Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut

Kokemukseni parisuhdeväkivallasta

Olen mies ja minua on lyöty tms.
6
7%
Olen nainen ja minua on lyöty tms.
11
13%
Molemminpuolista väkivaltaa on koettu
13
15%
Olen mies ja olen ollut väkivaltainen
1
1%
Olen nainen ja ollut väkivaltainen
9
10%
Suhteissani on esiintynyt vain henkistä väkivaltaa
13
15%
En ole kokenut enkä tuottanut kokemuksia tällä saralla
33
38%
 
Ääniä yhteensä: 86

ElanorRaven

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

En ole kokenut enkä tuottanut kokemuksia tällä saralla. Toki toista on tullut nälvittyä ja haukuttua ja itsekin sen kohteeksi joutunut, mutta en laske sellaista henkiseksi väkivallaksi :D

Huolestuttavan paljon kuitenkin näitä väkivaltatapauksia :(
millivanilli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Melnais kirjoitti:Kiinnostaisiko moniko on saanut lyömisen loppumaan ja jatkanut samassa suhteessa onnellisena.
Kuten toisessa tätä aihetta käsittelevässä ketjussa mainitsi tuon perheväkivallan, niin jatkettakoon siitä. Meidän perheessä väkivaltaa kohdannut vanhempi ei osannut/kyennyt/uskaltanut tehdä asialle mitään. Aviopuolisoon kohdistunut väkivalta loppui kerran jälkeen kuin seinään (kuulema), mutta sitten se kohdistui lapsiin.

Vanhempien ollessa kykenemättömiä käsittelemään asiaan tai laittamaan toisen vastaamaan teoistaan, jouduin ottamaan vanhempieni roolin. Oma muuttamiseni kotoa, psykologien luona käyminen auttoi, Jussi-projektista oli myös paljon apua, sekä siinä, että väkivaltainen puoliso vihdoinkin pystyi käsittelemään niitä tunteita ja tunnelukkoja jotka johtivat sihen, että tilanteet aina kärjistyivät niin pahoiksi.

Tuosta on nyt seitsemän vuotta, ja tilanne on pysynyt hyvänä. Vanhemmillani menee varsin hyvin :)

Olen onnekas siinä, ettei minun ole tarvinnut missään suhteessa pelätä kumppania, eikä myöskään toistepäin.
Geetzu

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Molemmin puolin meillä nyrkit viuhunu. Aikaa useampi vuosi ja hyvin on eteenpäin ja yli päästy. Niinä aikoina nautituista myrkyistä molempien veressä on morkkisteltu yhtä paljon. Taakse jätetty nuo.

On mulla pari ikävääkin muistoa eri ihmisen kanssa, mutta ne on painunu niin tonne jonnekin muistin taka-alalle, että turha kaivella esiin. Ettei unohtaakseen nautitut myrkyt menis hukkaan. :]
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja saira »

Olin nuorempana suhteessa, missä mieheni piti minua kirjaimellisesti vankina ja käytti henkistä väkivalta, tuntikausia. Jossain vaiheessa kun minulta loppuivat tavat käsitellä asiaa ja päässäni naksahti. Ja (tästä en ole ylpeä) löin. Siitä mies sai tekosyyn lyödä minua. Jossain vaiheessa hän ei enää tarvinnut tätä tekosyytä, vaan löi suoraan. Tosin henkisestä väkivallasta hän ei missään vaiheessa luopunut.

Otan tämän kauden nykyään oppijaksonani. Olin siihen aikaan muuten ylikiltti ihmisiä kohtaan. Opin ajattelemaan itseänikin ja lähtemään suhteesta jos tiettyjä merkkejä ilmenee.
nokkaelain

