Markkina-arvoteoria

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

EveryWoman kirjoitti:Ei pelkkä markkina-arvonsa tietäminen välttämättä tarjoa tuohon selityksiä. Yleisellä teorialla on vaarallista pyrkiä selittämään yksittäistapauksia.
Ei välttämättä, mutta minun esimerkkitapauksessa yksi, kyllä. Markkina-arvo tietylle yksilölle. Esimerkkitapauksesta kaksi en juuri osaa sanoa mitään. Tähän täytyy lisätä, että tiedän markkina-arvoni olevan alhainen muutenkin kuin pelkällä parisuhteilemattomuudella.
EveryWoman kirjoitti: Minulla ei ole missään vaiheessa ollut mitään tarkoitusta käyttäytyä kuin vihollinen - ei sinne päinkään.
Jos tuota on uskominen, niin sitten on hyvä. Voisit jättää jatkossa ilkeämielisyydet vähemmälle.
EveryWoman kirjoitti:Olen pahoillani jos olen saanut sinut luulemaan, että olen jotenkin sinua vastaan.
Jos todella olet pahoillasi, etkä minua vastaan, niin hyvä on. En kanna kaunaa.
EveryWoman kirjoitti:Mutta muut ihmiset haluavat (ja siksi heikkouksiaan ei kannata paljastaa heille)?
Kyllä. Ainakin osa heistä, ja tällä keskustelupalstallakin on sellaisia.
EveryWoman kirjoitti:Arvelitko muuten, että minua ei vahingoittaisi se, että sanot minua viholliseksesi?
Arvelin sinun pitävän itseäni ilkeämielisyyden kohteenasi ja luonnollisesti ymmärtävän, että sellaisesta seuraa, että pidän sinua vihollisenani.
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

HellBell kirjoitti:En usko että haluaa vahingoittaa sinua mitenkään.
Joko olet väärässä tai olen harhainen.
HellBell kirjoitti: Uskon että monet jakavat kanssasi sen näkemyksen, että markkina-arvoteoria on olemassa yht.kunn.sosiaalispinnallisena konstruktiona ja että tämä on yksi yht.kunn.sosiaalisia juttuja mietittäessä oleva paskakokkare.
Muuten, huomasitko, että Kityyn avattiin juuri vähän aikaa sitten ketju, jonka viestejä lukemalla voimme päätellä, minkälaisilla ihmisillä on korkeampi markkina-arvo? Innokkaastihan ihmiset listaavat ominaisuuksia, joita haluavat, ja eri ihmisten listoissa näyttää olevan yhtäläisyyksiä. Niiden yhtäläisyyksien perusteella voimme päätellä, minkälaisella ihmisellä on korkeampi markkina-arvo, ja jo se, että listoissa on yhtäläisyyksiä, kertoo siitä, että markkina-arvoteoriaan on uskominen, vaikka ihmiset eivät sitä millään haluaisi myöntää.
HellBell kirjoitti:Siitä on kuitenkin mahdollista vapautua, jos irrottaa konstruktioiden otteen itsestään ja luo omat näkemykset.
En ole täysin vakuuttunut siitä, että ymmärrämme markkina-arvoteorian lähtökohdat samoin.

Mutta juu... Minäkin haluan mielenvikaisen ja tyhmän kirvesmurhaajan kumppanikseni.
HellBell kirjoitti:Kapinajengiä riittää. Ja se on hyvä.. Pysy rintamassa.. ;)
Niinpä näyttää riittävän. Kovin harmillista, että osa tästä kapinajengistä kuitenkin listailee samanlaisia ominaisuuksia toivekumppanilleen kuin kapinajengin muutkin jäsenet.

Rintamassa toki pysytään. En tule koskaan täyttämään vaatimuksia, mutta taistellaan toivottomasti sitten.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

