Markkina-arvoteoria

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

EveryWoman kirjoitti:Siksi, että eri ihmisillä on varsin poikkeavia käsityksiä siitä, miten idiooteille puhutaan. Sinun käsityksesi ei edusta objektiivista totuutta sen enempää kuin muidenkaan käsitykset. Jos joku sanoo jotakin joka sinusta kuulostaa idiootille puhumiselta, hän ei silti välttämättä puhu kuin idiootille. Ei omasta näkökulmastaan eikä universaalin totuuden (= "Jumalan") näkökulmasta.
Jotenkin viesteistäsi tulee aina sellainen kuva, että puhut jostain ylhäältä alhaalla kulkeville alemman tason ihmisille.
Juuri kukaan ei halua eikä yritä antaa sellaista kuvaa. Sinusta jotkut kommentit saattavat näyttää sellaisilta, mutta yhden henkilön subjektiivinen tulkinta ei kerro totuudesta mitään.
Jos maailmassa nyt on jokin subjektiivisten tulkintojen ulkopuolella oleva totuus.
EveryWoman kirjoitti: Voitko väittää, että sinulla on objektiivista tietoa kaikkien niiden henkilöiden vihollisuudesta, jotka olet tulkinnut vihollisiksesi?
Voin. Enköhän minä tunne oman elämäni paremmin kuin sinä?
Pilkka voi johtua vaikka siitä, että henkilö on kohdannut omasta näkökulmastaan jotakin vierasta, uutta, sellaista johon hän ei osaa suhtautua. Useimmat ihmiset pelkäävät uusia ja outoja tilanteita, kuten erilaisten ihmisten kohtaamista. Todennäköisimmin sinua pilkkaava henkilö pelkää, ettei osaisi omana itsenään käyttäytyä sinun seurassasi niin että sinä hyväksyisit hänet, ja pelkonsa kohtaamisen sijasta hän naamioi sen pilkalla. Mitä enemmän näet vaivaa sen eteen, että pilkkaava henkilö tuntee tulevansa hyväksytyksi, ja mitä paremmat mahdollisuudet annat hänelle selviytyä tilanteesta ilman epäonnistumisen pelkoa, sitä vähemmän hän sinua pilkkaa.
Tuokin on vain yksi subjektiivinen tulkinta, ja nyt sellaiselta ihmiseltä, joka todennäköisesti ei ole edes ollut läsnä.
Jokainen ihminen on jonkun muun mielestä outo, koska ihmiset ovat keskenään niin erilaisia (pinnalta) ja koska inhimillinen ajattelu on kategorisointiin perustuvaa.
Toki.
Tähän on vaikeampi vastata yleisluontoisesti. Koska et ole selvästi kertonut haluavasi olla rauhassa? Koska henkilö ei ymmärrä mitä rauhassa oleminen sinulle tarkoittaa? Pitäisi tietää tilanne tarkemmin.
Vaikea sinun on noihin muihinkin yleisluontoisesti vastata.
Sellaisista ihmisistä kannattaakin pysytellä loitolla, joista sinulla ei olisi kohtuullista mahdollisuuttakaan pitää. Mutta ainakin sen perusteella miten suhtauduit minuun ja muihin ystävällismielisiin ihmisiin, voisi olettaa että joidenkin kohdalla pitämättömyytesi johtuu vain omista väärinkäsityksistäsi. Sellaisissa tilanteissa olisi suositeltavampaa kyseena
laistaa ajatteluaan pakenemisen sijaan, ainakin jos on samaan aikaan tyytymätön siihen että ihmiset eivät hyväksy itseä.
Kyllä ihmisten parissa tietää pitääkö heistä vai ei.
Kerron sinulle näitä "itsestäänselvyyksiä" siksi, että sinä et käyttäydy sellaisen henkilön tavoin, joka on sisäistänyt ne. Siis auttaakseni sinua hahmottamaan itseäsi.
:lol:

Vastauksesi oli aivan hulvaton. Oliko se itseironiaa vai oletko tosissasi?

