Raha-asiat

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Leila »

Miten vakiintuneessa parisuhteessa, jossa asutaan samassa taloudessa, olisi sinun mielestäsi järkevintä järjestää raha-asiat? Entä jos toinen tienaa paljon vähemmän kuin toinen? Entä jos on lapsia, kumpi maksaa lasten menot? Yhteinen vai omat tilit?
Äiti ei tiedä
ninnithequeen

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Vastaan että yhteinen tili olis paras. Turha kuitenkaan itse moisesta haaveilla...

Lapsen menot maksetaan yhdessä, vaikka minä tienaisin jossain kuussa vain 100 euroa.
PerttiMakimaa

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja PerttiMakimaa »

Leila kirjoitti:Miten vakiintuneessa parisuhteessa, jossa asutaan samassa taloudessa, olisi sinun mielestäsi järkevintä järjestää raha-asiat? Entä jos toinen tienaa paljon vähemmän kuin toinen? Entä jos on lapsia, kumpi maksaa lasten menot? Yhteinen vai omat tilit?
Entä seuraava?`

- molemmilla omat tilit
- lisäksi yhteinen tili, josta yhteiset maksut hoidetaan
- tilisiirrot omalta tililtä yhteiselle molemmilta tietyin väliajoin käyttövarojen takaamiseksi (voi laittaa toistuvana maksuna maksupalveluun ilmaiseksi).
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Leila »

Ninnille:
Minua taas yhteisessä tilissä tökkii se, että jos tulee sanomista jälkikäteen. Siis jos ostan vaikka uudet farkut, niin niistä pitää tehdä selkoa kumppanille. Tää on ihan selkeästi lapsuudesta jäänyt homma, meillä porukat eivät oikein löytäneet yhteistä säveltä raha-asioissa. Olen ollut jo monta vuotta tosi iloinen siitä, että mulla on ollut säännöllinen (vaikkakin pieni) palkka, jolla olen voinut ostaa muksulle ja itselleni mitä satutaan tarvitsemaan ja mitä haluan. Ei mun mies kyllä oikeasti edes ole nipo rahan suhteen.

Pertille: Ehdotus on kyllä ihan pätevä. Pitäisi varmaan vaan sopia, että mitä ovat ne yhteiset menot joihin yhteistä tiliä käytetään. Tässäkin tulee sitten se ongelma, että jos molemmat laittavat tilille esim. 1000 € ja toiselle jää tämän jälkeen käyttöön 200€ ja toiselle 2000€, niin onko se reilua?

Minä varmaan suhtaudun tähän asiaan ihan liian vakavasti...
Viimeksi muokannut Leila, 27.10.2006 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Äiti ei tiedä
Geetzu

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

Daah. Virallisesti yksi tili, miehen.
SingleMalt

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Leila kirjoitti:. Tässäkin tulee sitten se ongelma, että jos molemmat laittavat tilille esim. 1000 € ja toiselle jää tämän jälkeen käyttöön 200€ ja toiselle 2000€, niin onko se reilua?
No onko se sitten reilua, että toinen maksaisi paljon enemmän kuin toinen?
ninnithequeen

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Leila kirjoitti:Ninnille:
Minua taas yhteisessä tilissä tökkii se, että jos tulee sanomista jälkikäteen. Siis jos ostan vaikka uudet farkut, niin niistä pitää tehdä selkoa kumppanille. Tää on ihan selkeästi lapsuudesta jäänyt homma, meillä porukat eivät oikein löytäneet yhteistä säveltä raha-asioissa. Olen ollut jo monta vuotta tosi iloinen siitä, että mulla on ollut säännöllinen (vaikkakin pieni) palkka, jolla olen voinut ostaa muksulle ja itselleni mitä satutaan tarvitsemaan ja mitä haluan. Ei mun mies kyllä oikeasti edes ole nipo rahan suhteen.
Sä kyllä taidat olla oikeessa mitä pidemmän päälle miettii. Tosin vähän pilke silmäkulmassa sanoin, että yhteinen tili olis kiva: mieheni kun tienaa paaaaaaljon enemmän kuin minä.

Minä kun en saa edes työttömyyskorvausta niiltä ajoilta, kun olen kotona ollut/tulen olemaan. Mieheni kun "tienaa liikaa". Siinähän sit oot ilman omaa fyrkkaa. Lue: ei edes kahville kaverin kanssa pääse. No joo, saan sen pari euroa kun pyydän, mutta esim. uusista vaatteista on turha haaveilla tällä hetkellä. Onneksi alkaa työt taas. Niistäkin rahoista suurin osa tottakai yhteiseen hyvään kuitenkin.

