Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
AarneAnkka

Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Joskus parisuhde ei ota toimiakseen kun joku juttu risoo ja pilaa homman. Kun tällainen tilanne tulee vastaan, millaisissa asioissa on kohtuullista pyytää toista muuttamaan itseään, ja millaisissa asioissa ei? Riippuuko tämä sukupuolesta? (Legendat ja huumorijututhan sanovat että naiset haluavat aina muuttaa miehensä haluamansa kaltaiseksi.)

On väärin ja kohtuutonta komentaa toista muuttamaan ulkonäköään, esimerkiksi käymään salilla tai leikkauksessa, tai pudottamaan painoaan. Ja on kohtuutonta vaatia toista muuttamaan elämäntapojaan kovin radikaalisti (esimerkiksi muuttamaan kauas pois ystäviensä luota tai vaihtamaan työpaikkaa, jos pyynnön kohde ei sitä itse halua).

Mutta onko kohtuullista vaiko kohtuutonta pyytää toista esimerkiksi olemaan vastuullisempi ja harkitsevampi rahan- ja alkoholinkäytössään? Tai opetella tekemään kotitöitä kunnolla ja olemaan niissä aktiivisempi?

Millaisia pyyntöjä teille on esitetty, ja millaisia olette itse esittäneet? Oletteko viheltäneet pelin poikki vaiko muuttaneet mukisematta tapojanne? Missä raja kulkee?
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Olen tässä joskus pohtiessani Sibeliuksen musiikin luontokuvan suhdetta klassiseen englantilaiseen puistoarkkitehtuuriin lepuuttanut aivojani aateskelemalla myös sellaista, ikäänkuin sukupuolten sotaa Kitinässä provosoivaa ajatusrakennelmaa - joka tietysti myös pelaa sietämättömillä sukupuolistereotypioilla - että ehkä miehet itse asiassa monesti toivovat naisen yrittävän muuttaa heitä. Tai siis tarkoitan, että ainakin tyypillisen stereotypian mukaan miehet ovat paljon ratkaisukeskeisempiä kuin naiset: kun ihana Keikaus nuuhkaisee miestä eikä ole tyytyväinen nasaaliseen nautintoonsa, niin mies tietysti toivoo, että asia otetaan puheeksi ja lähdetään after shave -ostoksille sen sijaan, että Keikaus vain ottaa hatkat yrittämättä muuttaa miestä.

Tai siis kuinka usein saa lukea sellaista, että joku oli vallan ihana ja mukava mies, mutta hänellä vain oli vääränväriset turva-Eccot jalassaan? Mies tietysti ajattelee, että tuohan on merkityksetön yksityiskohta, joka voidaan korjata aika helposti käymällä kenkäostoksilla. Stereotyyppinen nainen taas ajattelee, että unelmien ritarin olisi tietysti pitänyt tietää, että eläkeläiskengät ovat totaalinen turn off, eikä hän halua miestä, jota pitää muuttaa näin perustavissa asioissa.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

Aikalailla veteen piirretty viiva, millaisia muutoksia voi toiseltä pyytää ja mikä on liikaa. Tapa, jolla muuttumisesta keskustellaan on pääosassa. Yksipuolinen toive "mä haluisin, että sä olisit enemmän tommonen, muutu!" tai kitisty versio "mikset sä voi..." ovat kyllä niin nou-nou. Rakentavaa keskustelua aiheesta, en ainakaan itse voisi kuvitella suuttuvani, jos minulle asiallisesti huomautettaisiin vaikkapa niistä kotitöistä, rahasta tai viinasta. Siinä sitten väännettäisiin keskustelua aiheesta ja katsotaan mikä on lopputulos. Olettaisin kuitenkin, että jokaisessa on halu olla mieliksi kumppanilleen tietyissä rajoissa ja joskus voi olla hyväksikin, että toinen herättelee näkemään itsessään ei-niin-kauniita piirteitä.

