ehkä kolme kertaa (ja ekan kerran kun oltiin oltu yhdessä jo neljä vuotta), niin ei minulla siinä ollut tällainen jatkuva vapautuneisuuden fiilis mikä nyt vallitsee. Toisaalta en usko sitäkään, että riitely olisi välttämätöntä tällaisen tilan aikaansaamiseksi - onhan esimerkiksi hyvä ja vapautunut seksi samalla tavalla avointa ja teeskentelemätöntä. Onneksi siis riitely ei ole ainoa tapa kadottaa sosiaalinen naamionsa.
HellBell

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Riitelyn ABC:

A) Hyökkää. / A) Puolusta.

B) Puolusta. / B) Hyökkää.

C) Taklaa.

tai hoida riitely siten, että
A) pointtisi tulevat kuulluksi ja B) toisen pointit tulevat vastaavasti kuulluiksi ja C) lopuksi tapahtuu asioiden yhteensovitus.

Ylitsemenevät loukkaavuudet ovat ylitsemeneviä; niitä voi koittaa selvittää tai mikäli eivät ole enää selvitettävissä (on turhaa luuloa, että kaikki mahdolliset loukkaavuudet ovat aina selvitettävissä ja pois pyyhittävissä) niin sitä myöden hyväksyy riidan lopetuksen muuttuneen unhappy endiksi.

Riitoihin sisältyy, osallistujista riippuen, aina unhappy endien riskit. Pusituutilullaa-linjaan päätyminen ei ole itsestäänselvyys. Koskaan.
Exsat

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja Exsat »

HellBell kirjoitti: Ylitsemenevät loukkaavuudet ovat ylitsemeneviä; niitä voi koittaa selvittää tai mikäli eivät ole enää selvitettävissä (on turhaa luuloa, että kaikki mahdolliset loukkaavuudet ovat aina selvitettävissä ja pois pyyhittävissä) niin sitä myöden hyväksyy riidan lopetuksen muuttuneen unhappy endiksi.
Tuntuu hurjalta ajatella, että suutuspäissään sanottu ajattelemattomuus olisi Se "viimeinen sana". Toisaalta kuten jo tässä tai toisessa riitaketjussa totesinkin, minun on älyttömän vaikea päästä yli kiukkupuuskissa sanotuista pahoista asioista. Alkuun tulevat loukkaantuminen ja suru, ajan kanssa katkeruus ja kostomeininki.

Huomaan kaipaavani jotain "hyvitystä" tapahtuneesta osaamatta kuitenkaan itsekään määritellä tarkemmin, mitä se voisi olla. Anteeksipyyntö tuntuu jotenkin voimattomalta tilanteessa, jossa tuntee itsetuntonsa rapisevan lattialle pieninä murusina. Vastaloukkauset eivät paranna omaa mielialaa kuten eivät myöskään nöyryytykset ja julkistukset. Kostotoimenpiteet tosin tasoittavat tilannetta niin, että oma vastahyökkiminen hävettää siinä määrin, että hyvityksenkaipuu alkaa hälvenemään.

Kostaminen on lapsellista, typerää ja hyödytöntä. Jollain pitäisi kuitenkin päästä eteenpäin, vaikka kuinka tuntuisi pahalta. Aloittaa riidan jälkeen ns. puhtaalta pöydältä. Millä te muut selviätte loukkaantumisista ilman, että se pääsee kehittymään katkeruudeksi asti?
killkill

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja killkill »

Vaola kirjoitti:... joka lähti aiheesta torrentit... latasin itsekin aika huolella... ja tietenkään ei olla pidetty juuri mitään yhteyksiä sen jälkeen.
Arkitodellisuutta vertaisverkkotoiminnan varjossa :D

Itse olen saanut kotoa mallin äänekkäästä ja tulisesta riitelystä so. huudetaan, paiskotaan ovia yms. Tämän yhteensovittaminen täysin toisenlaisesta "riitelykulttuurista" (mykkäkoulua, suoranaista konfliktia vältellään) kotoisin olevan ihmisen kanssa on joskus aika pirun hankalaa. Itse tahtoisi taistella asiat mahdollisimman nopeasti selväksi, mutta aina (usein) se ei niin vaan onnistukaan.
sinkkumatti

Re: Riitelyn ABC

Viesti Kirjoittaja sinkkumatti »

HellBell kirjoitti:Riitelyn ABC:

A) Hyökkää. / A) Puolusta.

B) Puolusta. / B) Hyökkää.

C) Taklaa.

D) Harrasta ihan helvetin hyvää seksiä sovinnoksi.
Vastaa Viestiin