Eikä mun pitäis kitistä. Ukko osti just uuden auton, ja on 2 kk maksanut yksin lainanlyhennykset kämpästä. Ja kahvia saa kotonakin.
Avatar
Vadim
Kitisijä
Viestit: 3469
Liittynyt: 23.08.2005 12:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Vadim »

SingleMalt kirjoitti:
Leila kirjoitti:. Tässäkin tulee sitten se ongelma, että jos molemmat laittavat tilille esim. 1000 € ja toiselle jää tämän jälkeen käyttöön 200€ ja toiselle 2000€, niin onko se reilua?
No onko se sitten reilua, että toinen maksaisi paljon enemmän kuin toinen?
Voi se ollakin. Minusta reilu järjestely voisi olla, että kumpikin maksaa puolet nettotuloistaan yhteiselle tilille, ja yhteisellä tilillä olevat rahat käytetään yhteisiin asioihin, asumiseen, ruokailuun ja matkusteluun. Toiminee ainakin silloin, kun tulot eivät ole ihan älyttömässä epäsuhdassa - jolloin rahaan liittyviä ongelmia lienee muutenkin vaikea välttää.
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Leila »

SingleMalt kirjoitti:No onko se sitten reilua, että toinen maksaisi paljon enemmän kuin toinen?
Minun mielestä ei ole. Mutta onko sitten reilua, että toinen välttämättä haluaa esim. etelänmatkalle vaikka varsin hyvin tietää, että kumppanilla ei ole siihen varaa? "Sori vaan, olishan mulla varaa maksaa sunkin matka mut se ei olis oikein. Pysy vaan köyhä kotona."

Luulen kyllä, että useimmissa parisuhteissa tällainen tilanne ei olisi ongelma. En ainakaan itse tehnyt ongelmaa miehen osittaisesta ylläpitämisestä silloin kun minä tienasin huomattavasti enemmän kuin hän. Se on maksanut kumpi on pystynyt.
Äiti ei tiedä
SingleMalt

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Setävainaa antoi aikoinaan nuorille kosseille neuvon. "Ota sitten vaimoksesi sellainen nainen, jolla on hyvä ammatti." Tuo neuvo pitää paikkansa vieläkin. Molemmille sukupuolille.
ninnithequeen

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Leila kirjoitti:
SingleMalt kirjoitti:No onko se sitten reilua, että toinen maksaisi paljon enemmän kuin toinen?
Minun mielestä ei ole. Mutta onko sitten reilua, että toinen välttämättä haluaa esim. etelänmatkalle vaikka varsin hyvin tietää, että kumppanilla ei ole siihen varaa? "Sori vaan, olishan mulla varaa maksaa sunkin matka mut se ei olis oikein. Pysy vaan köyhä kotona."
Tästä tulikin mieleen, että mies haluu kolmikymppisikseen etelänmatkalle.
Ja kuulemma meneekin, tyttären kanssa. Mulla ei moiseen ole varaa, plus että haluan olla "kotona" ystävien kanssa omat kolmikymppiseni (meillä on 2 päivää ikäeroa).
safi

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja safi »

Ehdottomasti omat tilit ja omat rahat. Käytännössä tuo on mennyt niin, että yhteiset menot asumisesta on maksettu vuorokerroin ne, kun yleensä pysyvät aina suurinpiirtein samoina. Sapuskaan meneviä rahoja ei ikinä ole niin tarkoin laskettu. Se maksaa, kuka kaupassa ehtii käydä.
Omat harrastus,auto, vaate yms kulut maksetaan omasta pussista. Toimivaa ja helppoa, eikä tule sanomisia siitä miten pennosiaan käyttää.
Dumari

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Dumari »

SingleMalt kirjoitti:Setävainaa antoi aikoinaan nuorille kosseille neuvon. "Ota sitten vaimoksesi sellainen nainen, jolla on hyvä ammatti." Tuo neuvo pitää paikkansa vieläkin. Molemmille sukupuolille.
Jes, tuo selittääkin mun paskan tuurin pariutumismarkkinoilla! Olenhan paskakuskin jälkeen toiseks äklöimmässä ammatissa.
Avatar
JoeB
Kitinän uhri
Viestit: 776
Liittynyt: 22.02.2006 18:06
Paikkakunta: ~ 60°N 25°E

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja JoeB »

Itse olen pohtinut muutamaa eri vaihtoehtoa jos tulot ovat kovin eritasoiset;
1. yhteinen tili johon kumpikin laittaa rahaa tulojensa suhteessa ja josta suoritetaan yhteiset ostokset ja laskut.
2. jos toinen tienaa enemman niin han antaa tasoitusta toiselle jonkin verran esim siten etta kummalakin on siirron jalkeen yhta paljon rahaa. Kummallakin eri tili laskut jaetaan tasan.
3. Menot (laskut ja yhteiset ostokset) jaetaan siten etta ylijaamaista rahaa jaa kummallekkin tarpeeksi omaan kayttoon.