Mä taidan olla aikalainen kynnysmatto, mutta olen valmis muuttamaan itseäni tai käytöstäni toisen takia. En nyt ihan rajattomasti ja opettelen edelleen, mikä on liikaa etten minä itse häviä.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
MGandhi

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

AarneAnkka kirjoitti:
Millaisia pyyntöjä teille on esitetty, ja millaisia olette itse esittäneet? Oletteko viheltäneet pelin poikki vaiko muuttaneet mukisematta tapojanne? Missä raja kulkee?
Minua on käsketty opettelemaan laittamaan vessanpöntönkannen alas sen käytön jälkeen. Jätin sen nartun!

Kyllähän suhteissa joutuu aina vähän omaa käyttäytymistään/tapojaan muokkaamaan toisen osapuolen sanallisten ja sanattomien toiveiden mukaisesti. Hyvässä suhteessa molemmat osapuolet muokkautuvat ja muodostavat täten toimivan tiimin, jossa kumpaakaan ei pahemmin vituta toisen tekemiset (koskaan tuskin on alkurakastumisvaiheen jälkeen tilannetta, jossa joku asia toisessa ei vituttaisi). Huonossa suhteessa taas dominoiva osapuoli on tehnyt vastakappaleesta itsensä näköisen kun taas itse ei ole tullut vastaan missään tilanteessa.

Päivittäisissä asioissa kuten hammastahnatuubin puristustekniikassa ja vessanpöntönkansien oikein asettelussa voidaan helposti pienellä koulutuksella löytää harmonia, mutta nuo luonnepuolen asiat ovatkin sitten jo hieman hankalampi juttu.
AarneAnkka

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja AarneAnkka »

Lolita kirjoitti:Tapa, jolla muuttumisesta keskustellaan on pääosassa.
Hyvä pointti. Olen itsekin saanut käytännössä huomata tämän. Ja saanut jopa palautetta siitä milloin olen pyytänyt / neuvotellut asiasta hyvin, ja milloin taas tönkösti.
Avatar
Lolita
Kitisijä
Viestit: 8599
Liittynyt: 14.08.2005 18:46
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Lolita »

urpiainen kirjoitti:...
Minä kyllä tunnistan tuota miesten ratkaisukeskeisyyttä itsessäni. Osaan niistä pienistä häiritsevistä asioista ajattelee tottuvansa ja osasta tulee mieleen, että muuttuu se matkan varrella tai muutetaan. Metsään menen, ei se toinen muutu eikä sitä voi muuttaa kovin paljoa. Tietenkin tuollaiset ulkoiset pienet asiat kuin partavesi ja Eccot on helppo muuttaa, mutta siihen se jää. Mieluummin otan miehen, joka on mielestäni lähes täydellinen kuin lasken enää mitään muuttumisen varaan.

Välillä tuo tuntuu kyllä menevän toisinkin päin, sitä huomaa, ettei kelpaa tälläisenä, mutta ei myöskään anneta mahdollisuutta näyttää, etten minä ole aina tälläinen tai käyttäydy näin.
“Outside of a dog a book is a man’s best friend, inside of a dog it’s too dark to read” - Groucho Marx
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Onks tää ketju tulla kertomaan, että exä ei antanu mun kattoo Salkkareita? Siis ainakaan sen ollessa läsnä ja siis sen asunnossa.
Oikeesti. Vittu mitkä traumat mul on!!11!!
Missä se kohtuus tässä sit niinqu on??
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

urpiainen kirjoitti:Tai siis tarkoitan, että ainakin tyypillisen stereotypian mukaan miehet ovat paljon ratkaisukeskeisempiä kuin naiset: kun ihana Keikaus nuuhkaisee miestä eikä ole tyytyväinen nasaaliseen nautintoonsa, niin mies tietysti toivoo, että asia otetaan puheeksi ja lähdetään after shave -ostoksille sen sijaan, että Keikaus vain ottaa hatkat yrittämättä muuttaa miestä.
Oijoijoi, vaivun epätoivoon! Minut on ymmärretty väärin, kirjoituksiani on luettu huolimattomasti! Jos minä en pidä miehen ominaistuoksusta, joka johtuu hänen MHC-immuniteettigeeneistään, niin siinä eivät mitkään after eikä pre shave -hajustukset auta! Ei kertakaikkiaan, sillä luontoa vastaan ei voi taistella ja ominaistuoksu tunkee läpi kaikkien keinotekoistenkin obstaakkeleiden. Näin ollen hatkat ovat ainoa järkevä vaihtoehto tuossa tilanteessa.