Olen kyllä hahmottanut itseni. Sinä et ilmeisesti ole hahmottanut minua.
Se kertoo, että välitän sinusta.
Ja katsot minua alaspäin. Olen mielestäsi ihminen, joka elää väärin, ja sinun Pyhänä Tehtävänäsi on ohjata minut Oikealle Tielle kohti Itsetuntemusta.
Elämäntehtävä oli turhan pitkälle viety luonnehdinta, mutta kyllä sinä olet onnistunut luomaan minulle sellaisen vaikutelman, että suuri osa toiminnastasi ja ratkaisuistasi on turhan ja perusteettoman vihollisilta suojautumisen ohjaamaa. Jos näin on, se vaikuttaa koko elämääsi ja estää sinua toteuttamasta elämäntehtävääsi - mikä ikinä se sitten onkaan.
Ei estä. Yritän elää niiden ihmisten parissa, joista pidän, ja välttää niiden ihmisten seuraa, joista en pidä. Elämäntehtävääni pääsen toteuttamaan pitämieni ihmisten parissa.
Oletko huomannut, että sinulla on tapana toisinaan pakottaa todellisuus aika jyrkkiin joko tai ja jos, niin -asetelmiin? Joko elämä on kuin elokuvaa tai se ei ole kuin elokuvaa. Jos X yrittää vakuuttaa minua asiasta Y, en luota mihinkään mitä hän sanoo. Joko kommenttisi on ilkeämielistä vittuilua tai ymmärtämättömän menestyjän paskanjauhantaa. Tuollaisten kanssa saa olla tosi varovainen, koska usein ne jättävät ulkopuolelleen tusinan muita relevantteja vaihtoehtoja.
Toki tiedän, että välissä on muitakin vaihtoehtoja. Sinä et vain osaa tai halua lukea.
Mutta joo. En yritä vakuuttaa sinulle sinun kohtaamistasi tyypeistä mitään, koska he kaikki ovat yksittäistapauksia. On marginaalisesti mahdollista, että olisit todella kohdannut selvästi keskimääräistä enemmän todellisia vihollisia, enkä minä voi sanoa ettei näin ole kun en asiasta mitään tiedä. Voin vain sanoa, että useimmat sinun laillasi suhtautuvat eivät ole kohdanneet todellisia vihollisia muita enempää - he vain näkevät ihmiset vihollisina muita helpommin.
Se on heille. Sinähän et edelleenkään tunne elämääni.
Otetaan helpommin arvioitavissa oleva esimerkki, liikennevalot. Kun liikut kaupungilla, tuntuuko sinusta että valoristeykseen tullessasi valot ovat useimmiten vihreät vai punaiset? Kun minä kävelen valoristeykseen, valo on yleensä vihreä tai vaihtuu vihreäksi viimeistään risteyksen saavuttaessani.
Kun liikun kaupungilla, liikennevaloissa on sellainen nappi, jota täytyy painaa, että valot vaihtuisivat. Useimmiten joku muu on jo painanut nappia kun tulen risteykseen, eli valot vaihtuvat pian. Jos puolestaan kukaan ei ole painanut nappia, siinä täytyy odottaa. Harvoin valo näyttää risteykseen saapuessani, että on jalankulkijoiden vuoro. Sinulla on tietenkin eri tilanne Helsingissä.
Eivät voi. Eivät ennen kuin he tietävät, mikä juuri sinun näkökulmastasi on hyökkäävää. Ja sen tietämiseen vaaditaan jo jonkinasteista ystävyyttä.
Voivat, päättelemällä.
prosessi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja prosessi »

RolloTomasi kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Koska tuo taisi olla aika henkilöönkäyvä kommentti.
Huumorintajuani en ole menettänyt.
Huumori on vaikea laji, kun miettii, että esim. minä nauran itselleni välillä vähän liikaakin, mistä moni muu saa sen kuvan, että minulle saa nauraa myös epäonnistumisieni ja ajoittaisen typeryyteni takia. Se on kuitenkin mielestäni loukkaavaa. Minun kanssani minulle voi nauraa aivan vapaasti, mutta jos minulle nauraa liian kipeiden asioiden suhteen, voi huumori loukata. Joten olisit voinut myös loukkaantua, huumorin ei tarvitse venyä ihan minne tahansa.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

Aplodit Rollolle!
Minulla on aivan samanlainen intuitio Everywomanista.
Siksi en hänen kanssaan paljoa halua keskustellakaan, varsinkin kun hän asetti keskustelun ehdoksi että ymmärtäisin, että hän haluaa "auttaa" minua. No chance in Hell, EWVK.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

prosessi kirjoitti:Huumori on vaikea laji.
Totta. Minullakin on aiheita, joista loukkaannun, mutta tuo ei ollut niitä.
Gattaca kirjoitti:Aplodit Rollolle!
Kiitos, Gattaca.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Lolita »

prosessi kirjoitti:Huumori on vaikea laji, kun miettii, että esim. minä nauran itselleni välillä vähän liikaakin, mistä moni muu saa sen kuvan, että minulle saa nauraa myös epäonnistumisieni ja ajoittaisen typeryyteni takia. Se on kuitenkin mielestäni loukkaavaa. Minun kanssani minulle voi nauraa aivan vapaasti, mutta jos minulle nauraa liian kipeiden asioiden suhteen, voi huumori loukata. Joten olisit voinut myös loukkaantua, huumorin ei tarvitse venyä ihan minne tahansa.
Sulla on mun luonto. Ihan kuin minun kirjoittamaani, mutta paljon hienommin sanottu.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
eps

