Kotityöt parisuhteessa

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Kid

Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Kid »

Sain naispuoleiselta kaverilta eilen viestin, joka kuuluu näin:

Mun kuuppaan ei mahdu, et miten SE (eli siis avomies) ei jaksa/viitsi/voi/pysty/halua/ehdi tiskata/pyykätä/käydä kaupassa/kokkaa 8 tunnin työpäivän lisäksi jos MÄ ehdin? Onko naisella enemmän tunteja päivässä kuin miehellä?

Keskusteltiin sit asiasta ja huomasin että meilläkin se menee useimmin niin, että mistermister hoitaa sillon tällön tiskit ja pyykit, mutta suurimmaks osaks kotityöt kuten imurointi/pölyjen pyyhintä/vessan siivous/ikkunoiden pesu/roskien vienti jne. jää mun kontolle.

Miten teillä? Ja miten suhtaudutte jos kotitöiden jako on "epäreilu"?
Kiukkuamista, mykkäkoulua, marttyyrinä oloa?
Viimeksi muokannut Kid, 11.07.2006 11:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja par-sky »

meillä miehekäs hoitaa siivouksen, minä hoidan pyykit, ruoan ja tiskit.

eipä täällä paljoa kiukutella, jos epäsiisteys toista häiritsee niin kyllä saa ihan vapaasti siivota. meillä tosin miehekästä häiritsee ensin.

tosin pyykinpesu/silittäminen on sille jotenkin haastavaa. jos sillä meinaa kalsarit loppua se pyytää mua pesemään niitä, eikä jostain syystä laita niitä itse koneeseen. silittänyt se ei ole kertaakaan varmaan viiteen vuoteen.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Bliss

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Bliss »

Mä teen kaiken. Myös remontit yms. Jos odotan isännän tekevän, saan odottaa todennäköisesti ensi vuosisadalle asti. Ja jos joskus sattuisi niin hassusti, että saisin tuon esim. siivoamaan, pitäisi todennäköisesti tehdä itse perässä uudestaan. Tasa-asrvoa toteuttaaksemme isäntä sitten kustantaa lähes kaiken... :roll:
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Keskustelisin ja tekisin jonkun sopimuksen tai listan. Joku eläintenkouluttaja, joka on juuri kirjoittanut aiheesta kirjan, oli huomannut, että miehiin pätevät samat lainalaisuudet kuin delfiineihin eli kehumalla ja kannustamalla saa parempia tuloksia kuin nalkutuksella ja huutamisella. Mutta ei vittu, tuleehan tuollaisestakin "koulutuksesta" sellainen olo, että asuu jonkun alkueläimen kanssa.

No jaa, kun minä käyn töissä, tiskit voi olla tiskaamatta parikin viikkoa... Tosin sotku ahdistaa enemmän, jos on joku, jonka elämää se myös koskettaa. Luulen, että olen taipuvainen olemaan sellaisten miesten kanssa, jotka kyllä osaltaan kantavat vastuunsa kodinhoidosta.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että mies voi tehdä sellaisia asioita, joita nainen harvoin tekee kuten tietokoneen huolto, auton huolto ja ajo ja niin poispäin ja joita ei vain ehkä tule ajatelleeksi, kun katsoo tiskaamattomia tiskejä. Ehkä kannattaa vaikka viikon ajan pitää kirjaa siitä, kuinka paljon kumpikin käyttää aikaa tuollaisiin tehtäviin ja miettiä sitten, onko työnjako oikeudenmukainen.

Naisten vika on usein se, että he eivät osaa delegoida. Naisille voi olla myös vaikeata antaa toisten ihmisten tehdä asiat omalla tavallaan. Myös se, että käsketään toista ihmistä tekemään joku juttu juuri nyt, voi olla hieman rasittavaa. Naiset voisivat ehkä relata vähän tällä osastolla, ei maailma siihen kaadu, että tiskipöydällä on likaisia astioita.

Jos mikään ei auta, jätä se sika!
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Ai niin, sitten kauhutarina tosielämästä. Yksi mun kaveri oli asunut jo hyvän tovin miehensä kanssa ja oli sitten päättänyt ehdottaa, että jos voitaisiin sopia yhteinen siivouspäivä, joka olisi kerran viikossa tai kahdessa. Mikä olikaan miehen vastaus: "Siivoa sinä, kun sä täällä sotket." Tuohon vastaukseen sisältyy niin paljon paskaa kuten arvostuksen puutetta ja yleistä ajattelemattomuutta, että en aina tajua, kuinka kaveri on vieläkin sen miehen kanssa.
Kikkelis kokkelis.
ninnithequeen

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Meillä on selvä jako kotitöissä:
Minä hoidan pölyjen pyyhkimiset, vessojen pesun, imuroinnin, lattian pesun, pyykit, kissanhiekkojen vaihdot, eläinten sapuskat ja ruoanlaiton.