Tietenkin jos partavesi on pahanhajuinen ja mies hyvänhajuinen, tilanne on ihan eri... :wink:
Kikkelis kokkelis.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

sipsi kirjoitti:Onks tää ketju tulla kertomaan, että exä ei antanu mun kattoo Salkkareita? Siis ainakaan sen ollessa läsnä ja siis sen asunnossa.
Oikeesti. Vittu mitkä traumat mul on!!11!!
Missä se kohtuus tässä sit niinqu on??
Onneksi sä jätit sen sian!! Vittu rupeaa ihan vituttamaan sun puolesta. :wink:
Kikkelis kokkelis.
sipsi
Kitisijä
Viestit: 3083
Liittynyt: 15.08.2005 7:56
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja sipsi »

Keikaus kirjoitti:
sipsi kirjoitti:Onks tää ketju tulla kertomaan, että exä ei antanu mun kattoo Salkkareita? Siis ainakaan sen ollessa läsnä ja siis sen asunnossa.
Oikeesti. Vittu mitkä traumat mul on!!11!!
Missä se kohtuus tässä sit niinqu on??
Onneksi sä jätit sen sian!! Vittu rupeaa ihan vituttamaan sun puolesta. :wink:
Joo.
Mä olin muuten ihan tosissani (oikeasti) tossa yläpuolella. Salkkareitten lisäksi oli myös mm.Kauniit ja Rohkeat, Sinkkuelämää ja muut roskasarjat/HUORAUSohjelmat, mitkä oli ehdottomasti kiellettyjä.
Telkkarista piti katsoa esimerkiksi formuloita ja muuta jännittävää urheilua. Ikuisuusriidanaiheita. Plääh.
Kylmä kahvi kaunistaa, mutta tee se vasta ihmeitä tekee.
Keikaus
Kitisijä
Viestit: 4772
Liittynyt: 15.08.2005 13:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Keikaus »

sipsi kirjoitti: Mä olin muuten ihan tosissani (oikeasti) tossa yläpuolella. Salkkareitten lisäksi oli myös mm.Kauniit ja Rohkeat, Sinkkuelämää ja muut roskasarjat/HUORAUSohjelmat, mitkä oli ehdottomasti kiellettyjä.
Telkkarista piti katsoa esimerkiksi formuloita ja muuta jännittävää urheilua. Ikuisuusriidanaiheita. Plääh.
Ällöttävää kontrollointia. Olen kyllä kuullut vastaavia tapauksia muiltakin.. Ei nyt ehkä kielletä katsomasta, mutta jonkun mehevän tosi-tv-kökön aikana osoitetaan mieltä ja valitetaan koko ajan. Rasittavia ovat ihmiset, joita häiritsee toisen katsomat ohjelmat noin paljon, etenkin jos kyse on pääkanavilta tulevista suht laimeista ohjelmista.
Kikkelis kokkelis.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Lilo »

Nähdäkseni muuttumistoiveissakin kannattaa lähteä liikkeellä omasta navasta. Mitkä toisessa ovat sellaisia ärsyttäviä piirteitä, joiden kanssa voi oppia tulemaan toimeen? Mitkä taas ovat sellaisia, ettei niitä kykene sietämään?

