Mieleenpainuvin riitanne?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
safi

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja safi »

segma kirjoitti: Esipesu = kastikkeet lautaselta vittuun ynnä vesilurutus, että lähtee ne viimeisetkin suurimmat töhkät. Ei siitä kovin paljoa vaivaa ole. Minusta on suurempi vaiva pistää samat astiat toiseen kertaan pyörimään.
Näin täälläkin toimitaan. Pysyy kone paljon siistimässä kunnossa, eikä tarvitse röhniä siivilästä olla jatkuvasti putsaamassa.

Olen joskus nähnyt sellaisten ihmisten koneita, jotka heittävät astiat sellaisenaan koneeseen. Hyi helkutti, mitkä rasvatöhnät tiivisteiden välissä ja paskaa siivilä täynnä. Tulee varmasti tosi puhdasta.
Geetzu

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Meillä lautaset kyllä nuollaan puhtaaksi! Ihmettelen jos joku jaksaa vielä rasittavan koneen täytön lisäksi esipeseskellä. No joo, sinkkuna jaksoin minäkin ja silloin siitä oli hyötyä, nykyään kone pesee astiat kerran päivässä joten juuri mikään ei kerkeä pinttymään niin kuin aiemmin silloin...
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Huah, siis astian käyttäminen vesihanan alla on rasittavaa esipesua? Mitään hankaustoimenpiteitä en miekään kyllä tehnyt, mutta
kyllä mie poikkeuksetta aina huuhtelin astian ennen pesukoneeseen laittoa, ihan jo siitäkin syystä että mikäli kone ei tule tarpeeksi täyteen vaikkapa viikkoon niin viikon wanhat kastiketahrat astiakoneen luukussa alkavat tuoksua vehkeelle.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Ann
Kitisijä
Viestit: 3969
Liittynyt: 16.08.2005 15:32
Paikkakunta: The Dark Realm of The Outworld

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Ann »

Mylwin kirjoitti:viikon wanhat kastiketahrat
Tiskasin tänään tunnin just tällasta "likoamaan jätettyä" astiavuorta. Samalla vaivalla kun ne laittaa likoamaan, niin vois visputella ne kokonaan puhtaaksi. NÄÄK, NÄÄK!

Astianpesukonetta olen viimeksi käytellyt ysiseiska.
Rotan aivot valtasivat pääni.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8600
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Ann kirjoitti:Tiskasin tänään tunnin just tällasta "likoamaan jätettyä" astiavuorta. Samalla vaivalla kun ne laittaa likoamaan, niin vois visputella ne kokonaan puhtaaksi. NÄÄK, NÄÄK!
Toi liottaminen on sitten taas sellainen asia, mistä minulla menee herne nenään. Tasaisen rasvaisia ja paskaisia astioita kylmässä vedessä likoamassa, yök. Astioista huuhdellaan suurimmat rähmät pois ja laitetaan koneeseen tai tiskataan samantien tai laitetaan siihen tiskipöydälle odottamaan tiskaamista, mutta niitä ei saakeli pinota sinne altaaseen ja lasketa vettä päälle. Valitettavasti en ole tästä(kään) päässyt tappelemaan kenenkään kanssa.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
Herra Manala

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

segma kirjoitti:
Herra Manala kirjoitti:Eli siis, jos astiat tosiaan pitää mielestäsi esipestä käsin, mitä helvetin "hyötyä" tiskikoneesta on sen lisäksi että sähkölasku kasvaa, vesilasku kasvaa, pesuainekulut kasvavat ja ympäristö kuormittuu enemmän?
Esipesu = kastikkeet lautaselta vittuun ynnä vesilurutus, että lähtee ne viimeisetkin suurimmat töhkät. Ei siitä kovin paljoa vaivaa ole. Minusta on suurempi vaiva pistää samat astiat toiseen kertaan pyörimään.
Niin, kuten sanoin: "No en kyllä mäkään oikeen tajua sitä ajattelua, että ostetaan astianpesukone helpottamaan tiskausurakkaa, mutta sitten joudutaan kuitenkin kaikki astiat pesemään samalla tavalla"

Minä en nyt ihan käsitä sitä luonnollista vesihanan alla irtoriisien ja muiden ruuantähteiden poishuuhtaisua miksikään esipesuksi. Esiperuksi käsitän sen, mitä mm. äidinäitini tekee, että otetaan tiskiharja ja harjataan astiat ilman käsinpesuainetta ennenkuin ne työnnetään astianpesukoneeseen. Tällaisen käsityksen sain esipesusta myös MCJ:n "Ei tartte niin paljon pesuainetta n00b" vastauksesta, joka oli osoitettu Georginalle hänen ihmetellessään pesukoneen hyödyllisyyttä ylimääräisen pesun vuoksi.

