Tahdotko naimisiin?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut

Tahdotko naimisiin jonakin päivänä

Olen nainen ja tahdon joskus naimisiin
24
36%
Olen nainen enkä tahdo koskaan naimisiin
5
7%
Olen mies ja tahdon joskus naimisiin
21
31%
Olen mies enkä tahdo koskaan naimisiin
4
6%
EVVK/EOS/Tuulenpuiska
13
19%
 
Ääniä yhteensä: 67

prosessi

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja prosessi »

hermine kirjoitti:Mulla on vähän sama. Voisin kyllä semmoiset valat vannoa, joissa lueteltaisiin nämä kaikki jutut mihin oikeasti avioliitto juridisesti vaikuttaa (kuten että olen valmis jakamaan omaisuutemme erossa/kuoltua näin ja näin ja saamaan toisen kanssa lain silmissä yhteisiä lapsia). Epäilyttää muutenkin juridiikan ja romantiikan sotkeminen toisiinsa.
Minäkään en noita haluaisi sotkea toisiinsa. Itse asiassa moni ei-naimisiin-ihminen täällä taitaa enemmän vastustaa hääseremoniaa liitännäisineen kuin varsinaista avioliittoa, varsinkin jos tarkoituksena on kehitellä juridisesti avioliittoa vastaava tilanne ilman avioliittoa.
Mutta ei rakkaus ole semmoisia asioita, mitä voin vannoa, tai edes se, että pitäisin toisesta ikuisesti niin paljon, että pystyy jakamaan elämänsä tämän kanssa, tekisi tämä mitä tahansa.
Eräs pappi joskus aikoinaan noista valoista totesi, ettei kukaan vaadi vihkimisen yhteydessä lupaamaan yhtään mitään, juuri koska loppuelämän ajan sitovan lupauksen vaatiminen olisi kohtuutonta. Siksipä vihkikaavassa ei luvatakaan, vaan tahdotaan... Ei välttämättä kovin kirkollinen näkemys, mutta kannatettava.
hermine

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Mulle vaan tuo yhden, elämänkestävän liiton ajatus on tosi vieras. Toimiihan se joillain (jos ei muuten, niin kulissina, talouden turvaajana tai yksinäisyyden pelosta), mutta pidän silti homman onnistumista aika sattumanvaraisena ja epätodennäköisenä puhtaasti tunnepohjalta. Ei mun mielestä liiton hyvyys ole suoraan kiinni siitä, kauanko se kestää. Asioilla on omat aikansa ja mielesäni tuntuu aika selvältä, ettei ihmislaji edes olemukseltaan ole yksi- vaan sarja-avioinen (vai mikähän se oikea termi on). Jotenkin niin paljon mielummin saisin ja antaisin lupauksen siitä, että kohdellaan toisiamme ihmisiksi sittenkin, kun rakkaus loppuu (missä tilanteessa kai joka tapauksessa on merkittävin juridinen ero avo- ja avioliiton välillä) tai että sitoudutaan huoltamaan yhdessä yhteiset lapset vaikkemme toisistamme enää niin piittaisikaan.
Avatar
rontti26
Elämätön Kitisijä
Viestit: 487
Liittynyt: 26.03.2006 23:11
Paikkakunta: Asuu 17.11.2006 alkaen Vantaalla

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja rontti26 »

Miksipä ei. Jos se oikea löytyis. Tosin vaatii kyllä aika pitkään seurustelua ja kihloissa oloa. Virheistä oppii...
segma

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja segma »

Minusta avioliitto on - siinä mielessä miten se kirjaimellisesti otettuna kuuluisi - enemmänkin lupaus toisille ihmisille, kuin lupaus sille toiselle ihmiselle.

Minusta tuo "ei sellaista voi luvata" -asenne taasen kielii siitä, että ollaan jotenkin hirvittävän kyynisiä, ei tavallaan uskalleta antaa itselleen mahdollisuutta fantasiaan - epätodennäköiseen onneen. Siis että se liitto todellakin kestäisi hamaan hautaan saakka. Mutta toisaalta se on varmaan vain tämän aikakauden tuote eikä sinällään sidoksissa yksittäisiin ihmisiin. Minusta se on harmillista, vaikka ymmärränkin ihmisiä, jotka eivät naimisiin tahdo.