Ketään ei voi pakottaa muuttumaan. Jos tulee siihen lopputulokseen, että toisen ärsyttävät piirteet kertakaikkiaan ovat sietämättömiä, eikä asianosainen itse koe näitä ongelmaksi, ts. koe halua/tarvetta muuttua, niin :ditchthepig:

Jotkut tavat ja luonteenpiirteetkin voivat muuttua iän ja ajan myötä, mutta sen varaan ei kannata ehkä laskea.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
-Superior-
Kitisijä
Viestit: 1234
Liittynyt: 07.04.2006 0:01

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja -Superior- »

AarneAnkka kirjoitti:Millaisia pyyntöjä teille on esitetty, ja millaisia olette itse esittäneet? Oletteko viheltäneet pelin poikki vaiko muuttaneet mukisematta tapojanne? Missä raja kulkee?
Suhtaudun asioihin yleisesti ottaen hyvin rennosti, enkä siksikään ole muistaakseni esittänyt koskaan sen suurempia pyyntöjä. Jos kiinnostun, tykästyn tai rakastun ihmiseen, on mielestäni pitkälti omalla vastuullani tulla toimeen sen ihmisen ulkoisen ja sisäisen olemuksen kanssa. Toivomuksia voi tietysti aina esittää - enemmän läheisyyttä, enemmän yhdessä tekemistä, enemmän keskustelua - mutta yleisesti ottaen en halua julistaa omaa erinomaisuuttani vaatimalla toista muuttumaan.

Kotitöiden tekeminen ja alkoholin käyttö esimerkkeinä ovat mielestäni sen tyyppisiä asioita, joista on syytäkin huomauttaa. Kyseessä ovat kuitenkin suhteen perushyvinvointiin niin voimakkaasti vaikuttavat asiat, ettei välinpitämättömyydellä varmaankaan saavutettaisi kuin liian myöhäinen ero.

Seksin määrä ja laatu puolestaan ovat niitä asioita, joita ei voi asettaa millekään vaatimuslistalle. Jos se ei vain toimi, ratkaisu tuskin on kynnysmattoilemaan jääminen tai huonolla omallatunnolla tapahtuva vakiopaneminen pikaisesti kerran viikossa. Jos seksuaalisesta kanssakäymisestä puuttuu halu ja kiihkeys, en näe syytä jatkaa.

Yksi eksä pyysi minua aikoinaan muuttumaan ulkoisesti. Omaan pärstäänsä vain on yleensä melkoisen vaikea vaikuttaa, joten siitä seurustelusuhteesta ei sitten yllättäen tullut mitään. Kumppanin tyytymättömyys vaikutti latistavasti lähes kaikkeen: ensin seksiin, ja sen myötä yllättäen kaikkeen muuhunkin. Jos en olisi ollut silloin kaikin puolin niin nuori ja naiivi, olisin varmasti lähtenyt suhteesta huomattavasti aiemmin.

Mutta yleisesti ottaen, toimii tai ei toimi. Vakavaa aikuista leikkimällä harvoin saavutetaan mitään.
Viimeksi muokannut -Superior-, 26.07.2006 14:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
slam

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja slam »

Älkää nyt punnitko koko ajan asioita. vidun sama. Jos muijaa ei natsaa, niin mänkööt mäjelle.
ninnithequeen

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Toi ettei saa katsoa tiettyjä ohjelmia, on aika härskiä. Meillä mä saan kyllä katsoa Sinkkuelämää ja ukko saa rauhassa katsoa Raw:n ja Smackdownin, ei mitään riitaa, pientä piruilua vain molemmin puolin ;)

Ulkonäöstä ei juurikaan huomautella, ehkä minä saatan mainita että "sun olis aika käydä parturissa varmaan kohta" tjtn. Leikkimielisesti sitä nyt ivataan, mutta kun on samaa huumorintajua, niin ei kumpikaan loukkaannu - paitsi leikillään.
Avatar
Riemumieli
Kitisijä
Viestit: 6023
Liittynyt: 20.08.2005 23:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Riemumieli »