Minä huuhtasen astiat hanan alla ja työnnän koneeseen tai sitten lavuaariin odottamaan jos tiskiä on vielä niin vähän ettei konetta saa päälle. Lautaset kuivuvat ja haisevat koneessa pystyasennossa melko tehokkaasti, varsinkin jos ei muista laittaa huuhteluohjelmaa koneessa odottaville astioille vähintään kerran päivässä. Ja silloin se paska vasta kiinni niihin tarttuukin. Astianpesukoneen suodattimen tarkistan noin kolmen kuukauden välein. Yleensä se on käytännössä täysin puhdas.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

Ann kirjoitti:NÄÄK, NÄÄK!
Hei, mie laitoin ne kuitenkin likoamaan - eli tein puolet työstä.
Akat hiljaa!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
hebuli

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja hebuli »

Pääsemmekö siis vihdoinkin konseksukseen: kiinteät ja veteenliukenemattomat töhnät pois astioista ennen koneeseen laittoa? Noin minäkin olen aina toiminut, ilmeisesti kaikki muutkin? Kuka niitä herneitä muka haluaa alkaa poimia sieltä siivilästä pesun jälkeen? Olen myös nähnyt astianpesukoneen jonka vesisuuttimet olivat menneet tukkoon jostain pienestä kiinteästä ruoanjätteestä, sitä sitten kaivelin veitsellä pois pikku rakosista.

Lisäksi jos pesukone on kiinni kuumavesiliitännässä (kuten yleensä on), kannattaa muistaa että valkuaisainepitoiset tähteet "palavat" helposti kiinni astioihin kuumassa vedessä (valkuaisaineet alkavat kiinteytyä varsin alhaisissa lämpötiloissa). Eli jos on vaikka vatkannut kananmunia, vatkausastia kannattaa kyllä huuhtaista viileällä vedellä ensin. Tosin mikäs siinä olisi pestä se samalla käsin ja jättää laittamatta koneeseen.

Ai niin, sitten ikuinen ihmetyksen aiheeni ovat ihmiset, jotka täyttävät koneen liian täyteen. Lautaset ovat niin liki toisiaan että vesi mahtuu hädintuskin valumaan välistä, ja jostain syystä kaikki vitun haarukat ja lusikat tungetaan juuri siihen samaan lokeroon, vaikka vieressä olisi tyhjiä. Kun laitatte niitä astioita, miettikää saisitteko pestyä ja huuhdeltua niitä hyvin ruiskuttelemella niitä vesiletkulla eri puolilta (ylhäältä ja alhaalta). Jos ette, silloin siihen ei pysty astianpesukonekaan.

Sitten ne kurpat jotka eivät tajua että jos koneeseen laittaa hopealusikoita yms., ne EIVÄT saa koskea teräsastioihin, vaan pitää laittaa erillisiin lokeroihin.
segma

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja segma »

hebuli kirjoitti:Sitten ne kurpat jotka eivät tajua että jos koneeseen laittaa hopealusikoita yms., ne EIVÄT saa koskea teräsastioihin, vaan pitää laittaa erillisiin lokeroihin.
Astianpesukonetta ei ole tullut käytettyä varmaan kymmeneen vuoteen ja hopea-aterimia sitäkin harvemmin, joten tästä tietotaidottomuudestani kumpuaa kysymys: miksi?
Herra Manala

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

segma kirjoitti:Astianpesukonetta ei ole tullut käytettyä varmaan kymmeneen vuoteen ja hopea-aterimia sitäkin harvemmin, joten tästä tietotaidottomuudestani kumpuaa kysymys: miksi?
Elektrolyysin vuoksi?
Avatar
Georgina
Kitisijä
Viestit: 3302
Liittynyt: 23.12.2005 22:36

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja Georgina »

Tämähän mielenkiintoiseksi kääntyi x)

Voin juuri ja juuri huuhdella näkyvät töhkät pois astioista ennen pesua mutta minkäänlaista esipesua en suostu suorittamaan jos minulla astianpesukone on käytössä. Ja puhtaaksi nuoltua lautasta ei huuhdella :P Sitä mitä pesuainetta mä pesemällä säästäisin jäi minulle Janne valitettavasti nyt epäselväksi.
When my baby is good she is good, but when she is bad she's even better
segma

Re: Mieleenpainuvin riitanne?

Viesti Kirjoittaja segma »

Herra Manala kirjoitti:Elektrolyysin vuoksi?
Olen yliopistossa luonnontieteellisellä (kemia), enkä SILTI tiedä mitä tuolla termillä mielessäni tekisin. Sana sinänsä on kyllä tuttu. Toisaalta epäonnistuinhan surkeasti siinä ala-astelaisille tarkoitetussa matikkatestissäkin.
Vastaa Viestiin