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja eps »

EveryWoman kirjoitti: Jos olisin mies, olisin vain tyytyväinen siihen että urheiluautoista ja tekoromanttisista serenadeista innostuvat naiset eivät juokse perässäni. Haluaisin naisen, joka arvostaa samoja asioita kuin minäkin - en naista joka on houkuteltavissa satimeen keinoilla, jotka saavat minut oksentamaan.
Juu, nyt keski-ikää lähestyvänä asia on juuri noin kuten kirjoitit. Yksi yhteensopiva mukava nainen hakkaa mennen tullen tuhat väärää ehdokasta. Enää ihanat väärät eivät saa sydäntä hakkaamaan.

Nuorempana minulla oli toisin, ja vaikka puhun vain omasta kokemuksestani, niin vähän epäilen, että monella miehellä on ollut samoja fiiliksiä.

Nuorempana määrä oli tärkeämpää kuin laatu. Minussa eli jonkinlainen superrakastajan unelma, joka voisi valita lukemattomista tarjokkaista parhaat. Silloin minua harmitti älyttömästi, että minua kiinnostavien naisten preferenssit olivat vallan erilaisia kuin mitä minulla oli tarjolla.

Ympärilläni ei siis vilissyt satoja kiinnostuneita naisia, vaikka näin jälkikäteen kyllä tajuan, miten tyhmä olin muutaman kerran. Torjuin kohdalleni tulleet ihan ilmeisestkin lähestymisyritykset, koska en osannut lukea merkkejä. Minä olisin tarvinnut nuorena peruskurssin naisten lähettämistä positiivisista signaaleista.

e.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

RolloTomasi kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Siksi, että eri ihmisillä on varsin poikkeavia käsityksiä siitä, miten idiooteille puhutaan. Sinun käsityksesi ei edusta objektiivista totuutta sen enempää kuin muidenkaan käsitykset. Jos joku sanoo jotakin joka sinusta kuulostaa idiootille puhumiselta, hän ei silti välttämättä puhu kuin idiootille. Ei omasta näkökulmastaan eikä universaalin totuuden (= "Jumalan") näkökulmasta.
Jotenkin viesteistäsi tulee aina sellainen kuva, että puhut jostain ylhäältä alhaalla kulkeville alemman tason ihmisille.
Kuten sinunkin viesteistäsi usein (ei kuitenkaan aina). Onko ehdotuksia mitä asialle voisi tehdä?
Juuri kukaan ei halua eikä yritä antaa sellaista kuvaa. Sinusta jotkut kommentit saattavat näyttää sellaisilta, mutta yhden henkilön subjektiivinen tulkinta ei kerro totuudesta mitään.
Jos maailmassa nyt on jokin subjektiivisten tulkintojen ulkopuolella oleva totuus.
Jos kysymyksenä on jonkun henkilön motiivi (vihamielisyys/ystävällisyys), tuo henkilö tietää siitä totuuden sinua paremmin.
EveryWoman kirjoitti: Voitko väittää, että sinulla on objektiivista tietoa kaikkien niiden henkilöiden vihollisuudesta, jotka olet tulkinnut vihollisiksesi?
Voin. Enköhän minä tunne oman elämäni paremmin kuin sinä?
Totta kai tunnet sen paremmin kuin minä. Kysyin, voitko väittää että sinulla on objektiivista tietoa. Oletko aina vihollisia kohdatessasi voinut päästä heidän tajuntaansa katselemaan mikä heillä todellisuudessa on motiivina?
Pilkka voi johtua vaikka siitä, että...
Tuokin on vain yksi subjektiivinen tulkinta, ja nyt sellaiselta ihmiseltä, joka todennäköisesti ei ole edes ollut läsnä.
Aivan. Se oli yksi ehdotus siitä, miksi joku voi pilkata ihmisiä vaikka ei olisikaan näiden todellinen vihollinen. Varmasti muitakin vaihtoehtoja on.
Sellaisista ihmisistä kannattaakin pysytellä loitolla, joista sinulla ei olisi kohtuullista mahdollisuuttakaan pitää. Mutta ainakin sen perusteella miten suhtauduit minuun ja muihin ystävällismielisiin ihmisiin, voisi olettaa että joidenkin kohdalla pitämättömyytesi johtuu vain omista väärinkäsityksistäsi. Sellaisissa tilanteissa olisi suositeltavampaa kyseena
laistaa ajatteluaan pakenemisen sijaan, ainakin jos on samaan aikaan tyytymätön siihen että ihmiset eivät hyväksy itseä.
Kyllä ihmisten parissa tietää pitääkö heistä vai ei.
Sanot siis, että erotat omasta ajattelustasi johtuvan pitämättömyyden siitä tilanteesta, jossa vastassasi on todellinen vihollinen?
Kerron sinulle näitä "itsestäänselvyyksiä" siksi, että sinä et käyttäydy sellaisen henkilön tavoin, joka on sisäistänyt ne. Siis auttaakseni sinua hahmottamaan itseäsi.
:lol:

Vastauksesi oli aivan hulvaton. Oliko se itseironiaa vai oletko tosissasi?
Olen tosissani.
Olen kyllä hahmottanut itseni. Sinä et ilmeisesti ole hahmottanut minua.

Rollo hyvä. Minä en tiedä sinun elämästäsi mitään, enkä suurimmasta osasta sinun vihollisiasi. Kuitenkin:

1. kukaan ihminen ei ole hahmottanut itseään täydellisesti, ja
2. tiedän, miten sinä käyttäydyt Kityssä (ja sen, että pidät/pidit ainakin yhtä ei-vihollistakin ihmistä vihollisena: minua). Ihminen, joka on sisäistänyt kaikki ne itsestäänselvyydet joita olen tässä kirjoitellut, ei käyttäydy sillä tavalla - ei ainakaan jos hän toivoo ihmisten hyväksyvän itsensä.

Puheessasi ja toiminnassasi on ristiriita. Olisiko minun sinusta parempi olla mainitsematta siitä sinulle?
Se kertoo, että välitän sinusta.
Ja katsot minua alaspäin. Olen mielestäsi ihminen, joka elää väärin, ja sinun Pyhänä Tehtävänäsi on ohjata minut Oikealle Tielle kohti Itsetuntemusta.
Onko kaikki auttaminen alaspäin katsomista?

Minulla taas on olo, että sinä katsot minua alaspäin. Käyttäydyt piikikkäästi ja vihamielisesti, ikään kuin et haluaisi edes uhrata ajatusta tällaisen maan matosen kanssa keskustelemiselle.
Ei estä. Yritän elää niiden ihmisten parissa, joista pidän, ja välttää niiden ihmisten seuraa, joista en pidä. Elämäntehtävääni pääsen toteuttamaan pitämieni ihmisten parissa.
Okei.
Oletko huomannut, että sinulla on tapana toisinaan pakottaa todellisuus aika jyrkkiin joko tai ja jos, niin -asetelmiin?...
Toki tiedän, että välissä on muitakin vaihtoehtoja. Sinä et vain osaa tai halua lukea.
Esimerkiksi mitä en ole osannut tai halunnut lukea?
Sinulla on tietenkin eri tilanne Helsingissä.
Ok, liikennevaloesimerkkini torpedoitui! :D
Eivät voi. Eivät ennen kuin he tietävät, mikä juuri sinun näkökulmastasi on hyökkäävää. Ja sen tietämiseen vaaditaan jo jonkinasteista ystävyyttä.
Voivat, päättelemällä.
Mistä sellainen ihminen sen päättelisi, joka ei vielä tunne sinua?
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

RolloTomasi kirjoitti:Saatan hyvinkin olla sinun näkökulmastasi katsottuna pahantahtoinen vihollinen. Idioottina en sinua pidä.
Käyttäydyt välillä pahantahtoisen oloisesti, mutta en kuitenkaan usko sinun tahtovan minulle pahaa. Käytöksesi perusteella vaikuttaa myös siltä, että pidät minua idioottina, mutta uskon kuitenkin omaan ilmoitukseesi asiasta ja arvelen, että kaikki tämä johtuu kommunikaatiotapojen yhteensopimattomuudesta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

BrianW kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Huhhu mitä roskaa.
Käsittääkseni tässä keskustelussa ei ole kyse siitä miten EveryWoman ajattelee ja toimii vaan miten asiat ylensä ovat. Olet epäilemättä poikkeusyksilö. Tottahan teksti oli kärjistys.
On vain aika vaikea uskoa, että ihmiset yleensäkään toimisivat tekstissä kuvatulla tavalla. Tai sitten myös kaikki ystäväni ovat "poikkeusyksilöjä". :shock:
Kuitenkin Heikkilä kirjoittaa lähtien biologisista lähtökohdista n 60 vuotiaan kokemuksella ja minäkin häntä lainasin, todeten, että poikkeuksia on ja niitä on onnekseni kohdalleni sattunut kiitettävästi, huomattavasti pidemmällä ja uskoakseni laajemmalla elämänkokemuksella kuin 25 v llä voi olla.
:off: Onko tarkoituksenasi esittää, että 60-vuotias on aina enemmän oikeassa kuin 25-vuotias?
Vaikka itse ajattelee kuinka ihanteellisesti ei merkitse sitä, että koko maailma tai tässä tapauksessa, yhteiskuntamme, toimii siten. Yhtä vähän kuin se toimii jonkun kovasti katkeroituneen Gattacan tms ajattelun mukaan.
Kyllä tuo teksti aika kovasti katkeroituneelta vaikutti.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