Minua käskettiin ostamaa Eccot, kun itse etsin kantalapullisia kävelykenkiä!!! Hyviä ei kyllä löytynyt, kaikki muistuttivat enemmän tai vähemmän raskaita ja epämukavia maihareita.
Paras päivä ikinä.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

Lolita kirjoitti:
urpiainen kirjoitti:...
Minä kyllä tunnistan tuota miesten ratkaisukeskeisyyttä itsessäni. (...) Mieluummin otan miehen, joka on mielestäni lähes täydellinen kuin lasken enää mitään muuttumisen varaan. (...) Välillä tuo tuntuu kyllä menevän toisinkin päin, sitä huomaa, ettei kelpaa tälläisenä, mutta ei myöskään anneta mahdollisuutta näyttää, etten minä ole aina tälläinen tai käyttäydy näin.
Niin, en toki oikeasti tahtonut operoida millään sukupuoliolemuksilla, joita luonnollisesti vastustan ankarasti. Mitä ajoin takaa oli vain laajentaa näkökulmaa tähän muutosproblematiikkaan: kovin helposti ajatellaan, että ihmisillä (naisilla tai miehillä) olisi jokin salakavala halu muuttaa kumppaneitaan, ja parisuhde olisi jatkuvaa kamppailua oman itsensä säilyttämiseksi muutosvaatimusten paineessa. Lolitan ja Keikauksen todistukset puhuvat tätä ajatusta vastaan. Lisäksi tämän ajattelutavan yleisyys on kummallista siksikin, että se on ainakin alustavassa katsannossa ristiriidassa toisen (valitettavan) yleisesti hyväksytyn parisuhdeuskomuksen kanssa: ihmiset muka pitävät rimaa liian korkealla ja etsivät liian täydellisiä kumppaneita, eivätkä salli epätäydellisiä silloinkaan, kun nämä ovat halukkaita täydellistymään (vrt. kuitenkin Vertigo).

No, ehkä tämä ristiriita laukeaa (uuh!) sitä kautta, että pettymyspäissään kuvitellaan, että kiinnostuksen kohteena olevan sukupuolen edustajat pitävät mielessään jotain epärealistista ideaalikuvaa, ja etsivät sitten joko kuvan täydellistä instanssia tai otollista materiaalia, jota muokata kuvan mukaiseksi. Koska ideaalikuva on määritelmällisesti epärealistinen, kummassakaan tapauksessa potentiaalinen kumppani ei tule kohdatuksi ja hyväksytyksi omana itsenään (mitä tämä sitten tarkoittaisikaan), ja tämä aiheuttaa tietysti riittämättömyyden tunnetta ja mielipahaa.

Näin ollen, koko tämän A. Ankan esiinnostaman asiakimpun käsitteellistäminen toisen persoonaa koskevina muutostoiveina on minusta aika lailla epäkonstruktiivinen lähtökohta. Eikö pikemminkin voisi ajatella, että yhteiselo on arkipäivän tilanteiden ja ongelmienkin kohtaamista yhdessä siten, että etsitään juuri meille sopivaa tapaa kohdata asioita? Me-perspektiiviä sen sijaan, että asiat nähtäisiin kahden määräysvallasta kamppailevan yksilön valtataisteluna, jossa toiselle asetetaan vaatimuksia sen mukaan, miten korkealla haluttavuushierarkiassa katsotaan itse oltavan. Individualismi on parisuhteessa, kuten muuallakin, saatanasta.
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
Yönmustaritari

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Yönmustaritari »

No just.

Minulla kyllä pursuaa korvista ulos tuota "kehityskelpoisten" yksilöiden hakemista siihen malliin, että alkaa oikein vituttamaan.

Eli jos minä pelaan DoDia silloin kun huvittaa ja vaikka, liikaa pääosumia saadessani huudan raivopäissäni naapurit hereille ei toisella ole mitään asiaa puuttua käytös malliini.