RolloTomasi kirjoitti:
EveryWoman kirjoitti:Ei pelkkä markkina-arvonsa tietäminen välttämättä tarjoa tuohon selityksiä. Yleisellä teorialla on vaarallista pyrkiä selittämään yksittäistapauksia.
Ei välttämättä, mutta minun esimerkkitapauksessa yksi, kyllä. Markkina-arvo tietylle yksilölle. Esimerkkitapauksesta kaksi en juuri osaa sanoa mitään. Tähän täytyy lisätä, että tiedän markkina-arvoni olevan alhainen muutenkin kuin pelkällä parisuhteilemattomuudella.
Ok.
EveryWoman kirjoitti: Minulla ei ole missään vaiheessa ollut mitään tarkoitusta käyttäytyä kuin vihollinen - ei sinne päinkään.
Jos tuota on uskominen, niin sitten on hyvä. Voisit jättää jatkossa ilkeämielisyydet vähemmälle.
Olen omasta mielestäni tähän astikin sinulle kirjoittaessani pysytellyt täydellisesti ilkeämielisyyden ulkopuolella. Ilmeisesti jokin sanomani on sinusta kuulostanut ilkeilyltä, mutta totuus on että opin olemaan sanomatta sellaisia sinulle vain, jos sinä kerrot minulle mitä juttuja ne olivat ja miksi ne vaikuttivat ilkeilyltä. Jos et opeta minua, et anna minulle mahdollisuutta olla olematta sinulle ilkeä. Puhunko ymmärrettävästi?
EveryWoman kirjoitti:Mutta muut ihmiset haluavat (ja siksi heikkouksiaan ei kannata paljastaa heille)?
Kyllä. Ainakin osa heistä, ja tällä keskustelupalstallakin on sellaisia.
Arvioit juuri äsken minut sellaiseksi, ja arviosi ei olisi voinut mennä enemmän metsään. Kuinka monen muun kohdalla uskoisit arvioineesi väärin?
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Clay kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Teoria on kestämätön pääasiallisesti siksi ettei mitään parisuhteisiin liittyvää voi matemaattisesti mallintaa
Tuota.. miksei voi? Tilastomatematiikassa on arkipäiväistä ei-numeeristen asioiden arvottaminen. Enkä edes usko kaupallisten tuotteidenkaan markkina-arvon olevan kokonaan matemaattinen konstruktio.
Sori jäi vastaamatta, ahdistaa sun lihaisa avatar niin en pysty yleensä katsomana tekstiä jota siihen liittyy.

Ehken vain ymmärrä niin paljon matematiikka, mutta olen ajatellut ettei voi muodostaa ratkaistavissa olevaa yhtälöä jos muuttujat vaihtuvat satunnaisesti tapauksesta toiseen. Onhan suhteissakin tiettyjä, melko varmoja lainalaisuuksia (pettäminen ei ole yleensä suotavaa, valmiiksi masentunut on harvoin ykkösvalinta pitkäaikaiskumppaniksi, ei ensitreffeillä B-rappuun), mutta mieltymykset vaihtelevat paljon. Lisäksi suhdesoppaa hämmentävät aiemmat kokemukset ja kulloinenkin elämäntilanne. Kuulostaa vähän vaikealta tehdä tuosta valmista kaavaa. Pimahduttavan vaikealta, jos sen saisikin valmiiksi kuka sitä enää ymmärtäisi paitsi hiukkasfyysikot.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Vadim »

Kiits, Hermine ja Melnais, hetkosen tunsin itseni jo ihmishirviöksi! Ehkä tämän narsismiteorian tueksi voi ehkä marssittaa myös tämän ketjun, joka alkoi markkina-arvosta ja päätyi Rollon ongelmiin. Jälkimmäisiä on vatvottu jo useamman sivun ajan, mikä on hämmentävää tapauksessa, jossa henkilö advokoi yleistä nihilismiä; miten niillä voisi olla jotain merkitystä, kun millään muullakaan ei ole? Oli miten oli, en oikein usko, että EveryWoman epäilemättä huomattavista argumentatiivisista lahjoistaan huolimatta kykenee vakuuttamaan Rolloa siitä, että maailma on oikeasti ihan kiva.

Teorian idea on kai se, että se kuvaa jonkun kokemusmaailmaa. Markkina-arvo"teoria" (lainausmerkit siksi, että se tuskin täyttää teorian kriteerejä millään relevantilla tavalla) tuntuu ehkä osuvalta siksi, että se tarjoaa täydelliseltä kalskahtavan selityksen pariutumattomuuteen (alhainen markkina-arvo). Ongelmana tietysti on, että ihmiset tuntuvat pariutuvan aivan markkina-arvosta piittaamatta, joitakin ääritapauksia lukuunottamatta (joitakin, koska monet ääritapauksetkin päätyvät parisuhteisiin). Vielä hämmentävämpää on tietysti olla mielestään korkeamarkkina-arvoinen ja pariutumaton, niinkuin Cole Porter tiesi kertoa:

"While even the janitor's wife
has a perfectly good love life,
here I am facing tomorrow
alone in my sorrow.
I'm down in the depths on the 90th floor."