eps kirjoitti:ihanat väärät
Hauska termi!
Nuorempana minulla oli toisin, ja vaikka puhun vain omasta kokemuksestani, niin vähän epäilen, että monella miehellä on ollut samoja fiiliksiä.

Nuorempana määrä oli tärkeämpää kuin laatu.
:shock: Oho!

Joo, ehkä olen elänyt jossakin omituisten ihmisten universumissa sitten, mutta kaikki ne miehet joiden kanssa olen tällaisista jutuista keskustellut (kaikki kylläkin suunnilleen minun ikäisiäni ja taustoiltaankin samantapaisia) kokevat yo. ajattelun varsin vieraana. Eikä nyt ole kyse valehtelusta tai totuuden kaunistelusta - tunnen nämä ihmiset sen verran hyvin.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

EWVK:n tyylin "auttaminen", vielä selityksillä että niinhän maailma toimii, on omituisille ja poikkeusyksilöille nimenomaan alaspainamista, alentuvaakin sellaista, ja niiden neuvojen seuraaminen olisi itsensä hukkaaminen ja itsemurha.

Pikemminkin omituisen pitää mennä OMANA ITSENÄÄN eteenpäin, yrittämättä sopeutua. Hankaluudet välttää jos vahvistuu omana itsenään ja rohkaistuu toimimaan sen mukaan, oppii jättämään tympeät asiat omaan arvoonsa ja mieluiten pysyttelee niistä kaukana. Valitettavasti Kityä lukiessa saati näitä tavatessa se on vaikeaa.
BrianW kirjoitti: Yhtä vähän kuin se toimii jonkun kovasti katkeroituneen Gattacan tms ajattelun mukaan.
En minäkään olisi uskonut, että maailma toimii niin tympeästi kuin nyt epäilen. Ennen Cityn/Kityn lukemiseen erehtymistä/baareissa käyntiä olin maailmaan suht. tyytyväinen. Vieläkin toivon, että jotkut asenteet täällä ovat ihan poikkeuksellisen vähemmistö-hörhösakin juttuja.. mutta välillä pelkään, että tämä on koko Nykysuomen kuva.. jolloin ei siellä ulkona minulle paljon mitään enää olisi. Siksi hyvä lukea muutakin kuin Kityä, löytää taas ne omat rakkaat asiat vaikka sirpaleina muun maailman ihmisten teksteistä.

Mutta joo.. kun vierestä näkee Kityvakkarin kähmivän kahta naista ja panevan kolmatta julkisesti, ja kuulee vakuutettavan miten normaalia se on... syntyy epäilys, että CitystäKitystä luettu on vain jäävuoren huippu.

Sen jälkeen kuvotti viikon ajan lukea jopa lehtiä, kun tuntui että kaikki ihmiset ovat pinnan alla sellaisia.

Ja kun lukee täältä asenteita, joita ei uskonut ihmisissä olevan olemassakaan muualla kuin Pahkasian juppiparodioissa, alkaa tuntua että maailma on sellainen kuin pelkäänkin..

Kun näkee ihmisten täällä eniten arvostavan niitä kaikkein konservatiivisimpia ja kovimpia köyhäinavun ja luonnonsuojelun ja eläinten halveksijoita saati koulukiusaajapsyyke-Manalaa sankareinaan, menee usko ihmisiin. Valitettavasti.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja BrianW »

EveryWoman kirjoitti: On vain aika vaikea uskoa, että ihmiset yleensäkään toimisivat tekstissä kuvatulla tavalla. Tai sitten myös kaikki ystäväni ovat "poikkeusyksilöjä". :shock:
Saattaa olla, ihminenhän yleensä tuntee ja tapailee enimmäkseen samoilla linjoilla olevia.
EveryWoman kirjoitti: :off: Onko tarkoituksenasi esittää, että 60-vuotias on aina enemmän oikeassa kuin 25-vuotias?
Ei tietysti aina. Tässä tapauksessa uskon kuitenkin, että paljon ihmisiä ja heidän ongelmiaan kohtaava lääkäri, joka on tullut tunnettuksi itsenäisenä ja omaperäisenä ajattelijana, voi omata paremman näkemyksen asioista. Ja kun samansuuntaisia ilmiöitä olen myös itse havainnut.
Kyllä tuo teksti aika kovasti katkeroituneelta vaikutti.
Onko vaan niin, että jos ei ole samaa mieltä kanssasi, on katkeroitunut. Mielestäni olen realisti ja ilahdun kun poikkeuksia yleistyksiin löytyy.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
HellBell