Samoin vaikka vaatekaappiini ostan uusia vaatteita, roikkuvat ne vielä vuosienkin jälkeen hintalappuineen päivineen kaapissa minun edelleen pukeutuessa hämis-kalsareihin ja puhkikuluneisiin lenkkareihin. Wurthin yms. korruptiopaidoista puhumattakaan.

Ihan turha on akkojen luullakkaan sitä muuttavansa. Ehkä sitten on parempi olla yksin. No niin on niin. Mokomat manipuloivat pikku noidat.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja martza »

MGandhi kirjoitti: Kyllähän suhteissa joutuu aina vähän omaa käyttäytymistään/tapojaan muokkaamaan toisen osapuolen sanallisten ja sanattomien toiveiden mukaisesti. Hyvässä suhteessa molemmat osapuolet muokkautuvat ja muodostavat täten toimivan tiimin, jossa kumpaakaan ei pahemmin vituta toisen tekemiset (koskaan tuskin on alkurakastumisvaiheen jälkeen tilannetta, jossa joku asia toisessa ei vituttaisi). Huonossa suhteessa taas dominoiva osapuoli on tehnyt vastakappaleesta itsensä näköisen kun taas itse ei ole tullut vastaan missään tilanteessa
Komppaan täysin tätä kommenttia. :komp: :komp:
Kyllä hyvässä suhteessa molemmat osapuolet nimenomaan muokkautuvat ja muodostavat toimivan tiimin.

Suhdehan elää ja muuttuu koko ajan, elinolojen myötä. Tulee ehkä lapsia, asunnon vaihtoja, työpaikan vaihtoja jne. Tämä vaatii kummaltakin hyvää sopeutumiskykyä näihin muutoksiin, samalla toista kunnioittaen, arvostaen ja rakastaen. Toistensa yksilöllisyyttä pitää kummankin arvostaa kaikissa elämäntilanteissa, jotta suhde pysyy hyvänä ja vahvana. Ehkä pahin vika monissa suhteissa onkin juuri se, että yritetään muuttaa toinen sellaiseksi kuin itse hänet haluaisi olevan. Tämä on mielestäni väärin. Tällöin muuttuva osapuoli saattaa tulla toisesta liikaa riippuvaiseksi ja suhde ei toimi silloin OIKEIN ja mahdollisen eron sattuessa, jäädään toisesta roikkumaan eikä osata päästää irti suhteesta. Totta kai joka parisuhteessa, KUMMANKIN on tehtävä kompromissejä ja muutettava ehkä joitain elämäntapojaan, mutta luonnollisesti yhteisymmärryksessä, eikä toista yrittäen muuttaa tai latistaa tietoisesti.

Hyvässä suhteessa kummankin kemiat on kohdattava, jotta kumpainenkin osaa arvostaa ja vahvistaa toistensa yksilöllisyyttä.
Vaikka parisuhde on yhteisten asioiden hoitamista, jakamista ja vaalimista, se ei saa tappaa kummankaan yksilöllisyyttä. Nih...
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Rouva Pupu

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

koNppaan Martzaa takaapäin, dildo taskussa.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja martza »

Rouva Pupu kirjoitti: koNppaan Martzaa takaapäin, dildo taskussa.
Autzzzz...................... Ei liian kovaa. 8)
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Avatar
par-sky
Kitisijä
Viestit: 2445
Liittynyt: 14.09.2005 17:11
Paikkakunta: Hämpton

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja par-sky »

AarneAnkka kirjoitti: Millaisia pyyntöjä teille on esitetty, ja millaisia olette itse esittäneet? Oletteko viheltäneet pelin poikki vaiko muuttaneet mukisematta tapojanne? Missä raja kulkee?
mulle on esitetty ainakin seuraavat pyynnöt:
-laihduttaminen
-tupakoinnin lopettaminen
-pitkien, takapuoleen asti ulottuneiden hiuksieni leikkaaminen lyhyeksi.
-likaisten astioiden laittaminen tiskikoneeseen ja koneen käynnistäminen.

