Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Noriyumi

Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

Mitä mieltä olette? Minun mielestä on. Tälläkin palstalla saa kuulla jatkuvasti siitä miten ruma on. Yritä siinä nyt sitten saada luottamusta takaisin miehiin, kun he vain ylistävät normaalipainon alarajalla olevia laiheliineja, ja itse saa vain paskaa niskaan. Tahtoisin uskoa että muillakin kuin laihoilla kaunottarilla on ihmisarvo, mutta tuntuu siltä että voimakkaampi sukupuoli on toista mieltä.
Sannnu

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Sannnu »

Mulle nyt on ihan sama mitä täällä ihmiset nimimerkkien takana puhuvat, sillä mulle tämä netti ja "oikeaelämä" on kaksi eri paikkaa...

Onhan niitä ulkonäköpaineita, mutta menestyä voi myös vaikka ei olisi kuin tavallisen näköinen. Mun äiti on feministi ja minkäs sille voi kun osa on tullut myös muhun.
AarneAnkka

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Noriyumi kirjoitti:Minun mielestä on.
Jos kerran kovin moni miehistä "Venäläinen Nainen" -ketjussakin toivoi lisää lihaa kuvassa olevan naisen luiden ylle, alkaa tuntua siltä että kaikki lukemasi, näkemäsi ja kuulemasi suodattuu jonkin filtterin lävitse. Jonkun semmoisen, joka päästää läpi vain asiat jotka haluat kuulla, ja jotka tukevat omaa maailmankuvaasi tai todistavat pelkosi oikeiksi.

Kaikkiin kohdistuu ulkonäköpaineita. Turha marttyrisoida sitä pelkästään naisten yksinoikeudeksi.
Sinkkumatti

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

AarneAnkka kirjoitti:Kaikkiin kohdistuu ulkonäköpaineita. Turha marttyrisoida sitä pelkästään naisten yksinoikeudeksi.
Juurikin näin. Plus vielä se, että miesten odotetaan aina olevan urheillusia ja mielenkiintosilla harrrastuksilla varustettuja kilttirikasvaarallinenmacho-pettereitä.

Miesten vaatimukset naisiin keskittyvät yleensä ulkonäköön, mutta naisten vaatimukset ovat paljon korkeammalla.
Noriyumi

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Noriyumi »

OK Sannu, Ankka ja Matti... Viisauden sanoja teiltä kaikilta. Ehkä mun on aika sulkea netti (kuten Pehmiksen allekirjoituskin sanoi). Eihän tästä tule mitään jos mä loukkaannun koko aika kitinäläisten teksteistä. Jonkinlainen tauon paikka siis ---->
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Melnais »

AarneAnkka kirjoitti: Kaikkiin kohdistuu ulkonäköpaineita.
Varsin totta. Aina välillä skitsahtaa omaan ulkonäköönsä uskoen että kaikki aina näyttävät paremmalta ja itse ei kelpaa kenellekään juuri siksi että on säkkiruma.

Tähän auttaa positiivisen huomion muisteleminen, eikä se yleensä tule äärimmilleen laittautuneena vaan silloin kun on omimmillaan, normaalivaatteissa ja tunnistettavissa meikin alta. Lisäksi helpottaa tieto siitä ettei kauneus riitä, nukeilla vain leikitään.
Elämä kantaa, jos sen antaa
Bliss

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Jollain on näköjään rusinan kokoinen itsetunto :roll:
Avatar
ak
Kitinän uhri
Viestit: 593
Liittynyt: 14.08.2005 21:20

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja ak »

Kun en ole koskaan ollut nainen niin en voi eritellä miten olisi naisena kokenut ulkonäköpaineet, mutta varmasti niitä olisi ainakin saman verran kuin näin miehenä. Hyvin mahdollista, että ne tuntuisi enemmältäkin.

