Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Ihmissuhdeasiat ja lemmekkäät jutut

Kumpi puolisoista ansaitsee/ansaitsi enemmän?

Mies (vähintään 20% enemmän).
15
60%
Nainen.
5
20%
Olemme käytännössä samapalkkaisia.
5
20%
 
Ääniä yhteensä: 25

CandyMan

Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

Viitaten tähän asiakeskusteluun:

http://kitina.net/viewtopic.php?t=4510

kysymys vakiintuneessa heteroavo-/avioliitossa eläville ja eläneille, ansaitseeko jompikumpi puolisoista selvästi toista enemmän, ja jos ansaitsee, kumpi? Sovitaan tässä vaikka että "selvästi enemmän" tarkoittaa miesten tapauksessa suurempaa kuin 20% eroa bruttotuloissa, joka joidenkin tilastojen mukaan on naisten ja miesten välinen tuloero Suomessa. Voitte tarkistaa luvut vaikka molempien verotustiedoista vastaustanne varten, tai sitten MuTu:lla.

Jos olette pariskunta jossa toinen tai molemmat ovat vielä opiskelijoita, tarkistakaa alojenne liittojen tiedoista alanne keskipalkat (mediaani tai keskiarvo, saatte itse valita kunhan valitsette saman molemmille), ja vastatkaa sen mukaisesti.

Vastauksessaan voi myös pohtia mistä tämä johtuu: oliko se puhdas sattuma, vai vaikuttiko toisen (tuleva) ammatti ja tästä luvassa oleva taikina osaltaan parinvalintaprosessiin.
Avatar
saira
Kitisijä
Viestit: 3388
Liittynyt: 14.08.2005 19:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja saira »

Tällä hetkellä ansaitsee mies enemmän. Olen itse hoitovapaalla ja tarkoitus olisi ottaa viiden vuoden opinnot ensi syksynä.

Tulevaisuuden palkkaa en voi tarkistaa, sillä opintoni eivät tähtää vain yhteen ainoaan työhön, vaan lukuisaan määrään erilaisia vaihtoehtoja, joita tarkastelen kun aika on.

Edit: Ja ei ollut millään lailla minulle merkitsevä seikka tuo mieheni palkka tutustuessamme. Itselleni on tärkeintä, jos toinen viihtyy työssänsä, oli työ ja palkka mikä hyvänsä.
hermine

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja hermine »

Meidän suhdettamme ei kai vielä voi pitää kauhean vakiintuneena, joten en vastannut kyselyyn. Ollaan molemmat opiskelijoita mutta mitä ollaan tehty töitä opiskelujen ohella, luulisin että minä olen tienannut jonkunverran enemmän. Ainakin mulla on enemmän rahaa ja oon joutunut aika reippaasti makselemaan sellaisiakin menoja jotka ovat puhtaasti miehen aiheuttamia. En usko että mies tulee saamaan ainakaan oman alansa töitä valmistuttuaan tai jos saakin, niin luultavasti yhtä huonosti tai vielä huonommin palkattuja kuin minun työni.

Oon vierestä katsellut miten kuseen nainen voi joutua siinä vaiheessa kun rakkauteen alkaa tulla ryppyjä, jos jättää toimeentulonsa miehen varaan, vaikka alunperin järjestelyyn olisikin ryhdytty täydessä yhteisymmärryksessä. Jos mitään muuta vaihtoehtoa vain on, niin ei kiitos.

Tää kyselyn asetelma on vähän outo. Tottakai suurimmassa osasta pareja miehellä on parempi palkka, koska keskimäärin muutenkin miehet saavat parempaa palkkaa kuin naiset? Sama kun kyselisi, kuinka monessa suhteessa nainen on pitempi kuin mies. Eihän niitä huonompipalkkaisia miehiä mitenkään löytyisi kaikille naisille vaikkei taustalla olisikaan mitään miesperheenelattajuus-ajatuksia.
Viimeksi muokannut hermine, 13.11.2006 15:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mustaenkeli
Kitisijä
Viestit: 2884
Liittynyt: 09.09.2005 12:08
Paikkakunta: Hell-sinki
Viesti:

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja mustaenkeli »