Markkina-arvo"teoria" kannustaa ihmisiä passiivisuuteen, ja sellaisena se tietysti sopii hahmoille, jotka ovat tulleet siihen tulokseen, ettei millekään voi tehdä mitään.
Viimeksi muokannut Vadim, 29.03.2006 16:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
HellBell

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja HellBell »

RolloTomasi kirjoitti:
HellBell kirjoitti:En usko että haluaa vahingoittaa sinua mitenkään.
Joko olet väärässä tai olen harhainen.
Intuitio ei erehdy.;-) Tai sitä ei ainakaan tunnusteta!
Muuten, huomasitko, että Kityyn avattiin juuri vähän aikaa sitten ketju, jonka viestejä lukemalla voimme päätellä, minkälaisilla ihmisillä on korkeampi markkina-arvo? Innokkaastihan ihmiset listaavat ominaisuuksia, joita haluavat, ja eri ihmisten listoissa näyttää olevan yhtäläisyyksiä. Niiden yhtäläisyyksien perusteella voimme päätellä, minkälaisella ihmisellä on korkeampi markkina-arvo, ja jo se, että listoissa on yhtäläisyyksiä, kertoo siitä, että markkina-arvoteoriaan on uskominen, vaikka ihmiset eivät sitä millään haluaisi myöntää.
Yksilökohtaisia listoja, joiden kohdalla osa oli keskittynyt persoonakohtaisiin asioihin ja osa jo sitten ilmaissut mieltymyksiä muista kuin persoonaliitännäisistä seikoista eli enemmän statuksellisista seikoista.
Markkina-arvoteorian määrittäminen, sen laajentaminen sellaiseksi ettei ihmisillä saisi olla edes persoonakohtaisia mieltymyksiä.. Aina niitä on, jokaisella on, muutenhan ei oltaisi yksilöitä.
Se miksi jotkut kohdat esimerkiksi persoonakohtaisista mieltymyksistä osuvat yhteen joidenkin toisten vastaavien kanssa, perustunee siihen että lähtökohtaisesti pidetään enemmän sellaisesta ihmisestä joka on "luotettava, huumorintajuinen, turvallinen.." kuin jostain joka olisi kaikkea päinvastaista. Olet oikeassa siinä, että yhtäläisyyksiä löytyy. On tiettyjä yleisiä piirteitä, joita ihmiset arvostavat (yleistys), mutta ne ovat kaikki kovin suhteellisia. Huumorintajua on montaa, jokaisella on jonkinlainen huumorintaju etc..
Toisaalta, lähtökohtaisten suositusten (kuten napakymppi-tyyliin juuri "luotettavuus ja rehellisyys ja uskollisuus") lisäksi on sitten varsin eriäviä persoonakohtaisia mieltymyksiä.. Listoistakin näitä voi päätellä. "Temperamentti on jees. Käytännönläheisyys/abstraktimpi hahmotus hivelee, turn-on juu. Mieluummin urheiluhenkinen kuten minä.." - keksittyjä kohtia.

Tärkeintä on vain löytää se Omankaltainen ihminen, jonka kanssa on samoilla aaltopituuksilla. Ne jutut joihin toisessa ihastuu/rakastuu eivät kuitenkaan ole etukäteen lukkoonlyötyjä tai osasiksi pistettävissä (mieltymyksiä siis voi aina miettiä, mutta tilanteet käydään kuitenkin irl erikseen: teoria/käytäntö) - Rakkaus on aika yllärpyllärjutska kuitenkin.
En tule koskaan täyttämään vaatimuksia, mutta taistellaan toivottomasti sitten.
Kuten? Huumorintajua? Löytyy. No sitten.. Älykkyyyttä? Löytyy.. jne.
Jos mietitään noiden "yleisseikkojen" pohjalta.

Miksi pistää persoonaa alaspäin? Persoonaan sitä ihastutaan ja siinä tilanteessa tosiaan osaseikkoja ei enää erotella. Rakkaus käytännön tasolla on kokonaisvaltaista. Täytyy vaan kohdata se Omanlainen ihminen. Siinä kaikki.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Clay »

Melnais kirjoitti:Sori jäi vastaamatta, ahdistaa sun lihaisa avatar niin en pysty yleensä katsomana tekstiä jota siihen liittyy.
Kiitoksia. Suosittelen konsultoimaan mielenterveysalan ammattilaisia, jos imetyselimet käy pahasti ahdistamaan.
Melnais kirjoitti:Ehken vain ymmärrä niin paljon matematiikka, mutta olen ajatellut ettei voi muodostaa ratkaistavissa olevaa yhtälöä jos muuttujat vaihtuvat satunnaisesti tapauksesta toiseen. Onhan suhteissakin tiettyjä, melko varmoja lainalaisuuksia
En usko, että ihmisten pariutuminen on satunnainen prosessi. Tätä uskoa et voi millään argumentilla horjuttaa, ja itsekin komppailet ajatusta. Onneksi olen tottunut siihen, ettei naisten jutuista löydä päätä eikä häntää.
Melnais kirjoitti:Kuulostaa vähän vaikealta tehdä tuosta valmista kaavaa. Pimahduttavan vaikealta, jos sen saisikin valmiiksi kuka sitä enää ymmärtäisi paitsi hiukkasfyysikot.
Tilastomatikassa laskeminen onkin jätetty koneiden harteille sattuneesta syystä. Ei tarvitse hiukkasfyysikoiden itku silmässä pusertaa kynän, paperin ja helmitaulun kanssa.
Nyt penikseni on fantastinen!
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