Sukupuolesta riippumatta taitaa aika harvasssa olla ne jotka eivät mitään paineita ulkonäön suhteen olisi ainakin joskus elämänsä aikana kokeneet. Kuka on liian lihava, kuka taas liian laiha. Kenellä on liian pienet lihakset ja kenellä taas väärän malliset korvat tai nenä tai johonkin suuntaan harittavat hampaat. Tumma haluaisi olla vaaleampi tai vaalea tummempi. Onko SE tai NE väärää kokoa. Kellä nyt on mitäkin vialla ja jollakin toisella juuri päin vastoin. Ei ole helppoa elämä. Päälle sitten lisätään vielä ne oikeat ongelmat.
Yönmustaritari

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

AarneAnkka kirjoitti: Kaikkiin kohdistuu ulkonäköpaineita.
Mitäääh? Ei muhun vaan kohdistu.

Melnais kirjoitti: Ei kelpaa kenellekään juuri siksi että on säkkiruma.
Nih.
Pehmis

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

Noriyumi kirjoitti:Mitä mieltä olette? Minun mielestä on. Tälläkin palstalla saa kuulla jatkuvasti siitä miten ruma on. Yritä siinä nyt sitten saada luottamusta takaisin miehiin, kun he vain ylistävät normaalipainon alarajalla olevia laiheliineja, ja itse saa vain paskaa niskaan. Tahtoisin uskoa että muillakin kuin laihoilla kaunottarilla on ihmisarvo, mutta tuntuu siltä että voimakkaampi sukupuoli on toista mieltä.
Menee puurot ja vellit sekaisin. Se että joku sanoo että joku on kaunis tai hoikka on kaunista, ei tarkoita sitä että joku sanoisi että oletpa sinä ruma. Varmasti on kovat paineet, jos ottaa muiden ihmisten ihastelun aina "paskana omaan niskaan."

Varmasti meillä "miehilläkin" olisi valtavat "ulkonäköpaineet" jos kokisi jokaisen Prät Pittiin tai Johi Teppin kuolauksen huitaisuna omaan suuntaan. Ylipäätänsä ollaan aika heikoilla jos määrittää omaa arvoaan sen kautta mitä jotkut ihmiset sanovat muista ihmisistä - kun normaalisti edes sen ei pitäisi vaikuttaa, mitä muut ihmiset sanovat itsestä.

Jos taas "ei-hoikkien" ihmisarvon mittari on vaikkapa se, että komeiden ja rikkaiden menestyjien pitäisi rakastua tasapuolisesti kaikenpainoisiin ja -näköisiin naisiin, niin sitten ollaan aika lailla metsässä. Maailma ei vain toimi niin, mutta kaikille löytyy silti ottajansa.

Viime päivinä olen lukenut kovasti paljon negatiivista palautetta eräästä "luurangonlaihasta nälkäkurjesta" mutta enpä juuri kommenteja että "kylläpäs neiti se ja se on läski/ruma." Pistää taas miettimään, että miten avomielisesti muiden ruumiinmuodoista kritiikkiä jakavat ihmiset voivatkin olla niin herkkänahkaisia toisenlaisten näkemysten esittämisessä, ettei tarvitse olla edes niiden kohteena kokeakseen ne loukkauksena? Ihan ilman mitään ilkeilyä - kyllä ne ongelmat ovat silloin jossain muualla kuin vartalossa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

eipä ole enää ei. joskus teiniangstissa hankin syömishäiriön kun poikaystävä kuittaili että olen lihava. nykyisin jos jollain on ongelma mun painon kanssa saa se tukehtua mun perseeseen.

hei, yks tykkää ja toinen ei. ei ole olemassa semmosta kohtaa, missä kaikki tykkää, joten aivan turha sitä on lähteä hakemaan.

myöhemmin en muista mua suoraan arvostelleen kuin erään pyllynaamaisen teletapin, jonka valituksen aihe taisi olla lähinnä siitä että olin häntä pitempi.

tuleehan niitä paineita varmasti joka suunnalta, jos tahtoo joka suuntaa miellyttää. pitäs olla pitkä niin on ylväs, pieni niin on siro. laiha että on hento, pyöreä että on muodokas. tumma että on salaperäinen, vaalea että on ihqu, punapää että on villi. ujo ja hiljainen että herättä suojeluvaiston, puhelias ja iloinen että saa seuraa. ei siitä tule mitään muuta kun hulluksi jos yrittää olla kaikkea.