Jos tulot taas ovat samaa suuruusluokkaa niin silloin vaihtoehto 1 toimii ehka parhaiten.

Itse en ole tassa suhteessa kovinkaan tarkka, kunhan toinen pitaa kulutukessaan jarjen mukana niinkuin itsekkin niin en nae mitaan ongelmaa etta 'minun' rahoja kaytetaan parisuhteen toisen osapuolen hyvaksi.
Viimeksi muokannut JoeB, 27.10.2006 10:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Geetzu

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

SingleMalt kirjoitti:Setävainaa antoi aikoinaan nuorille kosseille neuvon. "Ota sitten vaimoksesi sellainen nainen, jolla on hyvä ammatti." Tuo neuvo pitää paikkansa vieläkin. Molemmille sukupuolille.
Mun enovainaa oli vähän samis: "Katokin plikka, ettet ilman avioehtopuheita edes treffaile niitä ukkoja."

Meillä kyllä toimii varsin hyvin rahajutut, vaikkei tarkasti kaikkea tsekkaillakaan. Auto-, mökki- ja opintolainat menee automaattisesti miehen tililtä, multa taas vuokra, sähkö, tv-lupa ja Canal+. Muita vakkareita ei taida ollakaan? Kauppajutut hoitaa sitten lähes aina mies, niihin suurin summa kuussa uppoaakin. Mä saan sitten tuhlattua kyllä oikein lahjakkaasti ylimääräiseen mutta ah niin tarpeelliseen omat rahani... Ilman miestä en kyllä näin kotiäitinä saisi säästöön kuukausittain, nyt pakotan itseni ihan vaikka pelkästään muksun lapsilisien verran. Parempi kuin ei mitään.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

Ei tulis mieleenkään ottaa sellasta äijää jolle ei oo itsestään selvää että kaikki on yhteistä.
Oon aina ihmetelly näitä hyvin tienaavia kusipäitä jotka pitää fyrkkansa visusti omalla tilillään ja laskee että pienituloisen vaimon kanssa on varmasti kaikki menot mennyt 50/50.
Vaimo saa sit nätisti pyytää (=kerjätä) kun jotain haluaa eikä rahat riitä, vallankäyttöä.
Jos mä haluun ottaa mieheni tililtä rahaa tai toisin päin niin ei siinä mitään lupia tarvita, ainoo mistä joskus naputan on uhkapelit koska niiden kanssa on ollut isojakin ongelmia.

Sellainen omaisuus jota ei ole yhdessä hankittu on eri asia.
safi

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja safi »

Leila kirjoitti: Luulen kyllä, että useimmissa parisuhteissa tällainen tilanne ei olisi ongelma. En ainakaan itse tehnyt ongelmaa miehen osittaisesta ylläpitämisestä silloin kun minä tienasin huomattavasti enemmän kuin hän. Se on maksanut kumpi on pystynyt.
Mitä noita ihmisten suhteita on katsellut, niin yleensä rahasta saadaan hirveitä riitoja aikaiseksi ja erotkaan eivät ole harvinaisia. Jos toinen joutuu maksamaan vuosikaudet toisen elämisen ja se vähemmän tienaava törsää ne vähätkin rahansa ihan miten sattuu, niin kenen tahansa pinna kiristyisi varmasti jossain vaiheessa.

Itse en ikinä missään tilanteessa rahoittaisi kumppanini elämistä, enkä suostuisi elämään kenenkään elätettävänä. Jokaisen on tienattava ja kulutettava vain sen verran, että kykenee tulemaan omillaan toimeen. Toki ymmärrän, että joskus voi tulla yllättäviä tilanteita ja rahat loppuvat, mutta silloinkin kumppanilta lainatut rahat on maksettava takaisin mahdollisimman pian.
ninnithequeen

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Hellu kirjoitti:Jos mä haluun ottaa mieheni tililtä rahaa tai toisin päin niin ei siinä mitään lupia tarvita.
Tähän väliin on varmaan hyvä mainita, että mun automaattikortti on yleensä mieheni hallussa...