RolloTomasi kirjoitti:Joko olet idiootti tai pidät minua idioottina.
Tämänhän voisi tulkita hyökkäykseksi, mutta onneksi olen täysin varma siitä, etten ole idiootti.
"I want you to get excited about your life."
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Vadim kirjoitti:Markkina-arvo"teoria" kannustaa ihmisiä passiivisuuteen, ja sellaisena se tietysti sopii hahmoille, jotka ovat tulleet siihen tulokseen, ettei millekään voi tehdä mitään.
Sinulla on muuten mielenkiintoinen näkemys kapitalistisesta kilpailuyhteiskunnasta.
Vadim kirjoitti: Ehkä tämän narsismiteorian tueksi voi ehkä marssittaa myös tämän ketjun, joka alkoi markkina-arvosta ja päätyi Rollon ongelmiin.
Oikeastaan Zeb alkoi viedä tätä keskustelua lähemmäs minua. Alunperin tarkoituksenani oli vain antaa esimerkki ihmisestä, jolla on vähemmän markkina-arvoa. Mutta olet oikeassa, minun olisi pitänyt käyttää esimerkkitapauksena jotakuta muuta, vaikkapa Howard Hughesia. Oltaisiin saatu samalla esimerkillä kuitattua korkeampi ja matalampi markkina-arvo.
Viimeksi muokannut RolloTomasi, 29.03.2006 6:50. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Hallusinaatio kirjoitti: Tämänhän voisi tulkita hyökkäykseksi, mutta onneksi olen täysin varma siitä, etten ole idiootti.
Ajattelinkin, että pidät minua idioottina. Kuten Melnaiskin.

No, minähän olen idiootti.
Viimeksi muokannut RolloTomasi, 29.03.2006 6:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

EveryWoman kirjoitti:Puhunko ymmärrettävästi?
Vältä tämän tyyppisiä kommentteja:
EveryWoman kirjoitti:Itsesäälin katalysaattoriksi se sentään näyttää joillekin kelpaavan.
En tiedä olenko vainoharhainen vai en, mutta tuon tyyppiset lausahdukset luen hyvin helposti ihmisten minuun kohdistamiksi hyökkäyksiksi ja ne vahvistavat pelkoja ja sumentavat ajattelua.
EveryWoman kirjoitti:Arvioit juuri äsken minut sellaiseksi, ja arviosi ei olisi voinut mennä enemmän metsään. Kuinka monen muun kohdalla uskoisit arvioineesi väärin?


En ole varma, menikö arvioni metsään. En luota suurimpaan osaan ihmisistä, ja minulla on ihan riittävästi huonoja kokemuksia vahvistamaan epäluottamustani.

Niin kauan kuin en tuota fyysistä vahinkoa niille, joita pidän vihollisinani, sillä ei ole merkitystä kuinka monta ystävää arvioin väärin viholliseksi, mutta sillä on, kuinka monta vihollista arvioin väärin ystäväksi. Sitä paitsi, jos ystävä on todellinen, hänellä riittää kärsivällisyyttä vakuuttaa minut siitä, ettei ole viholliseni.
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

HellBell kirjoitti: Se miksi jotkut kohdat esimerkiksi persoonakohtaisista mieltymyksistä osuvat yhteen joidenkin toisten vastaavien kanssa, perustunee siihen että lähtökohtaisesti pidetään enemmän sellaisesta ihmisestä joka on "luotettava, huumorintajuinen, turvallinen.." kuin jostain joka olisi kaikkea päinvastaista... Rakkaus on aika yllärpyllärjutska kuitenkin.
Yllärpyllär se on, mutta et voi kieltää, että joillakin ihmisillä on enemmän yleisesti arvostettuja ominaisuuksia ja joillakin vähemmän, ja että joillakin ihmisillä on yleisesti pariutumisarvoa alentavia ominaisuuksia enemmän tai vähemmän. Tietenkin nämä molemmat usein yhdistyvät samassa ihmisessä.