eikö se olisi vain helpointa päättää mitä haluaa, karsia siitä mahdottomat ja hyväksyä ja pitää itsestään? vai onko sillä oikeasti niin paljon väliä, että mitä rauno 32 käpyältä haluaa? tietenkin jos rauno on elämäsi sisältö niin..
Me transmitte sursum, Caledoni!
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

On kai, jos ne haluaa sellaisina ottaa. Kovemmat ne taitaa olla kuin miehillä, joilla taas on ehkä enemmän toisenlaisia paineita, kuten palkkapussipaineet. Tosin näissä ulkonäköasioissakin taidamme olla lähestymässä tasa-arvoa, joten ei syytä huoleen! Voimme surra yhdessä sitä, ettemme ole kaikki missejä ja mistereitä.

Äh, mitä niillä ulkonäköpaineilla tekee, ainahan on ihmisiä, joiden silmissä sitä on viehättävä. Sinä olet viehättävä monenkin ihmisen silmissä, esim. minun.

Mulle tulee tuollaisia miehet on sikoja -tunteita tiettyyn kuukauden aikaan tai jos on tapahtunut jotain ikävää jonkun miehen kanssa, mutta sitten taas johonkin toiseen kuukauden aikaan miehet ovat ihania. Nyt ne on ehkä vähän urpoja, mutta ihan vähän vain. Tuli mieleen yksi pallomahamies, joka oli meillä töissä tekemässä kunnossapitohommia ja joka kysyi multa, onko mulla sille kahvia. Voi villu sentään. Vastasin, etten osaa keittää ja osoitin kahvinkeitintä, johon joku osaavampi oli keittänyt kahvit.
Kikkelis kokkelis.
hermine

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Musta tuntuu, että saavuttaakseen "siistiltä näyttämisen" normin, mikä esim. asiakaspalvelutyössä on, naisten täytyy muokata normaalia ulkonäköään aika paljon enemmän kuin miesten, etteivät herättäisi pahennusta. Perushygienian ja puhtaiden vaatteiden lisäksi miehiltä vaaditaan lähinnä parran ajamista/siistimistä (tottakai naisenkin täytyy nyppiä ylimääräiset karvat naamasta, esim. siistiä kulmat), tuon lisäksi naisen säärien pitäisi olla ajellut, kynsien hoidetut ja hänen pitäisi vielä meikata kevyesti (ihan oikeasti paria tuttua työnantaja on käskenyt meikkaamaan, kun eivät itse muuten ole katsoneet sitä tarpeelliseksi). Yleensä naisilta tunnutaan odottavan myös laajempaa vaatevarastoa (samanlaista vaatetta ei sovi pitää kovin montaa päivää peräkkäin) siinä missä mies voi käyttää aina samanlaista pukua.

Seuranhakujutuista en tiedä, varmaan aika ikäsidonnaistakin.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

hermine kirjoitti:Musta tuntuu, että saavuttaakseen "siistiltä näyttämisen" normin, mikä esim. asiakaspalvelutyössä on, naisten täytyy muokata normaalia ulkonäköään aika paljon enemmän kuin miesten, etteivät herättäisi pahennusta. Perushygienian ja puhtaiden vaatteiden lisäksi miehiltä vaaditaan lähinnä parran ajamista/siistimistä (tottakai naisenkin täytyy nyppiä ylimääräiset karvat naamasta, esim. siistiä kulmat), tuon lisäksi naisen säärien pitäisi olla ajellut, kynsien hoidetut ja hänen pitäisi vielä meikata kevyesti (ihan oikeasti paria tuttua työnantaja on käskenyt meikkaamaan, kun eivät itse muuten ole katsoneet sitä tarpeelliseksi). Yleensä naisilta tunnutaan odottavan myös laajempaa vaatevarastoa (samanlaista vaatetta ei sovi pitää kovin montaa päivää peräkkäin) siinä missä mies voi käyttää aina samanlaista pukua.
Totta tuokin. Kuulin ääritapauksen ääri-ihmeellisestä Amerikasta. Joltain naiselta jossain työpaikassa oli odotettu, että hän vahaa sierainkarvansa. Siis niin että kun sieraimiin katsoo alhaaltapäin ei näy yhtään karvaa. Mä nostaisin varmaan oikeusjutun, tuohan on terveydelle vaarallista, kun niillä sierainkarvoilla on ilmaa puhdistava funktio.