Mies hoitaa roskien viennin, tiskit, ja kanien häkkien siivouksen.

Kuten Bliss sanoi, itte saisi tehdä perässä, jos tuo siivoaisi.

Lapsen hoidamme yhdessä.
ElanorRaven

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja ElanorRaven »

Keikaus kirjoitti:Mutta ei vittu, tuleehan tuollaisestakin "koulutuksesta" sellainen olo, että asuu jonkun alkueläimen kanssa.
Mutta eikö se niin juuri olekin?

Minä olen kyllä aina se "nyrkin ja hellan välissä"-osapuoli, ihan vapaaehtoisesti. Tykkään tehdä kotitöitä. Paitsi imuroida.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Mun täytyy kyllä sanoa, että en voisi olla sellaisen miehen kanssa, joka ei tekisi osaansa töistä. Mulle tulisi sellainen olo, että mua ei arvosteta eikä musta välitetä. Puhumattakaan siitä olosta, että on naisten töitä ja miesten töitä ja että edelliset ovat jotenkin halveksuttavia.

Kotoa ainakin on tullut hyvät mallit, sekä isä että isäpuoli tekevät kaikkia mahdollisia töitä. Vaikka kyse onkin harrastuksesta, isä jopa osti taannoin ompelukoneen, jolla on hurautellut mm. tuolinpäällisiä. Ja itse asiassa isäpuoli on tainnut tehdä enemmän kotitöitä kuin äitini, jonka työ on taas ollut vähän enemmän aikaa vievää kuin isäpuoleni.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

ninnithequeen kirjoitti:Kuten Bliss sanoi, itte saisi tehdä perässä, jos tuo siivoaisi.
Tuohon voi sanoa, että tekemällä oppii. Maailman vanhin keino laistaa tehtävät on sanoa etten osaa tai esiintyä kädettömänä. Siivoaminen ei TODELLAKAAN ole niin vaikeaa, etteikö mies sitä osaisi, ajatus on absurdi. Ihmisen sisäsyntyinen laiskuus ja tieto siitä, että kitisemällä joku toinen tekee sen, saavat miehen ja naisen olemaan tekemättä mitään. Itseäni ainakin vituttaisi suunnattomasti, jos siivoamistani moitittaisiin, mistään ydinfysiikasta kun ei ole kyse.
Paras päivä ikinä.
ninnithequeen

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Riemumieli kirjoitti:
ninnithequeen kirjoitti:Kuten Bliss sanoi, itte saisi tehdä perässä, jos tuo siivoaisi.
Tuohon voi sanoa, että tekemällä oppii. Maailman vanhin keino laistaa tehtävät on sanoa etten osaa tai esiintyä kädettömänä. Siivoaminen ei TODELLAKAAN ole niin vaikeaa, etteikö mies sitä osaisi, ajatus on absurdi. Ihmisen sisäsyntyinen laiskuus ja tieto siitä, että kitisemällä joku toinen tekee sen, saavat miehen ja naisen olemaan tekemättä mitään.
Niin, mutta kun tuo ei oikeasti osaa. Suuttuu jos neuvon. Kädetön se ei toki ole, mutta silmätön kyllä. Miten joku ei voi huomata nyrkin kokoista pölypalloa nokkansa alla, vaan jättää juuri sen nurkan imuroimatta?
Itseäni ainakin vituttaisi suunnattomasti, jos siivoamistani moitittaisiin, mistään ydinfysiikasta kun ei ole kyse.
Tässä taidat olla oikeassa. Myönnän itsekin joskus sättineeni, kun ei olla osattu :oops:
Mutta jatkossa en kyllä säti, toinen edes yrittää. Ja hoitaa omat kotihommansa hyvin ja kehumisen arvoisesti.
Elppis
Kitisijä
Viestit: 10702
Liittynyt: 15.08.2005 15:07
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Elppis »

Jos ajattelee arkielämää, niin minä se yleensä siivoan. Miehissä on se hyvä puoli, että kun ne rupee siivoomaan (ainakin meikäläisen miehessä), niin sitten siivotaankin kunnolla. Eli se, että mä teen "pikkutöitä" kuten pesen pyykkiä tai imuroin, on mun mielestä aika tasavertaista sen kanssa, että mies kerran kuukaudessa jynssää lattiat kontaten ja pesee kämpän lattiasta kattoon. (Siis kirjaimellisesti, pyyhkii ovet, ja keittiö on kiiltää).

Joskus tulee tehtyä sitä normaalia naputusta sukista keskellä lattiaa jne., eli näistä pienistä asioista kuten omien pyykkien/astioiden vieminen niille kuuluville paikoilleen, pitää joskus ärsyttävästi narista.