Omankaltainen ihminen se kai tärkein on, mutta ihme kilpailumeininki kuitenkin menossa melkein aina.
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

RolloTomasi kirjoitti:Vältä tämän tyyppisiä kommentteja:
EveryWoman kirjoitti:Itsesäälin katalysaattoriksi se sentään näyttää joillekin kelpaavan.
Häiritseekö tuossa se, että lause on vihjaileva, jolloin siinä voi tavallista helpommin nähdä sellaisiakin merkityksiä joita ei ollut tarkoitettu, vai se että siinä viitataan markkina-arvoteorian käyttämiseen itsesäälin katalysaattorina, vai jokin muu, mikä? Jos mainituista jälkimmäinen, niin häiritseekö se siksi että se ei sinun kohdallasi pidä paikkaansa, vai siksi että et vain haluaisi siitä mainittavan vaikka se pitääkin paikkansa?
En tiedä olenko vainoharhainen vai en, mutta tuon tyyppiset lausahdukset luen hyvin helposti ihmisten minuun kohdistamiksi hyökkäyksiksi ja ne vahvistavat pelkoja ja sumentavat ajattelua.
Kun kerran tiedät sinulla olevan tuollaisen piirteen (oli se sitten vainoharhaisuutta tai tervejärkisyyttä), miksi et pysähtyisi näissä tilanteissa kyseenalaistamaan tulkintaasi, sen sijaan että automaattisesti kerrot keskustelukumppanillesi tämän olevan vihollinen?
EveryWoman kirjoitti:Arvioit juuri äsken minut sellaiseksi, ja arviosi ei olisi voinut mennä enemmän metsään. Kuinka monen muun kohdalla uskoisit arvioineesi väärin?

En ole varma, menikö arvioni metsään.
Mutta minä olen, ja sinä voit halutessasi olettaa että puhun totta (sen sijaan että yrittäisin sahata sinua linssiin).
En luota suurimpaan osaan ihmisistä, ja minulla on ihan riittävästi huonoja kokemuksia vahvistamaan epäluottamustani.
Varmaan ymmärrät, että tämäkin tapaus olisi kasvattanut niiden "huonojen kokemusten" määrää, jos sitä ei olisi ryhdytty purkamaan auki? Ja ihan tarpeettomasti. Kuvittelen, että maailma on minua vastaan - siispä maailma on minua vastaan ei ole kovin kannattava asenne henkilölle joka toivoo maailman hyväksyvän itsensä. Tällaisella asenteella henkilö suorastaan oma-aloitteisesti estää muita hyväksymästä itseään.
Niin kauan kuin en tuota fyysistä vahinkoa niille, joita pidän vihollisinani, sillä ei ole merkitystä kuinka monta ystävää arvioin väärin viholliseksi, mutta sillä on, kuinka monta vihollista arvioin väärin ystäväksi.
Mitä useammin luulet ystäviäsi vihollisiksi ja kyseenalaistamattomasti myös kohtelet heitä sellaisina, sitä kurjemmalta maailma sinusta näyttää, ja sitä vaikeammiksi ihmissuhteesi muuttuvat. Kyllä sillä on aivan pirusti merkitystä. Vain äärimmäisen harva ihminen on oikeasti niin pahantahtoinen, että hänet kannattaisi luokitella viholliseksi. Sinä tapaat heitä koko elämäsi aikana todennäköisesti yhden käden sormilla laskettavan määrän, jos sitäkään (ellet ole töissä mielisairaalassa). On täysin suhteetonta hätävarjelun liioittelua antaa koko elämänsä pyöriä sen ympärillä, ettei vain luulisi sitä ehkä kerran elämässään tapaamaansa todellista vihollista ystäväksi. Suosittelen, että otat elämäntehtäväksesi jotakin aivan muuta.
Sitä paitsi, jos ystävä on todellinen, hänellä riittää kärsivällisyyttä vakuuttaa minut siitä, ettei ole viholliseni.
Mitä enemmän kärsivällisyyttä sen vakuutteluun vaaditaan, sitä harvemman kanssa sinun on mahdollista edes tulla todellisiksi ystäviksi. Useimmat ihmiset eivät osaa käyttäytyä siten, että tulisivat luokitelluiksi ystäviksi sinun määritelmilläsi. Siis eivät osaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteivät he haluaisi olla sinulle ystävällisiä - eikä ainakaan sitä, että he haluaisivat sinulle pahaa. Anna heille mahdollisuus.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Melnais »

RolloTomasi kirjoitti: Ajattelinkin, että pidät minua idioottina. Kuten Melnaiskin.

No, minähän olen idiootti.
Sinullahan on hauska käsitys itsestäsi. En kyllä jaa sitä, älä pistä vastaisuudessa sanoja suuhuni.

Edit: Ihailen EW:n loputonta jaksamista, ilmeisen lyhytjännitteisenä ihmisenä kadotan itse mielenkiintoni aiheeseen sen juututtua tietyille urille vaikka asia vaatisikin vielä jatkoa. Hienoa tekstiä ja paljon ajattelemisen aihetta!
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

RolloTomasi kirjoitti:
Ajattelinkin, että pidät minua idioottina. Kuten Melnaiskin.