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja HellBell »

EveryWoman kirjoitti:
BrianW/Antti Heikkilä kirjoitti:Sirkuttelulla, laululla ja koreita sulkia pöyhistelemällä saa edelleenkin naaraita. Mikään ei todellakaan ole muuttunut.
"Naaraita"?
Juuri tuo on markkina-arvoteorian suurin sudenkuoppa. Ihan kuin miehille olisi yhdentekevää, millaisia naaraita he saavat. Naaraiden niputtaminen massaksi, jonka jokaisen yksittäisen edustajan "saaminen" on yhtä arvokas saavutus, on törkeää miesten aliarviointia ... onhan?? Ainakin haluaisin uskoa, että suurimmalle osalle miehistäkin kumppanin ominaisuuksilla ja soveltuvuudella parisuhteeseen kulloinkin kyseessä olevan miesyksilön kanssa olisi jotain väliä. .
Jos joku väittää Every Womanin katsantokantaa tässä ylläolevassa asiassa jotenkin huuhaamaiseksi ja todellisuudesta vieraantuneeksi, niin ei voi sanoa muuta kuin "Ei hyvää päivää."
Onhan sillä väliä, yksilöillä on väliä. Ainoastaan silloin jos aletaan miettiä "saamisia" suorituksina eli mietitään ihmisten sijaan toimenpiteitä (saamisia), voidaan nähdä ihminen ruksina, suoritettuna asiana.
Jos sen sijaan mietitään "saamisia" Oikeanlaisen kumppanin saamisena, ollaan eri ajattelu+tunnemaailman piirissä. Yksilöillä on silloin väliä, ei niillä muuta olekaan kuin väliä.

Brian W:n pointti siitä, että eläinmaailmasta tutuilla valloituskeinoilla edelleen saadaan naaraita.. Muunnettu sovellus:
Sanotaan, että silloin kun on ihastunut/rakastunut toiseen, sitä rakkauden/ihastuksen tunteiden osoituksina saattaa tehdä kaikenlaista, niin mies kuin nainenkin. Tässä kohden ymmärrän Brian W:n pointtia, joskin täysin siitä muunnettuna versiona, hehe. ( Sitä sen sijaan en allekirjoita että "naaraita" saataisiin kuin jotain pöllöpäitä parilla lirkunlirkunkeinolla, ellei kyse tosiaan joko ole tiedostamattomista pöllöpäistä tai päinvastoin tiedostavista saajista, jotka vastaavasti siis kytänneet uroksen kaatumista lirkutuksen jälkeen.)
Jos olisin mies, olisin vain tyytyväinen siihen että urheiluautoista ja tekoromanttisista serenadeista innostuvat naiset eivät juokse perässäni. Haluaisin naisen, joka arvostaa samoja asioita kuin minäkin - en naista joka on houkuteltavissa satimeen keinoilla, jotka saavat minut oksentamaan.
.
Olen samaa mieltä.
Viimeksi muokannut HellBell, 04.04.2006 18:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
segma

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja segma »

Mitäpä jos joskus joku jossain kokeilisi ajattelua niin, ettei kyseenalaistaisi toisten motiiveja hyvien sanojen takana? Ottaa kiitoksen kiitoksena, anteeksipyynnön anteeksipyyntönä ja neuvon neuvona. Ei kiitosta irvailuna, anteeksipyyntöä kuittailuna ja neuvoa alistamisen välineenä.
EveryWoman kirjoitti: :shock: Hä? Eihän tuota voi kukaan ajattelukykyinen tosissaan ottaa. ...
Juu ei. Harmi että huumorini ampui ohi, sillä sitä tuo oli olevinaan.

