Kotityöt parisuhteessa

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Ebola

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Ebola »

Mie pyykkään (rentouttavaa hommaa), pyyhin pölyt ja pesen kylpyhuoneen, vaihdan vuodevaatteet.
Mies imuroi/pesee lattian.
Vuorotellen tiskataan.
Roskat vie kumpi sattuu ehtimään.
Ikkunat ja sen semmoset pesen minä.
Ruokaa laittaa molemmat, ehkä mies useammin.
Kaupassa käydään yhdessä tai sitten mies käy yksin (miun mukaan tulo vie muutes aina enemmän rahaa).

Kaiken kaikkiaan kotihommat "jaettu" mielekkyyden/sen hetkisen jaksamisen/innokkuuden mukaan. Mutta noin se suunnilleen menee, eikä ole valittamista.
Geetzu

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Mä en kai vieläkään oo ihan saanu itseltäni oikeutusta tähän kotiäidin rooliin, tuntuu että päivät on ihan loisimista kun toinen sentään joutuu tekemään ihan Oikeita Töitäkin (joihin kyllä kuulema pakenee nimenomaan kodin ja siis etenkin lapsen antamaa rankempaa duunia, luulen kusettavan saadakseen mut paremmalle mielelle). Tästä kotona lusmuilusta johtuen haluan ehdottomasti olla se, joka lähes kaiken tekee. Nykyään ainakin tuppaan haluamaan. Siivoilu on rentouttavaa ja palkitsevaa ja oikeesti päivän kohokohta on se kun mies tulee töistä, kaappaa muksun kainaloonsa ja vie sen pihalle. Saan ihan rauhassa siivota päivän jäljet. Mikä onkaan rentouttavampaa kuin lattioiden pesu, pölyjen pyyhintä, imurointi, koneiden täyttö ja käyttö... Okei, vaatteiden viikkaamista inhoan, sen olen opetellut kuitenkin ajoittamaan jonkun laatusarjan kanssa päällekäin, menee kledjut järjestykseen ihan huomaamattaan.

Itseasias mies kyllä hoitaa safkanlaiton täysin, seuraavan kuukauden myös kaupassa asioinnin (koska hävisi mm-futisvetomme), omien paitojensa silityksen (en osaa, en suostu opettelemaan, poppaa), autot, pikkurempat, lapsen iltasin ja lähes täysin viikonloppusin... Siinä sivussa vielä mut.

Vittu, mähän loisin sittenkin.
Tai menisköhän nää nyt fiftyfifty.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Geetzu kirjoitti:Tästä kotona lusmuilusta johtuen haluan ehdottomasti olla se, joka lähes kaiken tekee. Nykyään ainakin tuppaan haluamaan. Siivoilu on rentouttavaa ja palkitsevaa ja oikeesti päivän kohokohta on se kun mies tulee töistä, kaappaa muksun kainaloonsa ja vie sen pihalle. Saan ihan rauhassa siivota päivän jäljet.
Eikös tuo ole perinteistä vauvan syntymän jälkeistä pesänrakentamisviettiä? Vai siivoaisitko sittenkin, jos sinulla olisi mahdollisuus kotiapulaisen palkkaamiseen? :wink:
Paras päivä ikinä.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Meillä kumpikin inhoaa kotitöitä.
Tiskivuorosta on aina kovin taisto, se on vittumaisinta hommaa mitä tiedän.
Mies on aina se joka kokkaa, joskus autan jos jaksan, yleensä en.
Geetzu

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Riemumieli kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:Tästä kotona lusmuilusta johtuen haluan ehdottomasti olla se, joka lähes kaiken tekee. Nykyään ainakin tuppaan haluamaan. Siivoilu on rentouttavaa ja palkitsevaa ja oikeesti päivän kohokohta on se kun mies tulee töistä, kaappaa muksun kainaloonsa ja vie sen pihalle. Saan ihan rauhassa siivota päivän jäljet.
Eikös tuo ole perinteistä vauvan syntymän jälkeistä pesänrakentamisviettiä? Vai siivoaisitko sittenkin, jos sinulla olisi mahdollisuus kotiapulaisen palkkaamiseen? :wink:
No oishan mulla mahdollisuus kotiapulaiseen mut mitäs vattua mä sit päivät pitkät tekisin? Shoppailisin ja leikkisin muksun kans? Ei voi jaksaa! Äiti haluaa rentoutua, eli siivota. 8)
Sinkkumatti

