Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Toisesta ketjusta inspirtoituneena.

Yksi luottamukseen liittyvistä ikuisuuskiistoista lienee se, onko luottamuksen osoituksena pidettävä ennemmin avoimuutta (= Saat vapaasti lukea mun tekstareita ja tutkia tietokonetta jne., koska luotan että jos joskus teet niin, siihen on jokin muu syy kuin epäluottamus ja urkkimistarve) vai yksityisyyden kunnioittamista (= En ole kiinnostunut lukemaan sun tekstareita enkä tutkimaan tietokonetta, koska luotan että et salaa mitään tärkeää). Väitänpä, että luottamus vaatii toimiakseen (= ollakseen kannattava investointi) molemmat ym. asenteet. Pelkästään jommassa kummassa pitäytyminen ei riitä nostamaan yleistä luottamusta sille tasolle, että sillä olisi ne kaikkien toivomat myönteiset vaikutukset suhteeseen.

Mikä tahansa tilanne siis kysyy luottamuksen ja oman luottamuksellisuuden osoittamista molemmilta osapuolilta. Esimerkkitilanne: Y on lähdössä kiireessä autolla johonkin, missä tarvitsee parkkirahaa, ja huomaa ettei itsellä ole yhtään. Hän muistelee, että X:n käsilaukussa voisi olla kolikoita ja etsii ne sieltä. Myöhemmin X huomaa kolikoiden hävinneen.
  • X: - Ootko käyny mun käsilaukulla?
    Y: - Joo, tarttin parkkirahaa.
    X: - Vitun kyylä!!1!! Se on jumalauta mun yksityisaluetta, jonne sulla ei oo todellakaan mitään asiaa!
Vaikuttaako esimerkin X siltä, että a) hänellä ei ole mitään salattavaa, ja että b) hän luottaa siihen, että Y:n motiivi käydä käsilaukulla oli muu kuin kyttääminen? Vaikka molemmat esimerkkihenkilöt olisivat luottamuksen arvoisia, ei riitä että vain toinen luottaa näin olevan. Luottamuksen on oltava molemminpuolista.

Y:n luottamus ja luottamuksellisuus ilmenevät tilanteessa mm. siten, että hän ei ole tonkinut käsilaukkua kyttäystarkoituksessa eikä jäänyt tutkimaan sen muuta sisältöä, ja jos hän olisikin sattumalta törmännyt johonkin epäilyttävään sisältöön, hän luottaisi että X kykenee antamaan asialle aivan luonnollisen, hyväksyttävän ja toden selityksen (ja kysyisi tätä selitystä X:ltä heti kun mahdollista). X:n luottamuksen ja luottamuksellisuuden taas tulisi ilmetä siten, että hän ei suuttuisi tapahtuneesta eikä olettaisi toisen olleen liikkeellä kyttäystarkoituksessa, ja että hänellä ei todellisuudessakaan olisi käsilaukussaan mitään mitä hän haluaisi toiselta salata.

Käsittääkseni tiettyjen elämänalueiden rajaaminen parisuhteessa yksityisiksi on käytännössä huonosti toimiva, jäykkä ja joustamaton järjestely. Kuten sanottu, kyyläämistä, kyttäämistä, vakoilua ja epäilemistä ei tietenkään kukaan halua omaan suhteeseensa. Mutta joskus toisen puhelimen käyttäminen tai tietokoneella/lompakolla käyminen tai muilla "yksityis"alueilla vierailu voi olla tarpeellista siitä huolimatta, että kyylääminen ei kiinnosta vierailijaa tippaakaan. Usein tällaiset tilanteet on mahdollista kiertää näkemällä enemmän vaivaa (esim. parkkirahatilanteessa Y olisi voinut käydä jossakin vaihtamassa pikkurahaa ja sietää sen, että myöhästyy tapaamisestaan tämän vuoksi), mutta kuka haluaa parisuhteen, jossa on nähtävä ylimääräistä vaivaa siksi että toinen voisi säilyttää yksityisyytensä asioissa, joiden suhteen hänellä ei ole mitään salattavaa? Parisuhteenhan on tarkoitus tehdä elämästä ihanaa ja helppoa, ei tuottaa hankaluuksia ja varpaillaanolon ilmapiiriä.

Lienee sanomattakin selvää, että jos salattavaa on ja yksityisyyttä vaaditaan tämän vuoksi, kumppaniin ei edes kannattaisi luottaa tässä kuvatulla tavalla. Silti soveltaisin tällaisessakin suhteessa samaa periaatetta kuin muissakin: jättäisin toisen yksityisalueen urkkimatta. Miksi? Koska luottamuspulaisesta suhteesta varsin todennäköisesti aistii muutenkin, ettei se ole edistämisen ja vaivannäön arvoinen. Muistelen ComeBackinkin valittaneen suhteensa tilaa jo kauan ennen kuin mitään konkreettista oli tullut ilmi. Toki huonon suhteen lopettaminen ilman konkreettista syytä voi vaatia enemmän aloitteellisuutta, mutta se on kokonaan toinen juttu.

*

Disclaimer: Eri asia on sitten se, jos joidenkin ihmisten kasvatus tjsp. on saanut heidät pitämään toisten yksityisalueella käyntiä poikkeuksetta niin kertakaikkisen vastenmielisenä touhuna, että he ovat sisäisesti motivoituneita näkemään ylimääräistä vaivaa välttyäkseen toimimasta niin. Jos kaksi tällaista tyyppiä pariutuu keskenään, suhteen on varmasti mahdollista toimia vaikka yksityisalueet pidetäänkin yksityisinä. Ongelma tulee vasta siitä, jos tätä aletaan vaatia kumppanilta tilanteessa, jossa kumppani ei jo valmiiksi toimi niin (eli ei ole siihen sisäisesti motivoitunut).
Leila
Kitinän uhri
Viestit: 667
Liittynyt: 13.10.2006 10:12
Paikkakunta: Pohjois-Savossa

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja Leila »

Kasvatuksesta: minulle on ainakin ihan pienestä pitäen iskostunut päähän, että tämä on minun kukkaro/huone/päiväkirja what ever eikä toisilla ole sinne mitään asiaa. Vastavuoroisesti minä annan toisille oikeuden yksityisyyteen. Isossa perheessä oppi pitämään puoliaan ja myös antamaan toisille tilaa. En minä nyt kilahtaisi jos mies lompakollani kävisikin, mutta kun se ei meillä vaan ole tapana.
Äiti ei tiedä
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

Leila kirjoitti:En minä nyt kilahtaisi jos mies lompakollani kävisikin, mutta kun se ei meillä vaan ole tapana.
Oikein. Jos ei ole tapana, niin sitten ei ole, eikä siinä sen kummempaa. Ongelma tulee siitä kilahtamisvalmiudesta / sen vaatimuksen esittämisestä että mun siellä tai täällä et sitten missään tapauksessa ikinä käy. Semmoinen ei kommunikoi luotettavuutta eikä luottamusta toiseen.
Avatar
urpiainen
Kitisijä
Viestit: 16598
Liittynyt: 27.10.2005 17:37

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja urpiainen »

EveryWoman kirjoitti:Oikein.
:D
"Urpiaisen pesintä on epäsäännöllistä ja lento keikkuvaa. Yleisimmät äänet ovat kimeä kutsuhuuto 'djihh!' ja rahiseva 'tssrrt-tssrrt'."
ninnithequeen

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja ninnithequeen »

Kuinka helvetin monta ketjua aiheesta tarvitaan?

Joo, mielenkiintoinen aihe, mutta voi tsiisös että aloittaja osaa sitten kirjoittaa "raskaasti". Ei jaksa lukea niin ei vaan jaksa.
Mutta mä olenkin vaan tämmönen TPK-puzznuzz-kirjoittelija.
Geetzu

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja Geetzu »

ninnithequeen kirjoitti:Mutta mä olenkin vaan tämmönen TPK-puzznuzz-kirjoittelija.
Mä oon kans, mut just tää topic ja EW:n oikeat sanat sopivat aivoihini. Itse en näin osaa mutta näköjään ymmärrän, jesh, kiitos EW!
EveryWoman
Kitisijä
Viestit: 5729
Liittynyt: 15.08.2005 21:45

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja EveryWoman »

ninnithequeen kirjoitti:Kuinka helvetin monta ketjua aiheesta tarvitaan?

Joo, mielenkiintoinen aihe, mutta voi tsiisös että aloittaja osaa sitten kirjoittaa "raskaasti". Ei jaksa lukea niin ei vaan jaksa.


Valitse kummasta valitat:
1. kirjoitustyylini ei sovi sinulle,
2. aiheesta on avattu useita ketjuja.

Ne useat ketjut mahdollistavat sen, että voit osallistua aiheeseen tarvitsematta lukea minun jaarituksiani, ja päin vastoin (juuri tästä syystä jätin omani palstalle, vaikka huomasinkin että Leila oli avannut samoihin aikoihin toisen ketjun samantapaisesta aiheesta).

Mieluisinta toki olisi, jos et urputtaisi ollenkaan (milloin viimeksi olet nähnyt minut jossakin ketjussa arvostelemassa sinun kirjoitustyyliäsi - ja veikkaatko että arvostelemattomuuteni johtuu siitä että en vain keksi mitään arvosteltavaa?), mutta jos pakko on, niin rajoita edes. :perse:
ninnithequeen kirjoitti:Mutta mä olenkin vaan tämmönen TPK-puzznuzz-kirjoittelija.
No, ehkä moinen en muutes jaksanu lukee -länkyttäminen kuuluu kyseiseen kirjoittelulajiin yhtä olennaisesti kuin kuulumisten vaihtamiset ja onelineritkin. Kysyn vaan, kuten monesti aiemminkin: ketä mahtaa kiinnostaa, että juuri sinä et ole lukenut postausta X? Mutta juu, olen tietty käsittänyt koko systeemin ihan väärin. Puznuz-kirjoittelija ei kirjoittane ensisijaisesti tuottaakseen kiinnostavaa sisältöä, vaan käyttää kirjoittelua eräänlaisena ulostuskanavana päästelläkseen liiat löysät johonkin (semi-)anonyymiin roskaläjään. Pitäisköhän kokeilla joskus?
slam

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja slam »

Olen ymmärtänyt, että käsilaukut ovat naisille pyhiä kapineita ja siksi olen jättänyt ne omistajiensa huoleksi. Toivoen en joudu sellaista koskaan naisen puolesta kantamaan.
SingleMalt

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja SingleMalt »

slam kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että käsilaukut ovat naisille pyhiä kapineita ja siksi olen jättänyt ne omistajiensa huoleksi.

Totta. Käsveskoista tulee muutenkin mieleen Eka Vekaran housut. Ikinä ei tiedä, mitä niistä löytyy.
Avatar
Lilo
Kitisijä
Viestit: 3044
Liittynyt: 26.03.2006 21:27

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja Lilo »

SingleMalt kirjoitti:

Totta. Käsveskoista tulee muutenkin mieleen Eka Vekaran housut. Ikinä ei tiedä, mitä niistä löytyy.
...ja niihin mahtuu paljon enemmän kuin päälle päin arvaisi.
Artificial Intelligence is no match for natural stupidity.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Luottamuksen kaksisuuntaisuus

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

slam kirjoitti:Olen ymmärtänyt, että käsilaukut ovat naisille pyhiä kapineita ja siksi olen jättänyt ne omistajiensa huoleksi.
Mä oon tähän juttuun sitte liian äijä. En hirmusemmin harrasta käsveskoja. Tai, kartan ainaski parhaani mukaan, ku ei hotsita moisia kanniskella. Omistan kyllä, varmaan kolme!
Eikä mun lompakkonikaan ole mikään pyhä asia. Jos vaiks meen ton pahemman puoliskoni kanssa ravinteliin ja jos satun ottaan lompsan mukaan, ni kyllä mä sen ton toisen taskuun pistän ja oon ihan opettanu, kuinka sitä mun ihQ punast lompsaa käytetää.
Enkä mä suuttuis, vaikka mun puhelinki sisältöineen läpi käytäs. Lähinnä ihmettelisin, mikä on se juttu, mikä tuo tarpeen tommosten juttujen penkomiseen...
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
Vastaa Viestiin