Ymmärrän tosin, miten tuollaisiin lopputuloksiin on helppo tulla. Puhumattakaan siitä, että joku, joka ajattelee kuin tuon tekstin kirjoittaja, mutta joka ei omaa (svetisismi, yök) huippuyltiöpäismahtavaa kykyä kirjoittaa tekstin kirjoittajan tavoin. Tai ei ainakaan koe että olisi erityisen hyvä missään, jolloin ei koe itseään myöskään mitenkään kilpailukykyiseksi.
Avatar
Gattaca
Kitisijä
Viestit: 4424
Liittynyt: 16.08.2005 16:12

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Gattaca »

HellBell kirjoitti:. ( Sitä sen sijaan en allekirjoita että "naaraita" saataisiin kuin jotain pöllöpäitä parilla lirkunlirkunkeinolla, ellei kyse tosiaan ole pöllöpäistä.).
Huomioi, että Runkkis saa tuntemattomalta naiselta pillua vaikka muiden ihmisten nukkumassa sängyssä, vaikka ei naiselle mitään puhu, vain jalkapohjaa hieroo. Huomioi, että öykkäri-Manala saa pillua. Huomioi, että Jouden saa pillua lineillä: "Moi, mä olen skorppari! Mitäs kuuluu? Kuubassa harrastin vaakamamboa". Huomioi, että olen baarissa nähnyt heti kielarointiin johtavan iskulinen: "Vittu siinä on vitun hyvännäkönen muija vittu" Huomioi, että jos olisit nainen, haluaisin sinua, mutta luultavasti et antaisi, kun en täytä jotain eläinuroksen kriteerejäsi.
Yli nelikybänen landeäijä mutaisissa saappaissa ja flanellipaidassa kuolaa ja tumputtaa teinitytöille salaa mustassa jeepissään.
-Quarter
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

BrianW kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:On vain aika vaikea uskoa, että ihmiset yleensäkään toimisivat tekstissä kuvatulla tavalla. Tai sitten myös kaikki ystäväni ovat "poikkeusyksilöjä".
Saattaa olla, ihminenhän yleensä tuntee ja tapailee enimmäkseen samoilla linjoilla olevia.
Toisaalta saattaa myös olla, että minä olen poikkeusyksilö vain täällä netissä. Jos haluaisimme selvittää edes suuntaa antavan totuuden, asiaa pitäisi tutkia tieteellisesti. Meidän kummankaan kokemusmaailma yksinään ei riitä määrittelemään toista vähemmistön edustajaksi (eivätkä edes kaikkien kityläisten kokemusmaailmat yhteensä).
BrianW kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Kyllä tuo teksti aika kovasti katkeroituneelta vaikutti.
Onko vaan niin, että jos ei ole samaa mieltä kanssasi, on katkeroitunut.
En sanoisi sinun tai Heikkilän olevan varsinaisesti eri mieltä kanssani. Uskon, että on olemassa kuvatulla tavalla käyttäytyviä naisia, ja niinikään miehiä joille naisten saamisessa määrä korvaa laadun (mutta jotka kuitenkin vieroksuvat noiden naismäärien haalimista niillä keinoilla, joilla se parhaiten onnistuisi). Kritiikkini kohdistui tekstin yliyksinkertaistavuuteen (siinä ei aseteta väittämiä minkäänlaiseen suurempaan kontekstiin vaan ollaan kuin muulla tavalla käyttäytyviä ihmisiä ei olisi olemassakaan), päivittelevään asenteeseen (Mikään ei todellakaan ole muuttunut) ja epärakentavuuteen (naaraslaumojen saamishalukkuutta pidetään itsestäänselvänä oletuksena ja siinä epäonnistumista ongelmana).

Luulisi, että rutkasti elämänkokemusta hankkinut 60-vuotias jo tajuaisi elämässä olevan muutakin, kun tällainen 28-vuotias keltanokkakin sen on huomannut. Uskoisin että en ole vähemmistössä jos luonnehdin katkeroituneeksi ihmistä, joka vielä kuusikymppisenäkin on noin kapeakatseinen. Toisaalta lainaamasi pätkä on aika lyhyt. Pidän myös mahdollisena, että olet vain onnistunut lainaamaan järkevää kirjoittajaa sen verran puutteellisesti, että lukijalle muodostuu ylläolevia mielikuvia virheellisesti.
Mielestäni olen realisti ja ilahdun kun poikkeuksia yleistyksiin löytyy.
Minun isänikin on aina ollut "realisti", ja selittänyt "realismiaan" aivan samoin kuin sinä tuossa. Kuitenkin realismi on suhteellista, eikä meistä kukaan tiedä asioiden objektiivista laitaa (eli kukaan ei voi suhtautua elämään absoluuttisen realistisesti). Jokainen ihminen on siis joko optimisti tai pessimisti (enemmän tai vähemmän).