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Geetzu kirjoitti: Äiti haluaa rentoutua, eli siivota.
Kyrvän puutetta, kyrvän puutetta.
Geetzu

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Sinkkumatti kirjoitti:
Geetzu kirjoitti: Äiti haluaa rentoutua, eli siivota.
Kyrvän puutetta, kyrvän puutetta.
Kyrpää saaneena innostun yleensä ihan hurjiin suorituksiin siivousrintamalla. Hmmh, tästä vois saada (todellisen) kuvan, ettei seksimme ole kovin kiihkeää ja kuluttavaa... Ei mut niin se on; mies nussii rentoutuakseen ja minä piristyäkseni. Inhottavasti aamuhalut eivät juuri kohtaa ja minusta on tullut yökukkuja.
Sinkkumatti

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Geetzu kirjoitti:niin se on; mies nussii rentoutuakseen
Se mies kyllä nussii vaan sen takia, että saa nussia. Se kun on niin kivaa, eikä sille mitään muuta syytä tarvita.
Toisaalta, se tunne kun koko kroppa on täynnä räjähtämispisteessä olevaa mieshormoania, on myös ihan kiva.. Hmm. Loppujen lopuksi, se tajuton panettamisen tunne on jopa kivempaa, kuin seksin saaminen. NiiQ oikeesti nääs. On mahtawaa olla kävelevä, räjähtämispisteessä oleva siemenlinko aina silloin tällöin.
silsakenraali™

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Aika turha kauan urputtaa, jos mies/nainen ei tee tarpeeksi kotitöitä. Kyllä kahden järkevän aikuisen tulee pystyä asia sopimaan kumpaakin siedettävällä tavalla. Käyttäkää vaikka ylistämällä alistamista, jos ette muuta keksi.

Mä nauran miehelle tai naiselle, joka ei tee kotitöitä. Mielestäni kyseessä on uusavuton vapaamatkustaja, opportunisti, helppoheikki, sohvaperuna, mitä kaikkea... Kyllä minulle on kunnia-asia tehdä oma osuuteni, oikeastaan sama asia kuin vanhemmuuden "suorittamisessakin".

Mutta kaiken tämän yli käy osapuolten tyytyväisyys tilanteeseensa. Ei mua kiinnosta, jos vain kumpikin osapuoli kokee tilanteensa tyydyttävänä. Tosin nauran mä silti uusavuttomuudelle, sillee hiljaa itsekseni.

Seukatessani mä kävin useimmiten kaupassa, muija pyyhki enemmän pölyjä ja pesi enempi pyykkiä. Mä siivosin joskus muijan vaateläjiä ja valitin useammin epäsiisteydestä, vaikka en siivousintoilija olekaan.
Ebola

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Ebola »

Geetzu kirjoitti:Mä en kai vieläkään oo ihan saanu itseltäni oikeutusta tähän kotiäidin rooliin, tuntuu että päivät on ihan loisimista kun toinen sentään joutuu tekemään ihan Oikeita Töitäkin (joihin kyllä kuulema pakenee nimenomaan kodin ja siis etenkin lapsen antamaa rankempaa duunia, luulen kusettavan saadakseen mut paremmalle mielelle).
Ei se sua pissitä :wink:
En mä pidä kotiäitejä lusmuina, lapsen kasvatus on vastuullista hommaa, plus siitä maksetaan huonosti eikä vapaapäiviä tai lomia kerry ;)


Jos esimerkiksi toinen on työtön ym. niin mielestäni silloin sen kotona olevan pitäisi hoitaa suurin osa ainakin kotitöistä, pitää omankin mielen virkeänä eikä muutu sohvaperunaksi. Pätee sekä mieheen että naiseen.
Mikä voisi olla kauheampaa kuin tehdä se 8h töitä, kuluttaa työmatkoihin vaikka se 1h, käydä kaupassa, kokata ja sitten siivota toisen ja vielä omatkin jälkensä, huh huh been there done that, never again.
tonttu