Mitään marttyyri- juttuja ei meillä paljon tapahdu.. Kerran tein niin, etten tehnyt mitään viikkoon, ja odotin miehen huomaavan. Siinä vaiheessa kun piti pestä lautasia tiskivuoresta yksi kerrallaan että sai ruokaa, tajus mies ehdottaa josko siivottais YHDESSÄ.
The great club outshines the individual, always and forever.
millivanilli

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja millivanilli »

Meillä molemmat hoitaa kaikki kotihommia. Pääasiallisesti kuitenkin tiskaaminen ja pyykinpesu on avokin hommia. Minä puolestani teen useammin ruokaa, mutta usein me kokkaillaan myös yhdessä.

Onhan se vähän silleen, että vaikka kuinka avokki hyvää tarkoittaisi, niin sen ja mun siisti ei tarkoita samaa. Avokilta puuttuu myös sellainen oma-alotteinen paikkojen järjestelminen, mikä raivostuttaa välillä erittäin paljon. Onneksi sitten, kun sanon, että tänään siivotaan, niin ei se jupise vastaan.
Leila

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Leila »

Aah, lähes lempiaiheeni...
Minä teen meillä suurimman osan kotitöistä. Mies ei oikein osaa, sillä kotonaan hänen ei ole tarvinnut ns. naisten töitä tehdä. Hirveen tiukkana ja määrätietoisesti sen "alkueläimen" kanssa saa olla, jos jotain kehitystä toivoo tapahtuvaksi. Ja pitää antaa tehdä omalla tyylillä, vaikka se tyyli onkin, että vähän sinnepäin riittää. OK, se riittää sitten mullekin. Toisaalta, onhan se suunnitellut ja toteuttanut meidän rempat. Minusta ei siihen olisi. Minun aika menee ruoanlaitossa ja tiskin kanssa pelatessa, ei ehdi opetella juurikaan uusia asioita.

Joskus ehdotin miehelle, että se voisi pestä vuorostaan vessan. Ei kuulemma tarvitse, kun armeijassa (noin vuonna 1997) piti muutaman kerran siivota vessakin.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Leila kirjoitti:Mies ei oikein osaa, sillä kotonaan hänen ei ole tarvinnut ns. naisten töitä tehdä.
En tehnyt minäkään lapsena kotitöitä, mutta kummasti sitä oppii, kun muutaman vihaisen mulkaisun saa. Joskus ihan vitutti sen verran, että uhallanikin pistin oikein pökköä pesään ja hyvältä näytti. Uhrin osan voi jokainen vapaaehtoisesti ottaa ja valittaa sitten vaikka Kitinassa siitä, miten epäoikeudenmukaista elämä on.

On luonnollista, ettei saavutetuista eduista luovuta ihan tuosta vain. Verta pakkiin sanon minä, jos jotain muutosta kotitöiden tekemiseen haluatte arvon naiset. :lol:
Paras päivä ikinä.
Leila

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Leila »

Tosiaan, ja sitten on tämä naisosasto, joka EI ANNA miestensä tehdä kotitöitä. Esim. veljen avovaimo. Just kun veli oli asunut muutaman vuoden yksin ja oppinut pitämään huolta itsestään ja kodistaan, niin sitten tää suloinen naisihminen passaa velipojan kuplille eikä tarvitse muuta tehdä kuin soffalla loikoilla.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Leila kirjoitti:Just kun veli oli asunut muutaman vuoden yksin ja oppinut pitämään huolta itsestään ja kodistaan, niin sitten tää suloinen naisihminen passaa velipojan kuplille eikä tarvitse muuta tehdä kuin soffalla loikoilla.
En väitä, että itsekään tuollaista ylenkatsoisin, veljelläsi on selvästi käynyt hyvä tuuri karjamarkkinoilla. :wink:
Paras päivä ikinä.
PerttiMakimaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Leila kirjoitti:Tosiaan, ja sitten on tämä naisosasto, joka EI ANNA miestensä tehdä kotitöitä. Esim. veljen avovaimo. Just kun veli oli asunut muutaman vuoden yksin ja oppinut pitämään huolta itsestään ja kodistaan, niin sitten tää suloinen naisihminen passaa velipojan kuplille eikä tarvitse muuta tehdä kuin soffalla loikoilla.
Tästä on olemassa vielä karumpi versio. Nainen, joka motkottaa etteivät työt tule tehtyä ja koko ajan tarkistaa mitä mies tulikaan tehneeksi.

Väärin viikattu, väärin tiskattu, väärin... You get the picture.

'Minun on tämä tehtävä, kun sinusta ei siihen ole' ja marttyyri-ilme kaupan päälle.

Sitten voikin joku ilta kotiintullessa läväyttää, että 'heti kun olen yhden illan poissa niin lapset itse pakkaavat koulureppuihinsa koulukirjat kun sinä jätät ne tekemättä. Meillä on KRIISI!' :)

EDIT: selventämään ideaa
Leila

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Leila »

PerttiMakimaa kirjoitti: Tästä on olemassa vielä karumpi versio. Nainen, joka motkottaa etteivät työt tule tehtyä ja koko ajan tarkistaa mitä mies tulikaan tehneeksi.

Väärin viikattu, väärin tiskattu, väärin... You get the picture.

'Minun on tämä tehtävä, kun sinusta ei siihen ole' ja marttyyri-ilme kaupan päälle.
:shock: Ootsä laittanut meille kameran?? Minä olen tuollainen nainen. Olen kuitenkin tiedostanut ongelman ja pyrin pääsemään siitä eroon.
Leila

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Leila »

Riemumieli kirjoitti:En väitä, että itsekään tuollaista ylenkatsoisin, veljelläsi on selvästi käynyt hyvä tuuri karjamarkkinoilla. :wink:
Veli tietää sen itsekin, ja on hyvin tyytyväinen.

Tuttavapiiriini kuuluu muutama muukin pariskunta, jossa vaimo on hyvin topakka ja tekevä. Näiden vaimojen miehet tuntuvat olevan hyvin rauhallisia, tyytyväisiä ja tasapainoisia.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Leila kirjoitti: :shock: Ootsä laittanut meille kameran?? Minä olen tuollainen nainen. Olen kuitenkin tiedostanut ongelman ja pyrin pääsemään siitä eroon.
Ei kameraa tarvitse sinun kotiisi laittaa, kenen tahansa hameväen edustajan koti käy. Sitä sanotaan nalkuttamiseksi ja se on teidän veressänne arvon rouvat. :paavi:
Paras päivä ikinä.
Melnais
Kitisijä
Viestit: 2201
Liittynyt: 15.08.2005 0:23
Paikkakunta: Turku

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Melnais »

Minä hoidan päivittäiset taloudenpitoon liittyvät jutut, kuten astioidenpesun, ruuanlaiton ja pyykinpesun, isommat siivot tuunataan yhdessä. Teknisiin vimpaimiin minä taas en koske kuin äärimmäisessä hädässä tai kokeilunhalusta, miehen valtakuntaa on kaikenlainen korjaus, virittäminen, säätäminen sekä kaikki autoihin liittyvä. Ajoittaista sanomista tulee puolin ja toisin omien, erittäin tärkeiden kamojen levittelystä talon jokaiseen nurkkaan, muuten järjestely toimii erinomaisesti.

Turha tehdä arjesta ongelmaa.
Elämä kantaa, jos sen antaa
PerttiMakimaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Leila kirjoitti: :shock: Ootsä laittanut meille kameran?? Minä olen tuollainen nainen. Olen kuitenkin tiedostanut ongelman ja pyrin pääsemään siitä eroon.
Tuo on siis lienee aika yleistä.

Onko kyseessä pelkkä rajoittuneisuus viestinnässä vai halu tehdä tosiaan kaikki itse?
Leila

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Leila »

PerttiMakimaa kirjoitti:Onko kyseessä pelkkä rajoittuneisuus viestinnässä vai halu tehdä tosiaan kaikki itse?
Omalla kohdallani kyseessä on ihan pelkkä idioottimaisuus ja besserwisserismi. Monesti saa kyllä nauraa itselleen, kun mies ottaakin minun vuorosanani käyttöönsä... naurun jälkeen halitaan.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

Useilla tuntemillani pariskunnilla kotityöt on jaettu vastuualueittain. Kumpikin tekee sen minkä parhaiten osaa ja mikä mahdollisesti tuntuu mielekkäimmältä. Jos taas tuntuu, että toinen on suhteessa kotitöiden osalta vapaamatkustaja, voi asian varmasti hyvässä parisuhteessa ratkaista melkoisen helposti. Lukuunottamatta tietenkin niitä ihmisiä, yleensä naisia, jotka eivät pässinpäisyyttään anna toisen tehdä mitään koska kuvittelevat olennaisinta olevan sen, kuinka hyvin jostakin askareesta suoriutuu.
Viimeksi muokannut -Superior-, 11.07.2006 17:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Pehmis

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Pehmis »

-Superior- kirjoitti:Useimmilla tuntemillani pariskunnilla kotityöt on jaettu vastuualueittain. Kumpikin tekee sen minkä parhaiten osaa ja mikä mahdollisesti tuntuu mielekkäimmältä.
Komppikitara soi, ei itkeä saa. Lisäisin kuitenkin "Useimmilla tuntemillani onnellisilla pariskunnilla.."
Vastaa Viestiin