Sekin tiedetään, että ihmisen suhtautuminen asioihin muuttaa niitä. Jos odotat, että päiväsi menee pilalle, se myös menee pilalle todennäköisemmin kuin henkilöllä joka odottaa päivänsä sujuvan mahtavasti. Mitä "realistisemmin" (= kyynisemmin) elämään suhtautuu, sitä enemmän "todistusaineistoa" saa oman suhtautumistavansa "realistisuudesta", koska sitä useammin homma käytännössäkin kusee. Sama toimii käänteisesti optimismissa. Pyrin aina olettamaan ihmisistä ja tilanteista parasta mahdollista. Se, että joudun välillä pettymään, ei ole ongelma, koska myönteisten kokemusten saldo on jo niin mittava ettei pari pettymystä sitä voi horjuttaa. Mieluummin elän näin kuin päin vastoin, jolloin luonnehdinta kuuluisi: kielteisten kokemusten saldo on jo niin mittava, ettei pari onnistumista siinä paljon auta.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

slerghma kirjoitti:Mitäpä jos joskus joku jossain kokeilisi ajattelua niin, ettei kyseenalaistaisi toisten motiiveja hyvien sanojen takana? Ottaa kiitoksen kiitoksena, anteeksipyynnön anteeksipyyntönä ja neuvon neuvona. Ei kiitosta irvailuna, anteeksipyyntöä kuittailuna ja neuvoa alistamisen välineenä.
*halaa* :h:
EveryWoman kirjoitti: :shock: Hä? Eihän tuota voi kukaan ajattelukykyinen tosissaan ottaa. ...
Juu ei. Harmi että huumorini ampui ohi, sillä sitä tuo oli olevinaan.
Iik, busted! :maanantai: :cheer: Taas lisää osoituksia rajattomasta huumorintajuttomuudestani.
Ymmärrän tosin, miten tuollaisiin lopputuloksiin on helppo tulla.
Ihminen on ihmeellinen juu.
HellBell

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja HellBell »

Gattaca kirjoitti:..
Uskaltaisin jopa väittää, että jokaisella ihmisellä on elämänsä aikana mahdollisuuksia saada niin seksiä kuin rakkauttakin. Joku toinen käyttää mahdollisuuksia enemmän kuin toinen ja saattaa saada enemmän mahdollisuuksista poikivia asioita (pun not intended).
Ja sovi jo Manalan kanssa, ette te mitään toisianne pamputa.
Peace, man.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja BrianW »

[quote="EveryWoman"][/quote]

Olet oikeassa, lainattu pätkä on lyhyt eikä anna kuvaa kuin yhdestä kulmasta. Koko kirja tiytysti olisi hyvä lukea , siinä on hyvä näkemys rakkauden merkityksestä ym ym. En kuitenkaan viitsi ryhtyä tähän lyhennelmää tekemään en myöskään omasta ajatusmaailmastani.

Olen myös samaa mieltä, että paljolti "sitä saa mitä tilaa".

Kuitenkin, kuten sanoin, esitin yleistyksen, joka aika yleisesti pätee ja johon on variaatioita ja poikkeuksia.

Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Minä jätän tästä asiasta monisanaiset juupas eipäs väittelyt nyt muille.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

BrianW kirjoitti:Olet oikeassa, lainattu pätkä on lyhyt eikä anna kuvaa kuin yhdestä kulmasta. Koko kirja tiytysti olisi hyvä lukea , siinä on hyvä näkemys rakkauden merkityksestä ym ym. En kuitenkaan viitsi ryhtyä tähän lyhennelmää tekemään en myöskään omasta ajatusmaailmastani.

Olen myös samaa mieltä, että paljolti "sitä saa mitä tilaa".

Kuitenkin, kuten sanoin, esitin yleistyksen, joka aika yleisesti pätee ja johon on variaatioita ja poikkeuksia.

Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi. Minä jätän tästä asiasta monisanaiset juupas eipäs väittelyt nyt muille.
Rest in peace. :D
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja aasi »

Tasan ei mene muumit kanootissa.
Avatar
RolloTomasi
Kitisijä
Viestit: 2360
Liittynyt: 06.09.2006 7:50
Paikkakunta: Maa

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Muuten, tämän vuoden kokemuksien jälkeen olen entistä vakuuttuneempi siitä, että markkina-arvo on olemassa. Suomesta katsottuna tilanne saattaa toki näyttää joltain muulta.
Since I cannot prove a lover, to entertain these fair well-spoken days, I am determined to prove a villain and hate the idle pleasures of these days.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Vadim »

aasi kirjoitti:Meillä on yleisöä:
http://ihmissuhteet.blogspot.com/2006/1 ... stelu.html
Voi ei, joku herätti henkiin tämän ketjun! Takaisin hautaan, zombie!
Elukka

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Elukka »

Vadim kirjoitti:
aasi kirjoitti:Meillä on yleisöä:
http://ihmissuhteet.blogspot.com/2006/1 ... stelu.html
Voi ei, joku herätti henkiin tämän ketjun! Takaisin hautaan, zombie!
:komp: Abi, male spiritus!
Vastaa Viestiin