No, minähän olen idiootti.
En ole missään kohtaa väittänyt sinua idiootiksi, enkä pidäkään sinua idioottina.

Tuollaisella "joko olet ystäväni tai sitten viholliseni" -ajattelulla voit toki saada runsaasti niitä "vihollisia" itsellesi. Minä en sinua tunne juuri lainkaan, enkä omaa suuntaasi minkäänlaisia vihamielisiä tuntemuksia, joten vihollisuuden tunteet - jos sellaisia on - eivät ole molemminpuolisia.
"I want you to get excited about your life."
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Hallusinaatio kirjoitti: En ole missään kohtaa väittänyt sinua idiootiksi, enkä pidäkään sinua idioottina.
Melnais kirjoitti: Sinullahan on hauska käsitys itsestäsi. En kyllä jaa sitä, älä pistä vastaisuudessa sanoja suuhuni.
Miksi sitten puhutte minulle kuin idiootille?
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

RolloTomasi kirjoitti: Miksi sitten puhutte minulle kuin idiootille?
Ehkä kommunikointitaidoissamme on sitten kehittämisen varaa.
"I want you to get excited about your life."
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Miksi ihmiset puhuvat minulle kuin idiootille? Ei ihme, jos itseluottamus laskee.
EveryWoman kirjoitti: viitataan markkina-arvoteorian käyttämiseen itsesäälin katalysaattorina, vai jokin muu, mikä? Jos mainituista jälkimmäinen,
häiritseekö se siksi että se ei sinun kohdallasi pidä paikkaansa,
Juu ja juu.
Kun kerran tiedät sinulla olevan tuollaisen piirteen (oli se sitten vainoharhaisuutta tai tervejärkisyyttä), miksi et pysähtyisi näissä tilanteissa kyseenalaistamaan tulkintaasi, sen sijaan että automaattisesti kerrot keskustelukumppanillesi tämän olevan vihollinen?
Miksi keskustelukumppani haluaa antaa sellaisen kuvan, että on vihollinen?
EveryWoman kirjoitti:Mutta minä olen, ja sinä voit halutessasi olettaa että puhun totta (sen sijaan että yrittäisin sahata sinua linssiin).
Ja ihmiset, jotka haluavat vahingoittaa minua, laskettavissa yhden käden sormilla? Minulla on viisi sormea oikeassa ja toiset viisi vasemmassa. Loppui kesken.
Varmaan ymmärrät, että tämäkin tapaus olisi kasvattanut niiden "huonojen kokemusten" määrää, jos sitä ei olisi ryhdytty purkamaan auki? Ja ihan tarpeettomasti. Kuvittelen, että maailma on minua vastaan - siispä maailma on minua vastaan ei ole kovin kannattava asenne henkilölle joka toivoo maailman hyväksyvän itsensä. Tällaisella asenteella henkilö suorastaan oma-aloitteisesti estää muita hyväksymästä itseään.
Miksi ihmiset sitten pilkkaavat pahantahtoisesti? Miksi he pitävät outona? Miksi he eivät anna minun olla rauhassa silloin kun rauhaa tarvitsen?

Niin kauan kuin pysyttelen poissa niiden ihmisten luota, joiden seurasta en pidä, asiat ovat paremmin.
Mitä useammin luulet ystäviäsi vihollisiksi ja kyseenalaistamattomasti myös kohtelet heitä sellaisina, sitä kurjemmalta maailma sinusta näyttää, ja sitä vaikeammiksi ihmissuhteesi muuttuvat. Kyllä sillä on aivan pirusti merkitystä. Vain äärimmäisen harva ihminen on oikeasti niin pahantahtoinen, että hänet kannattaisi luokitella viholliseksi. Sinä tapaat heitä koko elämäsi aikana todennäköisesti yhden käden sormilla laskettavan määrän, jos sitäkään (ellet ole töissä mielisairaalassa). On täysin suhteetonta hätävarjelun liioittelua antaa koko elämänsä pyöriä sen ympärillä, ettei vain luulisi sitä ehkä kerran elämässään tapaamaansa todellista vihollista ystäväksi. Suosittelen, että otat elämäntehtäväksesi jotakin aivan muuta.
Kerropa minulle miksi kerrot minulle koko ajan itsestäänselvyyksiä? Koska pidät minua idioottina. Ja mitä se kertoo siitä, miten suhtaudut minuun?

Olet hullu, jos kuvittelet sanomasi olevan elämäntehtäväni.

Jos puolestaan yrität vakuuttaa siitä, että ne tyypit, jotka ovat kohdelleet minua kuin paskaa, eivät kohdelleet minua kuin paskaa koska halusivat niin tehdä, minulla ei ole syytä luottaa mihinkään sanomaasi.
Mitä enemmän kärsivällisyyttä sen vakuutteluun vaaditaan, sitä harvemman kanssa sinun on mahdollista edes tulla todellisiksi ystäviksi. Useimmat ihmiset eivät osaa käyttäytyä siten, että tulisivat luokitelluiksi ystäviksi sinun määritelmilläsi. Siis eivät osaa. Se ei kuitenkaan tarkoita etteivät he haluaisi olla sinulle ystävällisiä - eikä ainakaan sitä, että he haluaisivat sinulle pahaa. Anna heille mahdollisuus.
Mutta he voivat olla hyökkäämättä. Siinä on ero.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Melnais »

RolloTomasi kirjoitti: Miksi sitten puhutte minulle kuin idiootille?
Niin, tai miksi juuri sinä otat keskustelun niin? Varsinkin kun itse herkästi nimittelet milloin ketäkin hulluksi, idiootiksi, pahaksi tai mitä nyt milloinkin.

Yksinkertaisesti mielestäni keskustelutyylisi on todella kärjekäs ja hyökkäävä, ehkä sitten kuvittelet että muutkin tarkoittavat sanomisensa yhtä henkilökohtaisesti ja suutut siitä. En minä tiedä, enkä jaksa arvailla. Kanssasi olisi mukava vaihtaa ajatuksia mutten jaksa ainaista henkilökohtaisuuksiin menemistä ja sanomisten vääristelyä, kun oletat jokaisen rivin ruotivan ilkeämielisesti juuri sinua ja ominaisuuksiasi. Jollei ajattele yleisellä tasolla, tietysti kaikki mitä sanotaan voidaan käsittää loukkaukseksi.

No, turhaan minä tässä yritän itseäni selventää. Olet koulutettu ja maailmaa nähnyt mies, kyllä myös omalle vastuullesi voi laittaa muiden viestien ymmärtämisen parhain päin, tai edes yrittämisen. Jaksamisia taas!
Elämä kantaa, jos sen antaa
Avatar
Hallusinaatio
Kitinän uhri
Viestit: 681
Liittynyt: 14.08.2005 18:54
Paikkakunta: Internet

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Hallusinaatio »

Mitä olemme oppineet tähän mennessä:
- kaikki ihmiset ovat potentiaalisia vihollisia
- kaikki viestit, mitkä voi vähimmässäkään määrin tulkita sisältävän itsestäänselvyyksiä, on luettava vihollisuuden osoitukseksi tahi vähintäänkin viestin vastaanottajan älykkyyden aliarvioimiseksi
- jokaisella on vihollisia enemmän kuin sormia
- vihollisia on kaikkialla
- joku vihollinen lukee varmasti tätäkin juuri nyt
"I want you to get excited about your life."
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Melnais kirjoitti: Jollei ajattele yleisellä tasolla, tietysti kaikki mitä sanotaan voidaan käsittää loukkaukseksi.
Oikeastaan haluaisin tietää, missä sinun mielestäsi menee ero noiden kahden tason välillä.

Ja minusta ihmisillä, varsinkin Parisuhteilevaan maailmaan kuuluvilla, on vastuu puhua selkeästi ja aliarvioimatta siihen kuulumattomia.
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Hallusinaatio kirjoitti:Mitä olemme oppineet tähän mennessä:
Jala jalla jala jala vei :ohyeah:
Hallusinaatio kirjoitti: - kaikki ihmiset ovat potentiaalisia vihollisia
Totta.
Hallusinaatio kirjoitti: - kaikki viestit, mitkä voi vähimmässäkään määrin tulkita sisältävän itsestäänselvyyksiä, on luettava vihollisuuden osoitukseksi tahi vähintäänkin viestin vastaanottajan älykkyyden aliarvioimiseksi
Riippuen miten ne on sanottu.
Hallusinaatio kirjoitti:- jokaisella on vihollisia enemmän kuin sormia
Onko?
Hallusinaatio kirjoitti:- vihollisia on kaikkialla
Mahdollisesti.
Hallusinaatio kirjoitti:- joku vihollinen lukee varmasti tätäkin juuri nyt
Luultavasti.
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Clay »

RolloTomasi kirjoitti:
Hallusinaatio kirjoitti:- joku vihollinen lukee varmasti tätäkin juuri nyt
Luultavasti.
*lukee*
Nyt penikseni on fantastinen!
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja Melnais »

RolloTomasi kirjoitti:
Melnais kirjoitti: Jollei ajattele yleisellä tasolla, tietysti kaikki mitä sanotaan voidaan käsittää loukkaukseksi.
Oikeastaan haluaisin tietää, missä sinun mielestäsi menee ero noiden kahden tason välillä.
Ei kai siihen selkeää rajaa voi vetää. Huomaan rajan omalla kohdallani lähinnä siitä että erityisesti silloin kun jokin teksti tuntuu puhuttelevan negatiivisella tavalla, ajattelen sen olevan kirjoitettu yleisellä tasolla eikä juuri minua ajatellen. Tämä siksi etten oikein pidä tässä kontekstissa mahdollisena niin tarkkaa tuntemustani että kukaan voisi juuri minua ampua kovilla. Toisekseen en ymmärrä miksi kukaan haluaisi, en ole mitenkään merkittävä tekijä kenenkään palstalaisen elämässä.