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja nokkaelain »

nowaysis kirjoitti:
Leila kirjoitti:Olen purrut miestäni käteen.
Anteeksi mutta reps! Tuli mieleen joku pieni olio muumeista, jokin Haisulin näköinen, joka puolisalaa käy puremassa toisia ja sitten hieman katuvana poistuu paikalta. :)
Lisää off-topicia: Minua on purrut tupakaveri armeijassa. Siellä ei helpolla lähtenyt tekemään mitään, joka voisi vaikuttaa asiaan, kun meininki on vähän se, että yksi mokaa - kaikki kärsii (ja varsinkin itse, jos on edes vähänkin osasyyllinen tilanteen kärjistymiseen.)
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Melnais »

millivanilli kirjoitti: Tuosta on nyt seitsemän vuotta, ja tilanne on pysynyt hyvänä. Vanhemmillani menee varsin hyvin :)
Googletin Jussi-projektin, vaikutti erittäin hyvältä tavalta käsitellä vaikeaa asiaa. Tuntuu lohdulliselta kuulla ettei jokainen suhde kaadu väkivaltaan vaan ongelmia osataan työstää. Vaatii varmasti paljon työtä ja tahtoa, mutta mikäpä suhde ei.

Olennaista on varmaan juuri se nöyrtyminen tunnustamaan ettei kykene käsittelemään asioita rakentavalla tavalla vaan tarvitsee apua selviytyäkseen. Myöntää ensin itselleen ettei kohtele toista oikein ja tilanteen on muututtava. On varmasti sen verran herkkä paikka etten ihmettele vähäistä avunhakemista. Hullua silti, hävetä pitää lyömistä, ei tilanteen korjausyrityksiä.
Elämä kantaa, jos sen antaa
RolloTomasi

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja RolloTomasi »

Olen mies, enkä koskaan ole ollut parisuhteessa. Väkivaltaa en voi sietää ja jos siihen turvautuisin, menisin hoitoon. Mitä voimme päätellä siitä, että väkivaltaiset miehet ovat parisuhteessa ja minä en? Naiset pitävät väkivaltaisista miehistä.
slam

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja slam »

Mylwin kirjoitti:En ole ottanut osumia.
(vielä!)
Onhan minnuu kerran yx läpsässyt... minä nyt olen minä
killkill

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja killkill »

Suvinen kirjoitti:Lasketaanko se väkivallaksi?
Vain jos kyseessä ei ollut light-tuote.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

slam kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:En ole ottanut osumia.
(vielä!)
Onhan minnuu kerran yx läpsässyt... minä nyt olen minä
Tunnustan, se olin minä. Luojan kiitos, emme ole parisuhteessa, emmekä koskaan olleetkaan. Sisäinen raivotar itsessäni pääsi tuolloin taksijonossa valloilleen. Ok, tunnustan: Niba autto.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
mustakikkeli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Melnais kirjoitti:Tähän nähden ihmeellisen rauhallisia miehiä Kitinään on siunautunut, tai ennemmin yhteisö lienee liian tiivis asiasta puhumiseen.
Tai sitten puuttuu syvempiä ja pidempiä parisuhdekokemuksia (= useita vuosia saman katon alla), jolloin ehkä myös puhuu ainoastaan kuvitelmat siitä millä tavoin käyttäytyisi kiinteässä parisuhteessa, jos sellaisessa olisi? Kuten Rollon tapaus?

Pallotin kohdan että olen kokenut väkivaltaa suhteessa (naiselta). Veikkaan että samainen nainen vastaavasti koki muutamat tilanteet (riidat) jokseenkin uhkaavina minun taholtani.
Pehmis

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

mustakikkeli kirjoitti:
Melnais kirjoitti:Tähän nähden ihmeellisen rauhallisia miehiä Kitinään on siunautunut, tai ennemmin yhteisö lienee liian tiivis asiasta puhumiseen.
Tai sitten puuttuu syvempiä ja pidempiä parisuhdekokemuksia (= useita vuosia saman katon alla), jolloin ehkä myös puhuu ainoastaan kuvitelmat siitä millä tavoin käyttäytyisi kiinteässä parisuhteessa, jos sellaisessa olisi? Kuten Rollon tapaus?