Ja varsinaiseen kysymykseen: ans kattoo.
Avatar
Canine
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 211
Liittynyt: 15.08.2005 10:46

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja Canine »

Olin sitä mieltä, etten halua ennen nykyistä miestäni. Mieli on muuttunut ja haluan naimisiin nimenomaan hänen :h: kanssaan, en vain naimisiin yleensä ottaen.
Not only is life a bitch, it has puppies
Dumari

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja Dumari »

Joskus olis kiva, ei pakollista.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

mustakikkeli kirjoitti:
prosessi kirjoitti:Vaan seuraukset voivat olla todella ikävät, kuten meille läheisen pariskunnan kohdalla, missä 30 vuoden avoliitto ei oikeuttanut edes vaatimaan ruumiinavausta, kun mies kuoli sairaalan töppäillessä. Joutui vaimo jopa tappelemaan oikeudesta tavata kuolevaa miestään.
Eihän se ollut sen vaimo kun ne eivät olleet edes naimisissa. Kuulostaa pitkäaikaiselta fuckbuddy-suhteelta.
Anteeksi asian vakavuus, mutta mua naurattaa mustakikkelin kommentti. Ihana, kyyninen sänkykamarikasvo!
Kikkelis kokkelis.
Avatar
BrianW
Kitisijä
Viestit: 1279
Liittynyt: 14.08.2005 18:50
Paikkakunta: Suomen Ritchmond
Viesti:

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja BrianW »

Kyllä vaan haluan naimisiin jos kumppani sellaista kaipaa. Tällä kertaa kuitenkin muistan tehdä avioehdon.
When the going gets weird, the weird turn pro.

Dr. Hunter S. Thompson
shue
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 09.02.2006 20:21

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja shue »

BrianW kirjoitti: Tällä kertaa kuitenkin muistan tehdä avioehdon.
Auts :shock: Tuli näpeille?

Avioehto on kyllä ihan must.
Kuormasta ei syödä.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

Vaikea vastata. Riippuu ihan siitä, millaisia miehiä satun tapaamaan.
menhir

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja menhir »

Naimisissa oltu ja erottukin on, mutta siltikin taidan olla sen verran romanttinen hömppä, että jos kohdalle osuisi persoona, johon tuntisin halua sitoutua loppuiäkseni ynnä päinvastoin (ja kyynikoille myönnytys, että eihän tuota koskaan tiedä, josko tuo tunnetila muuttuu x vuoden kuluessa, niinkuin siis päässytkin jo käymään), niin kyllä tuo avioon astuminen tuntuisi sitoutumisen viimeistelevältä niitiltä.

Ja kyllähän nuo avioliiton juridiset puolet vs. avoliiton vastaavat puoltavat myös ko. yhdessäolon muotoa pidemmän päälle.

Jalat maassa, pää pilvissä, niin sanotusti..
slam

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja slam »

of course? anyone?
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Menisin naimisiin, ei mitenkään uskonnollisessa tai kirkollisessa mielessä, eikä siksi, että se mitään todistaisi (itselle tai muille) vaan ihan lainopillisessa mielessä.

Toki se siis on myös romanttista ja plää plää plää... Mutta siviilivihkiminen maistraatissa ja ehkä kahvit päälle jos joku kaveri tulee paikalle- ei siis mitään sirkusta.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Elukka

Re: Tahdotko naimisiin?

Viesti Kirjoittaja Elukka »

LillyMunster kirjoitti:Menisin naimisiin, ei mitenkään uskonnollisessa tai kirkollisessa mielessä, eikä siksi, että se mitään todistaisi (itselle tai muille) vaan ihan lainopillisessa mielessä.

Toki se siis on myös romanttista ja plää plää plää... Mutta siviilivihkiminen maistraatissa ja ehkä kahvit päälle jos joku kaveri tulee paikalle- ei siis mitään sirkusta.
Toi taitaa olla se käytännöllisin ja vähiten turhaa stressiä aiheuttava vaihtoehto. :think:
Vastaa Viestiin