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja tonttu »

Kerran elin sellaisen miehen kanssa joka ei tehnyt mitään kotitöitä. Ei siis yhtikäs mitään.
Oli muuten ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun moista käytöstä katselin.
Kyllä se vaan niin menee, että kun molemmat sotkee niin silloin molemmat myös hoitaa oman osansa sotkujen siivoamisesta.
Tosin jos on huono päivä, niin saahan sen riidan aikaiseksi ihan mistä vaan, vaikka sitten niistä tiskeistä.
Asioista pystyy kyllä sopimaan ja kompromisseja tekemään, mikä on mielekkäämpää tehdä kummallekin.

Tulee hyvä mieli kun koti on siisti ja puhdas.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Sinkkumatti kirjoitti:
Geetzu kirjoitti:niin se on; mies nussii rentoutuakseen
Se mies kyllä nussii vaan sen takia, että saa nussia. Se kun on niin kivaa, eikä sille mitään muuta syytä tarvita.
Toisaalta, se tunne kun koko kroppa on täynnä räjähtämispisteessä olevaa mieshormoania, on myös ihan kiva.. Hmm. Loppujen lopuksi, se tajuton panettamisen tunne on jopa kivempaa, kuin seksin saaminen. NiiQ oikeesti nääs. On mahtawaa olla kävelevä, räjähtämispisteessä oleva siemenlinko aina silloin tällöin.
Geetsun mies nussii Geetsua, koska rakastaa sitä! Eksä tajua? Ei Geetsu ole mikä tahansa panopuu, katsos. Se mieshän on ihan himona siihen plus että bonuksena on vielä se rakkaus.
Kikkelis kokkelis.
pix
Kitinän väärinkäyttäjä
Viestit: 176
Liittynyt: 15.08.2005 22:35
Paikkakunta: jkl

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja pix »

tuntui joteskin hassulta lukee näitä..meillä kun kaikki kotityöt hoidetaan varsin tasapuolisesti, tosin yhteiseloa on takana vasta vajaa vuosi mutta mieheni tuntien tuskin muuttuu vätystelijäksi myöhemminkään. vois sanoo että mies jopa tekee enemmän kuin minä, varsinkin tiskit ja ruoanlaiton.

ite oon aika suurpiirteinen siivouksen suhteen ja usein vaan laiska joten ei sitä puolta tuu aina kovin säännölisesti harjoitettua. pyykinpesun oon "opettanut" toiselle osapuolelle (eihän se kovin vaativaa ookaan), ja silitysrautaa meillä käytän vain minä, mutta silloinkin kyseessä on omat vaatteet, mies kun ei anna silittää omiaan vaikka tarjoutuisinkin.

vois kai sanoo, että mulla on käynyt hyvä tuuri, en jotenkin osais ees kuvitella muuta järjestelyä..lapsena jo totuin siihen et iskä esim. teki ruokaa siinä kun äitikin ja nyt kun ei ole enää työelämässäkään, hoitaa viikkosiivouksetkin itsenäisesti.

niin ja mitä lomailuun tulee niin omakin mies on just kesälomalla ja niinpä oli vaan eilispäivän aikana kasannut yhden kaapiston, rempannut vaatekaappia ja hommannut veskin peilikaappiin uuden valon, kun vanha paloi edellisenä iltana..itseltä ois menny pikkasen verran kauemmin aikaa moisten tehtävien suorittamiseen kun oisin mielummin keskittynyt lomailuun 8)
Sinkkumatti

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Keikaus kirjoitti:Geetsun mies nussii Geetsua, koska rakastaa sitä! .
Höpö höpö. Ei siihen nussimiseen rakkautta tarvita. Pelkkä himo riittää.
silsakenraali™