Ja kyllä nuo samat vaatimukset jylläävät osittain parinmuodostusmaailmassakin. Mua jaksaa aina korveta se, kuinka naiset onkin opetettu vihaamaan lähestulkoon kaikkea, mikä heissä luontaisesti kasvaa ja mikä muistuttaa ihmisestä (eläimestä?). Ja onhan tuo asenne levinnyt miestenkin puolelle, aika puleerattua meininkiä näkee esim. lehtien sivuilla. No, tuo itsevihan muoto on suuri bisnes, joten ihmekös tuo.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Olettaisin, että naisiin kohdistuu enemmän ulkonäköpaineita ja vaatimuksia.
Toisaalta kuitenkin, ihmiset, joilla on ollut pahimmat ongelmat (oletettujen, ns. itse kuviteltujen) vaatimusten ja odotusten kanssa, ovat olleet miehiä.

Luulisin, että miesten ulkonäkövaatimuksista puhutaan vähemmän, mutta miehet osaavat stressata ulkonäöstään ihan siinä missä naisetkin, heidän vain on vaikeampi purkaa sitä.
Naiset voivat päivittäin keskustella keskenään, nipistellä jenkkakahvojaan ja kitistä ja valittaa epärealistisista kauneusihanteista, mutta mies joka tekee niin on homomainen ja ämmä, siis ainakin miehen omasta mielestä.
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
AarneAnkka

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Todettiinhan jossain toisaalla että miehet kiihottuvat visuaalisesti, joten siitä on kai helppo johtaa että he keskittyvät keskimäärin enemmän naisten ulkonäköön kuin naiset miesten.

Eli vastaus kysymykseen onko naisilla enemmän ulkonäköpaineita on kyllä. Mutta yleisellä tasolla vaatimuksia taitaa olla ihan yhtä paljon molempiin suuntiin - ne vain kohdistuvat eri asioihin.

Taisin sanoa jo kymmenennen kerran samat asiat mitkä täällä ketjussa on jo sanottu...
Sinkkumatti

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

LillyMunster kirjoitti: mutta miehet osaavat stressata ulkonäöstään ihan siinä missä naisetkin, heidän vain on vaikeampi purkaa sitä.
Eiköhän asia ole ihan päinvastoin. Miehet osaavat suhtautua tuohon ulkonäköönsä paljon humoristisemmin kuin naiset. Siinä missä naiset imevät jokaisen arvostelun itseensä, voi mies sanoa kaveriaa sikaseksi läskiksi ihan tosta noin vaan. Naiset tuskin sanoivat saunassa toisilleen, et voi jessus mikä paskamaha sulla nykyään on!
Avatar
LillyMunster
Kitisijä
Viestit: 2007
Liittynyt: 15.08.2005 12:55

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja LillyMunster »

Sinkkumatti kirjoitti:
LillyMunster kirjoitti: mutta miehet osaavat stressata ulkonäöstään ihan siinä missä naisetkin, heidän vain on vaikeampi purkaa sitä.
Eiköhän asia ole ihan päinvastoin. Miehet osaavat suhtautua tuohon ulkonäköönsä paljon humoristisemmin kuin naiset.
Toki osaavat ottaa huumorilla, mutta nimenomaan se asiasta vakavasti puhuminen ja keskustelu on miehille vaikeampaa kuin naisille, IMO.

Mutta jooh, paineita on, kaikilla. Tai ainakin lähes, itse en koe paineita, vaan suhtaudun joka kohtaan kropassani huumorilla. Kuinkas muuten, kun olen näin naurettavan näköinen :D
Monesti sitä ajattelee leikkivänsä hengellään. Pitäisi aina pitää mielessä, että siinä touhussa saattaakin leikkiäkin terveydellään, ja se on jo ihan toinen juttu...
Sinkkumatti

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

LillyMunster kirjoitti: se asiasta vakavasti puhuminen ja keskustelu on miehille vaikeampaa kuin naisille,
Mä en osta tätäkään. Me kyllä puhumme kännissä vaikka mistä ja kaikesta muusta, paitsi siitä kuinka paljon teitä rakastammekaan :wink:

Mutta mutta. Juuri tuon tavallisen läskimahavittuilun takia sitä painetta ei edes pääse syntymäänkään. Kun asiasta jatkuvasti toitotetaan, ei siitä jaksa ressatakkaan.
Tiikeriankka

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

Niin vaan ihmettelen edelleen tätä ulkonäön ruikuttamista, koska kuten sanottu miehillä on paineet olla sekä hyvännäköinen, pitkä että korkeasti koulutettu ja hyvin toimeentuleva, sujuva supliikkimies yms. Jossain City-lehden artikkelissa oli vastaavaa pohdintaa, naisten kvalifikaatiolista oli tuplasti pitempi kuin miesten noin keskimäärin. Tämän lisäksi voidaan edelleenkin todeta, että vaikka perusanatomiaansa ei paljon voi vaikuttaa (pituuteen, luustoon jne.) mutta kehon koostumukseen voi pitkältikin, samoin budjetin rajoissa kuorrutukseen. Sinänsähän se on valitettavaa, ettei laardi ole valtavirran mielestä kaunista, koska se sopisi mukavuudenhaluiseen nykyelämäntyyliin.

Vetäkää herne nenään, kuka viitsii.
AarneAnkka kirjoitti:
Noriyumi kirjoitti:Minun mielestä on.
Jos kerran kovin moni miehistä "Venäläinen Nainen" -ketjussakin toivoi lisää lihaa kuvassa olevan naisen luiden ylle
Minä olisin toivonut hieman lisää lihaksia.
AarneAnkka

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Tiikeriankka kirjoitti:Sinänsähän se on valitettavaa, ettei laardi ole valtavirran mielestä kaunista, koska se sopisi mukavuudenhaluiseen nykyelämäntyyliin.
Mikään, mikä on helppoa hankkia, ei saa kulttuurissa paljoakaan arvostusta. Tämä on tainnut päteä kivikaudelta asti.
MadameDeMeloni

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja MadameDeMeloni »

Ei kannata ottaa paineita. Minä ainakaan en ota. Oon vaan muuten niin ämmä. Mutta onneksi lähes täysin sinut itseni kanssa. Olen kuitenkin samaa mieltä teidän kanssanne siitä, että naisiin kohdistuu enemmän paineita ulkonäön suhteen. Tai ainakin niin kuvittelemme.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

En ole koskaan tuntenut erityisiä ulkonäköpaineita. En toki ole ihan jokaiselle miehelle ulkomuotoni puolesta kelvannut, mutta väliäkö sillä? Kummallisempia kuin ulkonäköpaineet ovat naiset, jotka jaksavat niistä välittää. Etenkin kun arvostelijana on useimmiten vähintään yhtä epätäydellinen mies.

EDIT: Unohdin. Exä pakotti aikoinaan pukeutumaan aina stay-up -sukkiin!
Tiikeriankka

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Tiikeriankka »

-Superior- kirjoitti: Etenkin kun arvostelijana on useimmiten vähintään yhtä epätäydellinen mies.
Nii just. Ja monesti vieläkin epätäydellisempi. Ja pahalta haiseva.
Leila

Re: Onko naisia kohtaan kovat ulkonäköpaineet?

Viesti Kirjoittaja Leila »

Ulkonäköpaineet ovat varmaan erilaisia. Esim. missillä, mallilla tai muuten julkisuudessa työtä tekevällä on kovat ulkonäköpaineet, kun taas tällaisella savolaisella virastotyöntekijällä ne ovat aika vähäiset. Kukapa ei haluasi olla hoikka ja kaunis, mutta elämässä on tärkeämpikin asioita. Ja kaikillahan on ollut niitä hetkiä, että kun lähtee baariin perusfarkuissa, T-paidassa ja tukka poninhännällä, niin miesseuraa saisi vaikka kuinka. Kyllä se luonnollinen iloisuus ja rentous kuitenkin tuntuu vetävän ihmisiä enemmän puoleensa kuin meikkikuorrutus ja jäykkä olemus.
Vastaa Viestiin