Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Avatar
kvasaari
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 130
Liittynyt: 15.08.2005 23:39
Paikkakunta: Espoo

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja kvasaari »

PetriFB kirjoitti: Monia sanotaan hyviksi ihmisiksi. Jeesus sanoi tulleensa ei vanhurskaita (hyviä) ihmisiä varten, vaan syntistiä.
Terve, Petri. Oon huomannut, että monet palstalaiset käyvät aika usein asiattomaan hyökkäykseen sinua kohtaan. Huonotapaisuus ottaa varmastikin päähän, mutta koita kestää.

:off:
Ja sitten asiaan.. En ole erityisen uskonnollinen ihminen -- ainakaan kristillisessä mielessä. Toimin lähinnä moraalini varassa ja yritän elää hyveellistä elämää. En ole ateisti vaan haluan uskoa kuoleman jälkeiseen lopulliseen oikeudenmukaisuuteen. Ehkä tätä lopullista oikeudenmukaisuutta voisi kutsua Jumalaksi. Olen kuitenkin menettänyt uskoni kristinuskon mukaiseen raamatun kuvailemaan Jumalaan. En pysty hyväksymään vanhan testamentin jumalolennon tekoja. Vanhassa testamentissa on joitain tosi pimeitä asioita, joita täydellisen oikeudenmukainen jumalolento ei olisi hyväksynyt. Myös muutos vanhan testamentin barbaarisesta jumalolennosta uuden testamentin armojumalaksi kummastuttaa sekä järjen että tunteen tasolla.

Uuden testamentin sanoma on jo paljon valkeampi, ja itse asiassa pidän kovasti Jeesuksen elämänfilosofiasta. Historian tuntema Jeesus voisi olla aika lähellä tätä lopullista oikeudenmukaisuutta tietyssä mielessä. Toisaalta taas Jeesuskin määrittelee pelastuksen tien äärimmäisen kapeaksi, mikä sotii minun elämänfilosofiaani vastaan. Mielestäni ihmisiä ei tulisi tuomita uskon perusteella, vaan hyvien tekojen ja sydämen jalouden tulisi painaa vaakakupissa paljon enemmän. Mitä sinä, Petri, tuntisit sydämessäsi tilanteessa jossa jumalolento tuomitsee hyveellisen elämän eläneen, jalosydämisen idän uskonnon edustajan helvetin tuliin vain siitä syystä, ettei ko. henkilö uskonut tähän jumalolentoon? Älä lainaa raamattua tässä kohtaa, kerro vain mitä luulisit tuntevasi edellä mainitsemassani tilanteessa.

Jos jumalolento määrittelee pelastuksen mahdolliseksi vain uskon kautta, eikö samalla sorruta narsismiin? Minun "jumalani" edessä kaikkia arvioidaan tekojen ja sydämen jalouden perusteella. Jos raamatun -- ja etenkin vanhan testamentin -- kuvailema Jumala on olemassa, tuhoudun mielelläni, sillä en voisi myydä arvojani ja oikeudenmukaisuudentajuani vain taivaspaikan tähden.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

kvasaari kirjoitti:
PetriFB kirjoitti: Monia sanotaan hyviksi ihmisiksi. Jeesus sanoi tulleensa ei vanhurskaita (hyviä) ihmisiä varten, vaan syntistiä.
Terve, Petri. Oon huomannut, että monet palstalaiset käyvät aika usein asiattomaan hyökkäykseen sinua kohtaan. Huonotapaisuus ottaa varmastikin päähän, mutta koita kestää.