Kutakuinki samanverran tienataan. Mulla taitaa olla pari pykälää isompi palkkaluokka, mutta sillä nyt ei niin merkitystä, kun tässä kuitenkin samassa taloudessa eletään. Pää-asia, että toimeen tullaan.
Vahinko etteivät äiditkin saa lähteä milloin heitä huvittaa ja ruveta nukkumaan ulkosalla. Varsinkin äidit sitä toisinaan tarvitsisivat.
-muumimamma
CandyMan

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

hermine kirjoitti:Oon vierestä katsellut miten kuseen nainen voi joutua siinä vaiheessa kun rakkauteen alkaa tulla ryppyjä, jos jättää toimeentulonsa miehen varaan, vaikka alunperin järjestelyyn olisikin ryhdytty täydessä yhteisymmärryksessä. Jos mitään muuta vaihtoehtoa vain on, niin ei kiitos.
Kyse ei ollut siitä että jättää koko toimeentulonsa miehen varaan, vaan kuinka kumppanin hyvä ammatti ja toimeentulo tuntuu olevan monille, ainakin aikuisikään kasvaneille, naisille varsin tärkeä seikka, toisin kuin useimmille miehille. Toisen hyvällä toimeentulolla saa sen oman "perustoimeentulon" päälle kaikenlaista kliffaa, kuten parempi (yhteinen) asunto, enemmän ulkomaanmatkoja jne. Tällainen kuva on vain muodostunut ajan kanssa mitä naisten juttuja kuuntelee tapaamistaan miehistä (ammatti ja menestyneisyys vilahtelee keskusteluissa yllättävän usein), näkee mihin asioihin treffi-ilmoituksissa keskitytään jne.
Tää kyselyn asetelma on vähän outo. Tottakai suurimmassa osasta pareja miehellä on parempi palkka, koska keskimäärin muutenkin miehet saavat parempaa palkkaa kuin naiset?
Jospa laskisit kymmeneen ja lukisit esitetyn kysymyksen uudestaan? Siinä oli jo otettu tuo sukupuolten välinen tuloero huomioon, jopa valintavaihtoehdoissa.

Tosin tämä jättää avoimeksi sen miksi tuonsuuruinen tuloero on edes olemassa. Alkaa näitäkin kannanottoja lukiessa vaikuttaa vahvasti siltä että naiset eivät yksinkertaisesti välitä palkkansa suuruudesta läheskään samoissa määrin kuin miehet. Esitin aiemmin yhden teesin miksi naiset ajattelevat näin, vaikka toisaalta tuntuvat samalla kyllä tykkäävän kalliista hankinnoista ja harrastuksista kuten omakotitalo, sisustus, ulkomaanmatkat jne.
Eihän niitä huonompipalkkaisia miehiä mitenkään löytyisi kaikille naisille vaikkei taustalla olisikaan mitään miesperheenelattajuus-ajatuksia.
Kumpia luulet elävän tahtomattaan enemmän yksin: työttömiä köyhiä miehiä, vai työttömiä köyhiä naisia? Väitän että miehiä selvästi enemmän, varsinkin jos suhteutetaan sukupuolten välisiin työttömyystilastoihin. Naiselle työttömyys tai huonopalkkaisuus ei ole läheskään yhtä usein tahdottomaan yksinäisyyteen ajava asia kuin miehelle.
huima

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja huima »

CandyMan kirjoitti: Esitin aiemmin yhden teesin miksi naiset ajattelevat näin, vaikka toisaalta tuntuvat samalla kyllä tykkäävän kalliista hankinnoista ja harrastuksista kuten omakotitalo, sisustus, ulkomaanmatkat jne.
Mikä se oli?

Todellinen vastaushan liittyy siihen että monet naiset eivät halua nähdä sitä vaivaa ja/tai työtä mikä siihen ansaitsemiseen liittyy. Valintoja, valintoja.
Avatar
nexie
Kitisijä
Viestit: 1398
Liittynyt: 14.08.2005 19:24
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja nexie »

CandyMan kirjoitti: Tosin tämä jättää avoimeksi sen miksi tuonsuuruinen tuloero on edes olemassa. Alkaa näitäkin kannanottoja lukiessa vaikuttaa vahvasti siltä että naiset eivät yksinkertaisesti välitä palkkansa suuruudesta läheskään samoissa määrin kuin miehet. Esitin aiemmin yhden teesin miksi naiset ajattelevat näin, vaikka toisaalta tuntuvat samalla kyllä tykkäävän kalliista hankinnoista ja harrastuksista kuten omakotitalo, sisustus, ulkomaanmatkat jne.
Siis Naiset (tm) eivät mielestäsi juurikaan välitä oman palkkansa suuruudesta, mutta sitäkin enemmän Miehen (tm) toimeentulosta, jota ovat häikäilemättä valmiita hyödyntämään?

