Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
nojoojust

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

1108 kirjoitti:Jos on olemassa jokin helevetin klisee että miehet toistuvasti pitävät seurustelukumppaneitaan LÄSKEINÄ niin saanko sanoa että se on VÄÄRÄ!!! Eiköhän se ole akkojen omasta päästä lähtevä ajatus että on lihava ja tyhmä. Teillä naisilla on vaan yksinkertaisesti sellainen taipumus elätellä harhaluuloja päänne sisällä.
Ei tuo ole varsinainen klisee, sillä vaikka suurin osa ainakin minun tuntemistani miehistä ei hauku kumppaneitaan läskeiksi edes vaikka nämä sitä olisivat, enkä usko heidän edes ajattelevan asiaa, niin ne pari henkilöä joiden tiedän harrastavan tuota, tekevät sitä ainakin kymmenen henkilön edestä.

Se, mikä tekee tuosta erityisen ikävää, on se, että nuo käyttävät sitä lähinnä jonkinlaisena aseena. Toinen heistä on isäni, joka muista syistä huonolla tuulella ollessaan haukkuu läskiksi äitini lisäksi myös minua ja sisaruksiani, ja on tehnyt sitä jo kun olin teini-ikäinen ja todellisuudessa hoikka. Toinen tapaus taas oli yksi ex-poikaystäväni, jonka keinoihin korostaa omaa erinomaisuuttaan oli nujertaa toisen itseluottamus. Nuo molemmat tapaukset ovat varmasti äärimmäisyydessään melko epätavallisia, mutta kyllä tuota tapahtuu.

Todettakoon vielä se, että sen verran pahasti tuollaiset asiat sattuvat, että itse en osaa olla kokematta itseäni vastenmielisen näköiseksi, vaikka mieheni on asiasta aivan eri mieltä. Huono minäkuvani ei kuitenkaan missään tapauksessa johdu yleisesti miehistä kaiken pahan alkuna ja juurena.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Exsat kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:
Hienoista aliarviointia olettaa, että ongelmia ei olisi edes pyritty ratkaisemaan.
Tätä kohtaa en ymmärtänyt. Ajattelitko minun olettaneen noin (ja mistä/kenestä)?
Viittasin aiemman postauksesi "rakkaudettomuus"-kommentteihin.
Kommentti perustui havaintoihin ei yhdestä eikä kahdesta vaan useasta tuntemastani/tietämästäni parista, joilla tilanne on mainitsemani kaltainen. Näyttäisi olevan jopa aika yleistä, että ihmiset kuvittelevat yrittäneensä ratkaista ongelmia, vaikka todellisuudessa on ainoastaan mollattu ja vähätelty puolisoa.
Vaikka esimerkkisi on aika äärimmäinen, siihenkin voisi hyvin soveltaa tätä: * Kysy, halusiko toinen oikeasti pahoittaa mielesi ja jos, niin miksi. Pyydä, että toinen pyrkisi kertomaan asian mahdollisimman neutraalisti.
Jos toinen sanoo päin naamaa "haista huora paska" niin ei siinä auta juurikaan kysellä, että tarkoititko oikeasti loukata vai ymmärsinkö vain väärin.
Niin kauan kuin on valmis ja halukas siinä suhteessa olemaan ja yrittämään parantaa välejä, vihanpurkausten syiden käsitteellistäminen kannattaa. Jos toiselta kysyy suoraan, haluaako hän loukata, hän voi vastata joko kyllä tai ei. Jos vastaus on kyllä, seuraava kysymys on tietysti: Miksi? Vähitellen päästään purkamaan auki sitä todellista ongelmaa, joka esimerkkisi kaltaisessa tilanteessa vaikuttaa hautautuneen jo varsin syvälle (eli ottamalla rakentava keskustelutapa käyttöön jo aiemmin olisi saatettu välttää tilanteen kärjistyminen huorittelun tasolle kokonaan).
1108 kirjoitti: Jos on olemassa jokin helevetin klisee että miehet toistuvasti pitävät seurustelukumppaneitaan LÄSKEINÄ niin saanko sanoa että se on VÄÄRÄ!!!
Sanoa saat, mutta on eri asia kuinka moni viestisi lukee - ja kuinka moni lukijoista suhtautuu siihen muuna kuin läpeensä asiattomana koohotuksena. Jos valitsee kirjoitustyylikseen tympeän moukkamaisuuden, voi olla vaikeaa enää saada todellisia mielipiteitään kuuluville, vaikka joskus sitä sattuisi haluamaankin.
HellBell

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Faghag kirjoitti: Kuinka kerrotte teitä vaivaavat asiat kumppanillenne eli johtaako argumentit yleensä suoraan riitaan vai kykenettekö asiallisesti tuomaan julki mielipahaa ja tunnemyllerrystä aiheuttaneet seikat suhteessanne?.

Kykenen. Ainoastaan jos alkujaan asiallisesti julkituomani argumentit jäävät vaille vastakaikua, alkaa linjaus ytyyntyä ja tässäkin suoraan verrannollisesti julkituodun asian tärkeyteen nähden. Jos toinen arvostaa toista ja välittää tästä kuten vain välittää voi, hän reagoi pointteihin huomioon ottavasti ja vastaa niihin jollakin tapaa.
Ja taas vanhat kunnot samoilla aaltopituuksilla seilaamiset.. Kyllä, ne liittyvät tähänkin. Nimittäin jos toinen tajuaa toista, niin silloin hän (ylläripylläri) tajuaa toista. Yhteinen sävel löytyy luontevammin.

Kun ihmiset eikä asiat riitelevät, miten menettelette?
(vastaan laajemmassa kuin parisuhdemielessä)

Yritän tuoda selkeästi pointtini esille.

Yritän välttää vittuilemista toiselle. Tämä onnistuu varsin hyvin, koska en kannata vittuilua riitelytaktiikkana.

Yritän olla menemättä mukaan toisen mahdollisesti aloittamiin huonoihin linjanvetoihin ja palauttaa riitelyä takaisin sen alkuperäisiin uomiin ja niihin pointteihin, joita riita itse asiassa koski/koskee. Riidan pitämistä kuosissaan.

Jos meno äityy pahaksi, syystä tai toisesta, yritän vain olla rikkomatta mitään taikka heittämättä mitään minnekään taikka käymättä käsiksi mihinkään taikka ylipäätään olla menemättä banaaneiksi. Tämäkin onnistuu. Joskus olen tosin heittänyt pari juttua mäsäksi ja pari kertaa täräyttänyt nyrkillä seinään/oveen (nerokasta! satuttakaa itseänne.. nerokasta! kerrassaan..) , mutta eipä sitten muuta. Ai joo.. tappava katse ja myrkkysumattimainen aura unohtuivat - niillä jo pistetään pupua pöksyyn ja ytyä pyttyyn ihan ookoosti. Juu.

* Kuin jäähtynyt dallas-pulla* copyright by Manala. Ihqua.
Viimeksi muokannut HellBell, 16.02.2006 21:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
irmelianneli
Kitisijä
Viestit: 3375
Liittynyt: 14.08.2005 19:34

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja irmelianneli »

1108 kirjoitti:
Exsat kirjoitti: Vahvasti kärjistetty rautalankaesimerkki:
a: Veisitkö roskat?
b: Mikset itse vie, olet laiska paska ja lihavakin vielä!
a: Antaa olla, en jaksa kuunnella tuota. Minä vien nyt, vie sinä joskus myöhemmin
b: Jee, ei tarvinnut viedä roskia.
Niin ja tämän sitten voi suoltaa palstalle?

Nyt Exsat ROTIA kirjoituksiin.
Vittu, ymppäät naisten "pahimpia" pelkoja kirjoituksiin ja yrität mustamaalata miehet, tekee sinusta huononihmisen ja ajattelemattoman.
Jos on olemassa jokin helevetin klisee että miehet toistuvasti pitävät seurustelukumppaneitaan LÄSKEINÄ niin saanko sanoa että se on VÄÄRÄ!!!
Eiköhän se ole akkojen omasta päästä lähtevä ajatus että on lihava ja tyhmä. Teillä naisilla on vaan yksinkertaisesti sellainen taipumus elätellä harhaluuloja päänne sisällä.

Kyllä se asia on niin että jos nainen ei hiljene niin se saa toisen mustansilmän. Vittu.

Ei jaksa enempää koska aihe on paska ja kirjoitukset samoin.
Kuis sulla on noin ilmiselvä tuo ennakkoasetelma, että se on juuri nainen tuossa esimerkissä se, joka pyysi roskia viemään? Mä itse aattelin heti että nainen tässä kutsuu miestä laiskaksi läskiksi.
nojoojust

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja nojoojust »

irmelianneli kirjoitti:Kuis sulla on noin ilmiselvä tuo ennakkoasetelma, että se on juuri nainen tuossa esimerkissä se, joka pyysi roskia viemään? Mä itse aattelin heti että nainen tässä kutsuu miestä laiskaksi läskiksi.
Minä en ole koskaan törmännyt ainoaankaan mieheen, joka pyytäisi jotakuta toista viemään roskat. Joko he vievät pyytämättä, vievät pyynnöstä tai ovat viemättä, mutta ei tuollaista pyydetä, sillä jos katsoo viemisen tarpeelliseksi, voi viedä itsekin. Edit: Olenpas sittenkin yhteen, mutta se vain koettelee sääntöä.

Eräs entinen työkaveri oli riidan loppuhuipennuksena heittänyt vihkisormuksensa teatraalisesti roskiin. Seuraavana aamuna mies oli lepyttelyeleenä vienyt roskat ja jäteauto tyhjentänyt säiliön. Sinne meni hyvä sormus ja vaimolle tuli uusi "hyvä" syy aloittaa riita...
tonttu

Re: Kuinka hioa riitelytekniikkaa?

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Faghag kirjoitti: Kuinka kerrotte teitä vaivaavat asiat kumppanillenne eli johtaako argumentit yleensä suoraan riitaan vai kykenettekö asiallisesti tuomaan julki mielipahaa ja tunnemyllerrystä aiheuttaneet seikat suhteessanne?

Kun ihmiset eikä asiat riitelevät, miten menettelette?
Se olisikin hyvä, kun osaisi kertoa ne mieltä painavat asiat ilman että ko. asia (oli sitten mikä hyvänsä) on alkanut suuremmin vielä kiristää. Näin kun ei kuitenkaan aina valitettavasti ole, niin kyllähän se asia tulee suollettua pellolle tosi tökerösti ja usein vielä niinkin että sen käsittää väärin. Kiihtyneenä ja suuttuneena en aina (lue: koskaan?) vain osaa sanoa asioita niin kuin pitäisi enkä välttämättä suostu kuuntelemaan mitä toisella on sanottavana vaan puhun päälle. Osaako joku? Vinkkejä otetaan vastaan.
Tässä tilanteessa onkin parempi rauhoittua hetki ja keskustella hetken päästä uudelleen normaalilla äänellä.

On se hyvä että elämässä on jotain tavoitteita. :roll:
Vastaa Viestiin