Muutenkin mä alan pikkuhiljaa tykästymään suhun Hellu. Millon mennään Kallioon kaljalle ja pelaa Tähtipeliä? (pikku pahe mulle)
SingleMalt

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Hellu kirjoitti:Ei tulis mieleenkään ottaa sellasta äijää jolle ei oo itsestään selvää että kaikki on yhteistä.
Sellainen omaisuus jota ei ole yhdessä hankittu on eri asia.
Voi ukkoparkaa, joka sinuun erehtyy. Toivottavsti tajuaa tehdä avioehdon.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

ninnithequeen kirjoitti:Millon mennään Kallioon kaljalle ja pelaa Tähtipeliä? (pikku pahe mulle)
No mä nyt oon Kalliossa kaljalla joka päivä, ellei satu olemaan niin kova kanuuna että on paree pysyä sohvan nurkassa.
Noita Tähtipelejä vaan ei taida niissä kuppiloissa olla joissa mä käyn..
Häviävä luonnonvara ku tulee koko ajan jotain typeriä ruletteja sun muita kehiin.
ninnithequeen

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

safi kirjoitti: Toki ymmärrän, että joskus voi tulla yllättäviä tilanteita ja rahat loppuvat, mutta silloinkin kumppanilta lainatut rahat on maksettava takaisin mahdollisimman pian.
Tää oli vähän niinku mulle.
En aio rahallisesti maksaa takaisin ukolleni yhtään kauppalaskua. Pesen pyykit, teen ruuat, hoidan lapsen ja pidän kodin siistinä. Tästä en enempää palkkaa pyydä kuin sen, että katto on pään päällä ja pöydässä ainekset mistä ruoka tehdään.
Toki samat hommat hoidan silloin kun olen töissä.
Ja nyt kun työt taas alkaa, on sitä "omaa" rahaa myös.
Ja joo, avioehdon tuo mies haluaa, ja minulle se sopii. Ei mulla mitään menetettävää ole, ellei se eron sattuessa tahdo mun Pikku-Nallea tai mummun vanhoja tauluja. Niin tai kesämökkiä..hmm...
huima

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja huima »

Hellu kirjoitti:Ei tulis mieleenkään ottaa sellasta äijää jolle ei oo itsestään selvää että kaikki on yhteistä.
Oon aina ihmetelly näitä hyvin tienaavia kusipäitä jotka pitää fyrkkansa visusti omalla tilillään ja laskee että pienituloisen vaimon kanssa on varmasti kaikki menot mennyt 50/50.
...
Sellainen omaisuus jota ei ole yhdessä hankittu on eri asia.
Niin no tuollainen olisi jo kusipäisyyttä, mutta muuten. Avioehto ehdottomasti, omat tilit ja yhteinen tili - jonne jonkin sopimisen perusteella rahaa yhteisen talouden ja elämän pyörittämiseen laitetaan. Ja olisi ihan ok esimerkiksi tasottaa suurten tuloerojen tilanteessa toisen vapautta ja käyttövaroja sillä että toinen automaattisesti antaa toiselle sitä omaa käyttörahaa.

Yhdessä elämisen aikana myös hyvä tehdä kaikista suurista hankinnoista investoinneista kumpi sen loppujen lopuksi omistaa - ja olla tarkkana sen kanssa että mitkä asiat ovat sellaisia yhdessä sijoitettuja ja mikä niiden mahdollinen jakosuhde on. Taloudellinen vastuullisuus on rok rok rok ja huomattavasti parempi kuin pelkkä yhteinen tili jossa ollaan epäsuhteessa tilin täytön ja käytön kanssa.

Oma raha on vapautta ja sitä pitää kummallakin olla, se on selvä - mutta en haluaisi koskaan, että se että on jonkun kanssa olisi jokin suora käyttöoikeus lompakkooni tai varallisuuteen. Se että kummallakin on olemassa omia rahavirtoja - ja yhteistä taloutta rakennetaan ja hoidetaan yhdessä, luo myös vastuullisuutta.
Hellu
Kitinän uhri
Viestit: 594
Liittynyt: 24.08.2005 16:25

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Hellu »

SingleMalt kirjoitti:Voi ukkoparkaa, joka sinuun erehtyy. Toivottavsti tajuaa tehdä avioehdon.
No sanos muuta!
Harmi vaan että kun kaks persaukista lyö hynttyyt yhteen siitä ei oikein kukaan pääse kostumaan...

Avioehto nyt on itsestäänselvyys.
Enkös juuri kirjoittanut että sellainen omaisuus jonka on itse hankkinut/perinyt/saanut on eri asia, eikä kuulu puolisolle mitenkään.
SingleMalt

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

Hellu kirjoitti: Enkös juuri kirjoittanut että sellainen omaisuus jonka on itse hankkinut/perinyt/saanut on eri asia, eikä kuulu puolisolle mitenkään.
En oikein usko, että olisit eron tullessa enää tuota mieltä.
Geetzu

Re: Raha-asiat

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

SingleMalt kirjoitti:
Hellu kirjoitti: Enkös juuri kirjoittanut että sellainen omaisuus jonka on itse hankkinut/perinyt/saanut on eri asia, eikä kuulu puolisolle mitenkään.
En oikein usko, että olisit eron tullessa enää tuota mieltä.
Kui? Eihän me tiedetä kummalla tuossa suhteessa omaisuutta jos kummallakaan?
Vastaa Viestiin