Pallotin kohdan että olen kokenut väkivaltaa suhteessa (naiselta). Veikkaan että samainen nainen vastaavasti koki muutamat tilanteet (riidat) jokseenkin uhkaavina minun taholtani.
Apinamiehet jotka lyövät, eivät osaa ilmaista itseään verbaalisesti. Siitähän se lyöminen yleensä kumpuaa että jäädään sanallisissa sodissa toiseksi. Palstalla kaikki muut paitsi släm ja mölli osaavat kirjoittaa. Kummallakaan ei luojan lykky ole naista.
Sudenhenki

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

mustaenkeli kirjoitti:
slam kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:En ole ottanut osumia.
(vielä!)
Onhan minnuu kerran yx läpsässyt... minä nyt olen minä
Tunnustan, se olin minä. Luojan kiitos, emme ole parisuhteessa, emmekä koskaan olleetkaan. Sisäinen raivotar itsessäni pääsi tuolloin taksijonossa valloilleen. Ok, tunnustan: Niba autto.
Miksikäs slamppaa on pitänyt läpsästä? Unohtiko se tavat ylöjärvelle?
ninnithequeen

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Osumia on otettu ja annettu.
Sudenhenki

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Sudenhenki »

Itse en ole koskaan lyönyt, enkä tule koskaan lyömäänkään. Minua ei myöskään ole lyöty, sillä sillä hetkellä kun ensimmäinen isku osuu, suhde on ohi, puheet pidetty, ja tilanteesta riippuen vastaan vihaan vihalla.
Henkistä väkivaltaa en myöskään koe aiheuttaneeni ainakaan tietoisesti, enkä ole juuri sellaista kokenut muissa kuin edellisessä suhteessani.
mustakikkeli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Pehmis kirjoitti:Apinamiehet jotka lyövät, eivät osaa ilmaista itseään verbaalisesti.
Tuo voi olla 'lyöjien' yksi alalaji, mutta ei välttämättä ainoa. Enkä nyt tiedä voidaanko nettikirjoitusten (huolitellun kieliasun) perusteella vetää suoraa viivaa siihen miten verbaalinen ja sanavalmis henkilö on toisten ihmisten seurassa, varsinkaan ristiriitatilanteissa.

On joka tapauksessa hienoa että niin monet hädintuskin parikymppiset ja mahdollisesti vajavaisen seurustelukokemuksen omaavat ihmiset osaavat satavarmaksi sanoa etteivät ainakaan he tule koskaan esim. lyömään ketään tai pettämään kumppaniaan. Minäkin uskon että kaikki nämä perheväkivalta- ja pettämistilastot ovat pelkkää harhaa ja liioittelua. Kyllä nyt jokainen itse tietää parhaiten millainen ihminen on ja miten tulee elämässään toimimaan jopa vuosikymmeniä eteenpäin, riippumatta siitä mitä elämässä tulee vastaan.
Sannnu

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Mua ei ole koskaan lyönyt, lätärin olen antanut yhdelle poikaystävälle.

Kaikille kumppaneilleni olen sanonut, että jos lyöt, lähden menemään + teen poliisijutun ja nostan syytteen, että helpolla et tule pääsemän.

Henkistä väkivaltaa on ollut, mutta jostain syystä mua ei saa hirmun helposti alistettua sanoilla...tai muullakaan..taidan olla aika paha suustani ja löydän ihmisestä nopeasti heikot kohdat.
mustakikkeli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Sannnu kirjoitti:Mua ei ole koskaan lyönyt, lätärin olen antanut yhdelle poikaystävälle.

Kaikille kumppaneilleni olen sanonut, että jos lyöt, lähden menemään + teen poliisijutun ja nostan syytteen, että helpolla et tule pääsemän.
Justiinsa. No teitkö sinä tai tekikö poikaystäväsi rikosilmoituksen tuosta "lätäristä", mikä se sitten onkaan? Vai onko se eri juttu jos tekijänä on nainen?
Avatar
Saz
Elämätön Kitisijä
Viestit: 420
Liittynyt: 08.05.2006 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Saz »