Jos noista selityksistä huolimatta jokin sanottu jää vaivaamaan, pidän reaktiotani merkkinä siitä, että sanotussa oli jotain perää, ja koitan pohtia olisiko minulla asenteissani mahdollisesti jotain muuttamisen varaa. Minä vain ajattelen niin että kaikesta yksilöllisyydestäni (kuten muidenkin) huolimatta ei oma käytökseni ole niin erityistä etteivätkö tietyt lainalaisuudet koskisi sitäkin. Joskus omia motiivejaan vaan ei huomaa ennenkuin toiset kiinnittävät niihin huomiota.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RolloTomasi

Re: Markkina-arvoteoria

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Melnais kirjoitti: Ei kai siihen selkeää rajaa voi vetää. Huomaan rajan omalla kohdallani lähinnä siitä että erityisesti silloin kun jokin teksti tuntuu puhuttelevan negatiivisella tavalla, ajattelen sen olevan kirjoitettu yleisellä tasolla eikä juuri minua ajatellen.
Eli jos luet esimerkiksi, että yleensä kaikki suomalaiset naiset ovat lutkia, tulet sellaiseen tulokseen, että teksti on kirjoitettu yleisellä tasolla, eikä yleensä sinua ajatellen? Hyvä on. Minä puolestani koen itseni tavalliseksi (joka kuuluu mielestäni yleisen sisälle) ihmiseksi enkä käsitteen "yleinen" ulkopuolella sijaitsevaksi poikkeustapaukseksi.
Melnais kirjoitti: Toisekseen en ymmärrä miksi kukaan haluaisi, en ole mitenkään merkittävä tekijä kenenkään palstalaisen elämässä.
Minä puolestani kävin peruskoulun ja lukion. (Esimerkkitapaus: Pari vuotta lukion jälkeen tapasin entisen luokkakaverini, joka kertoi, että oli aina halunnut antaa minulle turpiin. En muista koskaan edes tavanneeni kyseistä ihmistä lukioaikanani, eikä minulla ollut aavistustakaan siitä, että olin ollut niin merkittävä tekijä hänen elämässään, että hän oli siitä edelleen vihainen/kateellinen/katkera. Yritin selvittää asiaa puhumalla, mutta lopulta tulin siihen tulokseen, että vihollisena hän pysyi ja minun on parempi pysyä loitolla eli juosta karkuun.)
Melnais kirjoitti: Jos noista selityksistä huolimatta jokin sanottu jää vaivaamaan, pidän reaktiotani merkkinä siitä, että sanotussa oli jotain perää, ja koitan pohtia olisiko minulla asenteissani mahdollisesti jotain muuttamisen varaa. Minä vain ajattelen niin että kaikesta yksilöllisyydestäni (kuten muidenkin) huolimatta ei oma käytökseni ole niin erityistä etteivätkö tietyt lainalaisuudet koskisi sitäkin. Joskus omia motiivejaan vaan ei huomaa ennenkuin toiset kiinnittävät niihin huomiota.
Tällä kertaa olit kohdallani väärässä. Voi olla, että joku perustelee laiskuutensa kapitalistisella kilpailulla, mutta kai minä olen se säännön osoittava poikkeus.

Tunteideni pohjalla on kai se, että elämäni aikana olen tottunut saamaan niin paljon negatiivisia ajatuksia itseäni kohtaan, että jokaisen pienenkin sanan, joka sattuu yleiseen suuntaani vaikkakin ilman syytä, luen hyökkäykseksi. Tilanne vaatii ratkaisua: vastahyökkäys tai pako. Entä ajatteleminen, ettei se ollut minulle tarkoitettu? Joskus onnistuu paremmin, joskus huonommin, riippuen asiayhteydestä. Koskaan en tule lukemaan kaikkea niin, koska joukossa kuitenkin on minuun negatiivisesti kohdistuvia kommentteja, ja minulla on oikeus puolustaa itseäni tai ainakin ilmoittaa, että tuo kommentti oikeastaan on minua vastaan suunnattu, oli se niin tarkoitettu tai ei ja oli se tosi tai ei. Ehkä jonakin päivänä pystyn olemaan välittämättä, mutta en vielä.
Vastaa Viestiin