laihdutin. oli hirveä olo, ja pitkään tunne etten kelpaa itsenäni. suhde ei kestänyt.

teimme kompromissin, eli en tupakoinut hänen kanssa ollessaan/mennessäni tapaamaan häntä. suhde ei kestänyt.

hiusten leikkaus. totesin ei. kun asiasta ruvettiin jankkaamaan vedin pultit ja huusin suu vaahdoten, että en hänen ex-tyttöystävänsä kopioksi rupea. jos se ei kelpaa, niin ovi on tossa. suhde ei (ylläri) kestänyt.

tiskit. tiskaan, kun muistan. jos en muista/ehdi ei siitä mitään marmatusta seuraa. suhde jatkuu yhä.

mielestäni pyynnöt voivat koskea asiallisesti esitettyinä toisen tekoja, mutta eivät toisen ulkonäköä tai persoonaa.
Me transmitte sursum, Caledoni!
MGandhi

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja MGandhi »

-Superior- kirjoitti: Jos seksuaalisesta kanssakäymisestä puuttuu halu ja kiihkeys, en näe syytä jatkaa.
Uskomattoman helppoa tuntuu joillain tällaisten päätösten tekeminen. Sanotaan vaikka, että viiden vuoden suhteen jälkeen seksielämä ei olekaan enää niin auvoista, niin eikun äijä vaihtoon ja uutta suoleen?

Kaikilla on prioriteetit kyllä erilaisia, mutta joutuu silti ihmettelemään tätä seksin supertärkeyttä ihmisten elämässä.
Avatar
martza
Kitisijä
Viestit: 1488
Liittynyt: 15.08.2005 8:37
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja martza »

MGandhi kirjoitti: Uskomattoman helppoa tuntuu joillain tällaisten päätösten tekeminen. Sanotaan vaikka, että viiden vuoden suhteen jälkeen seksielämä ei olekaan enää niin auvoista, niin eikun äijä vaihtoon ja uutta suoleen?

Kaikilla on prioriteetit kyllä erilaisia, mutta joutuu silti ihmettelemään tätä seksin supertärkeyttä ihmisten elämässä.
Näin se vaan toisilla tuntuu olevan. Pitkässä suhteessa, etenkin tuo yhteinen seksielämä, on hyvin herkkä alue muuttumaan ja tälle alueelle kai ne suhteen muut ongelmat sitten keräytyvät. Tämä alue, jos mikä, vaatii kummankin panostusta henkisesti. Kummallakin on oltava kiinnostus ja halu, pitää siitä hyvää huolta ja puuttua avoimesti sen ongelmiin, jos seksi alkaa maistua puulta.
Jos toimimattoman seksin takia lopetetaan suhde, on silloin syytä kumpaisenkin katsoa peiliin. :wink:

Seksi on yksi osa-alue suhteessa, mutta suhteessa on monia muitakin komponentteja, joista mikään ei saa olla toista tärkeämpi.
"Elämä syntyy hanurista - tai ainakin läheltä sitä"
Rouva Pupu

Re: Muutostoiveet suhteessa - mikä kohtuullista, mikä ei?

Viesti Kirjoittaja Rouva Pupu »

Vaola kirjoitti:Me olemme poikaystäväni kanssa ehdotelleet toisillemme monenmoisia käyttäytymiseen ja toimimiseen liittyviä parannuksia. Näissä kaikissa on se yhteinen nimittäjä, että muutoksista voisi olla hyötyä myös muuttujalle itselleen. Poikaystäväni on kannustanut minua näissä muutoksissa, mutta olen myös itse halunnut yrittää. Siitä sen on lähdettävä.

Kyllä sitä joutuu aina uuteen suhteeseen astuessaan muuttamaan jotain. Jos ei itseään, niin muutosta sekin että ei ole enää sinkku, ja on pystyttävä huomioimaan myös suhteen toinen osapuoli.
Tässä ketjussa myyn sieluni ja tyydyn vain :komp:
Vastaa Viestiin