Enpä tiedä kumman takamukseen pitäisi kohdistaa voimakkaampi potku; hyväksikäyttäjätyhjäpäänartun vai sellaisen urpon vässykkämiehen, joka tuollaista siipeilyä suostuisi katsomaan. On eri asia omasta vapaasta tahdostaan piffata toiselle jotain kivaa tai ottaa vetovastuu talouden kustannuksista silloin, kun nainen on esim. äitiyslomalla kotona kuin puolison julkilausutusta tahi julkilausumattomasta vaatimuksesta toimia kassalippaana :roll:
Don't Panic!
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

hermine kirjoitti:Tottakai suurimmassa osasta pareja miehellä on parempi palkka, koska keskimäärin muutenkin miehet saavat parempaa palkkaa kuin naiset?
Tarkoitetaanko tällä nyt sitä, että naiset saavat keskimäärin huonompaa palkkaa samasta työstä kuin miehet, vai sitä että naiset yleensäkin saavat vähemmän rahaa palkkatyöstään kuin miehet?

Mulle se miehen euro on naiset 70 senttiä on tarkoittanut aina sitä että jotkut naiset saavat samasta työstä 30% vähemän palkkaa. Muutenhan asian esittäminen tasa-arvokontekstissa on aivan absurdi - yhtä hyvin voitaisiin mitata että homon euro on heteron 70 senttiä.
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
aasi
Kitisijä
Viestit: 6685
Liittynyt: 01.07.2005 21:12
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja aasi »

Mylwin kirjoitti:Mulle se miehen euro on naiset 70 senttiä on tarkoittanut aina sitä että jotkut naiset saavat samasta työstä 30% vähemän palkkaa. Muutenhan asian esittäminen tasa-arvokontekstissa on aivan absurdi - yhtä hyvin voitaisiin mitata että homon euro on heteron 70 senttiä.
Minä kun olen saanut sen käsityksen että nykyaikana nimenomaan samasta työstä yleensä saadaan samaa palkkaa ja asian esittäminen tasa-arvokontekstissa onkin absurdia - lähinnä iltapäivälehtijournalismia.
Avatar
Mylwin
Kitisijä
Viestit: 4593
Liittynyt: 16.08.2005 15:25
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja Mylwin »

aasi kirjoitti:
Mylwin kirjoitti:Mulle se miehen euro on naiset 70 senttiä on tarkoittanut aina sitä että jotkut naiset saavat samasta työstä 30% vähemän palkkaa. Muutenhan asian esittäminen tasa-arvokontekstissa on aivan absurdi - yhtä hyvin voitaisiin mitata että homon euro on heteron 70 senttiä.
Minä kun olen saanut sen käsityksen että nykyaikana nimenomaan samasta työstä yleensä saadaan samaa palkkaa ja asian esittäminen tasa-arvokontekstissa onkin absurdia - lähinnä iltapäivälehtijournalismia.
Mie en oikein tajua että jos prosentuaalisesti pienempi osa naisista on työ-elämässä niin pitäisikö sille työssäkäyvälle osalle maksaa enemmän rahaa siksi, että sukupuolten välinen tulojakauma pysyy samana?
Keräävätkö naiset rahaa jollekin yhteiselle korkeakorkoiselle tilille osuuspankkiin?
Ilta-Sanomissa oli joku juttu, että aloja joilla naiset tienaavat enemmän kuin miehet on melkein yhtä paljon kuin toisin päin. Tiedä sen medialuotettavuudesta sitten, mutta tilastothan eivät valehtele!
Kävin katsomassa Mylwinin kuvaa, ja näyttää kyllä just siltä ettei sillä ole yhtään ystävää.
- Ann 2005
Avatar
Clay
Kitisijä
Viestit: 2582
Liittynyt: 14.08.2005 23:46

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja Clay »

Mylwin kirjoitti:..yhtä hyvin voitaisiin mitata että homon euro on heteron 70 senttiä.
Jenkkitutkimuksen mukaan vasenkätiset miehet saa samasta työstä keskimäärin - en muista oliko se 15% vai 25% enemmän - joten sanon 20% enemmän kuin oikeakätiset miehet. Naisilla vastaavaa käsieroa ei tuloissa havaittu.
Nyt penikseni on fantastinen!
CandyMan

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

nexie kirjoitti:Siis Naiset (tm) eivät mielestäsi juurikaan välitä oman palkkansa suuruudesta
MuTu: naisille tuntuu olevan miehiä tavanomaisempaa tehdä uravalintansa täysin muiden asioiden kuin taloudellisen korvauksen perusteella. En edelleenkään usko että esim. putkimiehen tai paperityömiehen ammatit olisivat kenellekään miehelle varsinaisia kutsumusammatteja. Väitän viime aikojen kovan tungun LVI-alan ammattikoulutukseen johtuvan uutisista kuinka putkimiehiä tarvitaan koko ajan enemmän ja putkiremppojen hinnat nousevat jyrkästi. Kumpaa sukupuolta veikkaat pyrkijöiden lähinnä olevan?

Ylläoleva ei edelleenkään tarkoita ääriväittämiä kuten että

a) naiset eivät välittäisi pätkän vertaa saamastaan palkasta, tai ettei palkka olisi monille naisille varsin merkittävä seikka uranvalinnassa

b) miehet tekisivät uravalintansa aina pelkän palkan perusteella, tai välttämättä asettaisivat sitä edes ykkösvalintakriteeriksi.
mutta sitäkin enemmän Miehen (tm) toimeentulosta, jota ovat häikäilemättä valmiita hyödyntämään?
Olen maailmaa tarkastelemalla pannut merkille että naiset (pl. ekaa seurustelusuhdettaan elävät teinit) näyttäisivät asettavan kumppanin ns. "kunnon ammatin" ja toimeentulon keskimäärin korkeammalle sijalle kuin miehet, kyllä. Joitakin mielestäni tätä väittämää tukevia (ääri-)ilmiöitä:

- pariutuminen itseään huomattavasti köyhemmistä oloista/maista olevien ihmisten kanssa vaikuttaa olevan paljon enemmän miesten kuin naisten heiniä (Venäjä, Thaimaa jne.), vaikka toki joskus harvoin törmää hienostorouvaan jolla on eteläntuliaisia mukanaan. Mikäs tämä kokoomuksen pomokin oli jolla oli joku virolainen "yrittäjävaimo" tms.?

- työttömyys vaikuttaa olevan keskimäärin miehille paljon suurempi "onnettomuus" parisuhdemielessä kuin naisille.

Perustelen nyt näin pitkästi koska jotkut kuten hermine väittelevät edelleen näin päivänselvää asiaa vastaan. :P
Enpä tiedä kumman takamukseen pitäisi kohdistaa voimakkaampi potku; hyväksikäyttäjätyhjäpäänartun vai sellaisen urpon vässykkämiehen, joka tuollaista siipeilyä suostuisi katsomaan.
Molempien.
Avatar
nowaysis
Kitisijä
Viestit: 6126
Liittynyt: 26.05.2006 10:01
Paikkakunta: Bunnytown
Viesti:

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja nowaysis »

Olen pohtinut tätä ennenkin, mutta en oikeastaan tunne yhtään köyhää miestä. Sen sijaan ystäväpiiriini kuuluu useita naisia, jotka eivät toistaiseksi ole liian varakkaita. Kertookohan tämä jotain minusta, vai yleisesti yhteiskunnasta.. :shock:
Prepare for the worstest.
CandyMan

Re: Kumpi puolisoista ansaitsee enemmän?

Viesti Kirjoittaja CandyMan »

nowaysis kirjoitti:Olen pohtinut tätä ennenkin, mutta en oikeastaan tunne yhtään köyhää miestä.
Eiköhän pitkäaikaistyöttömiä miehiä löydy ihan pilvin pimein, siitä vaan etsimään itselleen uusia ystäviä vaikka työkkäristä tai työttömien kerhoista. Tai jos tuo on liian suuri hyppäys, voisit aluksi yrittää tehdä tuttavuutta paikallisen (miespuolisen) postinkantajan tai roskakuskin kanssa.
Vastaa Viestiin