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

Sinkkumatti kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Geetsun mies nussii Geetsua, koska rakastaa sitä! .
Höpö höpö. Ei siihen nussimiseen rakkautta tarvita. Pelkkä himo riittää.
Niin, onko mies ajan saatossa koskaan ikinä nussinut rakkaudesta? Tämä lienee eri asia kuin rakastamaansa naista.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Sinkkumatti kirjoitti:
Keikaus kirjoitti:Geetsun mies nussii Geetsua, koska rakastaa sitä! .
Höpö höpö. Ei siihen nussimiseen rakkautta tarvita. Pelkkä himo riittää.
Joo, riittää kyllä, mutta kun rakastaa, on se monin verroin herkumpaa.
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

Ai niin, piti kyllä huomauttaa, että sinä Sinkkumatti se taidat olla sellainen mies, että esität kovaakin nussijaa ja tunteetonta ja jäyhää kaatajaa (taitaa olla joku pohjanmaalaisvaiva), mutta oikeasti taidat olla romanttinen nössykkä.. Tunnusta heti! :wink:
Kikkelis kokkelis.
Sinkkumatti

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Sinkkumatti »

Keikaus kirjoitti: esität kovaakin nussijaa ja tunteetonta ja jäyhää kaatajaa
Höpö höpö taas. En mä mitään esitä. Sä vaan kuvittelet mun olevan tuollainen.
segma

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja segma »

Aloitusviestin kaltainen tilanne johtuu minun koulutetun arvioni mukaan siitä, että naisilla on keskimäärin huonompi toleranssi epäsiisteydelle ja asioiden tekemättä olemiselle kuin miehillä.

Toisin sanoen:

Miehillä asia menee näin: Jos sukat loppuvat, niin sitten ne voi pyykätä. Sitä ennen ei tarvitse. Eli toiminnan aiheuttavana tekijänä on puhtaiden loppuminen.

Naisilla asia menee näin: Jos likaisia sukkia alkaa kertyä pyykkikoriin, on ne pestävä, ennen kuin koko pyykkikori täyttyy likaisista sukista. Toiminnan aiheuttava tekijä on siis likaisten sukkien kertyminen.

Soveltaen sama kaikenlaiseen muuhun kotiaskareeseen.
silsakenraali™

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja silsakenraali™ »

segma kirjoitti: naisilla on keskimäärin huonompi toleranssi epäsiisteydelle ja asioiden tekemättä olemiselle kuin miehillä.
Kutsun tätä stressaamiseksi, josta yhdessä perustamassani ketjussa jo huutelin. Ahdistutaan helpommin, ei luoteta itseensä tai siihen, että asiat hoituvat, eikä osata käyttää pelisilmää.
tonttu

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja tonttu »

segma kirjoitti:Miehillä asia menee näin: Jos sukat loppuvat, niin sitten ne voi pyykätä.
Ei, vaan sitten mennään kauppaan ja ostetaan uusia sukkia. Ja tämä tarina on tosi.
Nauroin ihan kippuralla. :lol:

Itse pesen sukkiani (ja nykyään myös miehen sukkia) siinä määrin, ettei ne ehdi loppua.
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja par-sky »

tonttu kirjoitti:
segma kirjoitti:Miehillä asia menee näin: Jos sukat loppuvat, niin sitten ne voi pyykätä.
Ei, vaan sitten mennään kauppaan ja ostetaan uusia sukkia. Ja tämä tarina on tosi.
no joskus on ollu vaan niin kiire :oops: sitten kun ne sukat on loppu, niin ei auta, sukat tarvii NYT, ei vasta parin tunnin päästä.
Me transmitte sursum, Caledoni!
Herra Manala

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja Herra Manala »

Ebola kirjoitti:Mikä voisi olla kauheampaa kuin tehdä se 8h töitä, kuluttaa työmatkoihin vaikka se 1h, käydä kaupassa, kokata ja sitten siivota toisen ja vielä omatkin jälkensä, huh huh been there done that, never again.
How about: Tehdä kaikki tuo ja tulla yksin tyhjään kotiin.