mustakikkeli kirjoitti:
Pehmis kirjoitti:Apinamiehet jotka lyövät, eivät osaa ilmaista itseään verbaalisesti.
Tuo voi olla 'lyöjien' yksi alalaji, mutta ei välttämättä ainoa. Enkä nyt tiedä voidaanko nettikirjoitusten (huolitellun kieliasun) perusteella vetää suoraa viivaa siihen miten verbaalinen ja sanavalmis henkilö on toisten ihmisten seurassa, varsinkaan ristiriitatilanteissa.
Tunnen monia ihmisiä jotka ovat hyvin verbaalisia ja ilmaisukykyisiä normaalisti, mutta konfliktitilanteessa menevät jotenkin lukkoon. Ja kun se painekattila kiehahtaa, mutta ei saa niitä sanoja ulos niin voi helposti heilahtaa nyrkki. Eli varmasti se, että osaisi riidellä "oikein" kaunistaisi noita väkivaltatilastoja. Pehmiksen mainitseman lisäksi sellainen voisi olla toinen prototyyppi parisuhteessa väkivaltaan sortuvasta ihmisestä.
Eikä tietenkään voi unohtaa kaiken maailman psykopaatteja, jotka ympäröivälle maailmalle näyttäytyvät varsinaisina hurmureina, ja kotona sitten ajoittain heittävät tyttöystävän seinään.

Ihan järkyttävää huomata, että näinkin pienessä yhteisössä 16 naista (tähän mennessä ilmottautuneet) ovat saaneet miehensä nyrkistä tai avokämmenestä tms. Mä en seurustele enää ikinä!
Sannnu

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

mustakikkeli kirjoitti:
Sannnu kirjoitti:Mua ei ole koskaan lyönyt, lätärin olen antanut yhdelle poikaystävälle.

Kaikille kumppaneilleni olen sanonut, että jos lyöt, lähden menemään + teen poliisijutun ja nostan syytteen, että helpolla et tule pääsemän.
Justiinsa. No teitkö sinä tai tekikö poikaystäväsi rikosilmoituksen tuosta "lätäristä", mikä se sitten onkaan? Vai onko se eri juttu jos tekijänä on nainen?
Ei, ja lätäri oli loppujen lopuksi erittäin lievä ja sellainen puoliksi leikillään juttu. Mutta ei, en ole asiasta ylpeä. Mulle parisuhdeväkivalta on ehdoton nounou...siskoa on piesty ihan tarpeeksi.
Sannnu

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

mustakikkeli kirjoitti:
Sannnu kirjoitti:Mua ei ole koskaan lyönyt, lätärin olen antanut yhdelle poikaystävälle.

Kaikille kumppaneilleni olen sanonut, että jos lyöt, lähden menemään + teen poliisijutun ja nostan syytteen, että helpolla et tule pääsemän.
Justiinsa. No teitkö sinä tai tekikö poikaystäväsi rikosilmoituksen tuosta "lätäristä", mikä se sitten onkaan? Vai onko se eri juttu jos tekijänä on nainen?
Sunko mielestä lyönnit pitäisi vai painaa villaisella ja antaa asian olla HäH?
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Sannnu kirjoitti:
mustakikkeli kirjoitti:
Sannnu kirjoitti:Mua ei ole koskaan lyönyt, lätärin olen antanut yhdelle poikaystävälle.

Kaikille kumppaneilleni olen sanonut, että jos lyöt, lähden menemään + teen poliisijutun ja nostan syytteen, että helpolla et tule pääsemän.
Justiinsa. No teitkö sinä tai tekikö poikaystäväsi rikosilmoituksen tuosta "lätäristä", mikä se sitten onkaan? Vai onko se eri juttu jos tekijänä on nainen?
Sunko mielestä lyönnit pitäisi vai painaa villaisella ja antaa asian olla HäH?
Mun mielestä taas (kummankaan puolta ottamatta) litsari on ihan yhtä lyönti kuin nyrkki, naiselle (yleistys) ei tule nyrkillä lyönti yhtä luontaisesti kuin miehelle.
The great club outshines the individual, always and forever.
mustakikkeli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Sannnu kirjoitti:Sunko mielestä lyönnit pitäisi vai painaa villaisella ja antaa asian olla HäH?
No ei todellakaan HäH, en ymmärrä mistä tuollainen kuva tuli. Huvitti vain tuo kontrasti kuinka ehdottoman jyrkkä olit kirjoituksessasi samalla kun kerrot itsekin syyllistyneesi parisuhdeväkivaltaan (mutta toisaalta sehän olikin vain 'leikkiä'). Vähän kuin jos Vihreiden puheenjohtaja jäisi kiinni luonnon tarkoituksellisesta mutta leikkimielisestä roskaamisesta.