:off:
Ja sitten asiaan.. En ole erityisen uskonnollinen ihminen -- ainakaan kristillisessä mielessä. Toimin lähinnä moraalini varassa ja yritän elää hyveellistä elämää. En ole ateisti vaan haluan uskoa kuoleman jälkeiseen lopulliseen oikeudenmukaisuuteen. Ehkä tätä lopullista oikeudenmukaisuutta voisi kutsua Jumalaksi. Olen kuitenkin menettänyt uskoni kristinuskon mukaiseen raamatun kuvailemaan Jumalaan. En pysty hyväksymään vanhan testamentin jumalolennon tekoja. Vanhassa testamentissa on joitain tosi pimeitä asioita, joita täydellisen oikeudenmukainen jumalolento ei olisi hyväksynyt. Myös muutos vanhan testamentin barbaarisesta jumalolennosta uuden testamentin armojumalaksi kummastuttaa sekä järjen että tunteen tasolla.

Uuden testamentin sanoma on jo paljon valkeampi, ja itse asiassa pidän kovasti Jeesuksen elämänfilosofiasta. Historian tuntema Jeesus voisi olla aika lähellä tätä lopullista oikeudenmukaisuutta tietyssä mielessä. Toisaalta taas Jeesuskin määrittelee pelastuksen tien äärimmäisen kapeaksi, mikä sotii minun elämänfilosofiaani vastaan. Mielestäni ihmisiä ei tulisi tuomita uskon perusteella, vaan hyvien tekojen ja sydämen jalouden tulisi painaa vaakakupissa paljon enemmän. Mitä sinä, Petri, tuntisit sydämessäsi tilanteessa jossa jumalolento tuomitsee hyveellisen elämän eläneen, jalosydämisen idän uskonnon edustajan helvetin tuliin vain siitä syystä, ettei ko. henkilö uskonut tähän jumalolentoon? Älä lainaa raamattua tässä kohtaa, kerro vain mitä luulisit tuntevasi edellä mainitsemassani tilanteessa.

Jos jumalolento määrittelee pelastuksen mahdolliseksi vain uskon kautta, eikö samalla sorruta narsismiin? Minun "jumalani" edessä kaikkia arvioidaan tekojen ja sydämen jalouden perusteella. Jos raamatun -- ja etenkin vanhan testamentin -- kuvailema Jumala on olemassa, tuhoudun mielelläni, sillä en voisi myydä arvojani ja oikeudenmukaisuudentajuani vain taivaspaikan tähden.
Tunnen vanhan liiton tarkoituksen sekä Uuden Liiton ja siksi vastaukseni voi nousta vain siltä arvopohjalta.

Idän uskonnon edustajalle julistetaan evankeliumia Jeesuksesta ja jos hän hylkää pelastuksen, niin hän joutuu kadotukseen.

Minä olen surullinen hänen puolestaan, koska hän ei ymmärtänyt sitä ainoata oikeata ratkaisua.

Hänen hyvät tekonsa voivat ihmisen silmissä näyttää hyviltä ja ovatkin sitä, mutta Jumala on asettanut hyvyyden mittapuun saavutettavaksi Hänen kanssaan, ei ilman Häntä. Joten tämän itämaisen hyvyys ei ole hyvyyttä Jumalan silmissä.

Raamattu opettaa ihmisen olevan synnin ja saatanan vallassa ilman Jumalan pelastusta. Jumalan ja ihmisen hyvyys ovat kaksi eri asiaa, niillä on eroa kuin yöllä ja päivällä ja enemmänkin.
mustanikki

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

PetriFB kirjoitti:
Kimmen kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:Kaikki hyvä perustuu Raamattuun .... :ohyeah:
Ihan kaikkiko? Eikö ole mahdollista että maailmassa olisi jotain hyvää mikä ei perustu raamattuun?
On maailmassa hyvää, joka ei perustu Raamattuun, mutta sillä ei ole iankaikkisuus arvoa, eikä se tuo meille iankaikkista pelastusta.

Eli todellinen hyvä perustuu Raamattuun ja tuo meille myös iankaikkisen pelastuksen.
http://www.geocities.com/llfptfu/bloody.html
mustanikki

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Hmmm... Shysurfer sotkee tagit, takaisin Anonymizeriin :D
Lisäksi tuo pinviini mustanikkinä etoo...
Leilah

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja Leilah »

Kohteliaisuus kumppania on kohtaan tärkeää. Tervehtiminen, hymy ja kiitos saavat toisen hyvälle tuulelle ja silloin itselläkin on parempi olo. Halipusi keskellä päivää saa maailman tuntumaan taas vähän mukavammalle paikalle.
Avatar
PetriFB
Kitisijä
Viestit: 1591
Liittynyt: 08.11.2005 15:37
Viesti:

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja PetriFB »

Leilah kirjoitti:Kohteliaisuus kumppania on kohtaan tärkeää. Tervehtiminen, hymy ja kiitos saavat toisen hyvälle tuulelle ja silloin itselläkin on parempi olo. Halipusi keskellä päivää saa maailman tuntumaan taas vähän mukavammalle paikalle.
Näin on ..... :)
mustanikki

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja mustanikki »

Suhdeasenteesi hyviä Petri, mutta pidä Raamattu niistä erossa ja luovu itsekin Raamatusta.

Mustanikkinä laitan, koska menetän kasvoni jos postumisen jälkeen mitään kirjoitan. Tämä on minulta VIIMEINEN kerta mustanikkinäkin.

Mutta Raamatun \"hyvyydestä\" ja Raamatusta ainoana \"hyvän\" lähteenä KATSO tuo linkki http://www.geocities.com/llfptfu/bloody.html . Taitaa olla epämääräinen satanistisivusto, mikä toki on paskaa, mutta tuon linkin jutut suoraan ja tarkkaan Raamatusta. Että jospa lakkaisit palvomasta tuota paholaismaista kuvitteellista heimojumalaa Jahvea, ja esittäisit välillä oikeasti hyvätkin ajatuksesi ihan omalta pohjaltasi? Tämän ketjun alku on sinulta oikeansuuntainen.
ninnithequeen

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

mustanikki kirjoitti:Suhdeasenteesi hyviä Petri, mutta pidä Raamattu niistä erossa ja luovu itsekin Raamatusta.

Mustanikkinä laitan, koska menetän kasvoni jos postumisen jälkeen mitään kirjoitan. Tämä on minulta VIIMEINEN kerta mustanikkinäkin.

Mutta Raamatun "hyvyydestä" ja Raamatusta ainoana "hyvän" lähteenä KATSO tuo linkki http://www.geocities.com/llfptfu/bloody.html . Taitaa olla epämääräinen satanistisivusto, mikä toki on paskaa, mutta tuon linkin jutut suoraan ja tarkkaan Raamatusta. Että jospa lakkaisit palvomasta tuota paholaismaista kuvitteellista heimojumalaa Jahvea, ja esittäisit välillä oikeasti hyvätkin ajatuksesi ihan omalta pohjaltasi? Tämän ketjun alku on sinulta oikeansuuntainen.
Hahaa, Gattaca tekee sen taas :D
Elukka

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja Elukka »

mustanikki kirjoitti: Lisäksi tuo pinviini mustanikkinä etoo...
:piru:
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja Ann »

PetriFB kirjoitti: Katolinen kirkko ja sen edustama oppi, ei edusta Raamatullista uskoa, vaan on pakanallisen Babylonin uskonnon suora jatkumo.
Mikä tämä pakanallinen Babylonin uskonto oikein on?
Rotan aivot valtasivat pääni.
mölli
Kitinän uhri
Viestit: 663
Liittynyt: 04.09.2005 4:09

Re: Ristiriidat suhteessa ja niihin ratkaisu!

Viesti Kirjoittaja mölli »

slam kirjoitti:Why I never get married? :lol: Tekisi mieli päästä vähän, hauh, hau*
Ok. Minulle riittää suhde ja ennen kaikkea naisen lUPautuminen asialle. 8)
Haen venäjältä, mitä sä näitä suomikantturoita lämmität. Meikä hakee sit kun olen hommanut asunnon jostain jos nyt edes tietäs mihin haluis muuttaa.
Kingi I
Vastaa Viestiin