Being there, doing that.
Paitsi että työmatkoihin menee 1h20min.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja JoeB »

segma kirjoitti: Miehillä asia menee näin:
Naisilla asia menee näin:
Samaa mielta.
Pyykkia pestaan kun kori tulee tayteen tai haluttu vaatetyyppi loppuu toisin sanoen paikka johon likaisia sukkia laitetaan loppuu joten tilaa on tehtava. Sita ennen voi kayda kaupasta ostamassa lisaa jos esim sukista kyse (joillakin itemeilla kuten urheiluvaatteilla tosin on tietty itamisaika jonka kuluessa ne on pakko pesta).
EDIT: huom. niita vaatteita pitaa olla enemman kuin mita sinne koriin mahtuu muussa tapauksessa: a) ostetaan lisaa vaatteita tai b) ostetaan pienempi kori.

Imurointi suoritetaan silloin kun tuntuu etta on hiekkaa/polya lattialla tai ilmassa, ei koska on tietty viikonpaiva.
Astiat pestaan kun kone tulee taytaan (tassa tosin aikaraja ettei koneessa olevat astiat ryhdy elamaan).
Muutkin kodinhoidolliset tapahtumat suoritetaan kun koti tulee tilaan jossa jotakin pitaisi tehda. Tietysti jos tulee vieraita niin silloin tayspuhdistus ja kodin "resetointi" standardipuhtauteen on paikallaan.

Poikkeus saantoon: on paivia jolloin ei ole mitaan tekemista -> voi vaikka siivota kampan.

Aikoinaan olin tilanteessa jolloin piti suorittaa suursiivous joka lauantaina oli likaista tai ei enka koskaan oikein tajunnut ideaa miksi.

Ja itse threadin aiheeseen: se jota enemman hairitsee kutsuu (calls) siivouksen ja siivous toimitetaan periaatteella kumpikin siiivoaa samaan aikaan kunnes homma on valmis.

Katsotaan nykypaivan kotia, ainoa asia joka vie aikaa on lattian imurointi+pesu joskus, peittojen & tyynyjen puistelu seka tavaroiden paikoilleen laitto jos ovat pois paikoiltaan. Muut ovat koneiden hoidettavissa, sitten jos saisivat sen trilobiitin toimimaan fiksusti niin ei tarvitsisi imuroidakkaan kun se pikku koppis hoitaa senkin asian. Astian- ja normi pesukoneen tyhjennys on niin triviaali homma että sen tekee muutamaan minuuttiin (0 effort homma).

Ruuanlaitto on ehka ainoa kodinhoidollinen homma joka jaa (tai jai) enemman toisen vastuulle, en ole itse kummoinen kokki mutta auttelen parhaani mukaan (tosin kun asun yksin niin syon enimmakseen ulkona :oops: .)
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Kotityöt parisuhteessa

Viesti Kirjoittaja par-sky »

JoeB kirjoitti: Ja itse threadin aiheeseen: se jota enemman hairitsee kutsuu (calls) siivouksen ja siivous toimitetaan periaatteella kumpikin siiivoaa samaan aikaan kunnes homma on valmis.
joskus asuin solussa tytön kanssa, jonka mielestä piti imuroida kolme kertaa viikossa. kaikki piti aina siivota kerralla, mutta siinä välissä ei tehnyt mitään. esim. jos se kaatoi kahvia lattialle, niin se antoi sen olla siinä kunnes oli seuraava siivouspäivä.

mä ennemmin siivoan tommosen sotkun heti pois, enkä sitten muuten siivoa puhtaita pintoja niin usein. jostain syystä se oli myös sitä mieltä, että mun pitää tiskauksen yhteydessä siivota sen kahvinkeitin. ok, ei iso homma, mutta MINÄ EN JUO KAHVIA! paskaako se mulle kuuluu jos se homehtuu. ulosannilla oli aika iso osa tosta, sillä jos olis pyytäny, et hei, samalla kun tiskaat niin viititkö putsia kahvinkeittimen, kuin se, että mulle tullaan nalkuttamaan että en oo putsannu kahvinkeitintä. en mäkään nalkuta sille että se ei oo silittäny mun vaatteita?
Me transmitte sursum, Caledoni!
Vastaa Viestiin