Oletan eri asioissa jyrkkiä mielipiteitä omaavien soveltavan sääntöjä myös itseensä, ei muuta.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8602
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Parisuhteessa väkivaltaa käyttävä voi lähteä etsimään apua esim. osoitteen www.turvakoti.net kautta. Sieltä löytyy tietoa myös väkivallan uhrille.

Aattelin vaan kertoa, kun kukaan ei kerro olevansa tällä hetkellä väkivaltaisessa parisuhteessa. Eiköhän joku kuitenkin ole, mutta asian ääneen sanominen näinkin sisäsiittoisella ja tuttavallisella palstalla ei varmasti tule mieleenkään.
mustakikkeli

Re: Kitinäläisten parisuhdeväkivalta

Viesti Kirjoittaja mustakikkeli »

Saz kirjoitti:Tunnen monia ihmisiä jotka ovat hyvin verbaalisia ja ilmaisukykyisiä normaalisti, mutta konfliktitilanteessa menevät jotenkin lukkoon. Ja kun se painekattila kiehahtaa, mutta ei saa niitä sanoja ulos niin voi helposti heilahtaa nyrkki. Eli varmasti se, että osaisi riidellä "oikein" kaunistaisi noita väkivaltatilastoja. Pehmiksen mainitseman lisäksi sellainen voisi olla toinen prototyyppi parisuhteessa väkivaltaan sortuvasta ihmisestä.
Eikä tietenkään voi unohtaa kaiken maailman psykopaatteja, jotka ympäröivälle maailmalle näyttäytyvät varsinaisina hurmureina, ja kotona sitten ajoittain heittävät tyttöystävän seinään.
Psykopaateista tuli mieleeni: tässä keskustelussa ei tule myöskään unohtaa tai edes vähätellä henkistä väkivaltaa. Aikaisemmin mainittu "verbaalisesti lahjakkaat eivät turvaudu nyrkkeihin" antaa mielestäni väärän kuvan että elämä sellaisten ihmisten kanssa olisikin sitten yhtä auvoa ja onnea. Ehkä kyseiset ihmiset keskittyvät vastaavasti musertamaan ja mitätöimään toisen henkisesti, jos kerran huomaavat sellaiseen pystyvänsä ihan ilman nyrkkejä ja lätäreitä. Voisin kuvitella elämän tällaisen kumppanin kanssa olevan myös yhtä helvettiä. Tällaisen kanssa elävän uhrin tilanne voi jossakin mielessä olla jopa pahempi, koska hän ei välttämättä saa samanlaista ymmärtämystä ahdingolleen. Päin vastoin, kyllähän jokaisen pitäisi olla niin itsevarma ja -riittoinen että on täysin immuuni kaikenlaisille henkisille hyökkäyksille? Se on ihan vaan omaa heikkoutta jos sellaisen alle musertuu.

Tästä voidaan todellakin päätellä ettei kannata alkaa seurustella kenenkään kanssa, koska aina toinen voi olla jollain tapaa paha ihminen, varsinkin kun lasketaan mukaan lisäksi esim. pettäjät. Onneksi kuitenkin me itse (aivan jokainen, myös sinä ja sinä ja varsinkin sinä) olemme sisimmässämme hyviä ihmisiä; ne ovat aina vain ne muut ihmiset jotka ovat potentiaalisia ihmissuhdepaholaisia ja hyväkkäitä.
Viimeksi muokannut mustakikkeli, 30.05.2006 13:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin